[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:09

@Varekaj, om die reden heb ik een Thorowgood zadel met verwisselbare boom. Helaas heb ik sinds aanschaf een wijdere ipv smallere boom moeten inzetten.

Mijn strookbegrazing (track deels afgesloten omdat er teveel gras op staat) werkte niet vandaag (lees: had de stroom niet opgezet). De ruin was tussen de linten doorgeglipt en zat in het lange gras (hadden nochtans nog een stuk van 10 meter bijgekregen). Ik deed het onderste lint los om hem weer terug te halen, glipt mijn dikke merrie ook onder het bovenste lint door. Ik moest een halfuur later vertrekken op sollicitatie, en moest me nog omkleden, dus ze dan maar even laten vreten, en vanmiddag paar uurtjes op de piste. Daarna stroom aangeschakeld, maar liep blijkbaar niet over de hele wei: vanavond was de merrie al uit zichzelf naar de piste gekomen, maar meneer had de ingang naar een andere wei gevonden, maar had niet door dat die ingang ook de uitgang was. Hij was helemaal in paniek omdat zijn vriendin er zonder hem vandoor was, ben hem dan maar snel gaan bevrijden (nou ja, snel, heb loopblessure, dus eerder strompelend). Die zal sowieso paar kilootjes kwijt zijn vandaag, heb hem dan wat behandeld met vliegenspray (zo'n hevig transpirerend paard vinden vliegen lekker natuurlijk) en even laten op adem komen in de stapmolen, samen met zijn dikke vriendin (letterlijk en figuurlijk).

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:14

Hier is van de week gemaaid in opdracht van de land eigenaar,
Achterste stuk niet dus daar kan ze nog met masker op maar hoe doen jullie dat met kort gras?

Of hoe bouwen jullie sowieso af met masker richting het najaar?

Gras word nu toch minder voedzaam lijkt mij en het is geen gejaagde eter verder

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:24

Ik heb haar al zonder masker staan, ik heb haar mei en juni volledig met masker gehad. Eind juni ben ik naar eerste dagen masker na verweiden en dan weer af gegaan. En nu loopt ze zonder, dat gaat prima, ze wordt niet dikker. Ik denk als ze nu nog met masker staat ze gewoon te weinig kan eten, dan maar zo. Vorig jaar ging ze vanaf augustus weer afvallen dus daar gaan we dit jaar ook weer voor!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:49

Bij ons is een paar weken terug gemaaid.
Ze hebben er toen een paar dagen niet op gestaan vanwege de hoeveelheid los nat gras.
Ik heb de dierenarts toen gebeld Ivm graasmasker en die zei gewoon weer op doen, ze zijn meestal Nadia genoeg en het gras groeit snel genoeg weer aan.
Moest wel tanden in de gaten houden voor het geval hij extra fanatiek zou gaan grazen met het korte gras.

Ik twijfel ook wanneer het graasmasker af kan, zou ‘m graag nog een poosje af hebben in de wei.
Wanneer wordt het gras echt minder rijk?

Ik zou het ook zonde vinden als alles wat ik er net met moeite af heb gekregen zo weer bij zit...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:19

Ik houd het masker nog even op, het gras is nu nog een prima lengte omdat het niet te heet is. Voor en na de weidegang hebben ze ruwvoer en in de nacht ook voldoende, dus ik ben er niet bang voor dat hij iets te kort komt.

Weet iemand hoe het zit met voedzaamheid / suikergehalte van het gras in september? Is het dan niet juist weer een piek of heb ik dat verkeerd onthouden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:28

Ja ik heb ‘m nu ook nog op, en ik heb niet het idee dat hij het heel erg vindt.
Maar hij heeft van de week een paar flinke trappen van een ander paard gekregen, en dan vind ik het toch wel lastig of hij zich voldoende kan weren met dat masker op...

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:38

De onrust in de groep is bij mij ook een reden dat hij al helemaal af is. Helaas veel nieuwe instromen de laatste weken en dat gaat nog steeds niet altijd helemaal lekker.
En ze staat bij mij 24/7 in een grote groep, ondanks er genoeg gras staat wordt het wel snel minder als ze er een dag of 3 op staan. Ik ben ( waarschijnlijk onnodig ) ook weer snel bang dat ze dan weer te weinig te eten heeft.

Suikers in september, heeft volgens mij ook te maken dat het in de nachten weer kouder wordt en dat het gras dus niet optimaal kan groeien en dus opslaat in plaats van groeit. Maar er is vast iemand die precies weet hoe dat zit.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:42

Ik kom me ook weer melden... Mijn merrie is inmiddels ook een rollade op pootjes. In de winter zit ze goed in haar vel, maar van gras wordt ze toch snel te dik. Helaas dit jaar geblesseerd geweest en nu ik zelf hoog zwanger ben ook niet echt de mogelijkheid om eens lekker aan de slag te gaan. Gelukkig wel een verzorgster die haar 3x rijdt.

Ze staat samen met een ander paard op een grote paddock met stukje wei, waar ze iedere dag een stukje gras bij krijgen. Heb nu ook nog een graasmasker om, mede omdat ze eigenlijk te weinig beweging krijgt t.o.v wat ze eet.

Bij ons staat het gras ook weer behoorlijk hoog en merk ook nog niet dat ze afvalt, dus voorlopig nog maar even zo. Ze heeft een anderhalve maand terug met lichte krampkoliek gestaan. Toen was de strook begrazing zo minimaal dat ze duidelijk buikpijn kreeg van te weinig eten. Pfff, blijf het lastig vinden hoor, om daar een goede balans in te vinden....

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:42

Zet in september niet je paarden op gras als het s nachts al onder de 10 graden wordt of in ieder geval niet lang. Mijn ene shetlander is daar hoefbevangen van geweest zonder dat hij te dik was. Die was in het najaar gecastreerd en moest toen op de wei blijven. Wij zijn nu ook weer aan het trainen. In ieder geval mijn oudste wordt getraind vanwege dat hij nu alweer jeuk heeft doordat hij te dik staat. De andere pak ik denk ik thuis thuis pas weer wat beter op. Maar het nieuwe tuig past goed dus ik kan weer lekker trainen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:55

Graasmasker blijft hier op.... net zolang tot ze van het land gaan. September is inderdaad the seasonal rise, beetje voorzichtig blijven dan...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:23

Dan zat dat toch nog goed in mijn hoofd :j Dan is mijn antwoord dat ik het graasmasker ophoud tot het seizoen over is. Ik kan me heel goed voorstellen dat je met 24/7 weidegang nu juist wel kiest het af te doen (en zeker ook met oog op onrust. Als er een nieuwe komt zet ik de mijne ook even zonder).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:29

Lenexa schreef:
De onrust in de groep is bij mij ook een reden dat hij al helemaal af is. Helaas veel nieuwe instromen de laatste weken en dat gaat nog steeds niet altijd helemaal lekker.
En ze staat bij mij 24/7 in een grote groep, ondanks er genoeg gras staat wordt het wel snel minder als ze er een dag of 3 op staan. Ik ben ( waarschijnlijk onnodig ) ook weer snel bang dat ze dan weer te weinig te eten heeft. .

Ja, in grotere en wisselende groepen heb je idd sneller onrust, en bewegen ze meer. Hier is mijn dikkerdje normaal laag in rang, zaten vroeger in relatief grote groep, maar sinds ze maar met 2 meer staan, is de stand ongeveer gelijk, enerzijds wel fijn, anderzijds moet ze zelden of nooit plaats ruimen (behalve 's avonds voor de hooinetten).

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:22

Hier ook de graasmasker nog gewoon om. Ik doe ook aan strookbegrazing. Ben bijna aan het einde van de 1e wei, maar het begin is alweer aardig terug gegroeid. Vorig jaar moesten ze er op tijd vanaf, omdat door de droogte toen geen gras was gegroeid. Maar denk dat ze dit jaar langer kunnen blijven lopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:50

Hebben jullie misschien nog tips om te ruglijn weer op peil te krijgen zonder dat ‘ie gelijk dikker wordt?
Met afvallen is zijn rug echt enorm terug gevallen, ruim 2 boommaten van mijn zadel, en echt kuilen naast de schoft en een puntkont, terwijl hij altijd echt mooi rond was.
Verder is hij zeker nog niet te schraal, nog steeds buikig en ribben kun je niet voelen.
Het is alleen die ruglijn, dat is zo lastig en irritant...
Ik twijfel of het ook te maken heeft met de PSSM die hij heeft, maar het begonnen sinds hij is afgevallen.
Ik ben alweer wat meer gaan voeren, hij krijgt ook lucerne bij en extra eiwitten, lijnzaad en lijnzaadolie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:04

Ik had het hier ook. Ook bij de hb pony en ze zijn allemaal bijgetrokken van de lucerne zonder dik te worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:16

superpony schreef:
Ik had het hier ook. Ook bij de hb pony en ze zijn allemaal bijgetrokken van de lucerne zonder dik te worden.

Oké Thanx, dan ga ik toch de lucerne voorzichtig maar wat opvoeren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:19

Nouvel schreef:
superpony schreef:

Oké Thanx, dan ga ik toch de lucerne voorzichtig maar wat opvoeren

Op fb en geloof ook hier loopt wel iets over voeren van pssm paarden. Ik durf er zo niks over te zeggen, maar dan moet je ook naar de vit E en magnesium kijken.

Ik vond een dikke pony lucerne geven ook wel wat, maar werkt toch goed. Minder buikig ook......

De shet had ook een ruggengraat en die krijgt al even meer bij, ook vanwege minder tanden en kiezen. Die is ook mooier.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:31

Ja hij krijgt al vit E, magnesium en extra eiwitten, maar blijkbaar is dat toch niet voldoende...
Maar voorzichtig wat met de lucerne gaan proberen..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:21

Hier vandaag tot de conclusie gekomen dat de vetophopingen voor zijn schouders nu in ieder geval weg zijn. Die waren er ook als laatste bij gekomen. Vetjes achter de schouder lijken wat te slinken maar zitten er nog wel. Blij dat we iig weer de goede kant op lijken te gaan!

Links 3 weken geleden, rechts nu:
Afbeelding
Afbeelding

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:35

Hoe doen jullie dat eigenlijk met graasmasker/stripbegrazing? Allebei of ééntje?

Dierenarts is gisteren geweest voor beide (kuchmoddervette) pony's en zei dat het beste was graasmasker op te doen zonder stripbegrazing (weide is nog steeds opgedeeld in stukken natuurlijk zodat de rest van de weide kan rusten). Wat is jullie ervaring hiermee? Het voelt nog steeds alsof ik ze vetmest nu :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:39

Wat is de argumentatie van de DA? Wij hebben ze gewoon op de hele weide lopen overigens. Er staan er twee met masker op in een clubje van 6, waaronder dus die van mij.
Ik zie de groep gedurende de hele dag de hele weide gebruiken. Ze blijven nooit op één plek rondhangen. Dat vind ik zelf een enorm voordeel. Mijn vorige pony hielden we met stripbegrazing en die bleef toch veel meer op de strip hangen.

Maar voor beide valt wat te zeggen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:00

De dierenarts zei dat dit beter was voor haar gevoelige maag omdat ze zo'n heftige maagzweren heeft gehad vroeger (niet door mijn stripbegrazing, wel door de winter op een stalling waar aan drie paarden maar drie kleine hooiplakjes gevoerd werden...). Ik geef al jaren gewoon stripbegrazing, maar ze milimeteren dat dus wel. Magerder worden ze er niet van, wel blijven ze op hetzelfde gewicht.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:08

Proberen kan sowieso geen kwaad toch, als ze nu na jaren hetzelfde nog niets afvallen lijkt me het een poging waard. Wel is mijn ervaring dat als het gras echt lang is dat ze het dan met een masker lastiger vinden om te eten omdat het gras door het masker wordt platgedrukt en dus niet door het gat naar binnen komt. Als je dus echt uitgebloeide weides hebt wel iets om even in de gaten te houden.
Ik heb overigens ook masker op een groot land, het masker zorgt er bij mij voor dat elke hap die ze nemen de helft kleiner is.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:17

We proberen het! Ik vind het vooral eng met haar problemen met haar darmen, ze heeft namelijk wel heel snel last van maagzweren en vandaag was ze toch net iets meer aan het krampen... Nog geen ingevallen flanken, maar ik denk dat dat een kwestie van tijd is. Kan ook aan de lage dosis ontstekingsremmer liggen voor haar spronggewricht maar ik hou het enorm in de gaten en zodra er iets in negatieve zin verandert gaan de maskers terug af...

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:59

Ik meld me hier ook even met mijn speciale kruising shet x BWP die op vlak van eten zich gedraagt als een echte shetlander... Hij heeft volgens verschillende gewichtscijfers obesitas. Ik probeer hem bijna dagelijks te longeren maar zijn conditie is niet slecht, hij zweet pas na echt heel veel galop. Zo is hij nu op 24/7 weidegang met graasmasker Afbeelding
En zo was hij in januari met onbeperkt hooi in een paddock, veel beter in de winter dus.
Afbeelding

Hij krijgt het hele jaar door een gewone balancer vitamine brok van vitalbix. Elke zomer is het weer heel hard werken om hem op gewicht te houden maar het lukt gewoon niet. Strookbegrazing is geen optie want het is een pensionstalling. Volgend jaar komt er wel een paddock paradise dus misschien dat hij dan meer beweegt en minder dik wordt in de zomer. Iemand tips?