[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChefsSpecial

Berichten: 2703
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:11

Hoe doen jullie het nu qua beweging met jullie dikkies?
Die van mij wordt elke dag toch wel gereden, met die hitte zo vroeg mogelijk of laat op de dag. En bij laat rijden, meestal maar een half uurtje en dan lekker buiten uitstappen. Maar echt stevig trainen zit er nu niet in. Ondanks dat durf ik haar niet stil te zetten :o
Ik kan zelf momenteel niet rijden, heb m'n enkelbanden gescheurd in mei. Dus ben erg blij met 2 bijrijdsters die het rijden voor hun rekening nemen nu :D

Leo

Berichten: 50252
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:37

Weinig... Hij loopt natuurlijk de hele dag te scharrelen in en uit de wei, dus stil staat hij niet, ik wandel vroeg of laat een klein stukje en gisterochtend heb ik een poging tot rijden gedaan (halfuurtje stappen, twee rondjes draven maar was echt al te warm).
Maar dat zet voor afvallen geen zoden aan de dijk.. afvallen doen we na de hitte wel weer. :o

hwn
Berichten: 4820
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:54

Ik kan sowieso de mijne niet werken in zo'n weer, ze heeft een lichte vorm van longemfyseem, dus loopt veel te snel zwaar te ademen. Ochtend of avond doe ik ook niet, dan probeer ik zelf mijn klusjes klaar te krijgen voor/na de grootste hitte.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:04

Ik probeer om de dag wat te doen en dan ‘s morgens zo vroeg mogelijk.
Ben gisterochtend naar buiten geweest, had vanmorgen om 7.00 de hoefsmid, wil dan morgen proberen om vroeg even in de bak te rijden.

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:06

Ze scharrelen wat rond in de kale wei. Mijn ene wordt nu uit zichzelf alweer slanker, ik voel in ieder geval zijn ribben weer. De andere heeft vorige week nog 47 km afgelegd in zaterdag-woensdag, maar het werd daarna echt te heet. Ze staan alweer half in wintervacht hier, wordt elke dag weer dikker. Ze hebben vandaag wel om 12 uur een afspraak bij de da voor inenting, maar ik denk dat ik zo ff ga bellen dat ze beter even langs kunnen komen. Het is veel te heet om te wandelen. De praktijk ligt op 1,5 km afstand van hier dus normaal gesproken loop ik voor de inenting er ff heen. Maar het is dan al 30 graden.

Lenexa

Berichten: 613
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:23

De mijne staat ook lekker vakantie te vieren. De weides worden ook snel kaler zo zonder regen dus ze wordt inderdaad ook vanzelf weer wat slanker. Inderdaad verder afvallen doen we wel weer als het geen 35 graden is.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:05

Oei, ik sta eigenlijk al een hele week op om 6u om een ochtendritje te doen met mijn dikkies _O- Ik vond het best meevallen bij ons in de ochtend, meestal 17-18 graden en de laatste paar ochtenden iets warmer met 20-22 graden, maar ze hebben er eigenlijk niet veel last van. Zijn niet trager of lastiger, superbraaf, ik vlecht mijn merrie wel in vanwege haar belachelijk dikke, dubbele manen waaronder ze in het midden van de dag eens durft te zweten.

Ik werk vier keer per week, drie keer per week ongeveer een uurtje buiten en een keer per week meer dan twee uur. Die van 2 uur moet ik met deze temperaturen wel goed plannen.

Ik vrees wel dat ik een grotere boommaat moet bestellen, ze heeft drukplekjes...

Afbeelding

Leo

Berichten: 50252
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:08

Bij ons gaat stal helaas pas om 8 uur open, gister zat ik er ook om 8:10 op. Maar omdat onze bak in een kommetje ligt, ligt het zo beschut en is het altijd een paar graden warmer.
Vandaag heb ik wat obstakel oefeningen aan de hand gedaan met zijn vitaminebrok als beloning. Dan heeft hij dat binnen en hij is mentaal wat bezig geweest. Zo heb ik van de week de brok in zijn snuffelmat gedaan.
Zodra het weer kan gaan we weer naar 6x per week aan de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:12

De mijne doet niks. Het heeft geen nut zolang hij onbeperkt kan eten. Hoe meer hij werkt hoe meer hij er nadien weer bij vreet. En met de hitte durf ik zijn graasmasker niet opzetten. Wat jawel, dat heb ik intussen wel terug gevonden :D moet er alleen 2 stukjes uitsnijden die voor de neusgaten zitten.

Ik kan nu ook alleen maar longeren en dat is gewoon niet leuk op de weide. Op stal is er een longeercirkel (kan ik eindelijk aan stelling en buiging werken ipv uitbreken beperken) en een stapmolen. En een zandpaddock. Indien mogelijk wil ik 'm dan dagelijks aan de longe hebben gecombineerd met stapmolen en 2u Paddock. Op termijn kan ik het dan uitbreiden/afwisselen met rijden.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:26

De mijne staat nu ook stil. Ben ook nog steeds op zadeljacht. Dus dat telt ook mee.
Voordeel, ze dieeten zichzelf nu. Ze staan elke dag een paar uur onder de bomen waar bijna geen gras groeit.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:59

Kirania schreef:
Vera, klinkt wel super! Misschien ligt het aan het simpele eten of de vitalbix die de honger stilt? Wat kreeg hij hiervoor?


Daar is verder niks aan veranderd, alles is hetzelfde gebleven qua voer.

We hebben nu de de twee andere PRE's sinds een week ook 24/7 in de wei met vrije inloop naar de paddock en de stal. De eerste dagen stonden ze veel in de wei maar de laatste dagen steeds minder en ze beginnen ook af te vallen. De wei is vol met bomen dus het is niet om te schuilen tegen de zon.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:16

Vera schreef:
Kirania schreef:
Vera, klinkt wel super! Misschien ligt het aan het simpele eten of de vitalbix die de honger stilt? Wat kreeg hij hiervoor?


Daar is verder niks aan veranderd, alles is hetzelfde gebleven qua voer.

We hebben nu de de twee andere PRE's sinds een week ook 24/7 in de wei met vrije inloop naar de paddock en de stal. De eerste dagen stonden ze veel in de wei maar de laatste dagen steeds minder en ze beginnen ook af te vallen. De wei is vol met bomen dus het is niet om te schuilen tegen de zon.


Interessant! Hier hebben we dat ook geprobeerd maar werkt dat voor geen meter. De eetobsessie is te erg, zoals Varekaj zegt.

Monody

Berichten: 217
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:45

Vorige week heb ik nog wel een aantal dingen gedaan met Marnix: ritje barebackpad, wandeling naar het water, wandelen buiten en een heule vroege ochtendrit. Maar nu is het zo, zó warm en hij kan er onwijs slecht tegen. Het liefst staat hij de hele dag onder de koude waterstraal. Als we ze af komen spuiten weet hij ook niet hoe gauw hij bij het water moet zijn. Ik wil vanavond tegen de schemering even een wandelingetje proberen te maken met hem zodat hij er wel even uitkomt en wat beweging heeft. Ik ben er he-le-maal klaar mee, doe mij die winter maar. :brr:

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:18

Ja, ik vind het ook veelste Warm om wat te doen, komt wel weer als het wat koeler is. Paarden staan 24/7 op de wei. Gelukkig met schaduw en vangen ze een beetje wind. Pfff wat een weer.....

MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:02

Ik train deze week gewoon 5x 45-60min, een aantal keer vroeg opgestaan op vrije dagen en op dagen dat ik moest werken gewacht tot het voldoende afgekoeld was 's avonds. Daarna paard lekker onder de douche en in de schaduw.

Ik vond de avonden fijner tot nu toe. Dan koelt het steeds verder af en dat is voor paard ook fijner.

Gebruiken jullie regelmatig het weeglint? Hier nu toch wekelijks wel wat progressie.

Saaams

Berichten: 13324
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:13

Wat voor weeglint gebruik je?

MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:18


Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:19

Hier zijn de ochtenden koeler dan de avonden en ‘s avonds zitten er ook meer van die vieze plakvliegen en muggen.
Ik ga morgen weer heel vroeg mijn wekker zetten...

Ik heb toevallig het weeglint van de week weer een keer gepakt om te checken.
Toen ik echt fanatiek bezig was met zijn afvallen keek ik elke week op vrijdag om een beeld te hebben.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 07:58

@monody, arm ding! Ik denk inderdaad dat veel paarden gaan genieten als het eindelijk onder de 29 graden zakt...

@myrthe, hier net omgekeerd. Superkoel in de ochtend met rond 18-20 graden, 's avonds blijft het nog tot 22u gewoon 30...

Leo

Berichten: 50252
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:02

Hier koelt het ook amper tot niet af s avonds. Gisteravond om 22 uur was het nog 28,5 graden. Dus in de ochtend een beetje denkwerk en niet te veel nadenken over zijn gewicht.... :( Maar dat komt ook niet op een week aan natuurlijk...

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:22

Ik zat er voor 7 uur op vanmorgen, was toch al flink benauwd ondanks dat de temp op zich wel prima was.
Knap zweten dus, half uurtje in de bak op de club gewerkt en toen onder de spuit!

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:50

Wij waren vandaag en zondag 3 uurtjes op pad. Grotendeels wandelen. Nou elano heeft het niet warm hoor.. Volle galop door de duinen over het fietspad. En ho? Geen idee wat dat is hoor! Whoohoo. *\%/* >;)
Iedereen heelhuids ervan af gekomen en ik ben blijven zitten. Hij mocht terug op stal nog even zijn energie eruit rennen en dat deed hij met liefde. Maar voor de rit hoefde hij niet. banketstaaf. Hij is er 1 hoor. Af en toe... Ben blij dat hij gewoon het fietspad keurig volgde. Maar leuk is anders. :+

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:45

Wij doen ook niet veel. Gisteravond beetje aan de hand los gewerkt. Wel heb ik nu 4 soorten ruwvoer wat ik lekker meng, waardoor ze langer bezig zijn.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:34

Wij doen ook niks eigenlijk.

Hebben een L vormige schuilstal met ruim schaduw, maar ze staan midden in de zon, ggrrr. Heb zelfs schaduw doeken op gehangen en die geven een lekker windje ook. Zijn ze totaal niet bang voor ook.

Achterin is al heel snel schaduw en een windje. Is een grote hooibak, maar krijg ik ze ook niet echt heen. Ja, ze eten even en gaan weer in de zon staan bakken.

De oudste is 27 en komt uit Texas, dus volgens mij denkt zij; eindelijk........

De dikzak is momenteel niet echt te dik, maar wel snel benauwd. Doet het redelijk op afgelopen kuur en onderhouds spul, maar ga niet rijden.

Hier is het heel vroeg heel warm, maar 's avonds koelt het echt af. Ons zwembad staat zelfs va 17uur in de schaduw en dan heb je echt wind uit het bos op je body.

Maar de bak is zand en daar blijft het wel langer warm.

Achterste wei gooi ik wel open als er schaduw is om ze daar te lokken, maar is ook nu pas.

Ik ben nog steeds tevreden met lucerne bijvoeren en het minder buikig zijn wat voor hem het meeste scheelt.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:42

Dikkertje staat sinds 2 dagen zonder graasmasker omdat ik het idee had dat ze het koud had. Dus wilde d'r wat meer ruimte geven om zich warm te houden met eten. Normaal laat ik d'r vrij lang zonder deken staan tot in het najaar. Dan krijgt ze langere haren, maar valt ze wel af... Maar van de week zag ik dat d'r rugspieren weer minder worden.

Vraag me af of ze nu straks ook dikkere dekens nodig heeft. Iemand die daar ervaring mee heeft?