[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:59

@isabel, probeer anders eens een endurance schema? Niet scheel kijken op een paard dat zweet, het is de hartslag die ertoe doet.

Ik heb het gelaten voor wat het is en de graasmaskers afgehaald. Ze kregen helemaal niet genoeg binnen en mijn merrie viel terug in en begon te geeuwen en te kwijlen... Liever eventjes langer te vet en meer sport dan maagzweren.

isabel67
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: België

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:09

Voor endurance is dat dan eerder een duurtraining he? Of letten op het aantal kilometers? Mijn pony is alleen niet zo betrouwbaar op straat en het is niet echt een rustige buurt om op straat te gaan en om dan echt veel kilometers te maken. Ik wil het hem wel weer aanleren maar nu nog niet want ik vind hem nog te schrikachtig als ik schriktraining met hem doe. Jaren geleden heb ik hem nog willen trainen dat hij alleen op straat kon met mij maar het was allemaal heel stressvol en dan op een dag ben ik met paard enal in de gracht beland en was alles eventjes zwart voor mijn ogen, en pony was 200 meter verder gegaloppeerd en gras gaan eten... Ben blij dat er toen niets ernstigs gebeurt is maar ik durf echt nooit meer alleen weg op straat. Urenlang piste werk is ook niet ideaal denk ik dan maar ik zal de tijd wel meer in het oog houden en dan nu opbouwen naar steeds wat langer door gaan met rijden of longeren.

JoycexEnya

Berichten: 5960
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:32

Hoi allemaal,

Mijn fjord is te dik en wil ik laten afvallen. Ze krijgt qua brok een handje pavo nature best, met een handje lijnzaad, magnesium en glucosemine en msm.

Bewegen kan ze beperkt ivm met een herstelde peesblessure en ze heeft ocd in der sprong,wat geopereerd moet worden. Ze staat 24/7 buiten op het land. 'S nachts hebben ze alleen een pad en 2 speciekuipen hooi. Over dag hebben ze gras. Ze staat met 3 andere die niet te dik zijn.

Apart zetten wil ik liever niet, ze houd zo erg van het sociaal contact. Graasmaskers komt er helemaal niet.

Wat kan ik doen, toch maar apart zetten, ander brok/muslie?
Afbeelding

Foto is wat wazig, telefoon moet naar de maker

Leo

Berichten: 50251
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:44

Via voervergelijk.nl kun je je huidige voer vergelijken met eventuele alternatieven. Ik dacht (maar kan het fout hebben) dat Nature's best nogal hoog in ofwel suikers ofwel zetmeel zit.
Vergelijken kan iig nooit kwaad.

Hoeveel uren staan ze op het gras? Kan daar iets meer in beperkt worden?

Ik denk overigens dat je het vooral in het gras moet zoeken en niet perse het krachtvoer als oorzaak voor haar gewicht.
Wat is de reden dat een graasmasker er niet komt? Ik was ook altijd pertinent tegen hoor, maar had dus een paard dat niet meer op de wei kon daardoor. Dit jaar toch geprobeerd ondanks al mijn eigen bezwaren en het is me 200% meegevallen. Hij doet er alles mee, zelfs kroelen en socializen met de rest van de groep. Het beperkt hem daarin gelukkig minimaal (het is ook maar voor 6 uur op een dag) maar het beperkt wel zijn grasinname voor zeker 50%. Ik ben nog steeds geen fan, maar het maakt wel dat ik eindelijk weer mijn paard redelijk gezond op de wei kan houden.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:11

Ik zou toch een graasmasker overwegen. Het hoeft niet voor eeuwig, maar voor deze periode is het toch gewoon een fijn hulpmiddel. Zeker met ocd en een peesblessure is dat gewicht in je nadeel.


Inmiddels heb ik mijn eigen puzzeltje. Vetje is keurig een heel eind aan het afvallen, mag nog wel wat. Maar toch zeker niet verkeerd. Alleen dankzij alle extra trainingen en eiwitten, is haar schoft, rug en achterhand zo gegroeit dat mijn zadel te klein is. Vandaag tijdelijk wat wol eruit gehaald waarmee ik nog wat weken kan overbruggen. Maar nu heb ik wel een mega probleem, zadelmaker heeft waarschijnlijk geen grotere tweedehands. Heb namelijk al maatje extra wide %) En als ik d'r nog verder wil trainen is een nieuwe eigenlijk ook niet handig.

Dit was 25 augustus 2019
Afbeelding

Dit was 23 Juli 2020
Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:25

@Veulen, zo die is wel een stuk opgeknapt. Goed bezig.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:29

Veulen hoe krijg jij dat voor elkaar dat die rug wel vol blijft met afvallen?
Die van mij is met afvallen zijn hele ruglijn kwijt geraakt... -O-
Ben nu enorm aan het tobben met mijn zadel, al 2 boommaten smaller gegaan...


Afbeelding

Afbeelding

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:18

Nouvel schreef:
Veulen hoe krijg jij dat voor elkaar dat die rug wel vol blijft met afvallen?
Die van mij is met afvallen zijn hele ruglijn kwijt geraakt... -O-
Ben nu enorm aan het tobben met mijn zadel, al 2 boommaten smaller gegaan...

[ [url=m/FlfrkZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0nxv1v.jpg]Afbeelding[/url] ]


Van het terugvallen op de rug heb ik ook iets last gehad. Er staat in dit topic ook een foto van 1,5 maand geleden. Daar zie je dat ook iets op terug. Een deel is voeren, merk dat die erwteneiwit die ik hier in het topic als tip las super veel doet voor spieropbouw.

Maar de rest is toch echt rijden. Ik ben begonnen met doma vaquera begin dit jaar. Zo is de basis bestaat dat enorm veel uit core versterkende oefeningen. Zorgen voor veel draagkracht en balans zijn daarin heel belangrijk. Maar wel met veel ruimte om de spieren te stretchen. Het totale plaatje van spieren moet kloppen. Dus sterkere rugspieren was niet specifiek waar we op mikte. Het is het hele plaatje: Ontspanning in de nek en kaak, lengte in de hals, sterke buik en rugspieren, stevige billen en broek.

Ik rij om de dag. En besteed enorm veel tijd aan zijgangen, voltes, overgangen. Veel werk is in stap en galop. En daarbouwen. Dat is waar veel mensen de mist in gaan, ze denken dat hun paard het kan en dan pakken ze het maar af en toe mee in de training. Maar je moet de grensen willen verleggen. De eerste keren was ik tevreden met 1 zijde travers op elke kant in stap. Nu is het 5 zijdes per training in stap, draf en galop. Afgewisseld met slangevoltes, achten, achterwaarts een halt. Maar ook 2 keer de baanbreedte appuyeren in stap. Je merkt pas waar de spierzwakte zit als je die grens opzoekt. Dus dat zou mijn toptip zijn. Kijken hoe ver je paard kan en daarop gaan inspelen en steeds verbeteren. Juist met bv lange teugelen kan dat super.

Overigens, soms als je ze te ver gaat afknijpen kwa voer hoef je dat kwa energie niet te merken. Maar dan vreten ze behalve hun vet ook hun spieren op om tierig te kunnen blijven. In april was mijn paard even behoorlijk ziek. Toen ik met de veearts praten daarna over verder afvallen kreeg ik als advies mee om juist niet bang te zijn om te voeren. Toen ze vet was kreeg ze 4 keer per dag 1 handje voer. Nu krijgt ze 2x per dag een goede halve kg. En daarbij krijgt ze dus 70 gram eiwitten en die plak ik vast aan d'r voer met een scheut slaolie. Meer spieren is ook meer energie verbruik in 'rust' dus minder kans dat ze vet worden.

(Hoewel ik het grasmasker nog wel even omlaat, van 1,5 hectare gras worden ze gewoon vet)

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 07:03

Veulen bedankt voor je reactie en tips!
Hij werkt/beweegt 6 dagen in de week.
Waar mogelijk gaan we 2x in de week naar het strand (en de duinen), ritje van meestal ruim 1,5 uur met vrij veel draf en galop als dat mogelijk is qua bodem.
3x in week in de bak, vrij veel zijgangen, tempowisselingen en galop.
1x in week werk aan de langeteugel met veel zijgangen.


Afbeelding


Hij krijgt nu ong 100 grams erwteneiwitisolaat per dag.
Ik ben het voer inderdaad ook weer iets op gaan bouwen, hij krijgt er nu lucerne bij en een kleine beetje muesli nog extra naast zijn gewone voer.
Graasmasker ook nog om hier en hooi week ik nog.
Het irritante is dat hij echt nog niet al zijn vet kwijt is, maar wel die bovenlijn dus enorm terugvalt... -O-

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 07:55

Wat fijn om vooruitgangen en trainingsritmes te zien. Erwteneiwitisolaat helpt hier ook, maar ook voldoende ruwvoer. De DA heeft hier menig keren zitten verkondigen dat mijn 13-14 kilo per dag voor mijn grote merrie en shet te veel is, maar de basis is de basis. Dus inderdaad niet bang zijn om te voeren.

Nouvel, valt hij ook met dat erwteneiwitisolaat terug?

Hoe doen jullie dat eigenlijk met dit broeierig warme weer? Hier sta ik 's ochtends vroeg op om te gaan wandelen, maar ik vraag me af hoe jullie dat doen. Ik wordt hier al gezien als mishandelaar als ik überhaupt buitenkom met 20 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:14

Ik heb de strijd voorlopig even opgegeven met mijn dikkerd. Hij breekt ALLES af om aan eten te komen, valt uit naar de 2 mini's en respect voor mijn ruimte moet ik echt heel hard bewaken als ik eten bij heb.

Dus... Hij gaat vanaf september mee op pension. Kost me een fikse hoop geld, maar ik zie helaas geen andere optie. Normaal ging alleen mijn "sportpaard" zodat ik die kon blijven doorrijden in de winter en Dikkie zou ik dan gewoon 24/7 op de weide laten en oppikken voor les. Maar ik ga dan alsnog geen controle hebben over wat hij eet. Al vul ik 20 slowfeeders, dat haalt de focus op eten niet weg en hij zal altijd sneller (en dus ook meer) eten dan de 2 mini's.
Die kleintjes kan ik prima voor een paar dagen eten voorzien, die gaan dat prima gedoseerd opeten. Maar die vreetzak zou bijvoorbeeld 3 balen hooi (60kg totaal) op 1,5 dag wegwerken ipv op 3-4 dagen -O-

Op pension wordt het eerst fiks werken in de stapmolen en longeercirkel. Verder niet op de weitjes maar enkel de zandpaddock. Eens genoeg afgevallen zodat een zadel ietwat erop kan gaan we rijden/les erbij nemen. En hopelijk gaat hij dan mooi slank en doorgereden het voorjaar in en kan ik 'm meepakken op buitenritten en wie weet kleine wedstrijdjes.


Het is zo confronterend om te zien dat alle paarden hier netjes afvallen en die van mij zwelt alleen maar verder op. Maar tegelijk zie ik veel tips en het werkt motiverend om het aan te pakken.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:20

Nouvel: Hoe is dat werk in vergelijking met voor je hem ging laten afvallen? Ik moest mijn werk intentiteit bijna verdubbelen voor ik daar verschil in zag.
Wat is je normale voer? Want misschien is daar ook nog wat uit te halen. Misschien zit daar nog te veel suiker in?

Saaams

Berichten: 13324
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:38

Ik heb begrepen ergens dat het aantal suikers en zetmeel minder van toepassing is maar je moet kijken naar het aantal energie per 100 gram wat het voer levert. Hoe hoger in energie hoe meer kans om dik te worden. Zeker voor de dieren die weinig tot niet in het werk staan.

Die van mij is helaas niet slank te krijgen zo op rust :+
Heeft iemand trouwens met de ecostyle oerbalans verschil gemerkt in stofwisseling? Die van mij staat nu op de paddock, is glucobalance dan bijv wel nuttig?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:14

Saams, een vriendin van me geeft glucobalance terwijl haar paard op de weide staat (strookbegrazing). Blijkbaar gaat het er wel netjes mee af, maar ze fietst er ook regelmatig mee. Ik merkte met IR kruiden van de Kräuterie wel een enorm verschil in mest, zo'n prachtige mest had mijn merrie nog nooit gehad! Dus die bestel ik sowieso terug.

Voor mensen die er misschien ervaring mee hebben, mijn merrie eet sinds vandaag haar eigen poep op... of ja, vandaag zag ik het. Niet gewoon een hapje, maar de hele hoop mest. Ik vraag me af of het aan de ontstekingsremmers ligt of aan de artico plus...

Varekaj, we zijn hier allemaal voor support! Soms duurt het wat langer en soms gaat het pijlsnel, zolang er maar een beetje aan gewerkt wordt is dat denk ik al een hele grote stap. Het pension lijkt me een goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:37

Ik ga morgen een nieuw graasmasker halen, zijn vorige heb ik nog steeds niet terug kunnen vinden. En ze moeten vandaag echt wel naar de grote weide, die nog bomvol gras staat -O-
Ook voor 1 van de mini's komt er zo een masker. De huidige weide is gemillimeterd.

Voorlopig doe ik niks met de dikke. Het is gewoon een onhoudbare tank met echt rotstreken. Hij ziet het hoofdstel en trekt desnoods paal en al uit de grond om weg te kunnen, sloopt halsters en touwen. Aan de hand de weg op doe ik niet voorlopig, is niet veilig.
Op pension wordt het een stevig dieet, aan het werk en weer even aanduiden dat hij zijn manieren moet houden. Normaal lukt dat maar ik heb nu geen afgesloten stuk om te trainen en daar profiteert hij enorm van.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:34

Veulen84 schreef:
Nouvel: Hoe is dat werk in vergelijking met voor je hem ging laten afvallen? Ik moest mijn werk intentiteit bijna verdubbelen voor ik daar verschil in zag.
Wat is je normale voer? Want misschien is daar ook nog wat uit te halen. Misschien zit daar nog te veel suiker in?


Hij liep altijd 5x in de week, van de winter heb ik daar 7x in de week van gemaakt toen hij af moet gaan vallen, en sinds ze langer buiten staan weer 6x in de week.
Op zijn vrije dag wandel ik vaak wel een stukje.
Hij krijgt heel weinig suikers, Ik voer Pure feed en extra lijnzaad en dan sinds zijn rug zo terug valt lucerne er nog bij.

Hij loopt op Z1 niveau, dus hij werkt wel redelijk intensief als ik hem rijd.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 23:20

Kirania schreef:
Voor mensen die er misschien ervaring mee hebben, mijn merrie eet sinds vandaag haar eigen poep op... of ja, vandaag zag ik het. Niet gewoon een hapje, maar de hele hoop mest. Ik vraag me af of het aan de ontstekingsremmers ligt of aan de artico plus...


Mijn oudste merrie doet dit. Ze doet/deed het na ontworming, antibioticakuren en pijnstillers. Ze eet niet alleen d'r eigen mest, maar ook die van d'r dochter. Heb altijd gedacht dat het iets te maken heeft met het feit dat d'r darmen en maag iets van slag zijn. Het trekt bij mij altijd weg na een tijdje.


Nouvel schreef:
Hij liep altijd 5x in de week, van de winter heb ik daar 7x in de week van gemaakt toen hij af moet gaan vallen, en sinds ze langer buiten staan weer 6x in de week.
Op zijn vrije dag wandel ik vaak wel een stukje.
Hij krijgt heel weinig suikers, Ik voer Pure feed en extra lijnzaad en dan sinds zijn rug zo terug valt lucerne er nog bij.

Hij loopt op Z1 niveau, dus hij werkt wel redelijk intensief als ik hem rijd.


Ik heb even naar pure feed gekeken. Lijkt een geconcentreerd voer dat nog wel hoger in vitamines en mineralen zit dan de mijne. Enige wat ik zo op het oog meer heb is magnesium, dat voer ik ook los extra nog bij. Zonder dat wordt ze zwaar explosief. Verder voer ik om de zelfde reden granenvrij.

Misschien heeft hij gewoon tijd nodig...

MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:07

Kirania schreef:
Saams, een vriendin van me geeft glucobalance terwijl haar paard op de weide staat (strookbegrazing). Blijkbaar gaat het er wel netjes mee af, maar ze fietst er ook regelmatig mee. Ik merkte met IR kruiden van de Kräuterie wel een enorm verschil in mest, zo'n prachtige mest had mijn merrie nog nooit gehad! Dus die bestel ik sowieso terug.

Voor mensen die er misschien ervaring mee hebben, mijn merrie eet sinds vandaag haar eigen poep op... of ja, vandaag zag ik het. Niet gewoon een hapje, maar de hele hoop mest. Ik vraag me af of het aan de ontstekingsremmers ligt of aan de artico plus...

Varekaj, we zijn hier allemaal voor support! Soms duurt het wat langer en soms gaat het pijlsnel, zolang er maar een beetje aan gewerkt wordt is dat denk ik al een hele grote stap. Het pension lijkt me een goed idee.


Mijn merrie deed dit ook, had best wel wat stress en begon ook aan het hout. Uit bloedonderzoek kwamen geen tekorten. Uiteindelijk een kuurtje omeprazol gehad en daarna was het over.

Hier gaan we de goede kant op! Merrie krijgt afgewogen porties ruwvoer (het stro was geen succes), loopt 5x per week 45-60 min onder zadel (grotendeels stap, paar minuutjes tolt) en de andere 2 dagen wandelen we dezelfde tijd aan de hand. I.v.m. blessure bouwen we de beweging rustig op, ze staat ook nog op een kleine paddock dus kan zelf niet zo veel bewegen. Het weeglint geeft al 2 weken positieve(re) cijfers aan *\o/* . Nu nog een paar maanden volhouden :D
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 03-08-20 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:09

Hier ook geen tekorten, denk dat Veulen hier wel gelijk in kan hebben dat het aan de medicatie ligt. Sowieso is ze vanaf vandaag van de buut af!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:45

Food for thought:
Ik heb helaas vorig jaar moeten besluiten om mijn 12 jarige PRE op rust te zetten wegens een ongeneselijke blessure. Hij was altijd te dik, liep met masker, krap weide beleid en trainen hield hem een beetje op gewicht.
Nu staat hij samen met een shetlander 24/7 op de wei, krijgt alleen Vitalbix en Gluco balance (kreeg hij toen ook) en zit strak in zijn pak. Niet te dik, ziet er prima uit...
Kennelijk is 24/7 toegang hebben tot de wei een reden om niet te overeten, hij is zelfregulerend nu. Staat heel veel in de schuilstal te slapen of te niksen.... Had ik dit jaren geleden maar geweten :o

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:09

Vera schreef:
Food for thought:
Ik heb helaas vorig jaar moeten besluiten om mijn 12 jarige PRE op rust te zetten wegens een ongeneselijke blessure. Hij was altijd te dik, liep met masker, krap weide beleid en trainen hield hem een beetje op gewicht.
Nu staat hij samen met een shetlander 24/7 op de wei, krijgt alleen Vitalbix en Gluco balance (kreeg hij toen ook) en zit strak in zijn pak. Niet te dik, ziet er prima uit...
Kennelijk is 24/7 toegang hebben tot de wei een reden om niet te overeten, hij is zelfregulerend nu. Staat heel veel in de schuilstal te slapen of te niksen.... Had ik dit jaren geleden maar geweten :o


Je zou alles moeten kunnen meten. Hoeveel km's ze afleggen, hoe je gras is, je hooi etc. Dan weet je echt door welke combinatie het nu goed gaat.
Blijkbaar is je paard goed voldaan en beweegt ie genoeg in verhouding.

Hier staan ze maar een uurtje gemiddeld op het gras, maar komen er ook wel zelf vanaf.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:33

Vera, klinkt wel super! Misschien ligt het aan het simpele eten of de vitalbix die de honger stilt? Wat kreeg hij hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 20:23

Hier maakt dat niks uit helaas. Hij bunkert minder snel maar blijft wel gewoon geobsedeerd door eten. Sinds het oplawaai nadat hij de omheining heeft gesloopt heeft hij wel flink meer respect gekregen voor mij wat eten betreft. Hij wil nog steeds overal jatten maar een keer stem verheffen is duidelijk genoeg.

Op mijn weide staat enkel nog lang, droog en "grof" gras. En zelfs daar blijft hij van vetter worden.
1 september gaat hij mee op pension en mag dan alle dagen aan de bak. Het voerbeleid ga ik dan goed afspreken, ik wil 'm toch echt tegen kerst een aardig stuk slanker hebben.

hwn
Berichten: 4820
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:01

@Varekaj, geef je nog die Pavo Inshape? Tevreden over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:30

Hij krijgt nu pavo Vital met care4life nog. Heb nog geen kans gehad om een nieuwe zak te halen.
Sowieso stopt dat vanaf september omdat hij op pension moet overstappen op het voer van hen. Al kan het wel dat ik het blijf voeren aan mijn te dikke mini en af en toe een handje meepak, maar dan als beloning ipv hoofdvoer.

Ze doen het op dat voer ook best goed, alleen ziet de ene door de c4l (of de Vital, kan ook) wel makkelijker spoken. Dus is iets meer aandacht erbij houden. Qua energie doen ze het super en verder ook tevreden mee, maar de inshape beviel me nét nog een tikje meer