Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:12

Ook daar zat ik aan de onderkant van 't advies. Weet zo uit m'n hoofd niet hoeveel dat was, maar voor Ben pak ik de hoeveelheid die voor een (middelmatig tot grote) pony in rust gegeven moet worden.
Bonnie's behoefte zal iets hoger liggen, maar houd daarbij wel rekening met het feit dat jij ook nog brok/krachtvoer geeft.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:38

Oke bedankt.
Ik ga de Force voeren op het moment dat hij ook de wiesencobs krijgt. Dan stop ik met de muesli. Krijgt hij nog twee keer per dag een kwart basissportbrok. Dus zal idd een beetje ''aan de onderkant'' blijven met de dosering. :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:50

Weer even een Update!

Bambi blijft mooi vol met een halve gele schep Kwikbeet bietenpulp. Train nu ongeveer 4x per week intensief en ze ziet er glimmend en goed uit. Verder verbaas ik me nog steeds over haar humeur, dat is echt stukken vrolijker dan voorheen :j
Ze is veel aanhankelijker en blijer geworden.

Feline eet De Wiesencobs wel als ik er een beetje Kwikbeet doorheen doe, lekker smaakje zeker :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:54

Fijn dat het zo goed gaat Vera! Weer een tevreden Wiesencobs eter :D (ik had verdorie toch aandelen moeten kopen ofzo :P )

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:07

Hahahaha, ja dan had je een leuk zakcentje verdiend :))

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:15

Dat denk ik ook ja ;) had ik ook goed kunnen gebruiken nu :\

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:33

Francis schreef:
Ben krijgt ook niet veel cobs, hooi weet ik ook niet, alleen dat 't gewoon net hooi van afgelopen jaar is. Maar als ik er van uit ga dat Ben een sober ras is en dus via het hooi en cobs al aan een groot deel van z'n behoefte zit, dan ga ik van de laagst geadviseerde hoeveelheid uit. Ik geef dus niet minder dan zij adviseren, ga alleen aan de onderkant van't advies zitten. Paard in rust is 30 tot 60 gram per dag, 1 maatschep is 30 gram, Ben krijgt dus de laagste hoeveelheid geadviseerd voor een pony/klein paard in rust.

Van de site van de Paardendrogist:
Citaat:
Werkend: 60-90 g p/d
In rust 30-60 g p/d
Drachtig/zogend: 90 g p/d

ja dat schemaatje vond ik toen ook ergens, maar ik dacht dat ik later op de emmer zelf ineens een andere dosering vond. Zal er eens naar kijken morgen.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:04

Ik snap dat schema van de PD nooit zo, de informatie die ik heb is lager en komt rechtstreeks van de NAF site.. Is met heel veel producten van de PD het geval..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:11

dat het niet overeenkomt met het product bedoel je? Dat is wel vervelend zeg..

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:16

Elfje_Braam schreef:
Ik snap dat schema van de PD nooit zo, de informatie die ik heb is lager en komt rechtstreeks van de NAF site.. Is met heel veel producten van de PD het geval..

Volgens mij heeft dat te maken met de blauwe schepjes die ze erbij leveren. Ik heb dat ook vaak dan lees ik ergens 2 schepjes en dan moet ik er van PD drie schepjes van geven. Als ik dan de blauwe schepjes afmeet klopt het weer wel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:26

Ja, dat heeft idd met die blauwe schepjes te maken. Dat zijn schepjes waar milliliters op staan maar er wordt altijd in 'grammen' voorgeschreven. 1 ml. weegt lang niet altijd ook 1 gram dus ze hebben het vast voor je 'omgerekend'.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:41

Dat zou kunnen, ik het zelf nog niet de emmer opengetrokken van de desbetreffende producten.. Maar zou heel goed kunnen dat zij andere schepjes hebben..

Maar aan de andere kant, ik schrijf voor paarden die aan het werk zijn 60-75 gram voor, en de PD 60-90 gram.. Grammen blijven toch grammen..
Even voor de duidelijkheid NAF zelf schrijft ook in grammen voor, niet in mm. Kijk anders even op naf.co.uk, daar zie je alle aanbevolen hoeveelheden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:48

Er zit in de emmer geen schepje, de PD levert die er los bij.

Tja, dat verschil tussen jou en de PD weet ik dus ook niet. Weet ook uit m'n hoofd niet wat er op de emmer staat maar zal als ik er om denk vanavond even naar kijken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:51

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:02

Ik doe ook weer even een wiesencobs/force update:

Ik heb echt zo'n blij paard! En met blij bedoel ik dan ook jolig blij. Rennen door de wei met af en toe een flinke bok er doorheen. Flink wakker is ze en onder het zadel ook. Ze heeft enorme energie en is onder het zadel nog nooit zo lekker te rijden geweest. Lekker fris maar wel eerlijk. Vandaag zat mijn vriendin er eventjes op en die zei ook al dat ze zo lekker doorliep. Soms is ze ook wel wat irritant want ze moet vooral in de wei alles bekijken met haar hoofd in de lucht met haar oren ver naar voren en haar neusgaten open. Ze heeft vrijdag ook nog een van de medewerkers van stal half door de wei gesleurd maar ach.....kleinigheidje :+ . Je ziet gewoon dat ze lekker in haar vel zit. Haar gewicht begint ook beter te worden. Ze heeft wel een fors figuur maar het dikke is er af.

Ik ben nog steeds tevreden met het voer!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:07

Heerlijk. Goede berichten. Ik denk dat dat kriebelige en frisse waar 't in't begin over ging dan toch een kwestie van 'fris en goed in je vel zitten' is. Ik kan me zo voorstellen dat bij paarden die ergens een minder lekker zittend zadel hebben of andere problemen, dat 'frisse' omslaat in 'lastig' over 'itchy'... Denk dat 't probleem dan niet zozeer de cobs is maar dat het goed voelen wel eventuele 'ergernissen' zichtbaar maken ofzo...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:32

Ik denk dat je gelijk hebt Francis. Mijn paard heeft mij nog nooit uitgeprobeerd maar een paar weken geleden hebben we toch even onze eerste echtelijke ruzie gehad. Ze heeft nu energie en kracht genoeg om mij even te testen (paardje is 5 dus het hoort er natuurlijk ook wel bij). Gelukkig heb ik goede begeleiding en heb ik het "gewonnen". Ze gaat nu vooral lekker hard aan het werk met me en is lekker alert. Wel denk ik dat wanneer mevrouw nu iets niet ziet zitten ik er een zware dobber aan heb om haar te overtuigen maar ach.....ben blij dat mn meisje zich zo fijn voelt nu dat is weleens anders geweest.

Edit: durf het niet hardop te zeggen maar ze heeft ook al een paar weken niet meer gehoest. *afkloppen* *afkloppen* *afkloppen*

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:34

Oja en kreeg vandaag ook nog te horen: wat glimt die van jou!!!! en dat terwijl ik een bonte heb en wit natuurlijk moeilijk glimt........

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:41

Ja, grappig is dat. Ze zeggen altijd dat een witte niet glimt. Nou, dan hadden ze Dot nog nooit gezien! Gaaf dat jouw witte ook glimt en zich blijkbaar zo goed voelt.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:44

Hm touchofpink ik heb het redelijk vergelijkbaar met mijn paard op het moment, is erg voorwaarts en met flink aan het werk idd ook super te rijden en ook een 5jarige trouwens maar dat frisse gooide ik steeds op het weer...wie weet zijn het wel de Wiesencobs...
Ik ben benieuwd als de temperaturen weer normaal worden of het zo blijft! :j Van mij mag hij wel iets minder fris eigenlijk, lekker rustig rondstappen is er bijna niet meer bij de laatste tijd :=

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:28

Hier komen ze ook geen energie tekort idd :D maar eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat een paard nou zo heet kan worden van een handjevol geperste grasjes := ...

Toekie: de F4F is een volledig supplement. De meningen zijn alleen ietwat verdeeld wat nou "volledig" genoemd mag worden :Y) . Van F4F voer je 188 gram per dag en ja, het is duur. Dat is uiteindelijk toch de reden waarom ik het niet voer. Duur x4 (inmiddels 3) vond ik niet meer redelijk ...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:45

Bambi is hanteerbaar fris. Ze heeft lekker veel energie maar dat heeft ze altijd wel gehad met pieken en dalen. De winter is meestal een grote piek :D
Ik denk dat de Cobs haar inderdaad erg vrolijk en gezond maken.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:49

@ Franis,
Aai, ik dacht inderdaad dat jullie het over de kompleet hadden en niet de Oilovite.. excuus!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:56

Oilovite heet bij de PD Kompleet Plus (oude verpakking nog ofzo?), wellicht dat 't daar mis ging.. 'plus' even gemist ;)

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:32

Nee dat weet ik uiteraard :) ik had gewoon nooit de plus in jullie berichtjes zo gelezen..