Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:24

Keet schreef:
Britt: pas je op met selenium? Teveel kan spierproblemen geven. Beter alleen vit e.

Er is geen 'linkje' naar 'die' magnesium. Wel een barcode waarmee je het kan bestellen bij de welkoop/boerenbond. Even moeite doen en terug lezen aub

Veel paarden hebben spierproblemen door te weinig selenium en vit E.
Ik weet van een paard dat zware neurologische problemen kreeg, leek wel atactisch door een nijpend selenium te kort.
Selenium bereikt een toxische grens bij 20mg.
Wees dus eerder bedacht op een tekort.

Het meeste ruwvoer bevat pak hem beet 0,05 mg per kg.
Dus als je 8 a 10 kg voert, om je uit op 0,5 mg of lager.
Voor onderhoud heeft een paard van 500 kg 1 mg per dag nodig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:46

Assiepassie weet jij iets over het magnesium gries van de welkoop ? Ergens op Bokt werd beweerd dat daar erg veel ijzer in zit ......

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:53

Maris schreef:
Assiepassie weet jij iets over het magnesium gries van de welkoop ? Ergens op Bokt werd beweerd dat daar erg veel ijzer in zit ......

En dat er aluminum en selenium in zit..Tevens werd er gezegd dat het geen oxide is maar carbonaat..Zeer vreemd..

danoesje

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:10

Ik voer nu care4life als standaard voer voor knollie...Zit Vit E, selenium en magnesium in. Hij doet het er goed op. Geef hem niet apart nog supplementen bij, maar hij krijgt wel veel ruwvoer. Misschien ook wat voor een van jullie? Melassevrij waardoor ze gelijkmatiger in hun energie zitten.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:47

danoesje schreef:
Ik voer nu care4life als standaard voer voor knollie...Zit Vit E, selenium en magnesium in. Hij doet het er goed op. Geef hem niet apart nog supplementen bij, maar hij krijgt wel veel ruwvoer. Misschien ook wat voor een van jullie? Melassevrij waardoor ze gelijkmatiger in hun energie zitten.

Ik kom van care4life af, mijn tinker werd hier dus veel schrikkeriger van. Eer zijn meerdere paarden die dit hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:48

Maris schreef:

Antwoord van agrifirm staat inmiddels ook op bokt. Er zit alleen wel aluminium in .....

Zie :
ohjajoh6 schreef:
Ik heb informatie opgevraagd bij Agrifirm inzake de magnesium gries, met betrekking tot het ijzer en de beschuldiging dat het een andere verbinding is en onderstaand het antwoord;

Het product wat wij verkopen, de 2061700 bevat 90% Magnesiumoxide. De 90 % duidt de zuiverheid aan. Er zijn namelijk veel soorten magnesiumoxide op de markt. Zo loopt de zuiverheid uiteen van krap 60 % tot globaal 90 %. In de humane consumptie wordt gebruikt gemaakt van de meest zuivere vorm van Magnesiumoxide, te weten 99,9 %. Voor diervoedingsdoeleinden is dit niet nodig en te duur.

Magnesiumoxide ontstaat door verbranden van magnesiumcarbonaat (MgCO3). Bij onvolledige verbranding blijft er nog een deel in de carbonaatvorm aanwezig.

Magnesiumcarbonaat komt minder goed beschikbaar voor de dieren. Vandaar dat niet alleen zuiverheid van belang is, ook de oplosbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol.

Afhankelijk van de diersoort en de periode in de lactatie worden er ook wel andere vormen van magnesium gebruikt. Zo wordt er bij droogstaande dieren ook wel magnesiumsulfaat gebruikt.

De overige 10% in dit product bestaat uit

Calcium oxide - CaO 3.5%

Silicium oxide - SiO2 3%

Iron oxide - Fe2O3 1.5%

Aluminium oxide - Al2O3 0,5%

Zoals u ziet is het aandeel ijzer zo laag dat het verwaarloosbaar is.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben

Met vriendelijke groet,

Agrifirm Feed

Voor de rest moet iedereen maar zien wat ie met de informatie doet, wilde het jullie iig niet onthouden....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:51

Ja heb het inderdaad net ook al gelezen..

Weet jij zo wat aluminium voor een effect heeft op paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:03

Ik ben nog aan het zoeken voor eventueel effect van aluminium, heb zelf ook geen idee, maar ik vond de uitleg met betrekking tot oxide - carbonaat wel erg! toepasselijk; ik had in mijn vraagstelling, alleen meer het woord verbinding genoemd en niet over carbonaat gesproken...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:32

Ik ben benieuwd en ook naar welke hoeveelheden schadelijk zijn..
Het leek mij ook al wel vreemd dat carbonaat verkocht werd onder de naam oxide..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:37

Ik weet wel dat een mens geen paard is.. maar dit vind ik over aluminium bij mensen. Wat het doet bij paarden kan ik namelijk tot nu toe nergens vinden :(

Citaat:
In het maag-darmkanaal remt aluminium de resorptie van calcium, ijzer, fosfaat, fluoride en cholesterol. Aluminium belemmert de mineralisatie van het bot door een interactie met de parathhormoon- en vitamine- D stofwisseling. Ook kan het calcium uit calciumfosfaat verdringen. Aluminium remt de binding van ijzer aan transferrine. Aluminium verlaagt de bewegelijkheid van maag en darmen doordat de door acetylcholine geïnduceerde spiercontracties geremd worden. Het gevolg is vaak obstipatie.

Volgens de EFSA is de wekelijks maximale toegestane hoeveelheid 1 milligram aluminium per kilogram lichaamsgewicht. De hoeveelheid aluminium die Europeanen binnenkrijgen varieert enorm. Het onderzoek toont aan dat volwassenen tussen de 0,2 en 1,5 milligram per kilo per week binnenkrijgen. Bij kinderen is dit zelfs 0,7 tot 2,3 milligram.
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=17&id=617&page=9

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:42

Toch wel interessant :j

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:48

Kijk hier hebben we wat aan, had idd precies hetzelfde antwoord van agrifirm gekregen. Ben even gestopt met magnesium voeren, maar merk nu na een tijdje dat ie minder soepel en wat stugger is. Ik vind het een beetje eng om te voeren nu. Welk merk magnesium zit verder niks bij in? Weten jullie dat?

Die van de welkoop is dus niet zo goed voor de darmen en botten?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:31

Ik heb die van Equilin. Citraat meen ik, bevalt primma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:45

Citraat is toch wel het beste. Best duur, maar je hoeft het niet elke dag te geven, zo 3 keer per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:47

Ik denk dat dergelijke studies niet op paarden worden gedaan helaas....er zou een wetenschapper die paarden heeft ook eens in moeten duiken..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:52

Oxide kan voor mensen laxerend werken en daarom ben ik wel benieuwd of hier ook paarden zijn die door magnesiumoxide dunner op de mest worden..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:57

Ik kan deze vraag komende tijd beantwoorden. Hoelang duurt het voordat het laxerend moet werken? Ik ga volgende week beginnen met magnesium en ze heeft nu altijd keurige drollen.

Ik denk trouwens (ben geen wetenschapper) dat mensen veel meer aluminium binnenkrijgen dan paarden, al het eten waar het bij ons in zit krijgen zij niet. Op eventueel deze magnesium met aluminium na dan. Uit ruwvoeranalyses komt het toch nooit?

EDIT: of wordt het daar gewoon niet getest?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:01

Dat weet ik niet, ligt denk ik aan de hoeveelheid die je geeft..Ben benieuwd..

Ik denk ook dat mensen in vergelijking tot dieren veel meer aluminium binnen krijgen waardoor het schadelijk is door de grotere hoeveelheden. .

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:26

pleiada schreef:
Oxide kan voor mensen laxerend werken en daarom ben ik wel benieuwd of hier ook paarden zijn die door magnesiumoxide dunner op de mest worden..

Die van mij niet en ik voer het al een half jaar ofzo. Ze heeft mooie drollen.

Edit: ik voer de welkoop variant

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:06

zwanepol schreef:
BigBen schreef:
Dat een paard zenuwachtig of nerveus is heeft zo goed als nooit met magnesiumtekort te maken,
en dat zo'n paard rustiger wordt door het extra magnesium te geven is wetenschappelijke nonsens.

BigBen, ik neem je verhaal helemaal voor waar aan hoor want ik heb mij er verder niet in verdiept alleen was mijn paard niet zenuwachtig of nerveus, in tegendeel, maar gewoon "heftig". Sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven maar ik ben echt geen onervaren ruiter en heb al heel wat paarden gereden, dat wil zeggen, de meesten zelf gefokt, zadelmak gemaakt en opgeleid maar de dame die ik nu aan de magnesium heb staan is toch echt significant met het rijden veranderd. Ik zeg ook tegen iedereen dat al zou het alleen maar tussen mijn oren zitten, ik er al enorm mee geholpen ben, maar het is echt meer dan dat. Ze heeft nog wel een beste gebruiksaanwijzing en ik weet zeker dat er veel ruiters zullen zijn die niet met haar overweg kunnen maar voor mij is het gebruik van magnesium bij haar echt het verschil van wedstrijden rijden of niet.

Ik wil je kwaliteit als ruiter absoluut niet in twijfel trekken,
en je ervaring als africhter al evenmin,
maar dat je merrie nu rustiger is heeft niets met de extra magnesium te maken.

Magnesium kan pas effect hebben als er eerst een tekort bestond,
en dat komt bij een paard dat normaal gevoerd wordt niet voor.

Er moeten dus andere factoren meespelen, die je misschien niet direct in de gaten hebt,
maar wel degelijk aanwezig zijn.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:20

pleiada schreef:
Ja heb het inderdaad net ook al gelezen..

Weet jij zo wat aluminium voor een effect heeft op paarden?

Aluminium is een antacid, wat betekent dat het de zuurtegraad van het maag/darmstelsel verlaagt.
Het wordt medisch gebruikt tegen maagzweren enz.

Voor paarden wordt aluminium pas toxisch vanaf 1500 mg per dag per kg lichaamsgewicht.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:34

@BigBen juist zijn er tegenwoordig veel tekorten omdat wei (en ruwvoer) niet juist bemest wordt. Maar 30% van de weides waar paarden op staan is een echt geschikte paardenwei, dat betekent dat 70% niet geschikt zou kunnen zijn en veel weides worden ook niet getest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:08

Bigben het komt nl bij een paard dat normaal gevoerd wordt wel voor...alleen er zijn gelukkig vitaminekorrels zoals bv Metazoa die daar op in spelen.

Maar een tekort geeft vaak pas op een langer termijn reakties..vaak weten we niet eens dat bv magnesium of gewoon mineralen de aanzet is geweest. Wij zijn geen dokters en dokteren wat af met onze paarden.

Magnesium wordt al heel lang bij dressuurstallen in Duitsland bijgevoerd om nerveuze paarden rustig te krijgen en met succes.

Juist paarden krijgen voer van volledig uitgeputte gronden met snel groeiende grassoorten en overbesting. Niet erg natuurlijk meer en gezond. Niet voor niets zijn er zoveel paarden die stijf in de spieren zijn, stijf in de gewrichten, mager, niet fit ogen, te lang in het haar, slecht door de rui, darmstoornissen, katakterstoornissen, gedragsstoornissen en die worden in den regen normaal gevoerd en ook deze paarden komen buiten hoor en worden gereden...maar toch problemen.

Ken weinig mensen die met hun paard veel doen en toch amper problemen hebben...daargelaten dat ze zien of het paard tip top is...deze mensen hebben een sterk gezond paard en de voeding is er ook op aangepast.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:08

Bij mijn paard is niets veranderd aan haar drollen door de magnesium van de Welkoop.
Ze is over het geheel wel rustiger geworden en vriendelijker naar mij toe.
Of dit aan de magnesium te wijten is weet ik natuurlijk niet, maar ik ga voorlopig even door met magnesium geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:34

Toch hier wel verschil gemerkt.

Pony's stonden op kleine onderhoudsdosis magnesium. We zijn naar een tijdelijke stal gegaan met ander ruwvoer. Maar verder ben ik hetzelfde blijven geven.
De magnesium was een week geleden op. Bij de winkel waar we altijd halen was deze ook op, dus de Welkoop maar gebeld en besteld.

Gisteren heb ik het opgehaald.

Afgelopen week zijn de pony's naar hun definitieve stal gegaan. Wel weer ander ruwvoer, maar juist betere kwaliteit. Verder weer hetzelfde blijven geven.
Ook komen ze overdag buiten en 's avonds geven wij ze beweging en komen ze ook nog langere tijd buiten.

Een paar dagen niet gereden, maar wel beweging gegeven.

Gisteren was de d-pony net niet fijn met rijden. Mijn man reed en het was echt niet te zien. Wel gaf hij moeilijk na en waren de overgangen slecht. Ik als goede vrouw, gaf uiteraard mijn man de schuld.
Toen zelf erop en voelde direct dat hij stijf was. Deze pony is geblesseerd geweest en uitgebreid onderzocht etc, maar goed bevonden. Hij is ook bevangen geweest.

Bij de andere 2 merk je niks. De shet wordt niet meer gereden, maar loopt noit slechter voor de sulky en de oude quarter gaat juist steeds fijner lopen.

Ik had als tussenweg even snel eplus meegenomen en dat de afgelopen week gegeven. Maar sinds gister weer magnesium. Dat krijgen ze dan 2x daags door hun voer. Pony heeft het nu 3x gehad en vanavond liep hij toch echt stukken fijner aan de longe. Ik had hem niet bijgezet, maar hij liep erg fijn, dus ik stop niet met magnesium. Kan voorlopig ook wel even geven met die 20kg.

Natuurlijk zijn ze verhuisd, van ruwvoer verandert etc. Maar 3 weken terug ook en toen was er geen stijfheid. Nu zijn ze er op vooruit gegaan qua ruwvoer.