[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:53

van de sojaschroot vond ik dit

Ruw eiwit - 45,2%
Ruw vet - 2,1%
Ruwe celstof - 3,8%
Zetmeel - 4,6%
Suiker - 12,1%

ik heb het ook wel gegeven,prima spul.

sspinoy.nee ik bedoel niet als alternatief hoor, gewoon blijven voeren wat je nu doet,dat gaat prima toch

xxx88

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:56

Een ander voordeel van de rijstzemelen is dat mijn paarden het allemaal super lekker vinden (voor de moeilijke eters hier).
En mijn ruin wordt veel te heet/zenuwachtig van veel eiwitten en daar heeft hij met de rijstzemelen geen last van dus dat vind ik wel een voordeel.
Maar zo zal er denk voor elk paard iets anders ideaal zijn…

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:23

ellepel schreef:
van de sojaschroot vond ik dit

Ruw eiwit - 45,2%
Ruw vet - 2,1%
Ruwe celstof - 3,8%
Zetmeel - 4,6%
Suiker - 12,1%

ik heb het ook wel gegeven,prima spul.

sspinoy.nee ik bedoel niet als alternatief hoor, gewoon blijven voeren wat je nu doet,dat gaat prima toch

Handig! Dankje wel. Ik denk dan dat ik in deze situatie goed ben met de rijstzemelen. Moest ze niet hoeven bijkomen of te dik zijn had ik eerder voor sojaschroot gekozen. Kan ik alsnog proberen eens ze op gewicht blijft. Kost toch weer een pak minder :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:40

Afbeelding

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:19

Mijn paard mag wel wat dikker.
Ik voer nu sinds 3 weken bietenpulp 750 gr droog en luzerne brok 500gr naast ruwvoer en zijn omega brok 1,5 kilo en 180 gr soja
Hoe zit ik met de verhouding fosfor , wat kan ik het beste erbij doen haver of zemelen, waar worden ze dikker van .
Hij krijgt denk ik 15 kilo voordroog , meer eet hij niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:49

geef je dat 1x per dag of vaker?

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:12

Ik maak de emmer klaar, ze voeren het dacht ik in 1 keer maar niet tegelijk met de brok.
Brok is wel verdeeld over 2 keer.
Dan heeft hij 3 voer momenten

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:51

Hallo ik kom ook even binnenvallen
Heb sinds 2 maanden een bijna 4 jarige merrie.
Een enorme reus van bijna 1,80 die nog mega in ontwikkeling zit. Ze is verder nog onbeleerd maar zijn aan de hand vast wat aan het werk om haar wat sterker te maken en wat meer kracht te geven.
We zijn druk bezig haar beetje in gewicht te laten bijkomen. Verhuizing/ groeien merk je erg aan der
afgelopen maand weer een groeispeurtje kwa cm
We hebben sinds twee weken nu dit voerschema en zijn met fiberbeet en sojaschroot begonnen

Ze krijgt nu
Ochtend 1,5 schep fiberbeet plus 120 sojaschroot

Avond 1,5 schep fiberbeet plus 120 sojaschroot
Plus vitamine brok / lijnzaad / vitamine e.

Staat verder onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten..

Ben benieuwd hoe ze over tijdje eruit ziet. Jullie verder nog tips aan mijn voerschema?

Ontworming tanden allemaal gecheckt

Afbeelding

[

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:23

Voor zo'n jong paard dat in de groei is zou ik geen rantsoen geven op basis van fiberbeet en sojaschroot... Paard is gigantisch groot en heeft gewoon een hele goede basis nodig.

Onbeperkt ruwvoer, goede en voldoende! basisbrok (lees dus de zak wat ze minimaal nodig hebben en geef ook minimaal dat) en daarnaast een dikmaker. Dikmaker zou ik kiezen voor seniores priores van Subli, maar kan ook speedibeet/bietenpulp zijn of Linamix oid.

Persoonlijk vind ik ook dat je wel erg veel voert per voerbeurt. Zou proberen het te verdelen over meer voerbeurten.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:02

Helaas kan het niet over meer voerbeurten.
Ze hebben altijd ruwvoer onbeperkt staan . Kom nu namelijk ochtends extra en normaal maar 1keer perdag.
Sp deed helaas weinig dus vandaar overgegaan op fiberbeet ook na advies.

Kan de fiberbeet wat verlagen en dit aanvullen met een goede brok.
Ga er eens naar kijken bedankt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:31

Iccc schreef:
Helaas kan het niet over meer voerbeurten.
Ze hebben altijd ruwvoer onbeperkt staan . Kom nu namelijk ochtends extra en normaal maar 1keer perdag.
Sp deed helaas weinig dus vandaar overgegaan op fiberbeet ook na advies.

Kan de fiberbeet wat verlagen en dit aanvullen met een goede brok.
Ga er eens naar kijken bedankt.

Op de foto is ze echt wel schraal en arm bespierd, maar ik vind haar niet ontzettend mager. Ik zou bij zo'n groot jong paard dat een beetje aan het werk gaat voornamelijk erop letten dat ze echt voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en niet alleen maagvulling.

Je zou ook speedibeet kunnen overwegen, maar ik zou beginnen met een goede sport- of basisbrok.

Als je één keer per dag komt zou je kunnen overwegen om als je er net bent de fiberbeet te geven en voordat je weg gaat de brok. Ik ga er vanuit dat je toch een uurtje of 2 op stal bezig bent. Ik zou dan wel de brok pas geven na werk, niet ervoor.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:53

Bedankt mavantos,
Dus de vitamine brok is daar niet genoeg voor? Dat had ik namelijk voor gekozen om te voorkomen voor kilos brok erin te moeten doen..
Maar ik zou het anders kunnen combineren.

We hebben op stal van havens een goede sportbrok dus die zal ik dan erbij gaan voeren.

En je vind speedibeet dan beter als fiberbeet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:22

Fibrebeet is speedibeet met luzerne. Dus dat is prima. Vitaminebrok is ook prima maar niet geschikt als dikmaker natuurlijk. Een paard als dit zou ik een goede brok geven en dan is Vitaminebrok overbodig.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:39

Spenk schreef:
Fibrebeet is speedibeet met luzerne. Dus dat is prima. Vitaminebrok is ook prima maar niet geschikt als dikmaker natuurlijk. Een paard als dit zou ik een goede brok geven en dan is Vitaminebrok overbodig.

Om met een brok aan de adh aan vitamine te komen moet je zo veel brok geven wat ze vaak niet eens op krijgen. Ik zou 2 kilo brok geven en aanvullen met vitaminekorrel.

Maar je geeft pas 2 weken dit aan voer. Voer heeft altijd 6 weken nodig om te zien of het effect heeft, Ik zou dus nog even zo doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:44

2 kilo brok is tegenwoordig bij de meesten merken ruimschoots voldoende om alles te dekken. Heel vaak 1 kilo wel al.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:17

Bedankt voor jullie advies allemaal!
Ik ga hierna kijken

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:36

Ik heb goed resultaat gekregen nu na 4 weken op de Pavo Weightlift.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 13:53

Ik zou eerlijk gezegd geen kilo's brok er nog bij gooien maar even afwachten hoe dit verschema gaat helpen. Ik denk zelf dat je al een heel mooi schema hebt. Je zou nog extra vetten toe kunnen voegen door bijvoorbeeld lijnzaad of subli omega 369.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:08

Ik heb een vraag: hoe bouwen jullie het ratsoen af nadat het juiste gewicht is bereikt? Ik struggle ermee. Het oude ratsoen was onvoldoende om m op gewicht te houden. Door het nieuwe ratsoen mooi bijgetrokken. Alleen hij moet nu niet meer aankomen, maar stabiel blijven. Vind ik super lastig. Hoe doen/deden jullie dat?

Het oude ratsoen:
- onbeperkt onverpakt hooi (gemiddeld tot laag in waardes) kwam neer op dat ie zelf 10-13 kg at (hooinetten niet altijd leeg)
- 500 gram Speedibeet (ongeweekt gewogen) Dit vanwege mestwater.
- 200 gram Agrobs muesli
- balancer toen Pavo Vital
Van dit dieet viel hij dus enorm af, met name in bespiering. Terwijl je zou verwachten dat een Haflinger hier meer dan genoeg aan zou hebben. Kwam toch eiwit en energie tekort. Draagt een deken maar heeft het zwaar met het weer afgelopen herfst. Trekt regen en wind slecht. Ook al hou ik hem warm en droog. Woont 24/7.
Verder medisch door de molen geweest. Zand, tandarts en wormen - waar actie nodig was dit gedaan. Bloedonderzoek was goed. Geen PPID.
Heeft wel een zeer gevoelige darmflora. Neemt vermoedelijk (DA uitspraak) voedingsstoffen minder goed op. Ondanks allerlei trajecten is ie nu met Speedibeet stabieler.
Zijn manen werden ook dunner. Heeft ook verband met eiwitten tekort.

Nieuwe ratsoen:
- 500 gram Pavo Weightlift
- 600 gram Speeditbeet
- 250 gram Agrobs Mash
- onbeperkt onverpakt hooi
- 200 gram balancer - VS

Hier komt ie dus mooi van aan. Maar nu moet het stoppen. Iemand advies hoe tussen deze twee dan de balans te vinden zodat ie stabiel blijft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:17

de weightlift halveren en een paar weken kijken hoe dat gaat?

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:35

Ik zou inderdaad ook de weightligt afbouwen. Als het goed gaat dan zou ik hem langzaam proberen te overzetten naar een dieet met goede vitaminebrok + wat bietenpulp + sojaschroot voor eiwitten.

Ik zou voor deze denk ik langzaam over gaan naar 150-500 gram speedibeet (afhankelijk van zijn BCS), 200-300 gram sojaschroot + balancer. En mocht hij hier te weinig aan hebben eventueel iets van luzernebrok erbij toevoegen. Met gevoelige darmflora zou ik zelf proberen om zo veel mogelijk van de commerciële krachtvoeders af te blijven, niet omdat ze perse slecht zijn maar vaak doen deze paarden het beter met een rantsoen met zo min mogelijk allergenen en laag suiker/zetmeel.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:54

Dank voor de suggesties! Start met de Weightlift afbouwen. Dan is idd een eiwit vervanger nodig. Lees goede resultaten met soyaschroot. Maar ben er zelf huiverig voor merk ik. Juist vanwege de darmflora. Wellicht is dat onterecht? Equibiome plaatste een tijd terug een artikel waarom het belastender is. Een gezond paard kan dit wel aan, maar die van mij schaar ik daar vanwege de darmen niet onder. Ook hebben we een verleden met Lyme. Soya wordt ook in dat geval dan afgeraden.
Alternatief? Coolstance? Equifyt Gold? Of supplement met aminozuren?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:07

Equifyt gold in combi met erwteneiwit bevalt mij goed. Mijne hebben momenteel heel erg arm hooi dus voerde nu ook slobber(veel zetmeel+suiker in deze) bij want ze zijn wat te schraal. Slobber is op, maar beide hebben na twee weken alweer wat meer spek. Ik ga nu over op zupa als slobber. Er zit deze winter niks in hun hooi op maag vulling na. Op zich heel fijn voor shetlanders. Maar als zelfs de 8 jarige op onbeperkt hooi en alleen de balancer met een handje gold erbij af valt, dan grijp ik in en geef ze iets wat gedeeltelijk het ruwvoer vervangt voor wat rijkers. Dit is mijn 16 jarige die moeilijk op gewicht te houden is een week nadat hij de Eper paarden4daagse had gelopen afgelopen jaar op dus een basis van equifyt balancer+gold+erwteneiwit (en goed ruwvoer):
Afbeelding

Hij woog hier rond de 90kg.

Het jaar ervoor zonder gold en met bakken slobber erin woog hij voor de start 84 kg. Hij was toen echt als een soort marathon loper, alles wat ik erin gooide verloor hij weer met activiteit. Dit was toen twee weken na Epe, wel spier, geen grammetje vet. Dit was ook met slechter ruwvoer. Merk wel dat dat het meeste invloed heeft op hun gewicht, de kwaliteit van ruwvoer.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:02

Marigo schreef:
Dank voor de suggesties! Start met de Weightlift afbouwen. Dan is idd een eiwit vervanger nodig. Lees goede resultaten met soyaschroot. Maar ben er zelf huiverig voor merk ik. Juist vanwege de darmflora. Wellicht is dat onterecht? Equibiome plaatste een tijd terug een artikel waarom het belastender is. Een gezond paard kan dit wel aan, maar die van mij schaar ik daar vanwege de darmen niet onder. Ook hebben we een verleden met Lyme. Soya wordt ook in dat geval dan afgeraden.
Alternatief? Coolstance? Equifyt Gold? Of supplement met aminozuren?

huh? dat klinkt voor mij niet echt logisch.
als je de weightlift gaat halveren en er alsnog weer iets anders bij gaat doen dan hoef je die weightlift niet te halveren toch?
dan kun je beter aanhouden wat je nu geeft omdat het paard omdat het daar aan gewend is.
is het te dik,dan kan de weightlift verminderd,maar heeft het volgens mij geen nut om dan wel iets anders er bij te gaan doen.