[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:27

In de omega 369 zit Oa ook sojaolie wat rijk is aan omega 6 vetzuren.
Ik zou zelf liever kiezen voor lijnzaadolie, maar in principe kan wat aanvulling met een andere olie voor wat extra vet geen kwaad.
Houd er bij de subli omega 369 wel rekening mee dat er ook suikers inzitten, dus opletten bij gevoelige paarden..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:00

Ik zag vd suikers Muze, dank!
Ik blijf nog even twijfelen of ik voor de lijnzaadolie of omega 369 ga, in paniek wel al de 369 bij Welkoop besteld want tm vandaag was daar 20% korting :+ maar dat kan ik altijd nog annuleren.

Dank jullie wel voor het meedenken!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 06:24

Iemand ervaring met de omega 369 bij een paard wat geen lijnzaadolie lust? Dierenarts zei dat olie voeren de beste dikmaker is, maar ik krijg het er niet in -O-

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:27

Rustig beginnen helpt ook niet?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:53

Anders misschien een puur lijnzaadbrokje bestellen. De meeste paarden eten dat als snoep

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:55

Muze schreef:
Rustig beginnen helpt ook niet?

Helaas, een drupje ruikt hij al en dan trekt hij zijn neus op voor de volle 3kg voer :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:59

Ja, zou wat anders halen hoor, zo denderend is olie nou ook weer niet.
Waarom moet je paard aankomen. Eet die te weinig ruwvoer of gras of is het slechte kwaliteit?

De myo protein flakes van agrobs is ook best prima hoor,lusten ze ook graag en is heel snel klaar.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:12

ellepel schreef:
Ja, zou wat anders halen hoor, zo denderend is olie nou ook weer niet.
Waarom moet je paard aankomen. Eet die te weinig ruwvoer of gras of is het slechte kwaliteit?

De myo protein flakes van agrobs is ook best prima hoor,lusten ze ook graag en is heel snel klaar.

Mijn paard is 1.90m en heeft hierdoor best veel nodig.
Toen hij bij ons op stal stond ben ik hem gaan verzorgen. Hij kreeg toen alleen hooi. Toen heb ik hem overgenomen en ben ik hem écht gaan bijvoeren, maar hij was toen helaas al echt heel erg mager. Ik moet zeggen dat het sinds een maand veel beter gaat omdat ze nu ook 24/7 op het gras staan, maar het gaat nog niet zo hard als we allemaal verwacht hadden. Het is natuurlijk ook een best groot oppervlakte om warm te houden etc. En hij is pas net 5 dus ook nog in de groei :o .
Tandarts is geweest, mestonderzoek gedaan en dierenarts heeft een apk uitgevoerd.
Hij deed het de laatste tijd op paddock/stal (net voor het weideseizoen) goed op mijn combi:
Xl hooinet vol met goed hooi
3 scheppen Havens derby compact
1 schep Havens green vet
1 tot 2 schep luzerne
En ik had zelf een baaltje speciaal paarden kuil bijgekocht wat hij heel lekker vond.
En overdag had hij dan op de paddock een bak vol met onbeperkt hooi wat hij met zn shetten vriend deelde.

Nu dus 24/7 op de wei en krijgt hij nog 2 scheppen van de green vet muesli bijgevoerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:00

Ik zou in elk geval goed kijken naar het voer wat je nu geeft en wat er eigenlijk in zit.
Want het is dus wel wat laag in eiwit ,maar wel hoog in suiker/zetmeel.
Er is veel en veel geschikter voer voor jouw paard te koop waar je waarschijnlijk ook nog minder van kunt geven voor een mooier resultaat :j
Denk dat dat beter ook is dan olie gaan geven

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:13

Ik ben dit gaan geven in overleg met mijn DA.. deze zei dat merrie brok eigenlijk niet zo goed was ivm eiwitten, dat sportbrok een betere optie voor hem was. Ik heb zitten kijken naar evt. De pavo weightlift, maar ook hier weer veel eiwitten. Ook zag ik de vitalstyle weight&condition, maar dit is een muesli en die eet hij weer minder graag dan een brok :=

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:49

xZiva_ schreef:
Ik ben dit gaan geven in overleg met mijn DA.. deze zei dat merrie brok eigenlijk niet zo goed was ivm eiwitten, dat sportbrok een betere optie voor hem was. Ik heb zitten kijken naar evt. De pavo weightlift, maar ook hier weer veel eiwitten. Ook zag ik de vitalstyle weight&condition, maar dit is een muesli en die eet hij weer minder graag dan een brok :=

Je wilt toch juist wat eiwitten voor de spieropbouw?
Ik zou hem terug op veulenbrokken zetten, ideaal vr jonge paarden in de groei.
Verder idd olie toevoegen. In Merelbeke zeiden ze dat je wel vrij veel maïsolie per dag mag geven. Ik ben de exacte hoeveel vergeten maar het was zeker meer dan 100ml.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:05

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:15

Ik ben begonnen met de Masters Senioren slobber. Ik heb het een uur laten wellen, maar kan dat ook korter? Maakt warm water nog uit?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:44

Ik ben ook nog een beetje zoekende naar iets wat goed aan zet, waar ze niet heet van worden, maar wat direct gevoerd kan worden.
Ik heb wel bietenpulp etc. geprobeerd, maar de weektijd is gewoon echt niet praktisch.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:08

Slmt9 schreef:
Ik ben begonnen met de Masters Senioren slobber. Ik heb het een uur laten wellen, maar kan dat ook korter? Maakt warm water nog uit?

Staat op de zak:
De Masters Senior slobberbrok Maak dit aan met warm water en laat dit vervolgens 1 uur weken, voordat je dit gaat voeren.

Ik doe vaak voor kelly een schep daarvan in een emmer, en een schep myo protein flakes en dan is het eerder dan een uur wel al klaar.
Ik doe trouwens met koud water,anders lust ze het niet vanwege de geur.
Maar paar keer goed doorroeren dan valt het beter uit elkaar.
Beetje uit proberen wat werkt?

Josien, de myo protein flakes van agrobs zijn snel klaar.
Fiberbeet ook. Fibernuggets zijn ook in een half uur klaar.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:00

Ik had idd het uur van de zak gelezen. Vond moeilijk bepalen of het eerder kon omdat je qua structuur niet echt ziet of het eerder kan zoals bij speedibeet. Wel jammer, want ik kan het prima vanuit huis klaarmaken, maar de dagen dat ik niet voer is er niet echt tijd om er een uur op te wachten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:27

Ivm de pulp die erin zit liet ik het toch wel zeker 45-60 minuten weken in warm water.
1 zak gegeven om paard na verhuizing, worm en ook last van tanden weer bij te laten t trekken, fijn spul.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:56

Is er geen koeler ruimte daar?
Anders maak je het gewoon een dag van te voren klaar,kan prima.
Zo lang het maar koel staat blijft dat wel goed.
Het zijn brokjes en je kunt ook even voelen of ze al 100% uitgezet zijn of nog niet.
Bij 90% durf ik het ook rustig wel te voeren,dat zet nog zo minimaal uit dat het bij die van mij geen kwaad kan

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:10

Het staat op de deel, dat is wel koeler, maar niet koelkast koel. Ik kan het wel in een afgezet emmertje klaarzetten. Er zit gemiddeld 24-36 uur tussen, is dat (met name met deze hitte) niet te lang?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:12

Ben ik nu echt zo slecht dat ik het al na vijf minuten voer? Ik geef mijn pony's een handje slobberbrok erdoor zodat ze de psyllium opvreten. Ik doe er water bij, dan ga ik uitmesten in het land. Terug gekomen doe ik meer water over, meer ivm met het behangplaksel wat de psyllium ervan maakt totdat het weer een papje is. En dan voer ik het. Scheelt denk ik omdat het een kleine hoeveelheid is. Het zijn na die minuten echt geen brokjes meer, maar een compleet papje.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:07

Maar het staat toch langer dan 5min als je eerst nog gaat mesten? Of hebben jullie zo weinig mest :+
Ik heb elke 15min gister even gekeken wat het deed, na een half uur had het ook nog niet al het water opgenomen en na 45min wel. Ik had alleen het idee dat het qua volume nog hetzelfde eruit zag als bij 30 min.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:52

Gewoon even met je hand er in en voelen?
Is echt snel klaar :j

Als het uitgezet is ziet het er zo uit,vanavond ff snel foto voor je gemaakt

Afbeelding

Dat groene is wat myo flakes.
Maar het zijn gewoon brokjes die uit elkaar vallen, de bietenpulp zijn die kleine vezeltjes die je ziet zitten.
Kwa omvang word het inderdaad ook niet heel veel meer.

Ever ik heb op jou getemt je zit in verkeerd topic

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:11

Ik heb twee minis :+
Vandaag heeft het een halfuur gestaan, maar dan zet het echt niet nog meer uit dan het al deed. Qua structuur vergelijkbaar met ellepel en dan heel veel groener (faser light en Marstall hay cobs er ook door)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:48

Ik ga er morgenvroeg eens op letten hoe lang het duurt.

Je kunt ook kijken naar ander voer trouwens als je sneller wil.
Is wel duurder.
Spillers senior mash
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... mash-20-kg

Is ook brokje,is echt in twee minuten klaar en ruikt ook nog eens heel lekker zoetig.
Ik heb die ook, doe wel wat door de slobber als ze niet goed eten wil.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:58

ellepel schreef:
Gewoon even met je hand er in en voelen?
Is echt snel klaar :j

Als het uitgezet is ziet het er zo uit,vanavond ff snel foto voor je gemaakt

[ [url=m/FM9Y6P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat groene is wat myo flakes.
Maar het zijn gewoon brokjes die uit elkaar vallen, de bietenpulp zijn die kleine vezeltjes die je ziet zitten.
Kwa omvang word het inderdaad ook niet heel veel meer.

Ever ik heb op jou getemt je zit in verkeerd topic

Dank je wel voor de foto en dat je morgen de tijd in de gaten wil houden!
Ik ga het morgen ook even weken als ik nog thuis ben, los van de rest wat er door gaat en zal ook op de tijd letten. Tussentijds vergelijken met je foto! Dank voor je tip ook voor het andere voer, voor nu eerst even deze 20kg er door en kijken wat het doet.

Jorex schreef:
Ik heb twee minis :+
Vandaag heeft het een halfuur gestaan, maar dan zet het echt niet nog meer uit dan het al deed. Qua structuur vergelijkbaar met ellepel en dan heel veel groener (faser light en Marstall hay cobs er ook door)

Ah, top! Goed om te weten. Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!