Mijn merrie is voor het eerst sinds een aantal winters goed op gewicht. Ze krijgt niet alleen 18+, maar ze doet het wel goed op dit voer. Ze eet het graag, ook met poeders eroverheen (psyllium/foenegriek heb ik beiden al een keer bijgegeven). Mijn merrie kan een kieskeurige eter zijn.
Mijn veelvraat eet dit voer erg smakelijk op. Soms geef ik het aangemaakt als slobber, ook erg lekker. Een paar weken geleden kreeg ik het enorme compliment dat ze dik aan het worden is! En dat nadat ze door een kies-extractie met ontsteking vanaf oktober enorm veel afgevallen was. Nu meerdere mensen gezegd hebben dat ze toch wel wat dik wordt, ben ik wel gaan minderen in wat ik haar van de 18+ voer.
Zijn de ervaringen bij iedereen hier nog steeds positief? Mijn IJslander van bijna 22 is al jaren schraal, krijg haar niet dikker (en dat terwijl zet in het verleden juist veel te dik is geweest ) Ze krijgt nu sportfit muesli naast bix, het voer is bijna op. Zit daarom eraan te denken om op de 18+ over te stappen.
Ja absoluut! Mijn zeer kieskeurige paard vindt het lekker en ik heb het idee dat het hem goed doet, hij krijgt het erbij aangezien ik het veel te duur vind als volledig voer.....
Libertylove, ik ben heel erg tevreden. Mijn merrie (arabier, 19,5 jr) krijgt een half schepje als ontbijt (en 's avonds bietenpulp) en die is voor het eerst sinds 3 winters goed op gewicht.
Anoniem
Geplaatst: 09-02-15 23:55
Helaas werkt het hier niet. Ze vind het erg lekker (kieskeurige eter) maar ze komt niet op gewicht. C pony met cushing van 23 jaar. Krijgt een halve schep 18 plus en halve schep basic plus. Dan nog 2 scheppen mais en magnesium.
amoj. Voer je dan wel de aanbevolen hoeveelheid? Ik denk dat je minder voert dan de aanbevolen hoeveelheid.
Mizora
Geplaatst: 10-02-15 09:33
@amoj: Dat je pony niet op gewicht komt, verbaast me niet. Een paard met cushing mag geen mais en geen basic plus. Zelfs 18+ heeft een zetmeel+suikergehalte dat aan de hoge kant ligt voor een cushing-paard, maar dat kan mits het ruwvoer daarop afgestemd is en er geen andere krachtvoersoorten gevoerd worden.
18+ heeft 22% Z+S (17+5) Basic+ heeft 29% Z+S (22+7) Mais heeft 75% Z+S (ik kan helaas geen gescheiden zetmeel- en suikergehaltes vinden)
Voor paarden met Cushing, ook wel PPID genoemd, is het belangrijk dat het Z+S-gehalte zo laag mogelijk blijft. Ik zou dus de basic+ en mais ook vervangen voor 18+ (wel even alles wegen, zodat je hetzelfde aantal kg's blijft voeren). 18+ bevat ongeveer 10% meer energie dan basic+, maar 10% minder energie dan mais (bron = Paardenvoeding, Margot Berger).
Speedibeet bevat een vergelijkbare hoeveelheid energie/kg (droog gewogen) als 18+. Dus eventueel zou je half speedibeet, half 18+ kunnen gaan voeren. Daarmee wordt het Z+S-gehalte verder verlaagd (Speedibeet bevat 5% Z+S (0+5)).
Mocht het paard niet voldoende op gewicht komen van een lager Z+S-gehalte in het voer, dan kan je er olie bij gaan voeren. In principe zou ik niet hoger gaan tot 0.5mL/kg paard, maar met aangepast selenium en vit E gehalte kan er tot 1mL/kg paard gegaan worden. Echter moet er bij selenium-supplementatie ontzettend opgepast worden, selenium is namelijk in relatief lichte overdosering al giftig. Mijn paard (750 kg) had voldoende aan 100-150mL zonnebloemolie. Olie bevat 36.1MJ/L, dat is 3x zoveel energie als Speedibeet/18+ per kg.
Het is wel belangrijk om voerwisselingen rustig door te voeren, dus rustig af te bouwen en op te bouwen.
Ik zou dus wegen hoeveel 18+, basic+ en mais je op het moment voert. Het gewicht van de basic+ vermenigvuldig je met 1.1 om te wisselen naar 18+ en het gewicht van mais deel je door 1.1 om te wisselen naar 18+. De totale hoeveelheid komt waarschijnlijk rond de 3-3.5kg uit. Hiervan zou ik de helft speedibeet laten zijn en de helft 18+, met 50 mL olie (en magnesium mag gewoon doorgevoerd worden). Neem minimaal 2 weken de tijd om te wisselen van voer. Dit uiteraard naast onbeperkt goede kwaliteit hooi (ev. voordroog).
Heb niet zo veel verstand van cushing maar het dieet van mais ed leek me idd verre van geschikt voor een cushing paard. De oplossing van mizora lijkt me het proberen waard...
De veearts adviseerde mij dit rantsoen... Ze heeft totaal geen verstand van cushing paarden, mijn pony is de eerste en enige in hun praktijk die dit heeft... Ik was zelf ook eerst verbaasd dat ze me mais aanraadde, maar aangezien mijn pony daar een paar winters geleden nog wel dik van werd, ben ik toch maar overstag gegaan.
Vind het alleen wel jammer dat ik dan waarschijnlijk zoveel 18+/speedibeet moet gaan voeren, tis nogal prijzig helaas
Ze heeft onbeperkt mooi hooi, waar ze ook graag van eet (gelukkig). En gewoon zonnebloemolie uit de supermarkt kan dus ook? Ik geef zo af en toe een scheutje lijnzaadolie, maar ook dat is niet goedkoop (fles 1 liter 32 euro...)
Gewoon zonnebloemolie inderdaad. Dat gebruik ik zelf, dat kost ±1.32€/L als je Euroshopper koopt.
Ik verwacht dat je wel terug kan zakken in hoeveelheid voer, ik denk namelijk dat de mais die je nu bijvoert eigenlijk contra-productief werkt. Maar ik zou beginnen met om te schakelen naar vergelijkbare hoeveelheden, afbouwen kan altijd nog. En eventueel met olie een deel van het krachtvoer vervangen dus. Maar ik zou eerst wisselen van krachtvoer en daarna pas de olie rustig gaan toevoegen, niet te veel veranderingen in één keer. Het lichaam moet er flink aan schakelen en het is voor jou ook niet duidelijk waar ze precies op gereageerd heeft als je het allemaal in één keer veranderd. Probeer wel de voeding zo constant mogelijk te houden.
Ik ga er vanuit dat je 2x per dag voert? Probeer dan 2x hetzelfde te voeren, met alle ingrediënten. Af en toe een scheutje lijnzaadolie is daarom ook niet zo nuttig, want het paard zijn spijsverteringsstelsel moet zich erop instellen.
Een totaal ander voermiddel, maar wel een duidelijk voorbeeld: de laxerende werking van zemelen komt niet doordat zemelen laxerend werken, maar omdat af en toe zemelen het spijsverteringsstelsel wat van slag brengt en daardoor lichte diarree veroorzaakt. Om tussen neus en lippen door nog een mythe aan te geven.
Begin eens met te wegen van al je voer. Het liefst 4 dagporties van iedere voersoort, dan heb je een duidelijk beeld van wat je gemiddeld voert, per voersoort, aan gewicht. Wat kost mais op het moment /kg (ev. prijs per zak en aantal kg per zak)?
Ik weet niet waar je je voer koopt, maar je zou kunnen kijken wat ze aan gewone bietenpulp hebben. Voor een cushing-paard zou ik niet boven de 10% Z+S gaan qua bietenpulp. Maar er zijn enkele goede (weinig gemelasseerde) bietenpulpen, maar die moet je dan wel kunnen vinden/verkrijgbaar zijn in jouw buurt. Indien het niet op de zak staat, maar er staat wel een producent. Zorg dan voor een precieze beschrijving van het product (het liefst incl. productcode) en mail de producent. Vaak kunnen zij deze gegevens zo geven. Als je dan toch mailt (en het niet op de zak staat), vraag dan direct naar het MJ/EWPa/VEP van het product. Dat wisselt namelijk ook lichtjes per producent.
Het is inderdaad vrij prijzig, maar pas als je een basis hebt waar je paard het goed op doet, kan je gaan schuiven met het voer. Voor een C-pony verwacht ik dat je uiteindelijk op 1kg speedibeet en 1kg 18+ maximaal uitkomt (en waarschijnlijk lager), en dan in combinatie met 50-100mL zonnebloemolie. Maar je kan pas gaan afbouwen als het paard er van aankomt. Om een eerlijk vergelijk te hebben met een eerder dieet, moet je wel vergelijkbare hoeveelheden energie blijven voeren.
Dat de meeste paarden 18+ met smaak eten kan ik me voorstellen, je moet het voor de gein eens proeven, je zou het bijna door je eigen yoghurt doen. 32 euro voor 1 liter lijnzaadolie? Ik betaal 28 euro voor 5 liter, natuurlijk niet zo goedkoop als zonnebloemolie maar je hoeft er imo ook veel minder van te voeren.
Voor het aankomen maakt het geen verschil hoor barbar, of je lijnzaadolie of zonnebloemolie voert. Voor de omega 3 maakt het wel verschil, maar dat is bij lang niet alle paarden nodig. In dit geval gaat het puur om de MJ, en die zitten bij beide rond hetzelfde getal.
Een pompje lijnzaadolie is goed voor de vacht, een pompje zonnebloemolie ook. Voor de vit E wordt vaak zelfs gezegd dat zonnebloemolie beter is.
Cowgirl
Geplaatst: 12-02-15 20:13
Ik heb vandaag een zak gehaald voor mijn 'oude' haflinger van bijna 24. Ik heb verder niet iets wat ik beter zou willen zien bij hem omdat alles het nog gewoon doet. Hij is enkel wat stram maar sinds ik dagelijks een schepje horseflex door het voer doe is ie weer zo gek als een deur.
Ik hoop dat de 18+ wat kan bijdragen aan de rui straks, vorig jaar ging het stroef en mede door het warme voorjaar heb ik voor het eerst het paard gedeeltelijk geschoren.
Onze ruin krijgt de SP van Subli puur om hem in de wintermaanden lekker op gewicht te houden, meneer heeft nu weer bedacht dat hij het niet lekker vindt (heeft hij wel vaker dat hij dat bedenkt en dan geef ik een week wat anders en dan weer terug op het oude en hij eet het weer met smaak) Nu zit ik er aan te denken om over te stappen naar de 18+ van pavo om van het gesmeer af te zijn met de SP en omdat ze nu weer steeds langer buiten blijven staan en de avondvoerbeurten dan dichter op elkaar komen te liggen. Geeft de 18+ net zoveel vulling in vergelijk met de SP? Weet iemand dit? Of moet je er meer van gaan voeren om de hoeveelheid vulling te behouden? Naast die SP krijgt hij onbeperkt hooi, lucerne van Hartog en de Balance van Hartog aangevuld met ruwe spelt.
SP van subli is compleet voer en 18plus is alleen krachtvoer. Als je opzoek bent naar meer vulling kan je het misschien mengen met speedibeet maar dan heb je wel weer papperig voer en je denk ook behoorlijk duurder uit dan met SP. Denk dat je op voervergelijk.nl wel kan gaan puzzelen wat de verschillende mogelijkheden zijn.
18Plus met SpeediBeet is niet papperiger dan Subli Seniores volgens mij. Hangt er vanaf hoe nat je beide maakt
pluisje88
Geplaatst: 24-02-15 11:38
Je zou ook nog aan masters senior kunnen denken. Mijn paard vindt het lekker, in tegenstelling tot sp, en het heeft een veel kortere weektijd.
Speedibeet laat die van mij staan als hij de kans krijgt. Als dat zo is is dat wel heel erg zonde van die dure 18+ muesli.
Die van mij krijgt het dan ook maar gewoon als muesli Halfje per dag naast zijn gewone hoeveelheid voer en dat gaat super
meggiemeg
Geplaatst: 24-02-15 11:41
Ik maak het niet extreem nat, maar hij begint er weer enorm mee te smeren, dan weet ik al dat hij het een dezer dagen niet meer wil eten. Dan koop ik een klein zakje slobber en voer dat een weekje voor in de plaats en stap dan weer terug naar de SP en hij eet het weer met smaak. Het geeft zo'n zooitje dat gesmeer van hem. Ik had gehoopt dat het vergelijkbaar zou zijn maar dat is het dus niet helemaal. Als krachtvoer heb ik de Balance van Hartog en dat eet hij altijd schoon op met de spelt erbij.
Anoniem
Geplaatst: 28-09-15 21:30
Ook fijn voor paarden(pony)op wat schraal land en voordroog die daardoor wat minder eiwit binnenkrijgen?? en meer spier oeten opbouwen?
Ik heb ook sp gevoerd,meestal als hij het niet lekker vond gooide ik er wat musli door.Misschien kan je de pavo mengen met de sp om hem beter te laten eten.