[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:02

Vanmorgen de test gelijk even gedaan. In volume zet het niet meer uit na 15min.

We begonnen zo:
Afbeelding

Na 15min:
Afbeelding

Na 30 min en na een uur blijft het hetzelfde.
Afbeelding

Is het dan heel raar om de conclusie te trekken dat je het na 15-30min al geeft?
Want het is toch vooral vanwege het uitzetten van de pulp dat je moet wachten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:24

Bij mij na vijf minuten:

Afbeelding

Na 15

Afbeelding
En dan kun je het wel geven..

Ik denk dat zij een uur zeggen uit veiligheid.
Stel ze zeggen na 20 minuten voeren. Iemand heeft het net niet goed gedaan en paard krijgt slokdarmverstopping.
Dan hebben zij een hoop gezeur.
Dus vandaar dat ze ruim rekenen?

Slmt9

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:17

Super bedankt Ellen! Dan durf ik het nu helemaal wel aan om te laten voeren als ik er zelf niet ben!
Heel erg bedankt!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:54

Nou helaas, mijn paard wordt van luzerne knettergek. Ik had gehoopt dat het minder in de Masters zit, maar hij wordt net zo gek.
Welke dikmaker bevelen jullie anders nog aan wat zonder luzerne is en niet te hoog in suikers/zetmeel? Opties zijn nog coolstance copra en subli omega 369, de eerste werd niet super gegeten.

Hij krijgt nu een emmer vol bietenpulp, grasbrok, lijnzaadolie, sojaschroot en vitaminebrok.
Hebben inmiddels nieuw hooi, maar dat is schraler dan het oude, dus ik ontkom niet aan blijven bijvoeren. Vraag me ook af of hartog compact gras effectiever is dan hartog grasbrok, iemand daar nog ervaringen mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:40

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:56

Thanks! Omdat er niet twee keer per dag wordt gevoerd wordt. Ik ben ook al aan het kijken of het een optie is dat de paarden die nu schraal blijven ander hooi kunnen krijgen. Maar dat is eigenlijk gewoon niet echt praktisch te bewerkstelligen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:03

Geen stalgenoot die jouw paard een keer extra wil voeren?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:30

Dat is wellicht nog een optie!

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:22

Advies gezocht;
Ik heb een 3 jarige D pony die te schraal is. Mist ook bespiering, maar de ribben blijven zichtbaar. Krijgt voldoende droog hooi, ongeveer een halve kilo basisbrok en dagelijks een pavo koek.

Ik ben op zoek naar een voer zonder luzerne, wat niet teveel energie geeft maar dus wel helpt om wat aan te komen. Pony verricht weinig tot geen arbeid en wordt niet gereden.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:12

Hoi!

Ik kom even met de deur in huis vallen. Ik heb een 24 jarige die wat lastig op gewicht blijft. Krijgt nu 2 keer per dag een halve schep 18+ en een halve schep weightlift met wat zongedroogde luzerne. Ik durf nooit meer dan 1 volle schep te voeren in 1 voerbeurt... Wat denken jullie? Paard is 1.65m, rank gebouwd.

@act_ion, voor bespiering gaf ik een tijdje body builder van Mijten, deed zijn werk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:43

Waarom durf je niet meer te voeren dan?

Een halve schep Pavo. Muesli is echt niks kwa gewicht, dat is denk ik 200 gram?

Ze zeggen op de site dit
Citaat:
Gemiddeld advies per dag: 330 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag.
Maximaal advies: 800 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag.

Dus voor paard van 500 kilo is dat al veel meer.
Probeer te voeren wat er geadviseerd word?
Maak er een volle schep van.
Luzerne in een schep is ook niet heel veel hoor, ooit gewogen en dacht dat het ook pas op een 300 gram zat.
Ik zou echt in jouw geval wel van alle drie een schep geven.
Dat lijkt veel,maar je paard staat er wel even op te kauwen. En dat heeft je paard wel nodig

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:47

ellepel schreef:
Waarom durf je niet meer te voeren dan?

Een halve schep Pavo. Muesli is echt niks kwa gewicht, dat is denk ik 200 gram?

Ze zeggen op de site dit
Citaat:
Gemiddeld advies per dag: 330 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag.
Maximaal advies: 800 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag.

Dus voor paard van 500 kilo is dat al veel meer.
Probeer te voeren wat er geadviseerd word?
Maak er een volle schep van.
Luzerne in een schep is ook niet heel veel hoor, ooit gewogen en dacht dat het ook pas op een 300 gram zat.
Ik zou echt in jouw geval wel van alle drie een schep geven.
Dat lijkt veel,maar je paard staat er wel even op te kauwen. En dat heeft je paard wel nodig

Daar zat ik dus ook aan te denken...
Ik ben (nogal) voorzichtig met voeren in verhouding met wat de maag aan kan. De ene keer lees ik maximaal 1,5 schep, de andere zegt 2 kilo per voerbeurt, en zo voort :=..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:50

Ik houd globaal aan max 2kg (droog) per voerbeurt. Maar mijn paard is na 1,5-1,7kg wel vol en laat het dan staan. Dan ontkom je helaas niet aan meerdere keren per dag voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:12

Doef. Het voer gaat ook weer uit de maag hè, als het voer goed gekauwd is en het paard rustig aan heeft gegeten dan gaat dat rustig aan en kan dat prima :j
Anders doe je gewoon eerst iets meer, voer je de hoeveelheid langzaam op en dan zie je op een gegeven moment ook wel wat wel en niet gaat.

Slmt9
Denk dat die 2 kilo wel klopt.
Als je 1 schep luzerne zou doen is dat 250 gram
1 schep Pavo 18 plus 700 gram
1 schep weightlift 900 gram
Heb alles even opgezocht.
Dat is ongeveer 2 kilo.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:34

Top, bedankt! Deze ga ik onthouden!

Dan ga ik het toch opbouwen met nu een halve schep extra, en de week erop weer wat bij. Hij heeft het namelijk wel echt nodig, staat 24/7 in een Paddock Paradise (onbeperkt hooi), maar deze manier van huisvesting kost hem gewoonweg meer energie

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:43

ellepel schreef:
Doef. Het voer gaat ook weer uit de maag hè, als het voer goed gekauwd is en het paard rustig aan heeft gegeten dan gaat dat rustig aan en kan dat prima :j
Anders doe je gewoon eerst iets meer, voer je de hoeveelheid langzaam op en dan zie je op een gegeven moment ook wel wat wel en niet gaat.

Slmt9
Denk dat die 2 kilo wel klopt.
Als je 1 schep luzerne zou doen is dat 250 gram
1 schep Pavo 18 plus 700 gram
1 schep weightlift 900 gram
Heb alles even opgezocht.
Dat is ongeveer 2 kilo.

Luzerne tel ik niet mee, dat is ruwvoer.
Ik geef een halve bak luzerne, 2 scheppen pro breed, een schep weightlift en een schep wholegain, met tussen elke laag nog een beetje luzerne zodat het krachtvoer goed verdeeld zit tussen het ruwvoer.
Dus het is echt een bomvolle bak eten en iedereen is verbaasd dat ze alles blijft opeten :+
Ze is wel meer dan een uur aan het eten en naar het einde toe durft ze eerst wat hooi te gaan eten, dan ligt er nog een bodempje luzerne in de bak maar dat eet ze later dan wel op.
Ik kijk niet super hard naar het aantal kilo’s krachtvoer maar ik probeer dan wel het ruwvoer (luzerne) aan te vullen zodat het mooi verdeeld is.
Het voer is echt voor elk paard verschillend, de ene heeft echt heel veel nodig om op gewicht te krijgen terwijl de andere al dik wordt door ernaar te kijken.
Maar ik probeer ook het voeradvies op de zak te volgen en verder gewoon naar je paard kijken.

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:17

Zouden jullie pavo 18plus adviseren in plaats van een hoog gevitamineerde balancer voor een paard dat moet aankomen?

Ik ben aan het overwegen om te schakelen, nu mijn dierenarts aanraadt om toch ook krachtvoer bij te geven.
Ik heb een 17 jarige merrie die het goed deed op JPGF Hi support en 1kg rijstzemelen per dag. Nu is ze vanaf mei op de weide gekomen en weer veel afgevallen. Ze wordt 3x/week ongeveer 30 min. recreatief bereden en is nu weer zeer arm in bespiering en ribben goed zichtbaar.
Ik heb een bloed en mest onderzoek laten doen, maar de resultaten zijn nog niet binnen. Tanden zijn in orde.
Zowel de dierenarts als ik vermoeden dat zowel het gras en hooi (tijdelijk van buitenaf gekocht) te arm is. Maar de balancer die ik nu geef, is speciaal voorzien als aanvulling bij arm ruwvoer. Ik heb ook geen zicht op hoeveel hooi ze effectief naast de weidegang krijgt.

De dierenarts raadde een vezel en vetrijk dieet aan en ook krachtvoer bij te geven. Mijn voorwaarde is dat dit niet te hoog is in suiker en zetmeel en er voldoende eiwitten, vitamine E en magnesium in zitten.

De volgende stap is dus onbeperkt ruwvoer + eventueel de balancer en rijstzemelen vervangen naar iets anders. De rijstzemelen zijn niet meer verkrijgbaar bij mijn leverancier dus daar moet ik sowieso iets anders op vinden.

Ik heb veel voer vergeleken en dit valt binnen mijn keuzelijstje:

Pavo 18plus + pavo weightlift (luzerne en rijstzemelen)
Hartog comfort + pavo topsport (soja) OF lannoo muscle plus (rijstzemelen)

Wat denken jullie? Omschakelen of niet?

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:06

sspinoy schreef:
Zouden jullie pavo 18plus adviseren in plaats van een hoog gevitamineerde balancer voor een paard dat moet aankomen?

Ik ben aan het overwegen om te schakelen, nu mijn dierenarts aanraadt om toch ook krachtvoer bij te geven.
Ik heb een 17 jarige merrie die het goed deed op JPGF Hi support en 1kg rijstzemelen per dag. Nu is ze vanaf mei op de weide gekomen en weer veel afgevallen. Ze wordt 3x/week ongeveer 30 min. recreatief bereden en is nu weer zeer arm in bespiering en ribben goed zichtbaar.
Ik heb een bloed en mest onderzoek laten doen, maar de resultaten zijn nog niet binnen. Tanden zijn in orde.
Zowel de dierenarts als ik vermoeden dat zowel het gras en hooi (tijdelijk van buitenaf gekocht) te arm is. Maar de balancer die ik nu geef, is speciaal voorzien als aanvulling bij arm ruwvoer. Ik heb ook geen zicht op hoeveel hooi ze effectief naast de weidegang krijgt.

De dierenarts raadde een vezel en vetrijk dieet aan en ook krachtvoer bij te geven. Mijn voorwaarde is dat dit niet te hoog is in suiker en zetmeel en er voldoende eiwitten, vitamine E en magnesium in zitten.

De volgende stap is dus onbeperkt ruwvoer + eventueel de balancer en rijstzemelen vervangen naar iets anders. De rijstzemelen zijn niet meer verkrijgbaar bij mijn leverancier dus daar moet ik sowieso iets anders op vinden.

Ik heb veel voer vergeleken en dit valt binnen mijn keuzelijstje:

Pavo 18plus + pavo weightlift (luzerne en rijstzemelen)
Hartog comfort + pavo topsport (soja) OF lannoo muscle plus (rijstzemelen)

Wat denken jullie? Omschakelen of niet?

Ik zou wel omschakelen, desnoods tijdelijk.
Ik zou persoonlijk voor de pavo 18plus + weightlift gaan, ik denk dat je daarmee het snelste resultaat gaat hebben.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:36

Zijn hier meer varingen met de weightlift? Hoe snel zag je resultaat? Mag van mij ook best een beetje extra energie geven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:42

Als je de zoekfunctie gebrúikt vind je wel wat ervaringen,misschien heb je daar iets aan?

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 01:25

xxx88 schreef:
Ik zou wel omschakelen, desnoods tijdelijk.
Ik zou persoonlijk voor de pavo 18plus + weightlift gaan, ik denk dat je daarmee het snelste resultaat gaat hebben.

Oké dan kijk ik het even aan met deze combinatie :) eventueel met nog wat rijstolie en vitamine E erbij

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:27

Ik zou dat ook aandurven.
Soms “ moet” je gewoon ook echt wat meer voeren.
Weightlift is volgens mij fijn spul, mooi groot brokje dat je ook kan weken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:37

Is een klein brokje.
Maar was net aan het kijken naar dat rijstzemel voer ik was wel benieuwd of het ook iets is voor mijn oude merrie.
en misschien is de ricebran geschikt?( kun je bestellen bij petsplace,bezorgen is niet duur)
https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... cPEALw_wcB

Sspinoy: Van wat voor merk had je de rijstzemelen eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 05-09-24 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:38

Het is een wat grover brokje moet ik eigenlijk zeggen inderdaad..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:54

Voor mij zou die weightlift toch wel afvallen denk ik .
Zit best veel luzerne in en ik heb een Tinker die heel snel jeuk ergens van heeft.

Heb haar nu op de combi :
agrobs myo protein flakes.
Met Marstall wiesencobs en een schep fibre up van Dodson& horrell.
Maar ze blijft wat ribbig vind ik.
en ook al is ze 31,dat hoeft niet.
Ben toch wat aan het twijfelen of ik weer soja bestel.
En dan doe ik altijd die van Mijten..is ze net even wat ronder, en ik geef niet al te veel
Vorig winter 200 gram en toen was ze mooi rond.