[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:09

Queelens schreef:
dit is de mijne nu:
[ITP] De schimmel, hij word steeds knapper!

flink aan het bekomen van een inval van de winter hij begint nu weer goed bij te komen. achter bij zn flanken/billen mag wel meer en een klein beetje op de rib.

Vind je?? hijs prima zo, echt niet te dun, zou hem eerder te vol vinden dan te mager..

linnnh

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:12

De tinker denk ik toch wel een dikke 4...

de fries kan ik niks mee qua foto's :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:15

Hij is de afgelopen week gelukkig wel bijgekomen want ik kreeg vorige week nog kritiek 2maal dat die te mager was :))

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:17

Ik zou hem echt zo laten hoor, hij ziet er echt prima uit!!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:17

Naja, het was dit eerst..
Afbeelding
Afbeelding
:= Volgens kliniek 72kg te mager, dat heeft ze nu zeker ingehaalt en ze zal binnenkort van het brok afgehaald worden eens ze op de wei staat. We zijn nu al aan het verminderen.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 18-05-12 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:19

Ja daar issie veel te mager.

Nu de tussenweg tussen die 2 zoeken haha

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:21

Zeker :j Het zou fijn zijn moest het vet gewisseld worden met bespiering :+ Maar aangezien ik niet intensier/bakwerk met der rij, zal dat niet zo snel gebeuren :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 13:21

Tinker vind ik ook erg dik.

Hals is netjes, zeker voor een Tinker. (3) Voorkant boeg is erg dik (4), voorkant schouder lijkt verzonken in vet (lastig te zien) (4,5).
Voorhand krijgt dus een 4.
Achter de schouder is wel iets relief, maar weinig (3,5), schoft is verzonken in vet (5). Ribben lastig te scoren, ga even uit van een 4 (lastig te voelen maar wel voelbaar). Rug heeft een duidelijke gleuf (4).
Totaal krijgt hij dan 4.
Billen hebben echt een enorme vetpocket bovenop, spieren zijn ook niet goed te zien door de laag vet (5), staartwortel lastig te zien door de volle staart, maar ga er even vantuit dat ook die niet droog is (4).
Totaal achterhand 4,5.
Totaal paard is dan een 4,3 ongeveer. Dus te zwaar, ik zou zeker oppassen want hij gaat eerder richting 5 (obees) dan naar 3 (goed gewicht).

Lastig, want op de foto's hierboven zou ik haar een 1 scoren, of misschien wel een 0,5.
Ik zou proberen haar te krijgen op een 3.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:25

En wat is dan het beste om dat vet weg te krijgen? Ik veronderstel gewoon hooi & gras (dus geen brok meer, wat ze ook niet meer gaat krijgen deze zomer) Maar qua beweging? Ze word minstens 1 à 2 keer bereden in de week en dat is àltijd buitenrit. Geen bakwerk (ivm verschillende redenen)

Edit; vond net een nederlandsfilmpje over vetscoren http://www.ophetland.tv/11799087/Te_dik ... paard/pony

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 13:32

Jackytje schreef:
En wat is dan het beste om dat vet weg te krijgen? Ik veronderstel gewoon hooi & gras (dus geen brok meer, wat ze ook niet meer gaat krijgen deze zomer) Maar qua beweging? Ze word minstens 1 à 2 keer bereden in de week en dat is àltijd buitenrit. Geen bakwerk (ivm verschillende redenen)

In theorie is afvallen heel simpel. Je moet zorgen dat ze minder calorieën binnen krijgt dan ze verbrand.
In praktijk is het wat lastiger haha.

Wat je kan doen is de EwPa (calorieën) die ze binnen moet krijgen uitrekenen.
De basisbehoefte is 0,0084 EwPa per kilo lichaamsgewicht. Voor te dikke paarden hou je het streefgewicht aan. (Dus stel hij weegt nu 600 en moet 500, dan reken je met 500). Omdat je paard maar 2 keer per week bereden wordt zou ik gewoon de basisbehoefte aanhouden en niet extra voeren. Desnoods na het rijden een kilo meer hooi verstrekken.

Gras bevat 0,15 EwPa per kilogram. Een paard eet gemiddeld 4 kg gras per uur dus kun je zelf uitrekenen hoeveel kg gras, en dus hoeveel EwPa ze binnen krijgt. Gemiddelde kilogram hooi bevat 0,53 EwPa en gemiddelde kilogram kuil 0,41 EwPa.

Krachtvoer kun je makkelijk weglaten, maar het is dan wel aan te raden een vitamine/mineralenbrok bij te voeren. Hier zitten alle vitamine, mineralen en spoorelementen in die een paard nodig heeft naast zijn ruwvoer. Je voert er dus ook maar erg weinig van (minder dan een handje) omdat het heel geconcentreerd is. Voorbeelden zijn Marstall Force, Pavo Vital.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:39

Focussed schreef:
Jackytje schreef:

In theorie is afvallen heel simpel. Je moet zorgen dat ze minder calorieën binnen krijgt dan ze verbrand.
In praktijk is het wat lastiger haha.

Wat je kan doen is de EwPa (calorieën) die ze binnen moet krijgen uitrekenen.
De basisbehoefte is 0,0084 EwPa per kilo lichaamsgewicht. Voor te dikke paarden hou je het streefgewicht aan. (Dus stel hij weegt nu 600 en moet 500, dan reken je met 500). Omdat je paard maar 2 keer per week bereden wordt zou ik gewoon de basisbehoefte aanhouden en niet extra voeren. Desnoods na het rijden een kilo meer hooi verstrekken.

Gras bevat 0,15 EwPa per kilogram. Een paard eet gemiddeld 4 kg gras per uur dus kun je zelf uitrekenen hoeveel kg gras, en dus hoeveel EwPa ze binnen krijgt. Gemiddelde kilogram hooi bevat 0,53 EwPa en gemiddelde kilogram kuil 0,41 EwPa.

Krachtvoer kun je makkelijk weglaten, maar het is dan wel aan te raden een vitamine/mineralenbrok bij te voeren. Hier zitten alle vitamine, mineralen en spoorelementen in die een paard nodig heeft naast zijn ruwvoer. Je voert er dus ook maar erg weinig van (minder dan een handje) omdat het heel geconcentreerd is. Voorbeelden zijn Marstall Force, Pavo Vital.

Ik zat net wat rond te snuffelen en inderdaad, het krachtvoer kan gewoon weggelaten worden. Die hebben ze toch niet meer nodig aangezien ze nu op het weiland staan.. Ik dacht om dus voor onbeperkt ruwvoer te gaan (Ga proberen om een slowfeeder te knutselen met men pa) en evt die Summerfit koeken te voeren als extra vitamines.

Mijn paarden staan 24/7 buiten met inloopstal. S'nachts staan ze wel niet op het weiland en staan ze eerder op een droog stuk met weinig/geen gras. Enkel overdag bij fatsoenlijk weer staan ze op een klein stuk weiland. Het andere stuk is nu afgesloten zodat we genoeg gras hebben voor de hele zomer.

Toch erg bedankt voor de tips :) Mijn shetjes zijn ook niet bepaald mager en moeten dringend afvallen.. De ene merrie kan ik bijna geen beweging geven, want tot nu toe is die nog niet veel gewend. De ruin word deze zomer beleerd voor het karretje.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:42

Die bonte ziet er idd erg vol uit (je profiel :+ )
Je kan ook met je shetjes gaan fietsen, beweging is toch het belangrijkst om af te vallen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 13:42

Graag gedaan! Het is vaak een beetje puzzelen met hoeveel gras ze mogen etc. En ook een beetje voeren op het oog. Wat ik doe is 1x per week of per 2 weken een foto nemen en dan vergelijken. Dan kan je snel genoeg zien of ze dikker worden of juist afvallen!

Ik zou niet voor de Summerfit koeken gaan. Qua hoeveelheid suiker/zetmeel en EwPa zit er evenveel in als in een sportbrok. Ik zou dan eerder kiezen voor Pavo Vital of Marstall Force. Is ook nog eens goedkoop omdat je zo weinig nodig hebt (voor mijn Epony op rust ben ik €2,60 per maand kwijt eraan...)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:43

Lynn_x schreef:
Je kan ook met je shetjes gaan fietsen, beweging is toch het belangrijkst om af te vallen

Uhm, zie me dat eerlijk gezegt nog niet doen :') Ik denk dat ik eerder van de fiets gepleurd word :=

Edit; Die Pavo Vital houd hetzelfde in? Zijn dat niet van die mini brokjes? Ik moest die geven aan mijn Tinker toen ze uit de kliniek kwam :j
Edit 2; Zie net dat dat de multi vit 15 was.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 18-05-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:44

Veel oefenen :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 13:47

Jackytje schreef:
Lynn_x schreef:

Uhm, zie me dat eerlijk gezegt nog niet doen :') Ik denk dat ik eerder van de fiets gepleurd word :=

Edit; Die Pavo Vital houd hetzelfde in? Zijn dat niet van die mini brokjes? Ik moest die geven aan mijn Tinker toen ze uit de kliniek kwam :j

Klopt, zijn van die kleine brokjes. :j Ik vind zelf Marstall Force fijner ivm calcium/fosfor verhouding. (Ideale verhouding is 2:1 en bij Pavo Vital is hij 19:1) .
Marstall is wel lastiger aan te komen, ik bestel het daarom dan ook via hun eigen site www.marstall.nl

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:25

Hier even een vergelijking van Umpire tussen februari en vandaag

Februari:
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat het verschil op de foto's minder groot lijkt dan in het echt. Volgens mn meetlint zou hij ook 30 kilo zijn aangekomen, maar dat blijft ook een schatting natuurlijk.

Zelf vind ik dat we op de goede weg zijn, er mag nog meer massa op, maar dat zal vooral spiermassa moeten zijn. En daar zullen gewoon nog weer wat maanden overheen gaan, we hebben de training nu weer voorzichtig op kunnen pakken dus ik heb goede hoop. Maar eerst was ie zo schraal, toen kon ie ook geen spieren opbouwen want hij had daar gewoon niet genoeg reserves voor.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie m vanaf deze foto's nu zouden scoren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:34

@ Queelens, ik vind jouw paard er goed uitzien zo. hij zal wss in spier nog wel wat toenemen dan krijg je een wat voller beeld, ik snap dat je hem nu aan de dunne kant vindt. qua gezondheid en vetgehalte zit hij echter keurig, ik zou hem dan ook niet bewust extra in vet laten toenemen. ik geef hem een 2.

@ jackytje, jouw tinkermerrie is behoorlijk te dik. op je andere foto's idd graatmager maar dat is natuurlijk geen referentie, en ook geen reden tot overcompensatie. ik zie dat je al goed advies hebt gehad van focussed om ermee aan de slag te gaan, zo dik is namelijk niet gezond en juist in het weideseizoen willen paarden aankomen voor je ze goed en wel op dieet hebt staan. je zou kunnen overwegen om bijv. om de dag, of een paar uur per dag, een graaskorf aan te doen als ze op een volle wei staat. met de andere gegeven adviezen ben ik het ook eens.
afgaande op de foto's die je geplaatst hebt geef ik je tinkertje nu een dikke 4 á 4,5.

@ xxanoukxx1, zoals al meerdere keren in het topic wordt aangegeven, kunnen we met dat soort foto's helemaal niets. als je het topic even een beetje doorleest vind je daar wel uitleg over wat voor foto's geschikt zijn om te kunnen vetscoren. mét uiteraard nog eens de kanttekening dat van foto's scoren een stuk minder betrouwbaar is dan live scoren.

@ eliine (hoe is het nu met umpire?), hij ziet er wel beter uit in zijn algeheel, mager was hij niet maar hij oogt gezonder (zal ook het kleurtje wel zijn). ik zou er niet meer massa bij op voeren, wel bij op trainen (als dat inmiddels kan?). qua vetscore zit hij wel op een 3.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:57

merrieveulen schreef:
@ eliine (hoe is het nu met umpire?), hij ziet er wel beter uit in zijn algeheel, mager was hij niet maar hij oogt gezonder (zal ook het kleurtje wel zijn). ik zou er niet meer massa bij op voeren, wel bij op trainen (als dat inmiddels kan?). qua vetscore zit hij wel op een 3.

Als ik zelf live score kom ik ook rond de 3 uit :j hals 2-2,5 (vind die zelf nog echt te iel maar is ook gebrek aan spiermassa) middenstuk ruime 3 achterhand krappe 3, ook daar een spiergebrek.
Ik vond hem in februari zelf wel echt te dun hoor. Zeker voor zijn type, miste hij echt wat body en dan niet alleen qua spieren. Maargoed, op een foto blijft het lastig, en wat de een veel te dun vindt, vindt de ander nog best aardig. En hij was toen ook nog herstellend van zn ontsteking dus afgezien van zn grauwe vacht zat ie toen ook letterlijk minder goed in zn vel.

Het gaat nu erg goed met m, heel af en toe zie ik m nog een klein beetje last van zn voorknie hebben maar minimaal gelukkig. Je ziet het vooral in een zwaardere bodem of wanneer hij nog niet goed opgewarmd is of juist te moe wordt. Dan kan ie het letterlijk even niet bijbenen. Maar zn voeten zijn echt verbeterd door de ijzers met zooltjes. Ben nu ruim 3 weken weer aan de gang, dus qua conditie zijn we er natuurlijk nog laaang niet. Maar we kunnen wel weer lekker op gaan bouwen, dus dan komen de spiertjes vanzelf wel weer :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:20

wat voor zooltjes heb je? mijn Zneddie heeft met leer, wss wel om andere redenen maar ik ben er zéér content mee!
wat was er nu uiteindelijk met hem aan de hand, heb je een linkje naar jouw topic voor mij? (lekker offtopic)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:29

Het zijn kunststofzooltjes met speciale siliconen ertussen. Toen ie eenmaal gewend was liep ie er duidelijk veel fijner op :j Weet niet of je dit topic bedoelt? [BEH] Vage schouderklachten - ik weet het niet meer daar heb ik niet echt updates meer in geplaatst, het gaat namelijk eigenlijk gewoon best heel goed op het moment *klopt af*

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:31

@ Eliine, liever 2,5 dan 4 hoor! Aankomen is makkelijker dan afvallen

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:52

De tinker geef ik toch wel een 4~
Schouder lijkt erg vet, schoft ook, ik zie geen ribben, kont heeft ook echt flink wat vet.

Eline, de shet vind ik prima. Wel een hooibuikje en wat magertjes in de bespiering. Ik denk een 3.

lees vaak mee hier, en verdiep me ook goed in de vetscores etc. maar ben er nog niet gewelig in haha.

Nu mijn merrie:
dit was 19 april
Afbeelding
En dit van de week
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze moet nog meer in de bespiering komen, schouder is nog te vet, ribben licht zichtbaar, kont en hals vind ik goed.
Ik denk dat ze een 3.5 scoort.
Ze is een tijd kreupel geweest maar nu weer lekker aan het rijden etc.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:53

Ze mag nog wel wat slanker inderdaad, maar ziet er niet verkeerd uit hoor

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:55

Mag inderdaad nog wat af en ze mag wat strakker, deels spier kwestie maar ook nog wat vetjes teveel.
Hopelijk komen niet alle kilo's er weer bij als ze straks het land op gaan(ochtend tot 4 middag).
Durf der niet met graasmasker te zetten, staat in een hit actief stalling en is onderdanig...