Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tat_jana schreef:Bij deze heb ik even jullie hulp nodig.
ik heb 2 shetlanders in een behoorlijke stal met mooie uitloop staan.
ze hebben de hele dag ruw voer ter beschikking en gewoon water.
sochtens krijgen ze:
- een zooi wortelen
- een appel
- half schepje granen
- en een broodje
en dit herhaalt savonds weer en tussen door krijgen ze af en toe wat slobber.
Nog wordt mijn ene jonge shet van 2,5 nu eindelijk wat forser maar mijn dametje van 15 blijft wat mager en wil dus ook niet dikker worden.
wat kan ik aan de voeding van de dames doen waardoor ze toch wat in gewicht gaan aankomen.
ze hebben overgens geen wormen etc !
dus wat te voeren ? waar kan ik het halen ? en wat zijn ongeveer de kosten ( al maakt het me niks uit wat het kost haha )
groetjes tatjana
aslo schreef:Tat_jana schreef:Bij deze heb ik even jullie hulp nodig.
sochtens krijgen ze:
- een zooi wortelen
- een appel
- half schepje granen
- en een broodje
Nog wordt mijn ene jonge shet van 2,5 nu eindelijk wat forser maar mijn dametje van 15 blijft wat mager en wil dus ook niet dikker worden.
wat kan ik aan de voeding van de dames doen waardoor ze toch wat in gewicht gaan aankomen.
dus wat te voeren ? waar kan ik het halen ? en wat zijn ongeveer de kosten ( al maakt het me niks uit wat het kost haha )
groetjes tatjana
Als ik dit aan onze shetten zou geven, ploffen ze
Ik zou eerst de wortelen eens minderen, levert een hoop mest op maar verder weinig. 1 a 2 wortels per dag is al meer dan genoeg. Brood hebben ze ook niets aan. Ruwvoer lijkt me oké, maar wat voor ruwvoer? En mss een halve pavokoek per dag erbij geven (10,50 voor 30 koeken). Wellicht een scheutje olie over de granenmix.
Staan ze trouwens in de wei, die uitloop? Let wel, beter iets te schraal dan te vet die shetten.
Tat_jana schreef:ze staan gewoon op verharde ondergrond omdat onze wij helaas soepwei wordt als ze er op staan.
ze staan elke dag wel een uurtje op gras, maar meer gras hebben we helaas niet opdat het weisoep wordt.
dus eten ze voornamelijk daar hooi. ruw voer is gewoon droog hooi.
ik heb ook altijd gezecht liefst iets te schraal, maar ze zijn nu redelijk mager ( voel me haast een verwaarlozer)
het is nog niet zo lang zo want zomers hebben ze voldoende gras en worden ze dus ook weer wat dikker.
maar swinters houdt ik ze maar moeilijk op pijl wat nu dus flink is mis gegaan en ik toch wel een beetje zogen maak vandaar dat ze nu iets meer krijgen dan normaal( die van 15 is altijd al wat dunnetjes geweest )
Leentje_ schreef:Bedankt voor je tips hier kan ik zeker wat mee
ik dacht zoiezo van die bietenpulp af te stappen aangezien hij dat echt helemaal niet lekker vind
ik dacht misschien recup mash te gaan geven van aveve..
want verder hier in de buurt zitten weinig verdelers van andere merken laat staan van de "betere"..
http://www.veevoeding.be/Default.aspx?tabid=4411
Tat_jana schreef:Bij deze heb ik even jullie hulp nodig.
sochtens krijgen ze:
- een zooi wortelen
- een appel
- half schepje granen
- en een broodje
groetjes tatjana
ikenindi schreef:Tat_jana schreef:Bij deze heb ik even jullie hulp nodig.
sochtens krijgen ze:
- een zooi wortelen
- een appel
- half schepje granen
- en een broodje
groetjes tatjana
onbeperkt hooi moet in principe genoeg zijn. eet ze wel genoeg? tanden al eens na laten kijken?
Tat_jana schreef:ze eten goed ( staan echt eigenlijk de hele dag te eten mits ze staan te dutten )
en de hooi netten raken altijd goed leeg heb er voor 2 shets 4 hangen die echt tot de nok toe vol zijn.
verder zijn de tanden na gekeken maar is inmiddels een tijdje terug dus ga ik maar weereens bellen zodat dat gedaan wordtgoede tip
groetjes
Niisj schreef:@ Leentje & Foxy:
De recup Mash van aveve is wel volledig voer hoor ! Het is volledig gevitaminiseerd & kan dagelijks gegeven worden. Zelf voer ik het 3x in de week om mijn merrie nog op gewicht te houden.
Toen ik mijn merrie kocht was zij zonder overdrijven graatmager en gaf ik de recup mash om de dag. Dat heeft echt heel goed geholpen bij mijn merrie. De recup mash bevat namelijk 10% ruw vetgehalte per kg. En dat is heel hoog !
Om je even te tonen, in mijn topic over bietenpulp staat op de eerste pagina een foto van mijn merrie toen ik ze net kocht en mijn merrie enkele maanden later: [VS] Paard hevig van bietenpulp ?
Nu krijgt ze dit te eten verdeeld over heel de dag:
-onbeperkt hooi
-11u weidegang
-kwart emmer wortelen
-2,5-4kg muesli afhankelijk van of ze die dag werkt of niet
-halve emmer bietenpulp
-hele emmer grasmix
-3x / week slobber
-Plantaardige olie over het voer
Daar doet ze het goed op. Dit is wel haar winterrantsoen omdat de weide nu vrij kaal is, in de zomer krijgt ze een heel ander rantsoen.