Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:23

Het is ook wel een heel ander type product.

Nessa

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:08

Heel interessant!
Mijn merrie heeft constant problemen gehad met de ontlasting!
Sinds ze op het gras staat eindelijk weer mooie drollen.

Kan dus komen door die toxine binders die missen begrijp ik.
Ze krijgt vitalbix en soms wat nutri mash

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:10

Maar als je dus ook nog wat gewone basisbrok bij je vitalbix voert zouden ze de toxine binders weer wel binnen moeten krijgen? En hooi en gras?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:12

Het zou van alles kunnen zijn Nessa. Zeker weet je het pas als er dingen veranderen nadat de omstandigheden, zoals voer, veranderen.

Jane ik weet niet welke basisbrok jij voert en hoe veel en wat daar in zit. Wel weet ik dat er in hooi meer mycotoxines zitten dan je er aan af kunt zien. Het product wat ik ben gaan gebruiken komt uit de melkkoeienwereld, daar is het blijkbaar ook nogal een probleem. Al wordt daar natuurlijk heel ander ruwvoer gevoerd.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:16

Basis brok is meestal van Pavo. En dat krijgen ze maar ieder een halve kilo denk ik (mijn vader voert ze meestal hahaa). De vitalbix krijgt Storm nu ongeveer 80cc , heb het idee dat hij er erg veel energie van krijgt vandaar dat ik het nu omlaag heb gehaald. Woody krijgt nog steeds 200cc. Hij is wat aan de dunne kant en was wat later met het verharen.
Hooi krijgen ze meer dan genoeg en ook overdag op de wei.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:15

Ik stop met de vitalbix.. Heb t nu een tijd gegeven maar vind mijn pony het er niet fijn op doen...hij is gewoon anders dan normaal en wat gedempter.
Verder krijg ik zijn mest niet op orde sinds hij dit krijgt.
En hij heeft soort van harde " ophopingen " op zijn lijf.
Helaas toch maar terug op oude voer.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:40

Wat jammer tylando kun je vertellen wat hij er niet lekker op doet buiten de ontlasting om .

Mijn merrie ziet er beter uit als ooit op dit voer en ik dacht dat dat al niet beter kon.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:50

Hij is gewoon wat down en heel anders dan anders. Sinds ik dit voer. Moeilijk uit te leggen maar merk gewoon negatieve verandering. Echt vrolijk is ie niet meer echt. Ga nu terug naar zijn oude voer en kijken of hij verbeterd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:02

Tylando wat kreeg hij hiervoor? Jammer dat het niet werkt voor jullie dat kan natuurlijk.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:09

Fiber force van cavalor met marstall force erbij.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:22

Moeilijk soms ergens je vinger op te leggen he.
Heb je die 2 soorten voer al eens vergeleken bij voervergelijk .
Wat de grootste verschillen dan zijn .?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:37

Nee zal het eens uitzoeken. Ga in ieder geval eerst kijken of er verandering is met de fiber force.
Begin er morgen mee..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:39

Op zich was dat natuurlijk ook niet verkeerd. Mijn shet vreet de fiber force en de marstall force niet maar goede producten ook.

Waarom was je overgestapt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:39

Koper schreef:
Na 2 jaar Vitalbix voeren heb ik nu 1 heel groot nadeel ontdekt: er zitten geen mycotoxinebinders in! De argumentatie van Feral is dat hun grondstoffen mycotoxinevrij zijn. Dus hun voeders zijn alleen geschikt voor paarden die geen ruwvoer (behalve Luzerne van Feral) krijgen.

Ik heb nu dus zelf een mycotoxinebinder toegevoegd. Het is een wereld van verschil. Mijn ruin heeft eindelijk geen harde spieren meer. Mijn merrie had ook allerlei klachten die nu met mycotoxines in het lijf blijken samen te hangen. Onder andere jeuk, IngridM. Dat komt dus niet door iets wat wél in de Vitalbix zelf zit maar door de afwezigheid van een mycotoxinebinder. Als je pony hiervoor een voeder kreeg waar wél zo'n binder in zat (en in de meeste voeders zitten die) dan kan dat een oorzaak zijn. Kwestie van even zelf een mycotoxinebinder toevoegen.

Ik snap het nog niet helemaal. :o?
In ander voer dan het voer van Feral zit mycotoxine? En dat kan klachten geven? En die klachten zouden met mycotoxinebinder opgelost kunnen worden?

En die binders zitten alleen in (sommig) krachtvoer of balancers?

Ik heb er namelijk ook een staan met jeuk. Niet zo erg dat de manen en staart er af gaan, maar wel kriebelig. Ik heb al van alles geprobeerd weg te laten in de voeding maar kan er mijn hand niet op leggen. Spieren voelen verder wel soepel aan.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:53

Ik was geïnteresseerd en las goede verhalen en kijk altijd uit naar verbeteringen. Vooral omdat mijn pony cushing heeft.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:57

Aha :-) Ik heb zelf ook een lastige pony (wacht op uitslagen internist voor pony)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:58

Zeg, wie van jullie geeft de luzerne er ook bij?
Ik gaf een poos wat luzernebrok (geweekt bij), maar geef nu de grove luzerne van hetzelfde merk. Feral dus.

Sinds ik het geef lijkt mijn merrie niet helemaal lekker, veel buikgeluiden.
Opgeblazen.
Maar ben ook wat gras aan het voeren nu.
1 x per dag 1 uurtje met graasmasker.

Wat is nou wat hè? Ik ga iig even een paar dagen stoppen met de luzerne

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:13

Ninx schreef:
Zeg, wie van jullie geeft de luzerne er ook bij?
Ik gaf een poos wat luzernebrok (geweekt bij), maar geef nu de grove luzerne van hetzelfde merk. Feral dus.

Sinds ik het geef lijkt mijn merrie niet helemaal lekker, veel buikgeluiden.
Opgeblazen.
Maar ben ook wat gras aan het voeren nu.
1 x per dag 1 uurtje met graasmasker.

Wat is nou wat hè? Ik ga iig even een paar dagen stoppen met de luzerne

Ik heb de lucerne wel gehad maar hij is relatief te duur vind ik dus geef het niet meer. Ik gaf er ook niet zo veel van per keer.
Het kan ook zomaar zijn dat en gras en lucerne en de olie op de lucerne nu even te veel is voor je paard.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:22

Ik heb het een tijd gegeven maar moest ermee stoppen ivm mogelijke nierschade bij pony. Wat uiteindelijk gelukkig niet zo bleek te zijn maar dat terzijde. Ik vind het wel een mooi produkt ook die luzerne!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:17

Jessix schreef:
Koper schreef:
Na 2 jaar Vitalbix voeren heb ik nu 1 heel groot nadeel ontdekt: er zitten geen mycotoxinebinders in! De argumentatie van Feral is dat hun grondstoffen mycotoxinevrij zijn. Dus hun voeders zijn alleen geschikt voor paarden die geen ruwvoer (behalve Luzerne van Feral) krijgen.

Ik heb nu dus zelf een mycotoxinebinder toegevoegd. Het is een wereld van verschil. Mijn ruin heeft eindelijk geen harde spieren meer. Mijn merrie had ook allerlei klachten die nu met mycotoxines in het lijf blijken samen te hangen. Onder andere jeuk, IngridM. Dat komt dus niet door iets wat wél in de Vitalbix zelf zit maar door de afwezigheid van een mycotoxinebinder. Als je pony hiervoor een voeder kreeg waar wél zo'n binder in zat (en in de meeste voeders zitten die) dan kan dat een oorzaak zijn. Kwestie van even zelf een mycotoxinebinder toevoegen.

Ik snap het nog niet helemaal. :o?
In ander voer dan het voer van Feral zit mycotoxine? En dat kan klachten geven? En die klachten zouden met mycotoxinebinder opgelost kunnen worden?

En die binders zitten alleen in (sommig) krachtvoer of balancers?

Ik heb er namelijk ook een staan met jeuk. Niet zo erg dat de manen en staart er af gaan, maar wel kriebelig. Ik heb al van alles geprobeerd weg te laten in de voeding maar kan er mijn hand niet op leggen. Spieren voelen verder wel soepel aan.

Mycotoxines zijn natuurlijke gifstoffen. Ze worden bij voorbeeld afgescheiden door schimmels. Laten we ze even schimmelstront noemen, misschien dat dat het verhaal duidelijker maakt.

Die schimmelstront zit overal in de grond, en kan dus ook op planten terecht komen. Daardoor kan het zomaar dat je paard planten met schimmelstront eet. Hooi en voordroog (maar ook bij voorbeeld kuilmais voor koeien) kunnen blijkbaar nogal wat schimmelstront herbergen. Vaak zonder dat je het weet. Als het echt heel erg is zie/ruik/voel je het natuurlijk in de vorm van schimmel maar ook zonder dat kan er schimmelstront in je ruwvoer zitten.

Feral maakt voer van grondstoffen (luzerne, cichorei enz) die volgens hun vrij zijn van schimmelstront. Daarom doen ze geen mycotoxinebinder (schimmelstrontopruimdienst) in het voer. Veel andere voermerken doen dat wel, omdat die snappen dat de schimmelstront niet alleen in grondstoffen van brokjes kan zitten maar ook in het ruwvoer. Een mycotoxinebinder is een stof waar de schimmelstront/toxines aan vast blijven plakken als het ware, zodat ze niet worden opgenomen in het systeem en je paard ze in plaats daarvan uitkakt. Dus de schimmelstront wordt geneutraliseerd en wordt paardenstront. Dus bij voorbeeld een merk als Equilin zorgt er niet alleen voor dat je paard vitamines, mineralen en sporenelementen binnen krijgt maar ze gooien er ook meteen wat schimmelstrontopruimdienst bij. Ik weet ook niet waarom ze dat doen. Misschien omdat die merken wel grondstoffen met schimmelstront gebruiken. Misschien als extra service. I don't know. Ik snap wel de redenatie van Feral om het niet te doen, ze nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen producten. En gaan er misschien van uit dat andere (ruw)voerproducenten dat ook doen. Alleen doet de koeienboer op de hoek die ook pakjes hooi verkoopt (bij wijze van spreken) dat misschien helemaal niet. En dan zit je dus met hooi met schimmelstront en met een aanvullend voer wat dat probleem niet opheft.
Op den duur kan ik mij goed voorstellen dat de lever van je paard dat niet leuk vindt. Ligt natuurlijk ook een beetje aan het individuele paard wanneer hij er last van krijgt en op wat voor manier. Mijn ruin heeft jaren geleden leverproblemen gekregen. Ik heb me toen laten informeren in hoe die problemen zich uiten (in mijn paard en in andere paarden). En daarna heeft het toch nog jaren geduurd voordat het mij begon te dagen dat als de lever maar steeds onder vuur ligt die zelfde lever zijn functies (waaronder het zuiveren van bloed) niet goed kan vervullen en er dus bloed met schimmelstront door je paard circuleert en er ook schimmelstront in de spieren van je paard terechtkomt. Waardoor de spieren verzuren, niet lekker kunnen meewerken enz. Bij mijn ruin is dat, naar ik nu aanneem, zo. Hij reageert blijkbaar op deze manier. Terwijl mijn merrie dus bij voorbeeld reageert in het bewegingsapparaat (hoefbevangen, hoefzweren) en met jeuk. Jeuk en/of ontstekingen in de huid is één van de manieren waarop leverproblemen in het paard zich openbaren (anderen zijn ontstekingen in het bewegingsapparaat en longproblemen).

Ik weet niet of ik zo wat helderheid heb kunnen scheppen in wat ik bedoel, en wie weet is het wel te kinderachtig geworden :+ Hopelijk heb je er wat aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:48

Ja duidelijk zo. Dank je wel! :j

Ik was me wel bewust van schimmel in hooi/kuil en ook graan, ook al is het niet (altijd) zichtbaar maar was totaal niet op de hoogte van binders om dat weer af te voeren. Ik dacht dat je zoiets hooguit kon bestrijden met probiotica of iets wat weer zorgt voor goede bacteriën in de darmen.

Ik weer echt wat bij geleerd en het is me het uitproberen wel waard. Nogmaals bedankt! +:)+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:54

Koper schreef:

De basis opbouw is hetzelfde (beide actieve koolstof) alleen zijn er aan de AV extra mineralen, algen etc toegevoegd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 00:49

Ik gaf voorheen Force en heb nu 3 zakken vitalbix gegeven. Normaal gaf ik er altijd wat bij, omdat Force los niet gegeten werd. De vitalbix leek beter te gaan, maar was vanwege medicijnen weer te weinig.

Mijn ene ruin is in November bij ons komen wonen en had toen wat vieze billen. Op zijn oude pavo voer en ons hooi was dat snel goed.

Nu is het alweer even een beetje mis. Heb van Equifyt voer gekocht om ook de medicijnen beter binnen te krijgen. ( niet bij hem, maar 2 anderen, maar ze eten samen dus moeten ongeveer even lang bezig zijn )
Ik had ze ook een kuur psyllium gegeven en daar reageren zijn darmen ook goed op. Echt zand hadden ze niet.

Nu is de vitalbix op en denk ik dat ik misschien toch het bij de Equifyt hou. Ze vinden het lekker, mar ik kom niet aan de hoeveelheid die nodig is om voldoende vit/mineralen te geven.

Omdat die 2 anderen een flinke hoest hadden, hoopte ik ook dat Vitalbix wat extra kon betekenen als vitamine, dus weerstand, maar dat is ook niet helemaal zo.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:06

Duidelijk verhaal Koper. Heb ik weer wat geleerd. Zal eens uitzoeken of het wel in de pavo brok zit. Dat krijgen ze namelijk bij de vitalbix.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:10

kiki1976 schreef:
Koper schreef:

De basis opbouw is hetzelfde (beide actieve koolstof) alleen zijn er aan de AV extra mineralen, algen etc toegevoegd

Ik dacht dat algae vitalis op basis van algen was.

Superpony vanwege de hoeveelheid Daily Complete in verhouding tot spul wat over het voer heen moet ben ik de muesli er bij gaan geven. Zodat er wat meer voer is. Van de Daily Complete geef ik ze de minimale hoeveelheid omdat die zelfde brokjes ook al in de muesli zitten.
Met vitamines en mineralen is het verder natuurlijk ook zo dat als ze aan ééntje een tekort hebben de andere ook minder worden opgenomen. Misschien gewoon een balansdingetje?