[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:38

Varekaj schreef:
Prachtige blauwe plek op mijn kont, straks kijken hoe de rest eruit ziet. Zitten is nu niet mijn favo bezigheid gezien de locatie van die blauwe plek :')

Ook als hij meer op gewicht is blijft die vreetdrang, dus het wordt echt een kwestie van doorzetten en heel streng zijn. En accepteren dat hij gaat luchtzuigen. Want als hij een seconde niet kan eten (omdat het opgeschrokt is) of het eten gaat te langzaam (teveel peuteren met de slowfeeders) dan zet hij direct overal zijn tanden in om lucht te zuigen -O-

Kun je geen stro bijvoeren?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:20

Pandora2 schreef:
Monody schreef:
Hier ook een flinke eetobsessie. Overal probeert hij constant wat te snaaien. Nu ook een graasmasker op de wei, daar is bij godzijdank aardig relaxed mee en hij heeft hem (nog) niet afgeslingerd... Vreselijk hè. Ik vrees dat dat gewoon eenmaal in het koppie zit, die eten zichzelf gewoon dood als we geen management toepassen.

Ik breek even in :D
Interessant artikel omtrent die '' eetobsessie '' van te dikke paarden

https://hoefbevangen.info/adipokines/

Het zit inderdaad in het kopje, met name bij de hypothalamus en het is dus hormoongerelateerd.

Interessant! Ga ik zo even lezen!

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 11:08

Kirania schreef:
Monody, wat een prachtpaard zeg! <3
Ik ben benieuwd hoe actiefoto's met hem eruit zien als hij fit is!

Dankjewel! :D Hier enkele rijfoto's die mijn vader heeft gemaakt eind juni. :) Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe hij eruit komt te zien over bijvoorbeeld een jaar! En wat vervelend dat jullie afvalproces nu gestaakt moet worden, hopelijk komt ze er gauw bovenop.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:16

Hoe heb je opgebouwd?

Kan me voorstellen dat je met een paard dat zo extreem zwaar is nog veel rustiger moet opbouwen en met name veel stap zult moeten doen.

Is het bij dit paard een optie haar van het gras te houden tot ze een gezond gewicht heeft bereikt?

Kirania schreef:
Varekaj, lastige situatie als ze zó into food zijn... Hopelijk geneest alles goed! Goed idee denk ik, van de Paddock, zolang ze wel ook nog wat op zichzelf kunnen bewegen.

Monody, wat een prachtpaard zeg! <3
Ik ben benieuwd hoe actiefoto's met hem eruit zien als hij fit is!

Hier heb ik per ongeluk zelf een stokje voor haar vermageringsplannen gestoken, kreupel... We waren aan het opbouwen (per week, rustig) naar 20 km en we zaten aan 17, maar gisteren de tijd uit het oog verloren met een vriendin en het werd 25. Genoeg pauzes tussendoor en even chillen, maar in de avond erop mankte ze toch. Waarschijnlijk die ontstoken schouder van een paar weken geleden die opspeelt...

[ [url=m/bVgMys.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze is niet zo impressed met mijn professioneel zalfsmeren vrees ik :') gelukkig nog geen warme pees of gezwollen, geen warme voeten. Deze voormiddag nog eens bekijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:50

superpony schreef:
Veulen84 schreef:
Maar zit niet overal ook ergens een balans tussen?

Tot 1,5 week geleden hadden die van mij een hectare voor zichzelf. Ze waren de rust zelf, verbazingwekkend saai zelfs. Nu staan ze weer op een strip noodgedwongen. Zonder korf inmiddels ook. Maar toch merk ik frustratie gedrag, kleine klierigheidjes. Is redeneer er naar dat dat grazen voldoet aan hun behoefte, niet dat ze verveeld zijn. Werk of geen werk, een paard is gemaakt om te lopen en te eten. Dus op de wei staan zou ook gewoon genoeg moeten zijn. Mits de wei natuurlijk een echte wei is en geen postzegel.

Maar dan is je alternatief ook behoorlijk saai natuurlijk. Wij hebben meerdere plekken met hooi, een track, heuvel, poel en wat andere plantjes.

Die van ons zijn verder niet zo van het rennen en gek doen helaas, maar als ze dat niet doen, worden zde weleens wat zuur naar elkaar. Dan laat ik ze zelf even uitrazen. Waar de bak veel kleiner is dan het pad.
En ja, ze racen weleens, maar niet echt elke dag een gekte uurtje ofzo.

Wat ik wel merk is dat ze een goede basis conditie hebben. Ik kan nu niet trainen of veel rijden, maar het kleine rondje hier rond het huis kunnen ze prima hebben op de basis conditie van 24/7 rondlopen.

Ze krijgen de wei maar een uurtje per dag en sla weleens een dag over. Maar als ze eraf komen heb ik niet net overal de hooinetten gevuld bijv. Er is nog genoeg te vinden, maar ze moeten de restjes wat meer eten.

Oh maar we hebben wel variatie hoor. In de schuilstal is hooi en stro, aan beide einde van het stenen pad (300 meter x 5) is een waterplek, er is rij wilgenbomen en een berg om te klimmen. Maar feit blijft dat ze rustiger zijn in hun hoofd als ze de hele tijd grazen. Nu ze kort gras hebben en elke dag een strookje zijn ze gewoon veel onrustiger en hebben ze tijd voor rottigheid.

Maar voor veel paarden is op de wei staan ook gewoon echt een rust punt. In de gemiddelde pensionstal hebben ze nu eenmaal weinig controle over hun eigen situatie, dat brengt gewoon ander gedrag met zich mee.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:57

Ninx, ze is ook wel geen super slanke moderne haf, dus dat beeld krijgt ze sowieso nooit. Ik heb foto's van haar 'slanke vorm' als je die wilt, maar van haar borstkas gaat niets af :D Als je écht zwaar overgewicht wilt zien, ik wil die altijd in PB doen, ik leerde haar zo kennen. Dat was hallucinant, believe you me. Maatje vleeskoe...

Ik heb over een periode van weken opgebouwd, vooral in lengte gereden, geen snelheid. Daar gaat helemaal niet zoveel meer tijd over in feite - want het was niet alsof ze vijf jaar stilstond. Ze is wel lang ziek geweest waardoor haar bespiering enorm achterbleef. Ze is ook veel fitter dan menig 'slanke' paarden hier, maar dat ligt denk ik ook zeker aan het trainingsregime en het feit dat ze buiten zijn gewoon erg leuk vind :j ik begon met een week stappen aan de hand nadat ze terug gezond ademde (en dat was niet door haar gewicht, maar lever-pancreasontsteking), en dat ging erg goed. Zo'n 6, 7x pw een halfuurtje wandelen. Dan kwam een week een uurtje per dag wandelen. Dat hebben we denk ik toch wel twee a drie weken gedaan tot ik echt gerust was in haar ademhaling en ze niet terug inviel in de flanken. Toen er traagjes op, maar enkel stap. Dus eigenlijk hetzelfde, maar met gewicht. Niet dat dat veel uitmaakte voor haar. En dan intervaltraining met draf - het was pas week 6 oid dat ze terug een klein galopje mocht doen, aangezien dat zeker voor zware paarden echt krachttraining is en haar hartslag daar spontaan de lucht van in schiet. Dus een paar seconden, en dan terug draf/stap. Ik zit nog steeds in hetzelfde ritme, maar nu zit het ongeveer zo -

3-4x pw buiten, waarvan 1x groter (+-17km, veel stap, weinig draf), en 2x veel draf en korter (10 km), 1x gemixt met een galopje ertussen om haar enthousiast te houden.

Ik doe niet iedere week dressuur, soms wel, soms niet, meestal heeft ze 1 volle rustdag of 2 en 1 x wandelen het blokje om aan de hand, of gaan skaten, dat heb ik ook al met haar gedaan. Vind ze heel leuk!

Training en grondwerk tel ik er niet bij, dat is tussendoor en moet ze eigenlijk niet zo voor bewegen, is eerder mentaal relatie-opbouwend :j

Gras/hooi maakt voor haar gewicht totaal geen verschil. Zeker na haar ziekte heb ik haar liever op gras dan droog hooi, zitten veel minder nutriënten in dat laatste en niet alleen marginaal minder suiker en eiwitten, hier. Dan blijft ze ook bij de schoft mooi. Ze krijgt qua gras samen met haar shet wel nauwe stripbegrazing. Met graasmasker viel ze in, met enkel hooi voor nu ook. Ze krijgt dit twee keer per dag zodat er niet te veel uren tussen het eten door zitten, en ik heb een wildcamera zodat ik kan zien wanneer het gras op is zodat ik zeker ben dat ze geen maagzweren ontwikkelt van te weinig. (En ja, ik ben een neuroot met voeding en vitaminen en stripbegrazing, I admit :') )

Ze is ondertussen al zeker 15 cm afgevallen in omtrek volgens het lint, dus ik klaag niet! Liever traag en goed dan bloedvervetting.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:15

Veulen84 schreef:
Oh maar we hebben wel variatie hoor. In de schuilstal is hooi en stro, aan beide einde van het stenen pad (300 meter x 5) is een waterplek, er is rij wilgenbomen en een berg om te klimmen. Maar feit blijft dat ze rustiger zijn in hun hoofd als ze de hele tijd grazen. Nu ze kort gras hebben en elke dag een strookje zijn ze gewoon veel onrustiger en hebben ze tijd voor rottigheid.

Maar voor veel paarden is op de wei staan ook gewoon echt een rust punt. In de gemiddelde pensionstal hebben ze nu eenmaal weinig controle over hun eigen situatie, dat brengt gewoon ander gedrag met zich mee.

Dat herken ik op die manier helemaal niet. Die van ons zijn echt super relaxt samen en mn merrie van 13 staat er pas sinds Okt bij, dus wij hebben ook weleens een nieuwe samenstelling. In Dec paard dat er pas kort bij stond overleden etc.

Paarden die op stal staan en x aantal uren op de wei mogen vertonen totaal ander gedrag.

Maar ik zie om me heen paarden 24/7 op de wei zomers en die vind ik nou ook niet echt super relaxt of vrolijk altijd.

Daarbij is weidegang aanbieden echt iets wat tussen onze oren zit. Ik weet mensen die kudde's hebben bestudeert en die zagen dat paarden echt ook duidelijk weer doortrekken op zoek naar iets anders..

Onze eigen paarden grazen op een strook mooi gras pal aan bos. Die eten ook daar nog van de bomen, ook al staat daar het gras volop mooi erbij en komen ze er maar een uurtje op en soms zelfs 1 of 2 dagen niet.
Je ziet duidelijk dat ze gewend zijn geraakt aan voedsel zoeken en de variatie verzamelen. Ik hoef ze niet eens altijd er vanaf te halen. Heel vaak lopen ze zelf alweer een rondje ergens anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:33

De mijne zoeken ook zelf variatie in de weides. Ze knagen aan de wilg of notenboom, speuren naar kleefkruid, toppen de distels en brandnetels af. Vind ik alleen leuk!

Aan diegene die het vroeg: stro heb ik momenteel niet en ook daar vreet die zich tonnetje rond in. Had 'm deze winter op gehakseld stro gezet, binnen een dag had hij de halve stal ondergescheten en de rest opgegeten. Zet ik 'm naar zijn zin een uurtje te lang zonder hooi, dan vreet hij zelfs bevuild stro -O-

Kirania

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:44

Varekaj, dat is echt next level eten-obsessie :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:08

Varekaj schreef:
De mijne zoeken ook zelf variatie in de weides. Ze knagen aan de wilg of notenboom, speuren naar kleefkruid, toppen de distels en brandnetels af. Vind ik alleen leuk!

Aan diegene die het vroeg: stro heb ik momenteel niet en ook daar vreet die zich tonnetje rond in. Had 'm deze winter op gehakseld stro gezet, binnen een dag had hij de halve stal ondergescheten en de rest opgegeten. Zet ik 'm naar zijn zin een uurtje te lang zonder hooi, dan vreet hij zelfs bevuild stro -O-

Ohhh oeps!
Zo erg is die van mij zelf nog niet...

Ik droog ook wel brandnetels inderdaad om in de paddock erbij te geven, of ik ga op zoek naar wilgentakken.
Stro krijgt hij hier ook bij, ‘s nachts eet hij dat wel, in de paddock nauwelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:05

Ja, hij is echt erg. Zo kwam ik vanochtend aan de weide, emmertje Vital mee om mijn bruine uit zijn kot te lokken. Ik had de trailer mee, sweatpants en wit shirt, hij had die gezien en weet dat het voor hem dan wedstrijddag is :P en zonder snack krijg ik hem dan niet te pakken.
Dus ik rammel met emmertje en de Tinker steekt zijn hoofd uit het schuilhok, begint te likken en komt dan vol gas in draf, lippen aflikkend naar me toe gestormd. Heb er dan nog hele klus aan om de andere überhaupt zijn snack te geven, hij dramt alles omver ervoor. Is er eentje aan het eten, dan pakt hij de rand van de emmer beet, trekt naar zich toe en gaat er dan mee lopen...

En hem wegjagen is 1 ding, het nadeel is dat hij zich daarna door mij ook niet meer laat vangen ^) Idem als ik hem voer en erna optuig om te werken. Als hij dan eens zijn halster kwijt is ben ik een uur verder eer ik 'm te pakken kan krijgen, want vangen = werk. Zo leep is hij ook wel weer dat na 1x hij bij zichzelf denkt "toedeloe hoor".

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:50

superpony schreef:
Dat herken ik op die manier helemaal niet. Die van ons zijn echt super relaxt samen en mn merrie van 13 staat er pas sinds Okt bij, dus wij hebben ook weleens een nieuwe samenstelling. In Dec paard dat er pas kort bij stond overleden etc.

Paarden die op stal staan en x aantal uren op de wei mogen vertonen totaal ander gedrag.

Maar ik zie om me heen paarden 24/7 op de wei zomers en die vind ik nou ook niet echt super relaxt of vrolijk altijd.

Daarbij is weidegang aanbieden echt iets wat tussen onze oren zit. Ik weet mensen die kudde's hebben bestudeert en die zagen dat paarden echt ook duidelijk weer doortrekken op zoek naar iets anders..

Onze eigen paarden grazen op een strook mooi gras pal aan bos. Die eten ook daar nog van de bomen, ook al staat daar het gras volop mooi erbij en komen ze er maar een uurtje op en soms zelfs 1 of 2 dagen niet.
Je ziet duidelijk dat ze gewend zijn geraakt aan voedsel zoeken en de variatie verzamelen. Ik hoef ze niet eens altijd er vanaf te halen. Heel vaak lopen ze zelf alweer een rondje ergens anders.

Ik denk dat wij het over verschillende types van huisvesten met weidegang hebben. Ik heb het over de paarden uit pensionstallen/maneges die in de zomer 24/7 op de wei staan en niet op stal komen. Als die kudde goed is, dan komt er heel ander gedrag boven bij die paarden. Veel gestructureerder, aansluitende bij hun behoeftes niet bij die van het gemak van de stalhouders.
Bij mijn merries zie ik nu echt wel ander gedrag terug. Op dit moment is dat niet erg, want ze zijn echt niet gefrustreerd. Alleen echt opzoek naar een manier om hun veranderde patroon op te lossen.

Weidegang vind ik echt niet tussen onze oren zitten. Grazen is een behoefte van paarden, ook wilde paarden grazen op de vlakte. Het hoeft niet de hele dag, want er zijn ook momenten dat er andere dingen gegeten wordt, verplaatst wordt of gedronken wordt. Maar grazen is wel een behoefte. Net als langere stukken kunnen lopen in verschillende snelheden en volgordes. Hoeveel weidegang je geeft hangt helemaal af van je kudde en paard en je mogelijkheden. Maar om te zeggen dat de noodzaak tussen onze oren zit...

Ik hoef mijn paarden ook niet altijd van het land te halen (naja, okee nooit. Want als ik met de bel klingel komen ze.) Maar de ervaring leert me wel dat ze echt niet uren achter elkaar niet grazen. Elke activiteit wordt wel afgewisseld met grazen. Hoelang alles duurt hangt van de samenstelling van de groep af en het weer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 01:23

Ik weet heel goed wat je bedoeld.

Zoals jij beschrijft is in Nederland echt te eenzijdig. Het is hier vaak; paarden op de wei, op een paddock of op stal.
Op de meeste weides staat alleen raaigras en is niks geen variatie te vinden.

Als stal paarden eindelijk weer op de wei mogen zijn ze vrolijk en dat is wat de baasjes goed doet. Daarom zeg ik; het is voor de eigenaar belangrijker.

Zoals ik schreef; Ik ken mensen die kudde's hebben bestudeert en die zien wel grazen, maar zoveel meer. Dat zie je dus nooit terug op de Nederlandse weides.

Natuurlijk voeren en houden is hier ook niet haalbaar. Maar het is echt iets van de mens dat ze weidegang prettig vinden voor de paarden. Juist omdat paarden dan vaak tevreden staan te grazen, ook heel vaak ander gedrag vertonen dan tijdens de wintermaanden op stal en of een postzegel paddock. En zelfs al heb je een pp zoals wij, dan kom je nog niet aan de afstanden en volledig natuurlijke voeding.

Buiten alles om zien mensen die ook naar ziekte's kijken zoals ir en hb al vele jaren dat grazen van Nederlands gras echt gezondheidsproblemen oplevert.
En naast hb en ir wil je niet weten hoeveel paarden tijdens vooral de overgang met koliek staan bijv.

Op de vrij kleine weides in Nederland wordt ook bij lange na niet voldoende bewogen om de combinatie van eten en bewegen optimaal te krijgen. En je mist een hoop andere structuur in het voedsel, dus helemaal niet zo goed voor de darmen.

Als je echt terug gaat kijken hoe en waar paarden van oorsprong leefden, was dat niet met weides vol raaigras.

Er zijn ook voordelen aan gras, maar alles in verhouding.........

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:34

Hup, Lana, mijn merrie, loopt terug als een oude man..ik ging 4u op weg (stap, enkel) na op te bouwen daarnaartoe en het is weer mis. Heel kort stappen, pijn, bergaf is een ramp, pulsatie. Op de Paddock en de weide zie je eigenlijk niet echt een probleem, wel dat ze iets te laag loopt met haar hoofd en wat korter stapt. Zo was het dus ook na van het kleine weitje met raaigras af te komen (we zaaien ander, minder eiwitrijk gras bij dit jaar), zelfs met stripbegrazing. Een echte merde |(

Hoeven zijn gelukkig niet zo warm, ze staat nog steeds 'op het randje' maar we wonen dus in heuvelrijk gebied waardoor pijn sneller opvalt. Dus direct even voor de zekerheid op afgemeten hooi ipv afgemeten gras...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 01:01

Kirania schreef:
Hup, Lana, mijn merrie, loopt terug als een oude man..ik ging 4u op weg (stap, enkel) na op te bouwen daarnaartoe en het is weer mis. Heel kort stappen, pijn, bergaf is een ramp, pulsatie. Op de Paddock en de weide zie je eigenlijk niet echt een probleem, wel dat ze iets te laag loopt met haar hoofd en wat korter stapt. Zo was het dus ook na van het kleine weitje met raaigras af te komen (we zaaien ander, minder eiwitrijk gras bij dit jaar), zelfs met stripbegrazing. Een echte merde |(

Hoeven zijn gelukkig niet zo warm, ze staat nog steeds 'op het randje' maar we wonen dus in heuvelrijk gebied waardoor pijn sneller opvalt. Dus direct even voor de zekerheid op afgemeten hooi ipv afgemeten gras...

Heb je haar hoeven al eens op de foto gehad? Dan weet je gewoon even net meer hoe en wat.

HB kan door meer dingen komen en uit zich verschillend. Je kan de pulsatie meten. De warme hoeven zeggen niet zoveel. Hoeven horen niet koud te zijn.

Als ze zo rot loopt, zou je eigenlijk gelijk moeten ingrijpen, dus OF speciaal beslag OF teen afronden als onderdeel van goed bekappen. En evt schoenen met zooltjes voor demping.
Maar dan is het wel fijn om te weten hoe de hoeven van binnen zijn.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:36

Maar sommige symptomen zijn nog steeds pointers en de osteopate die ik heb zei het ook - randje hoefbevangenheid. Ze loopt niet zoals een 'echt' HB paard, je ziet niks als ze op de weide rondloopt. Op het harde is ze gewoon trager, en enkel echt in bergaf merk je dat ze moeite heeft, en best wat. Maar voor de rest zie je er dus niets aan. Haar hoeven zijn inderdaad al afgerond voor zover ik het kon, maar ze heeft gewoonweg geen verbrede witte lijn. Niks.

Beslag komt hier niet in, tenzij het plakbeslag is :j Die rommel moet niet aan haar voeten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:10

Jakkes wat een ellende. Hopelijk helpen de maatregelen voldoende om haar weer goed te krijgen. Veel sterkte!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:12

Kirania schreef:
Maar sommige symptomen zijn nog steeds pointers en de osteopate die ik heb zei het ook - randje hoefbevangenheid. Ze loopt niet zoals een 'echt' HB paard, je ziet niks als ze op de weide rondloopt. Op het harde is ze gewoon trager, en enkel echt in bergaf merk je dat ze moeite heeft, en best wat. Maar voor de rest zie je er dus niets aan. Haar hoeven zijn inderdaad al afgerond voor zover ik het kon, maar ze heeft gewoonweg geen verbrede witte lijn. Niks.

Beslag komt hier niet in, tenzij het plakbeslag is :j Die rommel moet niet aan haar voeten.

Wellicht zijn de zolen wat overbelast, ook dat geeft pulsatie. Schaf een paar schoenen aan om haar te helpen, altijd goed om achter de hand te hebben.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:26

Ninx, die heb ik! Ik heb ze voor vanvoor vooral, maar het geeft weinig verschil. Ik probeer ze vanachter eens, wellicht helpt dat.

Leo, ik hoop het ook :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:53

Kirania schreef:

Wij beslaan ook niks, maar geef het alleen als optie.

Zolang je geen foto's laat maken van de hoeven weet je niks eigenlijk. Witte lijn hoeft (nog) niet verbreed te zijn op veel pijn te hebben.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:56

Dat snap ik, maar als ze echt pijn zou hebben in de teen zou ze moeten reageren op de tang, en de bekapper kan zo hard duwen als hij wilt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:31

Kirania schreef:
Dat snap ik, maar als ze echt pijn zou hebben in de teen zou ze moeten reageren op de tang, en de bekapper kan zo hard duwen als hij wilt.

Alles kan.........

Mijn ruin reageert ook niet heftig. Heb hem wel op de foto gezet en zo weet ik ook wat ik doe met bekappen.

Sowieso weet ik dat de meeste goede hoefsmeden en bekappers bij hb wel willen weten hoe het er van binnen uitziet.

Een paard kan niet toneel spelen en pijn is pijn. Je moet de oorzaak vinden.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:57

Heeft ze ook geen dunne zolen of is dit echt iets wat plots is op komen zetten? Marnix is ook HB geweest vorig jaar mei bij zijn oude eigenaresse. Toen ik heb overkocht hebben we hem op de foto gezet met zijn hoefjes. Lichte verwaarloosbare kanteling rechts en links geen kanteling. Wel kwam uit de foto naar voren dat hij erg dunne zolen heeft. Hij heeft vooral na het bekappen en als er plakzand onder zijn hoeven zit dat hij echt even heel gevoelig loopt.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:21

Wat leuk een aantal dikkies erbij! Ben benieuwd naar de resultaten!

Kirania balen zeg! Hopelijk is ze snel weer beter! Sterkte!

Hier geen eet-monster. Wat dat betreft zou ik niet zeggen dat hij een tinker is. Kan gerust een tijdje stoppen met eten (terwijl het er wel is), lust niet alles en kan ook kieskeurig zijn. Oh en schrokken kent hij niet. Lijkt mij wel lastig als je een door-eter hebt, vooral als ze ook nog snel eten.

Die van mij kan ik max 2 weken vakantie geven, anders gaat hij de boel terroriseren en slopen. Of hij nou op een wei of paddock (paradise) staat maakt niet uit, na een poosje vind hij dat gewoon saai. Hij houdt er ook echt van om samen op pad te gaan, dingen zien en doen.
Dit jaar weinig vakantie gegeven eigenlijk, wel soms een weekje rij-vrij. Dus wel wandelen, grondwerk etc maar dan een weekje of 2 weken geen rijden. Het rijden bouwen we nog steeds op, ondertussen draven en galopperen we steeds een beetje meer. Maar ik ben ook een schijterd door de val van vorig jaar, al kan ik ondertussen weer aardig relaxed rijden. En hoop daardoor ook wat meer vetjes mee kwijt te kunnen raken. Of ik deze winter door blijf rijden moet ik even aankijken met mijn heupen.

We maken nog steeds uren buiten. Vandaag iets minder dan 2 uurtjes gewandeld + gereden. Maar wel vrij grote stukjes draf er tussendoor. Samen een beetje opbouwen. Hij had er enorm veel zin in. Laatst was hij niet vooruit te branden, maar vandaag wilde hij soms zelfs even niet stoppen als mijn moeder voorop reed. :D
Filmpje en foto's van vandaag. Lekker bewegen met zijn spekkies. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:58

Mijn dikkerd vindt het prachtig om mee te mogen op wandelrondje aan de hand. Die zou buitenritten het leukste van de wereld vinden. Helaas is hij dermate dik dat ik geen zadel kan aanschaffen en zonder zadel kan ik hem niet doorrijden en zonder doorrijden is het te gevaarlijk om met iemand als begeleider met ervaren paard(en) op pad te gaan.

Dus moet ik 'm eerst laten afvallen.