[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:07

Kirania schreef:
Even een dilemma - Mijn dikzakje bleek schuurplekken te krijgen van haar hoefschoenen die ze 4x per week aankreeg, maar nu vraag ik me af wat te doen... geen hoefschoenen voor een tijdje sowieso, maar ze loopt zó gevoelig op alles dat niet netjes gras of grond is. Beton gaat nog goed, asfalt als het geen superruwe asfalt is, maar het is een echte "miserie" zoals wij het zouden zeggen. Heb natuurlijk geen zin in een mank paard net nu ze zo goed aan het afvallen is :n Iemand tips daarvoor? De velden hier zijn notoir voor grind, puin en stenen en het bos is te ver.

https://www.horseoriginals.shop/nl/glus ... shoes.html

Is dit niet wat voor je? Werkt hier super bij mijn shet. Zit een beetje tussen een schoen en een plakijzer in, geeft wel demping. Is hier echt een uitkomst. Pony liep heel gevoelig op het harde, na de schoentjes nergens geen problemen meer mee. Hier heeft de smid ze er onder gezet.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:38

Kaylee, die zien er goed uit zeg! Heb even naar de instructievideos gekeken om ze er zelf aan te doen (ik heb eindelijk een golden duo in de vorm van een goede osteopate en DA, maar een goede bekapper, mwah... ik doe het ondertussen drie jaar zelf) en het ziet er zelfs beter houdend uit dan de Hippoblue glue ons. Ik ga eens navraag doen naar zo'n pakket inclusief lijm, bedankt voor de tip! :D

Heiberg, aangezien je niet echt iets aan de voersituatie kan veranderen ga ik mee in wat superpony zegt; bewegen is het enige dat je echt concreet kan doen. Ik zou zeker al langer rijden/wandelen. Hier gingen de kilos er pas gestaag af na opdrijven tot 4 keer per week rijden, 3 keer per week een uur en een keer per week meer dan twee uur. Vooral op tempo werken en veel draven lijkt hier te werken, stap niet echt, ook al zeggen ze van wel.

Lenexa, nieuwe schoenen wordt het even helaas niet, we zijn bezig met haar revalidatie ivm serieuze flares vooraan en langgerekte tenen, dus haar hoef wordt steeds korter en breder. Dus dan zou de volgende hoefschoenenset snel niet meer passen... Ik heb idd nog neopreenbescherming, maar nu haar hoeven al rauw zijn lijkt me dat toch niet aangeraden :n

superpony

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:05

Om nog even op mijn reactie in te gaan;

Paard is pas 3,5 dus die zou ik sowieso niet korten op voer. Paard is voorlopig nog hartstikke in de groei ook en heeft zijn voeding echt nodig.

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:20

superpony schreef:

Paard is pas 3,5 dus die zou ik sowieso niet korten op voer. Paard is voorlopig nog hartstikke in de groei ook en heeft zijn voeding echt nodig.

Ik vind dat er zeker iets te zeggen is voor je bericht.
Ik ga me eens verdiepen in een paddock paradise. Nadeel is dat dit paard een blessure heeft gehad en daarvoor vrij lang boxrust. Ik weet niet precies hoe verantwoord het is, hem in een kudde te laten lopen, met onbeperkt beweging. Ik zal mijn dierenarts eens raadplegen.

Uiteindelijk ben ik niet perse voor korten op voer. Alleen vraag ik me wel af, of een dier altijd en onbeperkt de toegang moet hebben tot voer. Hij staat echt geen moment van de dag zonder.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:32

Mwah ik maak er voor mijn vetjes wel een regel van dat ze het een uur a anderhalf voor ik ze ga voeren het op moeten hebben. Die regel neem ik ook mee naar mijn winterstal.

Ik weeg mijn netten af op het gewicht dat ze moeten hebben. Is het net echt helemaal op, dan mogen ze op de vast voertijden een plukje voor de bezigheid. In de praktijk kom ik elke dag rond dezelfde tijd. Ze hebben einde van de ochtend het echt op. Dan krijgen ze met de late lunch een pluk en dan kom ik meestal voor de volgende voerbeurt is.

3 uur zonder eten vind ik te lang, maar zo even een een ruim uur alleen restjes zoeken. Prima.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:48

Ik zorg dat er een net stro bij hangt als ‘ie te lang zonder hooi komt te staan, dan is er bij erge honger altijd wat te knabbelen zonder dat het teveel kwaad kan.

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:12

Nouvel schreef:
Ik zorg dat er een net stro bij hangt als ‘ie te lang zonder hooi komt te staan, dan is er bij erge honger altijd wat te knabbelen zonder dat het teveel kwaad kan.

Ja, dit is ook een goede. Hij staat sowieso in een stro stal, en als we hem minder hooi aanbieden, eet hij heel zijn stalbedekking op :+ Dus het is wel een slimmerd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:23

Oeps...
Die van mij staat op houtvezel en in een zandpaddock,
Middag met graasmasker op in de wei.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:37

Heiberg schreef:
superpony schreef:

Ik vind dat er zeker iets te zeggen is voor je bericht.
Ik ga me eens verdiepen in een paddock paradise. Nadeel is dat dit paard een blessure heeft gehad en daarvoor vrij lang boxrust. Ik weet niet precies hoe verantwoord het is, hem in een kudde te laten lopen, met onbeperkt beweging. Ik zal mijn dierenarts eens raadplegen.

Uiteindelijk ben ik niet perse voor korten op voer. Alleen vraag ik me wel af, of een dier altijd en onbeperkt de toegang moet hebben tot voer. Hij staat echt geen moment van de dag zonder.

Ligt aan welke blessure?

Ik heb alles ook met en na blessures 24/7 buiten en daar steeds alleen profijt van gehad. Ook een paard dat anders allang ingeslapen was.

En het ligt aan je veearts. Veel zijn echt nog antiek, waar we net als in de humane zorg weten dat zo snel mogelijk weer bewegen vaak echt beter is.
Ook voor de spijsvertering en bloedsomloop. Paarden hebben darmen die echt beweging nodig hebben om goed te verteren.

Je kan het niet vergelijken met de problemen die je hier leest. Een paard van 3,5 is echt nog midden in de groei en mag gewoon geen tekorten krijgen. Ook niet te vet worden, maar hij mag eigenlijk ook niet stilstaan.

Je kan echt dingen als artrose en blessures voorkomen door een jong paard sterker te maken.

Ik weet niet in welke plaats je woont? Maar wij hebben ze 24/7 rondlopen en ze doen vrij weinig heel gek. Juist omdat ze de hele dag rondlopen, een vaste kudde vormen en overal van alles te doen is, hebben ze niet die gekke uitspattingen zoals paarden die na een hele avond en nacht uit stal op de wei mogen.

Ze rennen weleens en doen wel gek, maar degene met artrose bijv is daar echt gereserveerder in dan mn maffe merrie. En ze kunnen van elkaar weg. Het is geen vierkante wei of paddock waar ze elkaar in een hoek jagen. Als mijn ene ruin of shet even geen zin heeft in diezelfde maffe merrie kunnen ze gewoon een andere plek kiezen, weg gaan etc. '

Mijn ruin van 22 had een fikse peesblessure aan beide achterbenen en is zo goed opgeknapt. Na een lichte peesblessure voor toch op een afgezet stuk gezet en toen heeft hij wat littekenweefsel gekregen. Dat heeft veel langer geduurt om te herstellen. Maar gaat alweer een jaar goed.

Wij hebben wel onbeperkt hooi, maar dat wil niet zeggen dat overal 24/7 vele kilo's te vinden zijn. Ze willen nogal eens restjes laten liggen en dan vul ik een aantal uren niet bij.
Wei gaan ze beperkt op. Ik kijk naar het weer en wat ze hebben gegeten verder, hoe ze eruit zien etc. Ze zijn opgebouwd en staan er nu een uurtje op, maar ook rustig 1 of 2 dagen niet.
Je ziet bij meerdere pp's wel een beleid die juist gericht is op veel bewegen en niet veel gras.

Ik denk dat je veel beweging zo kan opvangen tijdens je zwangerschap en misschien zelfs moet bijvoeren als je dan weer wat gaat doen gezien de leeftijd.

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:25

Mijn paard had een gebroken been. Het is dus helaas geen blessure waarmee je een paard zoveel mogelijk beweging wil geven. Hij heeft een tijd in een ophang systeem gestaan omdat hij niet mocht belasten en daarna nog 4 maanden boxrust gehad. Hoewel het inmiddels is genezen, ben ik wel wat voorzichtiger met hoeveelheid bewegen en met andere paarden en eventuele klappen die uitgedeeld worden. Hij is niet zo vriendelijk. Normaal ben ik de flauwste niet, en zou ik hem even laten opvoeden door wat senioren, maar ik ben gezien de omstandigheden wel wat voorzichtiger. Inmiddels is dit bijna een jaar geleden en mogen we nu van de dierenarts rustig aan het werk.

Pp neem ik mee in mijn overwegingen en ik ga hem toch beginnen te longeren een aantal keer in de week.

Is er toevallig iemand die eens een foto zou willen beoordelen van zijn uiterlijk en inschatten hoeveel te zwaar hij is? Ik vind het zelf best lastig; de pensioneigenaren vinden hem rond, maar niet te dik. Ik vind hem echt flink te zwaar.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:05

Heiberg, ik zeker! :j Maar is na een blessure longeren ipv in rechte lijnen rijden niet een heel stuk zwaarder? Zeker met een geheeld gebroken been?

Je kan ook altijd foto's hier plaatsen! Ik moet het ook eens doen om een verschil op te merken denk ik.

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:03

Kirania schreef:
Heiberg, ik zeker! :j Maar is na een blessure longeren ipv in rechte lijnen rijden niet een heel stuk zwaarder? Zeker met een geheeld gebroken been?

Je kan ook altijd foto's hier plaatsen! Ik moet het ook eens doen om een verschil op te merken denk ik.

Ik mag gewoon beginnen met longeren, dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten zijn. Ik kan geen rechte lijnen rijden, want hij is niet zadelmak ;) En daarbij rij ik nu niet, want ik ben zwanger.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:46

Ow, gatver!

Heb je foto's laten maken van herstel? Is het mooi heel nu?

Je zal de rest van zijn leven wat angst moeten laten varen. Maar het zal er lang en misschien altijd wel in blijven zitten bij jou. En dat is te begrijpen.

Maar ik denk dat zelfs met botbreuken en een tijd stil staan het voor de toekomst wel goed is dat je paard sterker wordt gezien zijn leeftijd. Ik zou ook bang zijn van ene blessure in andere te rollen als ze tekorten gaan krijgen, weinig bewegen of heel gek doen als ze wel even buiten mogen etc.

Er zijn natuurlijk diverse stallen en pp's hit actief etc. Je kan in je buurt rondkijken. Daar zijn ze ook bij de goede plekken voorzichtig met introduceren. En als je mazzel hebt zijn het gemengde kudde's. Voor een jonge ruin is een maatje echt heel fijn.

Maar de keer dat ze gek doen zal het bij jou angst geven en dat is logisch. Probeer alleen te bedenken dat er altijd en overal iets kan gebeuren. Net als nu'te dik worden; hb worden. Te weinig bewegen; koliek. Enkele uren vrij; peesblessures na gek doen bijvoorbeeld.
En dan nog al die stomme dingen die paarden doen en hebben.

Ik zeg het ook omdat je zwanger bent en het toch uit handen moet geven voor een periode. Je kan ook niet beloven dat je er een week na de bevalling weer zelf bent. Je gaat de winter in en verzorging en beweging moet stabiel en goed zijn voor je gemoedsrust.

Longeren zou ik niet teveel doen, maar als de bodem goed is en je kan wat meelopen is het voor nu een alternatief. Stapmolen bijvoorbeeld is echt geestdodend. Heb er zelf in gelopen, omdat mijn ruin blijft stilstaan en daarna nooit meer erin gehad ( toen nog in pension )

Aqua training is ook super, maar moet je toch op pad.

Heb je echt de financiele middelen, kan je kiezen voor bijv Lelymare. Daar komen paarden voor revalidatie en rust. Daar is een aqua trainer en vitafloor.
Stal Equisana is ook een goede revalidatie stal en betaalbaar! Daar zijn paddocks, weides en ook een vitalfloor. 24/7 bereikbaar en te bezoeken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:31

Voor wie heel erg bezig is met suiker en eiwitten in gras. Ik hou dat naast de app ook altijd nog beetje ouderwets bij via agrifirm. Dat is eigenlijk meer voor boeren. Ze zijn behoorlijk goed in lijnen aangeven. De suikergrafiek geeft aan dat we aan het begin van de september piek zitten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 17-09-20 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:43

Wat interessant dat je dat helemaal bijhoudt!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 07:33

Oooh die moet ik onthouden! Super tip! :j

Ik dacht, laten we nog eens een foto zetten van de vooruitgang :Y)

Afbeelding
Afbeelding
Excuses voor de slechte foto en de zeer charmante blik, mevrouw wilde haar nieuw stukje grasjes en weigerde niét recht naar mij te kijken :')

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 23:31

Mijn dikkertje is afgevallen!
Ik heb vier weken geleden voor de grap het pavo meetlint gebruikt en als ik die mag geloven was hij 484kg. Nu vier weken later 470kg! Dat is dus 14kg kwijt. Pavo Inshape icm training. We zijn er nog niet maar goed op weg! *\%/*
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:52

Ik heb er onlangs op gezeten ;) iets wat ik pas over een maand had bedacht te kunnen doen. Hij is alsnog veel te dik en zadel past niet ideaal, maar op deze manier kan ik 'm wel met meer variatie werken natuurlijk. Het valt me ook prima mee dat hij zijn stal niet leeg vreet, daar was ik wel beetje bang voor.
Dat meetlint ga ik toch ook maar een keer aanschaffen. Dan kan ik het toch wat nauwkeuriger volgen dan puur "op het zicht". En ik zou foto's moeten maken om te kunnen vergelijken...

Misschien kan ik daar vandaag mee starten en dan maandelijks herhalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:29

Pff, mn shet is opeens een beetje erg dik.

Hij was niet goed geweest, dus daarom heeft hij wat minder beweging gehad en ik was hem apart gaan bijvoeren. Nou, dat heeft dus zijn werk gedaan....

En we hadden een extra pad gemaakt, maar daar stond nog gras op. Ik zag ze wel volvreten en heb het pad ook steeds weer dicht gedaan, maar hij groeide voor mn ogen. Ze bewegen wel weer meer door het pad.
En ergens denk ik toch dat de omslag naar de koude avonden/nachten toch ook doet eten.

Mn ruin waar het eigenlijk om ging is ook wel weer iets te vol nu, maar ga ze weer aan het werk zetten dan.

Ze stonden normaal wel met regelmaat een half uur/uur op de wei. Maar goed, was dus toch iets meer nu.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:39

Hier is het weer even heel erg balen :(

Leek een stuk beter te gaan maar toen ging na de extreme droogte het gras weer iets groeien en paardje kon weer weinig doen ivm behandeling vd osteopaat die echt weer nodig was. Inmiddels geweest en mag haar vandaag 15 minuten longeren, maar de kilo's zijn er bij aan gevlogen |( Het lijkt erger dan het ooit geweest is. Voel me er ook schuldig over naar mijn paard toe.
Op stal is het ook niet heel makkelijk wat anders regelen dan 's ochtends de wei in en 's avonds op stal.. De paddock staat momenteel een pony in die hoefbevangen is geweest en begrijp dat die voor gaat op mijn te dikke paardje die verder niet anders is als anders.

Ik ga vanaf volgende week als ze weer een beetje aan het lopen is ook oefenen met wandelen zodat ik in de winter naast een halfuurtje/ driekwart rijden of longeren, ook nog een uurtje met haar kan wandelen.
In de winter is het gras op een gegeven moment zo goed als op, dat scheelt wel een boel straks. Misschien moet ik dit afgelopen halfjaar maar even vergeten en nu een nieuwe start maken met het afvallen...

@varekaj wat goed nieuws dat je er op hebt gezeten :j

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:11

Ik kruip even onder de mee leessteen vandaan.
Maar het gaat hier nu stukken minder met mijn mini.
Vorig jaar had ik hem zo mooi op gewicht.
Nu al sinds april niet veel kunnen doen i.v.m verschillende problemen.
Het lijkt gelukkig weer wat beter te gaan en kan hem nu weer rustig wat meer aan het werk zetten.

Helaas is hij in het half jaar van veel stil staan ook behoorlijk aangekomen :(
Je kunt duidelijk zien dat er meer vet zit en daarnaast een flinke buik.

Kwa dieet hij krijgt ongeveer 1,5kg/2kg hooi verdeeld over de dag in een slowfeeder.
Dan krijgt hij nog 60gram oerbalans voor zijn zomereczeem.
Nu twijfel ik een beetje of ik nog wat hooi eraf kan halen maar lees en hoor hier verschillende meningen over.
Of misschien de helft van het hooi vervangen door graszaadhooi?
Hij staat ook nooit op het land heel af en toe mocht hij 15min even grazen maar dat doe ik nu niet meer.

Ik moet nog even wachten tot ik een nieuwe singel heb, dan kan ik ook weer mennen.
Dan gaat hij sws 2x in de week voor de sulky verder longeren en fietsen.

Wellicht heeft iemand nog tips voor mij?

Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:58

Hoe is het met jullie (voormalige) dikkies?
Hier 1,5 week geleden toch een tegenvaller, ik vond dat ze alweer een heel stuk was afgevallen. Volgens de zadelpasser was ze 8 cm dikker dan vorig jaar :Y) Zadel past dus niet meer, zit al de grootste boom in. Ze heeft met de vulling nog wel iets ruimte gemaakt, maar ze wilde er niet mee draven. Nu zijn we dus al 1,5 week de beweging aan het opschroeven en rijden zonder zadel. Volgens het meetlint weegt ze ruim 540 kilo, dat is ook wel veel voor een 1,49 hoge haflinger.
Ze staat nu weer op stal waar ik iets meer controle heb over wat ze eet, met het extra bewegen hoop ik dat we het zadel toch weer passend kunnen krijgen. Anders moeten we toch een andere zoeken, maar voor nu hopen we nog op wat kilo verlies ( niet alleen om het zadel uiteraard).
Meest recente foto:

Afbeelding
( foto aangepast, billen waren eraf gevallen)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:02

Edit

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:50

Ziet er goed uit, heb je ook nog voor-foto's? Wel extra jammer dat het zadel niet meer zo past. Hopelijk met wat extra arbeid is dat terug grotendeels in orde. 540 vind ik nu wel wat dik voor een volle, moderne/klassieke haflinger inderdaad. Maar dan heb je soms zo van die uitschieters, dus niet teveel op de kilo's kijken, meer naar de vetpockets. Mijn merrie woog welgeteld 570 toen ze ziek was en je haar ribben kon tellen :n dus volgens de logica van de arts moest ze maar afvallen. Ja hey, die ziet ze vliegen.

Afbeelding
Dit was ze toen.

En dit nu:
Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:00

Gewicht zegt inderdaad ook niet alles, bij jou ziet ze op de eerste foto er ook niet gezond uit ondanks een prima gewicht.
Roxy is geen moderne haflinger maar ook geen ouderwetse. Ze is een beetje tussen in, ze mag dus best wat bil hebben. Maar nu is ze echt nog gewoon te dik :D Je voelt ook gewoon overal een speklaag, bij de schouders was het nog veel erger. Dat is wel al beter geworden. Ik vond wel gister haar manekam weer een stuk zachter nadat ze 24 uur van de weide af is, dus suikertechnisch zal dit sowieso beter zijn. Ze gaat einde van de week naar een groepsstal waar ze goed stengelig hooi krijgen en kan ze dus de hele dag lopen. Hopelijk gaat dat nog weer goed voor haar doen in combinatie met gewoon goed bewegen. We zullen het zien!