Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:59

TurdusMerula schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic heb gelezen, alleen de eerste paar bladzijdes en de laatste, maar wil je wel een tip geven: ik vind de voedingswijzer van Paard Natuurlijk zeer compleet. :)

Kanttekening is wel, en eentje die ik eigenlijk heel belangrijk vind, dat ze van gemiddelde waardes van hooi en gras uitgaan terwijl er zó ontzettend veel verschil in kan zitten. Zeker tussen bv gras van zand en weidegrond. Verschillende soorten hooi etc. Sommige mensen geven graszaadhooi en zetten dit tegen de waardes van weide hooi af en andersom. Is niet te vergelijken :n

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:39

TurdusMerula schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic heb gelezen, alleen de eerste paar bladzijdes en de laatste, maar wil je wel een tip geven: ik vind de voedingswijzer van Paard Natuurlijk zeer compleet. :)

Die voedingswijzer snap ik dus helemaal niets van.
Je moet ook de waardes van je hooi opgeven e.d.
Tja daar heb ik dus momenteel geen idee van. Op dit moment is het voor ons pakken wat we pakken kunnen qua hooi (slecht aanbod), en om dan elke partij te bemonsteren word vrij prijzig vrees ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:44

Klopt zeker, maar dergelijke calculators zijn natuurlijk altijd een indicatie, en dit is zeker een fijne.
Je kunt ook zelf je waardes invullen, en zien hoeveel je moet aanvullen.
Er komt niet echt een concreet advies uit en dat vind ik wel fijn.

Edit: uiteraard, maar het geeft wel een hoop info over de waardes. :)

Het blijft wel een schatting als je je hooi niet weet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:39

Die voedingswijzer snap ik dus helemaal niets van.
Je moet ook de waardes van je hooi opgeven e.d.
Tja daar heb ik dus momenteel geen idee van. Op dit moment is het voor ons pakken wat we pakken kunnen qua hooi (slecht aanbod), en om dan elke partij te bemonsteren word vrij prijzig vrees ik.[/quote]

Je hoeft op PN niet de waardes van je hooi te geven. Je vult alleen het aantal kg's hooi in wat je paard krijgt per dag. De calculator berekend dan aan de hand van gemiddelde waardes van hooi de hoeveelheden uit.
En dat is dus gelijk ook het nadeel van die calculator ( zoals hier al eerder wer gezegd ), want je hebt beste een grote kans dan er bepaalde vit en min veel lager in je eigen hooi zitten als wat de calculator berekend.
Ik zat met 12 kg hooi per dag net aan voldoende koper en zink bijvoorbeeld, volgens de calculator. Maar wat nu als mijn hooi veel lagere hoeveelheden koper en zink bevat ........ DAn heb je dus iedere dag een tekort aan die stoffen voor je paard.

TurdusMerula

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:24

Maar Maris, een andere indicator zal dit niet beter berekenen, het blijft altijd een schatting, nooit een hard feit of iets waar je je per sé aan moet houden.
En dan vind ik die voedingswijzer er wel met kop en schouders bovenuit steken. :)

Als je je hooi niet laat testen, dan zul je het nooit weten, calculator of niet...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:11

5 granen mix van Subli.

Zit namelijk niet de melasse in waar paarden soms slecht tegen kunnen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:39

Nee, maar de granen zelf staan al bol van eigen suiker/zetmeel gehalte waarvan je al genoeg problemen kan krijgen ;) (boven de 50%, brok zo rond de 30%).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:06

TurdusMerula schreef:
Maar Maris, een andere indicator zal dit niet beter berekenen, het blijft altijd een schatting, nooit een hard feit of iets waar je je per sé aan moet houden.
En dan vind ik die voedingswijzer er wel met kop en schouders bovenuit steken. :)

Als je je hooi niet laat testen, dan zul je het nooit weten, calculator of niet...

Daarom denk ik ook dat er dan maar beter geen calculator kan zijn ! Omdat die waardes nooit zeker zijn zonder hooi te laten testen. En omdat daarom dus veel paarden het risico lopen te weinig vit en min binnen te krijgen omdat eigenaren uitgaan van die waardes op PN.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:11

Niet mee eens...
Gezond verstand heb je sowieso nodig, ook mét een calculator. :)