[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:33

Bij deze heb ik even jullie hulp nodig.
ik heb 2 shetlanders in een behoorlijke stal met mooie uitloop staan.
ze hebben de hele dag ruw voer ter beschikking en gewoon water.

sochtens krijgen ze:

- een zooi wortelen
- een appel
- half schepje granen
- en een broodje

en dit herhaalt savonds weer en tussen door krijgen ze af en toe wat slobber.

Nog wordt mijn ene jonge shet van 2,5 nu eindelijk wat forser maar mijn dametje van 15 blijft wat mager en wil dus ook niet dikker worden.
wat kan ik aan de voeding van de dames doen waardoor ze toch wat in gewicht gaan aankomen.
ze hebben overgens geen wormen etc !

dus wat te voeren ? waar kan ik het halen ? en wat zijn ongeveer de kosten ( al maakt het me niks uit wat het kost haha )

groetjes tatjana

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:51

Ik heb ook jullie advies nodig :o

Ik heb een 6jarige BWP van 1,72
en hij is dus te dun

wat ik nu voer:
Onbeperkt hooi 1ste snede
per dag verdeelt over 2voerbeurten
Iets meer dan 1kg droge bietenpulp geweekt is dat dus een heel pak meer
en ong. 1kg gerstemix
Verder oud brood krijgt hij ook af en toe bij

Hij is maar pas ontwormd met Eqvalan..

Hij werkt wel met regelmaat zodat ie soepel blijft maar geen zwaar werk
meestal gewoon een buitenritje van een halfuurtje - 3kwartier
en 1 keer in de week les (ook nog niet erg inspannend)

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:04

@Tatjana, ik vind het lastig om een advies te geven voor een shet aangezien het een sober ras is en ze waarschijnlijk niet zo heel veel beweging krijgen?

@Leentje, hoe lang voer je dit nu al en wat is dun? Zie je zijn ribben? Zijn heupbot? Of is hij arm in bespiering en is zijn lijf wat hoekig zeg maar?

Leentje_

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:06

bespiering heeft hij niet enorm veel maar daar gaat het me hier ook even niet om dat komt vanzelf wel
je ziet zijn ribben & heupbot een beetje is al wel beter geworden ..

ik geef het al ong een maand

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:19

Je kan dit topic even doorlezen en de topics over bietenpulp en subli em om te zien wat andere bokkers allemaal proberen. Je zal vervolgens toch zelf je rantsoen moeten samenstellen, ieder paard is anders. Je zal moeten uitproberen!

Hoe is zijn karakter, heet of juist koel?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:22

om moeilijk te doen (sorry) zijn karakter is net heel gewoon..
meestal is hij wel vrij rustig maar hij wil wel gewoon graag voor je werken zeg maar..

achja ik vroeg het hier maar om extra optie's te hebben want binnekort komt de DA weer en vraag ik terug advies :P

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:38

Het is juist prettig om een paard met een wat gematigder karakter te hebben, die reageren tenminste niet zo heftig op van alles. ;)

Ik zou hem wat meer gaan voeren als basis. Dus 's ochtends en 's avonds 1,5 tot 2,5 schep van een goed voer met voldoende voedingsstoffen. Het lijkt alsof hij nu niet voldoende energie uit zijn huidige rantsoen haalt en daardoor wat schraal blijft.
Dodson & Horrell is prachtig voer maar wel duur en moeilijk verkrijgbaar. Je zou dan kunnen kiezen voor de build up mix of bijvoorbeeld de staypower.
Je zou ook de cornmuesli van bijvoorbeeld Marstall kunnen proberen. Persoonlijk ben ik geen fan van Pavo, Havens etc. Veeeeeeeel te veel suikers in dat voer.
Dan zou je daarbij de Subli energie kernmix kunnen voeren als aanvulling. Mijn paard doet het er goed op en er zijn meer paarden van bokkers die er goed op reageren.
Ook lucerne bijvoeren is een optie. Wel veel eiwit en een scheve calcium/fosfor verhouding (maar alleen als je er heel veel van voert), maar eiwitten heb je wel nodig bij spieropbouw.
Gevoelsmatig vind ik een kilo droge bietenpulp heel veel, dat zou ik sowieso eens een heel stuk terugbrengen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:46

Bedankt voor je tips hier kan ik zeker wat mee :)

ik dacht zoiezo van die bietenpulp af te stappen aangezien hij dat echt helemaal niet lekker vind :=

ik dacht misschien recup mash te gaan geven van aveve..
want verder hier in de buurt zitten weinig verdelers van andere merken laat staan van de "betere"..
http://www.veevoeding.be/Default.aspx?tabid=4411

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:32

Tat_jana schreef:

sochtens krijgen ze:

- een zooi wortelen
- een appel
- half schepje granen
- en een broodje

Nog wordt mijn ene jonge shet van 2,5 nu eindelijk wat forser maar mijn dametje van 15 blijft wat mager en wil dus ook niet dikker worden.
wat kan ik aan de voeding van de dames doen waardoor ze toch wat in gewicht gaan aankomen.

dus wat te voeren ? waar kan ik het halen ? en wat zijn ongeveer de kosten ( al maakt het me niks uit wat het kost haha )

groetjes tatjana

Als ik dit aan onze shetten zou geven, ploffen ze :)
Ik zou eerst de wortelen eens minderen, levert een hoop mest op maar verder weinig. 1 a 2 wortels per dag is al meer dan genoeg. Brood hebben ze ook niets aan. Ruwvoer lijkt me oké, maar wat voor ruwvoer? En mss een halve pavokoek per dag erbij geven (10,50 voor 30 koeken). Wellicht een scheutje olie over de granenmix.
Staan ze trouwens in de wei, die uitloop? Let wel, beter iets te schraal dan te vet die shetten.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:57

aslo schreef:
Tat_jana schreef:

sochtens krijgen ze:

- een zooi wortelen
- een appel
- half schepje granen
- en een broodje

groetjes tatjana

Als ik dit aan onze shetten zou geven, ploffen ze :)
Ik zou eerst de wortelen eens minderen, levert een hoop mest op maar verder weinig. 1 a 2 wortels per dag is al meer dan genoeg. Brood hebben ze ook niets aan. Ruwvoer lijkt me oké, maar wat voor ruwvoer? En mss een halve pavokoek per dag erbij geven (10,50 voor 30 koeken). Wellicht een scheutje olie over de granenmix.
Staan ze trouwens in de wei, die uitloop? Let wel, beter iets te schraal dan te vet die shetten.

ze staan gewoon op verharde ondergrond omdat onze wij helaas soepwei wordt als ze er op staan.
ze staan elke dag wel een uurtje op gras, maar meer gras hebben we helaas niet opdat het weisoep wordt.
dus eten ze voornamelijk daar hooi. ruw voer is gewoon droog hooi.
ik heb ook altijd gezecht liefst iets te schraal, maar ze zijn nu redelijk mager ( voel me haast een verwaarlozer :P )
het is nog niet zo lang zo want zomers hebben ze voldoende gras en worden ze dus ook weer wat dikker.
maar swinters houdt ik ze maar moeilijk op pijl wat nu dus flink is mis gegaan en ik toch wel een beetje zogen maak vandaar dat ze nu iets meer krijgen dan normaal :) ( die van 15 is altijd al wat dunnetjes geweest )

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:03

Tat_jana schreef:
ze staan gewoon op verharde ondergrond omdat onze wij helaas soepwei wordt als ze er op staan.
ze staan elke dag wel een uurtje op gras, maar meer gras hebben we helaas niet opdat het weisoep wordt.
dus eten ze voornamelijk daar hooi. ruw voer is gewoon droog hooi.
ik heb ook altijd gezecht liefst iets te schraal, maar ze zijn nu redelijk mager ( voel me haast een verwaarlozer :P )
het is nog niet zo lang zo want zomers hebben ze voldoende gras en worden ze dus ook weer wat dikker.
maar swinters houdt ik ze maar moeilijk op pijl wat nu dus flink is mis gegaan en ik toch wel een beetje zogen maak vandaar dat ze nu iets meer krijgen dan normaal :) ( die van 15 is altijd al wat dunnetjes geweest )

Gebitjes al eens na laten kijken?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:27

Leentje_ schreef:
Bedankt voor je tips hier kan ik zeker wat mee :)

ik dacht zoiezo van die bietenpulp af te stappen aangezien hij dat echt helemaal niet lekker vind :=

ik dacht misschien recup mash te gaan geven van aveve..
want verder hier in de buurt zitten weinig verdelers van andere merken laat staan van de "betere"..
http://www.veevoeding.be/Default.aspx?tabid=4411

Dat is geen basisvoer. Slobber/mash voer ik ook 2 tot 3 keer per week bij om de spijsvertering goed op gang te houden. Het geeft echter weinig energie.
Wat je kan doen is gewoon de gerstemix verder opvoeren naar 2 tot 2,5 schep per voerbeurt, wel opbouwen!
Ik zie dat Mijten ook een lucerne heeft. Weet niet hoe gevoelig jouw paard op eiwitten is maar als ze dit niet is dan zou je hier ook een paar handjes van door elke voerbeurt kunnen doen.
Eventueel dan aanvullen met Subli EM (is een soort poeder wat je door het eten doet) en dat gewoon eens een tijdje proberen. Pas na 2 tot 3 maanden ga je het pas zien, het paardenlichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen aan het nieuwe rantsoen.
Met die bietenpulp zou ik stoppen, zeker als ze het toch niet lekker vindt (het IS trouwens ook niet lekker, smaakt echt nergens naar en ruikt zuur ;) ).
Je kan dan 2 tot 3 keer per week een lekkere bak slobber maken van de mash tbv de spijsvertering. Dat is ook echte en traktatie want de meeste paarden vinden dit heerlijk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:40

Tat_jana schreef:

sochtens krijgen ze:

- een zooi wortelen
- een appel
- half schepje granen
- en een broodje

groetjes tatjana

onbeperkt hooi moet in principe genoeg zijn. eet ze wel genoeg? tanden al eens na laten kijken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:30

Moderatoropmerking:
Offtopic berichten gesplit, graag ontopic op een normale manier op elkaar reageren.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:44

ikenindi schreef:
Tat_jana schreef:

sochtens krijgen ze:

- een zooi wortelen
- een appel
- half schepje granen
- en een broodje

groetjes tatjana

onbeperkt hooi moet in principe genoeg zijn. eet ze wel genoeg? tanden al eens na laten kijken?

ze eten goed ( staan echt eigenlijk de hele dag te eten mits ze staan te dutten )
en de hooi netten raken altijd goed leeg heb er voor 2 shets 4 hangen die echt tot de nok toe vol zijn.
verder zijn de tanden na gekeken maar is inmiddels een tijdje terug dus ga ik maar weereens bellen zodat dat gedaan wordt :) goede tip :)

groetjes

Loveviolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:48

mijn paard was ook aan de dunne kant maar is gelukkig al weer normaal.
ze krijgt nu overal iets extra van:)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:25

Tat_jana schreef:
ze eten goed ( staan echt eigenlijk de hele dag te eten mits ze staan te dutten )
en de hooi netten raken altijd goed leeg heb er voor 2 shets 4 hangen die echt tot de nok toe vol zijn.
verder zijn de tanden na gekeken maar is inmiddels een tijdje terug dus ga ik maar weereens bellen zodat dat gedaan wordt :) goede tip :)groetjes

Nogmaals, in ieder geval alvast die wortels minderen of helemaal weg laten. Wortels versnellen de stofwisseling en breken vet af, dus precies dat wat je niet wilt ;).

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:44

@ Leentje & Foxy:

De recup Mash van aveve is wel volledig voer hoor ! Het is volledig gevitaminiseerd & kan dagelijks gegeven worden. Zelf voer ik het 3x in de week om mijn merrie nog op gewicht te houden.
Toen ik mijn merrie kocht was zij zonder overdrijven graatmager en gaf ik de recup mash om de dag. Dat heeft echt heel goed geholpen bij mijn merrie. De recup mash bevat namelijk 10% ruw vetgehalte per kg. En dat is heel hoog !
Om je even te tonen, in mijn topic over bietenpulp staat op de eerste pagina een foto van mijn merrie toen ik ze net kocht en mijn merrie enkele maanden later: [VS] Paard hevig van bietenpulp ?

Nu krijgt ze dit te eten verdeeld over heel de dag:

-onbeperkt hooi
-11u weidegang
-kwart emmer wortelen
-2,5-4kg muesli afhankelijk van of ze die dag werkt of niet
-halve emmer bietenpulp
-hele emmer grasmix
-3x / week slobber
-Plantaardige olie over het voer

Daar doet ze het goed op. Dit is wel haar winterrantsoen omdat de weide nu vrij kaal is, in de zomer krijgt ze een heel ander rantsoen. ;)

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:18

Jij voert ook de slobber niet als 'basisvoer' zie ik. Het is inderdaad prima als aanvulling, maar ik bedoelde inderdaad te zeggen dat het imo niet zo geschikt is om 2 keer per dag als basis te voeren. ;)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:39

ik heb ook heel veel moeite om mijn paard dikker te krijgen ze krijgt `s morgens een emmer pulp met een halve kg brok en hooi en dan gaat ze op de wei van 8 uur tot 15.00 en dan krijgt ze 1,5 halve schep slobber en hooi met wortels en `s avonds weer emmer pulp met halve kg brok en olie eroverheen en hooi en wortels maar is ze nog te dun ;( en ben toch echt niet te zuinig met het hooi

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:49

Niisj schreef:
@ Leentje & Foxy:

De recup Mash van aveve is wel volledig voer hoor ! Het is volledig gevitaminiseerd & kan dagelijks gegeven worden. Zelf voer ik het 3x in de week om mijn merrie nog op gewicht te houden.
Toen ik mijn merrie kocht was zij zonder overdrijven graatmager en gaf ik de recup mash om de dag. Dat heeft echt heel goed geholpen bij mijn merrie. De recup mash bevat namelijk 10% ruw vetgehalte per kg. En dat is heel hoog !
Om je even te tonen, in mijn topic over bietenpulp staat op de eerste pagina een foto van mijn merrie toen ik ze net kocht en mijn merrie enkele maanden later: [VS] Paard hevig van bietenpulp ?

Nu krijgt ze dit te eten verdeeld over heel de dag:

-onbeperkt hooi
-11u weidegang
-kwart emmer wortelen
-2,5-4kg muesli afhankelijk van of ze die dag werkt of niet
-halve emmer bietenpulp
-hele emmer grasmix
-3x / week slobber
-Plantaardige olie over het voer

Daar doet ze het goed op. Dit is wel haar winterrantsoen omdat de weide nu vrij kaal is, in de zomer krijgt ze een heel ander rantsoen. ;)

Dankje,
hoeveel gaf je haar dan om de dag?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:11

@ Leentje:
Ik gaf haar dan 's avonds 1 schep (750 gram) en dat om de dag.
Nu krijgt ze het 3x in de week.
Ze is er trouwens verzot op ! :D

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:02

Het paard van mijn vriendin blijft heel iel.Ze is 5 jaar 1.70 hoog en krijgt per dag 4 kg sportbrok en 1 schep maisvlokken.Ze wordt 4 / 5 keer per week getraind.Gisteren zei iemand dat ze ponybrok moet voeren dan zou ze meer body krijgen.Hebben jullie tips om haar wat voller te laten worden?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:06

hoeveel ruwvoer krijgt ze? zolang dat niet onbeperkt is eerst daar meer van geven.

verder gebit na laten kijken, en bloedonderzoek op wormen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:30

Ze krijgt 3 x per dag ruwvoer en staat van 8 tot 17.00 buiten in de wei.Haar tanden zijn pas nog gecontroleerd en wormen heeft ze ook niet.Ze is pas nog helemaal binnenste buiten gekeerd door de da.