Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:48

Er zijn er wel meer op de markt. Agrobs heeft fijne mixen (Aspero, Leichtgenuss). Hippalgo heeft de Optiform (goed voor de darmen). Als je paard tegen luzerne kan is dat ook nog een optie. Of een grasmix.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:58

Ik ben al jaren lang fan van de Agrobs Alphengrun, zowel de muesli als de mach. Samen met een balancer is dat de basis voor alle 4 mijn paarden.

ellepel

Berichten: 47559
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:58

ik meng met equifyt zupa en wat geweekte grasbrok, merk dat ze de wiesencobs van marstall erg lekker vinden.


dus dat zou je kunnen doen, dan heb je de balancer van marstall en bestel je bij hen ook de wiesencobs.
deze
https://www.marstall.nl/product/marstall-wiesen-cobs/

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:45

Ik ben niet zo van het weken, ook omdat mijn merrie snel mestwater bij de mest heeft. Dus in dit geval gekozen voor de fasern. Ben benieuwd.

uudje

Berichten: 2022
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:25

Calimero_ schreef:
Daihyo schreef:
Ik gebruik een ruwvoermix. Fibremix van Vitalbix bijvoorbeeld.


Ja die durf ik dus niet aan omdat ze op die in combinatie met de daily complete waterige mest kreeg.

Dan zijn mijn paarden dus niet de enige. Die van mij deden het ook heel slecht op de fibermix. Die liepen gewoon helemaal leeg. Ook met een andere balancer erdoor.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:26

Ik meng altijd een ruwvoermix van Florian door mijn vitaminebrok.

uudje

Berichten: 2022
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:31

Calimero_ schreef:
Ik ben niet zo van het weken, ook omdat mijn merrie snel mestwater bij de mest heeft. Dus in dit geval gekozen voor de fasern. Ben benieuwd.

Die heb ik ook geprobeerd. Ruikt heel lekker en paardje vond het ook heerlijk, alleen ging ze er enorm van hoesten,want het is heel fijn spul, bijna stoffig. Dus ook daarmee gestopt. Maar ik heb dan ook een paardje met heel gevoelige luchtwegen. Denk dat als je een paard hebt die daar geen last van heeft, je dat probleem niet hebt.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:14

Josien_ schreef:
Ik meng altijd een ruwvoermix van Florian door mijn vitaminebrok.


Die heb ik toevallig ook geprobeerd maar die aten ze beide niet, dan zochten ze de balancer brokjes eruit en duwden de ruwvoermix uit de bak of lieten ze staan :o

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:15

uudje schreef:
Calimero_ schreef:
Ik ben niet zo van het weken, ook omdat mijn merrie snel mestwater bij de mest heeft. Dus in dit geval gekozen voor de fasern. Ben benieuwd.

Die heb ik ook geprobeerd. Ruikt heel lekker en paardje vond het ook heerlijk, alleen ging ze er enorm van hoesten,want het is heel fijn spul, bijna stoffig. Dus ook daarmee gestopt. Maar ik heb dan ook een paardje met heel gevoelige luchtwegen. Denk dat als je een paard hebt die daar geen last van heeft, je dat probleem niet hebt.


Ik heb opzich geen gevoelige paarden qua luchtwegen nee. Ik ben benieuwd, anders stap ik over naar de hooi versie, ik zag alleen dat daar extra olie aan toegevoegd was en dat heb ik liever niet voor mijn merrie die te zwaar is.

ellepel

Berichten: 47559
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:16

Calimero_ schreef:
Ik ben niet zo van het weken, ook omdat mijn merrie snel mestwater bij de mest heeft. Dus in dit geval gekozen voor de fasern. Ben benieuwd.



ja en mijn merrie die snel aan de diarree is doet het er juist wel heel goed op :')
zo zie je maar weer dat het erg verschilt per paard

Maddy_Paola

Berichten: 1340
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:37

Calimero_ schreef:
Ik heb opzich geen gevoelige paarden qua luchtwegen nee. Ik ben benieuwd, anders stap ik over naar de hooi versie, ik zag alleen dat daar extra olie aan toegevoegd was en dat heb ik liever niet voor mijn merrie die te zwaar is.


Mag ik vragen welke je bedoelt? Heb je een linkje?

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:16

Ik meng met subli omnia

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:11


uudje

Berichten: 2022
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 23:07

Mochten er mensen zijn die toch nieuwsgierig zijn geworden naar de fibre balance van pure feed ( pure paardenvoeding) zag net dat ie nu met 30% korting te koop is. Kon het niet laten toch nog een zak te bestellen ook al heb ik er al 2. Ben erg blij dat ik voor mijn gevoelige paardje dit voer gevonden heb, al is het niet goedkoop.
@ calimero ik ben benieuwd wat je van de wiesen fasern vind en hoe je paardje het vind. Vond het wel enorm lekker ruiken.

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 16:02

Bedankt voor de tip, ik ben wel benieuwd naar het product en wil deze wel proberen bij mijn paarden.

Iemand misschien ook ervaring met de Balancer&Probiotic van Action Quality Horsefood als balancer?

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:09

Iemand die verschil weet tussen de marstall wiesen fasern en de agrobs aspero.Ervaringen? Beiden gevarieerde grassen en kruiden. Aspero iets duurder, maar is om op te mengen.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:48

chery schreef:
Iemand die verschil weet tussen de marstall wiesen fasern en de agrobs aspero.Ervaringen? Beiden gevarieerde grassen en kruiden. Aspero iets duurder, maar is om op te mengen.


Als ik het zo zie denk ik dat marstal echt gehakseld en dus super kleine stukjes zijn en Aspero langer hooi.

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:45

Ik zou heel graag willen weten wat jullie van dit supplement vinden.
Het is sinds kort op de markt en van het merk “Van Benthem diervoeders”, dat is een voerfabrikant uit Vollenhove.
Het is te verkrijgen in zakken van 20 kilo en emmers van 6 kilo.

Hierbij de link naar de website : https://www.dierallin.nl/PAARDENVOEDING ... 0001472102. De info die daar onder andere staat is :

Een mineralen en vitaminen booster in brokvorm, die dusdanig is samengesteld om een goede balans te krijgen in het rantsoen van elke paard en pony. Deze brok wordt ook wel de nieuwe "VB 1 VITAL EXTREME brok" genoemd. Veel paardeneigenaren denken nog steeds dat alle benodigde mineralen en vitaminen in hooi, voordroogkuil of vers gras zitten. Van Benthem Diervoeders voert al vele jaren ruwvoeronderzoeken uit. Hieruit blijkt dat dit niet het geval is. Daarom raden wij aan om ook te starten met het laten analyseren van de gevoerde ruwvoeders. Daarnaast is bekend dat in de zomer een extra aanvulling van vitaminen en mineralen nodig is. Dit omdat uit onderzoek blijkt dat tijdens hitte de vitaminen en mineralen door de paarden moeilijker opgenomen worden in het lichaam. Vaak bevat ook vers gras in de weide niet voldoende mineralen door teruglopende dierlijke bemesting in de afgelopen decennia.

Voor paardenliefhebbers die moeite hebben met het voeren van veel kilo's krachtvoer aan hun paard, heeft van Benthem Diervoeders een nieuwe brok ontwikkeld. VB 1 VITAL EXTREME is een dagelijkse balancer. Vrij van rietsuiker melasse en gluten en bevat een uitgekiende premix , die bestaat uit hoogwaardige mineralen en de juiste vitaminemix voor paard of pony. Uiteraard zijn de grondstoffen van natuurlijke aard en geen overbodige toevoegingen. Het bijzondere aan VB 1 VITAL EXTREME is dat de premix is toegevoegd in combinatie met appel melange waardoor de opname voortreffelijk is, zodat we een hoge smaakgarantie af kunnen geven. Door een uitvoerig onderzoek kon deze unieke brok worden samengesteld. Alle ingrediënten in combinatie met vitaminen en mineralen in de

En de dosering:

VB 1 VITAL EXTREME bevat de dagelijkse dosis sporenelementen ter ondersteuning van de hoef- en huidgezondheid. Een verantwoorde dosering zal zijn 100 gram per 600 kilo paard, voor een pony van 350 kg is de dosering 35 gram per dag. De VB 1 VITAL EXTREME is te verkrijgen in een handige bewaaremmer met een inhoud van 6 kilo en voor grotere stallen de VB-XXL verpakking van 20 kilo.

- Rietsuiker melasse- en graanvrij
- Bevat zeer laag suiker- en zetmeelgehalte
- 100% natuurlijke ingrediënten
- Goed opneembare sporenelementen

Even een foto van het label van de zak : Afbeelding

Ik heb het nu een week of twee in gebruik. Ik voer het naast Optiform (Hipalgo) en oa ruwe Spelt. De paarden hier lusten het zo uit de hand maar het is duidelijk geen snoep voor ze.

Is dit supplement compleet en voldoende voor dagelijks onderhoud volgens jullie ?

Eapy

Berichten: 1753
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:11

Ik vind de calcium:magnesium ratio nogal uit balans helaas. Je zou volgens mij wel magnesium bij moeten geven dan.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:07

Heb net een nieuwe zak Metazoa fit right luzerne in m’n ton gedaan. Deze brokjes zijn een stuk groener dan de voorganger…

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 06:03

Ik ben overgestapt van vitalbix dc timothee op marstall force, maar 1 paard wil het echt niet eten. Meer mensen met die ervaring?

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:38

Jup, die van mij at de Marstall force in het begin nog wel, maar al direct een beetje met lange tanden.
En het werd steeds slechter, uiteindelijk at hij echt letterlijk om de brokjes heen.

Ik kwam van Pavo Vital.

Ben nu over op Equilin en dat gaat er prima in, ondanks dat je daar vaak van leest dat paarden het lastig kunnen eten.

ellepel

Berichten: 47559
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:57

ik vond de geur wat sterk van de marstall,dus denk dat ze het daarom niet allemaal lusten.
ik mengde het vaak met wat kruidenmuesli en dan ging het wel op.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:19

Ik ben voorlopig weer even gestopt met een vitaminebrok. Misschien over een paar maand weer.
Wel grasbrok, kruiden, zout vitamine e en momenteel agrobs grun mash

Jorex

Berichten: 10034
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:26

Is er ook een voer met laag suiker/zetmeel zonder luzerne waar ik ongeveer 200 gram per 100kg gewicht van kan voeren? Mijn lichte eczemer heeft dit jaar doordat hij oververhit is geweest weer jeuk omdat de lever overbelast is geweest. Dus ik wil graag eens ook luzerne weg laten. Ik kom uit bij of iets met 25+ zetmeel of een vitaminebrokje dat te geconcentreerd is. De reden dat ik wat meer wil kunnen voeren is vanwege dat mijn ouders het sneu vinden als ze nog geen handje mogen hebben.