Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:28

Trennie schreef:
Ah, oke, sorry! :P

Maar Marstall zal ook zeker een soort voer hebben die geschikt is voor jouw paard, ze hebben zo'n ontzettend uitgebreid assortiment. Ik zou eens met Marstall zelf contact opnemen en voorleggen wat je zoekt :D ;)

Trennie

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:38

Was al op de site geweest, maar ik zie nog niet echt het verschil met regulier voer zoals boks.
Nu heb ik me er ook nog niet echt in verdiept moet ik eerlijk zeggen.
Zoals ik het nu proef krijg ik het idee dat er voor beiden voor -en nadelen te noemen zijn.

Vaak ook denk ik dat er een heleboel commercie mee speelt...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:54

Je moet er zelf een beetje gevoelig voor zijn... en je moet naar je paard kijken.

Ik heb intussen al een aantal jaren goede ervaringen met muesli. Ik ben op Marstall overgestal omdat ik meer uit het voer wou halen. En dat 'betaald' zich terug... ik heb een superfitte merrie die harstikke lekker in haar vel zit.

Wat Aliealie ook al zegt, je kan altijd eens contact opnemen met Marstall mocht je meer info willen. :j

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:36

aliealie schreef:
Jij hebt het over Marstall in het algemeen, ik had gevraagd naar de ervaring met Amino (geeft niks maar dat was haar antwoord wat specifiek op de Amino slaat) ;)

Ik ben van biologische brok en bietenpulp met zemelen overgegaan op Marstall Naturel en een paar keer per week wat wiesencobs.
Ik denk dat met name de bietenpulp toch wat te belastend was voor mijn paard. Heb t idee dat hij op de muesli soepeler loopt/net iets beter in zn vel zit. Nu ben ik ook glucosamine gaan geven, dus misschien is het dat wel, of de combi van beiden. Ik ben nog niet zo lang over op de muesli.

De Amino ben ik al bij gaan geven bij zijn oude dieet. Hij miste nl. net dat beetje om snel te kunnen reageren of met meer 'power' te gaan lopen. Mijn paard kan niet tegen haver, maar de 10% die in de Amino zit is precies te doen voor hem. Hij was voor mijn gevoel in staat sneller te reageren en had net iets meer energie. Opstarten ging ook heel eenvoudig, ik denk dus door sneller herstel na een training en begon ook mooi in zn bespiering te komen (maar dit is natuurlijk altijd een combi van trainen en voeren). Voor mijn gevoel ging dit nu meer met zachte, soepele spieren ipv een wat 'hardere' kont. Nu zijn die spieren in de achterhand van mijn paard ook wel echt iets dat apart aandacht nodig heeft. Uiteindelijk geen enorm verschil, maar toch genoeg om mij t gevoel te geven dat de Amino mijn paardje helpt. Sneller reactie geven doet ie er in elk geval wel van.

Bij overgang van brok naar Naturel muesli heb ik geen verlies van energie bemerkt, anders dan dat ie de Amino als extra'tje nodig heeft. Maar mijn paard is van nature ook wel wat flegmatiek. Soepeler bewegen doet ie nu in elk geval wel duidelijk, maar dat zou ook zo maar aan het weer kunnen liggen, of aan zn hooi, etc. Voor mij in elk geval reden genoeg om m voorlopig op de muesli te houden.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:10

Ja kan ik me voorstellen, als ie het er goed op doet (wat het dan ook precies mag zijn....), niks veranderen. Ik heb sowieso veel verandering bij mijn paarden gezien sinds ik op Marstall ben overgestapt. Ze glimmen nu alledrie als spiegeltjes, krijgen het voer wat bij hun past. Heb drie totaal verschillende paarden en ze doen het allemaal goed. Vooral ook mijn senior van 21, hij heeft een tijdlang uitslag/Exczeem gehad en zelfs in Utrecht hebben ze er naar gezocht wat het kon zijn maar konden het niet vinden. Hij heeft toen een tijd prednison gehad en toen ging het over. Vlak daarna ben ik op Marstall voer overgegaan en nu glimt hij zelfs ook en is een erg blije senior die nog vol levenslust zit. Ik ben begonnen met een basismuesli en heb dit uiteindelijk aan elk paard individueel aangepast. Zo gebruik ik nu de Pellet, de corn, de senior en de mash. Dit vul ik nu aan met de force omdat ik tijdens de vorstperiode het krachtvoer ietsje verminder. :9

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:46

ik heb gister mijn eerste zak merriemuesli gekregen.
de dames zijn in mei uitgerekend en had als advies er in januari mee te beginnen...
ze vinden het lekker, heb vanmorgen half corn x half merriemuesli gedaan bij de ene en bij de ander half zonder haver x half merrie muesli.
wil ze volgende week volledig om hebben.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:10

aliealie schreef:
Zo gebruik ik nu de Pellet, de corn, de senior en de mash. Dit vul ik nu aan met de force omdat ik tijdens de vorstperiode het krachtvoer ietsje verminder. :9

Bij mij is het juist andersom: in de winter voer ik meer krachtvoer dan in de zomer.
Of bedoel je dat omdat ze stilstaan tijdens de vorst?

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:42

aliealie schreef:
Trennie schreef:

Maar Marstall zal ook zeker een soort voer hebben die geschikt is voor jouw paard, ze hebben zo'n ontzettend uitgebreid assortiment. Ik zou eens met Marstall zelf contact opnemen en voorleggen wat je zoekt :D ;)

Ik heb zelf ook contact geprobeerd te zoeken met marstall via de site, maar nog steeds na twee maanden niks gehad! :( Dus misschien is het wel handiger om te bellen als dat mogelijk is... Dat ga ik zo is uitzoeken :Y)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:29

vreemd zeg ik had heel snel contact via marstal.
kreeg adressen in de buurt en daar kon ik contact mee opnemen.

ook hier voeren we 's winters mee krachtvoer.
zomers naast weidegang een weidekoek erbij en na arbeid hun muesli's.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:58

Het is wel geen muesli, maar ik gaf een tijdje naast de Vito ook de Force voor wat extra vitaminen. Misschien dat iemand dat hier ook doet? Mijn merrie krijgt er vreemd genoeg jeuk van, dus ik ben gestopt met de Force. Ik heb nog denk ik 1/3 van de emmer over. Mocht iemand die willen hebben dan mag je het zo meenemen. Ik vind het zonde om zomaar weg te gooien.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:34

Ik geef Force naast de Sinfonie :)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:43

Ik heb ook al een tijdje geleden gemaild voor voeradvies voor mijn paard. Helaas ook nog niets teruggehad.. Heb nu niet via de site maar direct via de email een mailtje gestuurd, hopelijk wordt daar wel op gereageerd. Ik sta echt te springen om advies namelijk!

Het gaat om het paard uit mijn profiel trouwens. 8 jarige merrie, 1.61m, KWPN-er.

Arbeid:
- Iedere dag 30 min. in de stapmolen
- 4/5x per week dressuur: M niveau, gemiddeld/redelijk intensief, ongeveer 1 uur
- 1x per twee weken buitenrit: Veel galopwerk, redelijk intensief, ongeveer 1/1,5 uur
- 1x per twee weken springles: B niveau, redelijk intensief, ongeveer 1 uur
- 2x per maand een crosstraining of cross (SGW): L niveau, intensief/zwaar intensief, ongeveer 1,25 uur

Voer per dag:
- 3 kg sportbrok van Treurniet
- 0.5 schep haver van Treurniet
- 0.5 schep kruidenstructuur-muesli van Treurniet
- als ze er mager uitziet: 1 schep Mash&Mix slobber van Cavalor ipv 0.5 schep muesli
- 4 uur op het land, een paardenwei met voldoende kort gras
- 2 plakjes hooi per dag van goede kwaliteit

Aandachtspunten:
- Paard raakt tijdens buitenrit/springles/crosstraining/cross snel gewicht kwijt door de stress. Na de inspanning ziet ze er erg opgetrokken uit. Ik voer hier momenteel slobber voor om haar weer bij te laten komen, maar ik wil dit liever voorkomen. In het gewone dressuurwerk thuis is ze echter niet gestresst en is het fijn als ze wat heter is. Dit wil ik liever niet kwijtraken.
- In verband met het crossen wil ik graag voer voeren waar ruim voldoende Vitamine E inzit, als extra voor de spieren. Paard heeft van zichzelf al aardig strakke spieren, dit wil ik graag verbeteren.
- Van veel eiwitten in het voer lijken de spieren nog strakker te worden. Ik denk daarom dat een voer met weinig eiwitten (mits ze die niet nodig heeft) beter voor haar zou zijn.
- In verband met het crossen wil ik ook graag voer voeren waar veel energie op basis van olie inzit, omdat dit voor eventingpaarden beter schijnt te zijn dan energie op basis van suikers.

de Happy Athlete masseuse die Vorstin masseert (unamie hier op bokt) denkt dat ze waarschijnlijk Champion gaan adviseren of Amino met Naturel. Ziet er allemaal goed uit, dus ik ben echt heel benieuwd naar het advies.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:47

2 kleine plakjes hooi of van die grote? Paarden hebben een hoop ruwvoer nodig, dus zou proberen haar meer hooi te voeren :) Verder zou je haar wat zonnebloemolie/lijnzaadolie bij kunnen voeren voor de vetten/energie, is gelijk goed voor haar vacht e.d.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:00

In de zomer als ze op het land staat, krijgt ze 2/3 plakjes (die kleine, wel dikke plakken) hooi. Op dit moment staat ze niet op het land en krijgt ze een 2x per dag een aardige berg voordroog. Het hooi en voordroog is echt van een hele goede kwaliteit, er zit veel in. Daarom kan ik er niet te veel van voeren (en bovendien laat ze ook al snel liggen als ik meer voer). Olie bijvoeren wil ik idd doen, maar ik weet niet wat/hoeveel etc. In veel voersoorten van Marstall lijkt al olie te zitten, dus ik hoop dat het niet nodig is om extra te voeren als ik overstap op Marstall.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:58

Pien06 schreef:
Het is wel geen muesli, maar ik gaf een tijdje naast de Vito ook de Force voor wat extra vitaminen. Misschien dat iemand dat hier ook doet? Mijn merrie krijgt er vreemd genoeg jeuk van, dus ik ben gestopt met de Force. Ik heb nog denk ik 1/3 van de emmer over. Mocht iemand die willen hebben dan mag je het zo meenemen. Ik vind het zonde om zomaar weg te gooien.

ik zou wel belangstelling hebben :D

Waar woon je?

carleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:46

dimmalimm74 schreef:
Ik ben ook over gestapt op Marstall (exzeem) muesli, mede op aanraden van de osteopaat.
Door de hysrothermische ontsloten granen schijnt het veel beter verteerbaar te zijn voor paarden.

Heb vorig jaar op de WK in Zwitserland met dè grote baas van Marstall een heel gesprek gehad en ik ben erg positief!

Of het ook een positieve invloed heeft op zijn eczeem moet ik nog even afwachten. Helaas is er hier ook moeilijk aan te komen, maar @regine ik weet wel een webwinkel waar je het zo kan bestellen.

heb nog niet verder gelezen in de topic maar even reactie op deze:

mijn paard had hele erge exzeem (lees: geen manen/ voorpluk en kale bovenkant van de staart)
we geven dit voer nu ongeveer 5 jaar incl de poeder. ze heeft nu een extreem volle staart mooie manen.
& een voorpluk tot de neusriem:D:D:D
we geven het de laatste 2 jaar ook niet meer in de winter en beginnen ongeveer in maart.
maar ik geloof er in dat dit voer echt werkt (wel verschillend per paard waarschijnlijk ;))

wel heeft ze nog steeds (hele jaar door, in de zomer erger) korsten onder haar buik.
maar ik denk niet dat dit nog weggaat

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:09

Wickedwyvern schreef:
aliealie schreef:
Zo gebruik ik nu de Pellet, de corn, de senior en de mash. Dit vul ik nu aan met de force omdat ik tijdens de vorstperiode het krachtvoer ietsje verminder. :9

Bij mij is het juist andersom: in de winter voer ik meer krachtvoer dan in de zomer.
Of bedoel je dat omdat ze stilstaan tijdens de vorst?

Ja omdat het anders bommetjes worden :D , ik bedoel dus ivm vorst en veel stilstaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:27

ik heb vandaag een emmer Force aangeschaft, wil ik gaan geven ipv de pavo koeken die nu geef, omdat mijn paard bijna geen krachtvoer krijgt, ben benieuwd...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:39

mijn paard krijgt al weken de Faserlight ,hij krijgt daar bij elke voer beurt een schep magnesium door
we maken het al nat maar toch eet hij het ineens sinds 3 dagen slechter
maak ik het natter en een bekertje slobber erdoor eet hij het wel
nu vraag ik me af vind hij nu het voer vies of komt het toch door de magnesium?[ wat hij al 2 weken door zijn voer krijgt]
de magnesium moet hij nog enkele weken hebben en na nieuw bloedonderzoek kijken we of hij het nog langer moet
of zal ik een andere smaak geven?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:56

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:54

@Mirgino
Welke magnesum geef je ?
Toevallig de Magnesium Celaat van Albion?
Deze is is wel prima opneembaar maar vinden de meeste paarden niet lekker
Wij maakten er een papje van en gaven het dan met een spuit
Dat ging ook pima

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 07:59

Mijn paard krijgt glucosamine door zijn muesli. Het liefst eet hij dan om t poeder heen.
Zou dus goed aan de magnesium kunnen liggen, denk ik.
Maar misschien idd eens proberen zonder de magnesium en kijken of hij t dan wel eet?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:57

unamie schreef:
@Mirgino
Welke magnesum geef je ?
Toevallig de Magnesium Celaat van Albion?
Deze is is wel prima opneembaar maar vinden de meeste paarden niet lekker
Wij maakten er een papje van en gaven het dan met een spuit
Dat ging ook pima

ik heb van de DA 3 zakken van 1 kg magnesium gehad
weet niet meer welke het is maar volgens hem de beste magnesium
het ruikt nergens naar ,het is een stevige witte korrel

hij heeft vorig jaar 9 weken bloedverdunner via de mond gekregen en begon kopschuw te worden ,dus dat doe ik niet meer
hij eet het nu met slobber wel op,maart laat wel steeds meer liggen
het zou goed kunnen dat het door de magnesium komt ,maar kan dat nu niet testen hij krijgt het 2x p/d door zijn voer
en in de ochtend een pompje vitE erbij

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:31

goldynf schreef:
Fleur19 schreef:

Ik heb zelf ook contact geprobeerd te zoeken met marstall via de site, maar nog steeds na twee maanden niks gehad! :( Dus misschien is het wel handiger om te bellen als dat mogelijk is... Dat ga ik zo is uitzoeken :Y)[/quote]

hoi fleur19,

mijn vriendin verkoopt oa mastall in driebruggen dat is vlak bij gouda.
zij kan je ook prima advies geven over paardenvoeders.

haar winkel is open op woensdag t/m zaterdag tussen 10 en 16 uur of zelfs 17 uur.
en op haar webshop kun je haar assortiment bekijken.
http://www.zeldenruststabels.nl hier staat de link naar de webshop!

groetjes goldynf[/quote]

Hoi hoi super bedankt! Dan ga ik daar binnekort eens heen voor marstall musli. Ik ben er ook achter gekomen dat je gewoon naar martall kunt bellen dus ik ga daar eerst om advies vragen. En dan weet ik nu mooi een adres waar ik t kan bestellen:) Thanks!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:25

Ik heb een mailtje gehad dat vanwege een storing de mailtjes via de site niet binnen kwamen. Ze gaan ze nu allemaal antwoorden :)