Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:42

Is er al verder gekeken?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:11

Vraagje.
Mijn paard doet het goed op de vitalbix. Alleen zou hij net iets voller mogen zijn, iets meer vleesjes. Wat kan ik naast onbeperkt ruwvoer en de vitalbix hiervoor geven?

myk_en_shant

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:31

Voor iets voller zou je ook de NutriMash kunnen geven

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:10

Ok er lopen diverse onderzoeken bij mijn pony dus het zou iets medisch kunnen zijn maar opeens denk ik aan het voer; zou Vitalbix jeuk kunnen veroorzaken over het hele lijf? Zijn daar meer mensen mee bekend misschien ?

Het lijkt onwaarschijnlijk maar wie weet zit er iets in waar hij niet zo lekker tegen kan bedenk ik me.
Kom ik natuurlijk alleen maar achter door iets anders te proberen hmmmm

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:13

Retlaw schreef:
Vraagje.
Mijn paard doet het goed op de vitalbix. Alleen zou hij net iets voller mogen zijn, iets meer vleesjes. Wat kan ik naast onbeperkt ruwvoer en de vitalbix hiervoor geven?

Een deken. Werkt bij mijn merrie heel goed.

Inmiddels sinds 10 dagen de Active + aan het voeren en we zijn tevreden. Ik had al eerder proefzakjes gehad dus ik wist dat ze het zouden lusten. Ze krijgen allebei 2x per dag een half bekertje, zodat ze net wat meer in hun bak hebben. Mijn ruin krijgt daarnaast per voerbeurt een half bekertje Daily Care en mijn merrie een kwart.

Na 2 jaar Vitalbix voeren heb ik nu 1 heel groot nadeel ontdekt: er zitten geen mycotoxinebinders in! De argumentatie van Feral is dat hun grondstoffen mycotoxinevrij zijn. Dus hun voeders zijn alleen geschikt voor paarden die geen ruwvoer (behalve Luzerne van Feral) krijgen.

Ik heb nu dus zelf een mycotoxinebinder toegevoegd. Het is een wereld van verschil. Mijn ruin heeft eindelijk geen harde spieren meer. Mijn merrie had ook allerlei klachten die nu met mycotoxines in het lijf blijken samen te hangen. Onder andere jeuk, IngridM. Dat komt dus niet door iets wat wél in de Vitalbix zelf zit maar door de afwezigheid van een mycotoxinebinder. Als je pony hiervoor een voeder kreeg waar wél zo'n binder in zat (en in de meeste voeders zitten die) dan kan dat een oorzaak zijn. Kwestie van even zelf een mycotoxinebinder toevoegen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:22

Interessant Koper! Ik wacht eerst even de eerste uitslagen van de kliniek af maar misschien daarna zeker de moeite om dit eens te gaan onderzoeken. Of ander voer te proberen waar het wel in zit. Want het zit in de meeste voeren wel zeg je?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:26

Ja, voor zover ik weet wel. Ik weet niet precies hoe je het op de verpakking kunt herkennen. Zo'n binder kan ook verschillende vormen hebben (bij voorbeeld klei). Ik doe nu koolstofklei los over het voer. Maar omdat het nogal naar verbrande remschijf ruikt wou ik eens gaan kijken of ik het niet beter door hun kurkumapasta/lijnzaadolieprutje kan gaan doen. Ze eten het goed op hoor, daar niet van. Mijn ruin is de eerste keer dat het over het voer zat 3 keer terug naar zijn bak gelopen om die nóg een keer uit te likken en voor hem is dat uniek. Meestal stoomt hij in één keer door naar het toetje (fluitekruid/bramenblaadjes/paardenbloemenbuffet) en daarna naar het hooi. Maar door een prutje lijkt me op termijn handiger. Ik blijf het nu namelijk wel tot hun dood door het voer gooien.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-05-17 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:28

haha nou dat ruikt vast lekker :-)

je kan het ook los kopen las ik van Lexa dacht ik uit mijn hoofd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:29

Dat wist ik niet. Wel zit het aan allerlei balancers toegevoegd al. Bij voorbeeld aan die van Equilin. Alleen zocht ik geen nieuwe balancer of vitaminebrok maar alleen zo'n binder. Zo ben ik bij FIR uitgekomen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:38

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:54

Jeetje wat duur :oo Ik betaal de helft voor een emmer van 4 kilo, en dan hoef ik er per dag in totaal voor 2 maar ongeveer een eetlepel van te geven. Zonder dat er tarwe in zit of vet van bomen waar oerwouden voor gekapt zijn.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:09

kijk dat is weer handig voor mij om te weten. Ik wist alleen dat het bestond :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:09

En ik weet het nu ook. Mochten ze ooit geen remschijf meer lusten dan is het goed dat er nog een ander product is :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:24

myk_en_shant schreef:
Voor iets voller zou je ook de NutriMash kunnen geven

Ik vind het dan bij elkaar wel een hele dure aangelegenheid worden .
En daarnaast voor diegene die normaal gesproken de paarden voert een behoorlijk gedoe.

Hij heeft nog steeds een deken op van 100 gram. Hij kan nu wel over naar de zomerdeken. Eerst ophalen van de wasserette.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:36

Koper schreef:
En ik weet het nu ook. Mochten ze ooit geen remschijf meer lusten dan is het goed dat er nog een ander product is :)

;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:19

Hey Koper, heb al even zitten googlen... maar waarom het wiel opnieuw uitvinden: waar heb jij die koolstofklei gekocht?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:21

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:25

Grinnik

Wat grappig en fijn dat je zo'n verschil ziet nu je dit geeft.
Ik liep gisteren te mijmeren over iets van een kleikuurtje voor eczeem-boy... en toen kwam ik dit tegen... nice!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:29

Weest wel een gewaarschuwd mens Ninx. Mijn ruin zit vanaf dag 2 op een stijgende lijn (vanaf dag 2 zachtere spieren en zachter gedrag. Hij is vrolijker en heeft nergens last van behalve van z'n ego maar dat heeft hij altijd) terwijl bij mijn merrie de klachten eerst verergerden. We zijn nu in het stadium staartworteljeuk (afnemend) en mok (plotseling opvlammend). De rotzooi komt bij haar blijkbaar eerst via de huid naar buiten. Wel steeds meer naar de buitenkant van de pony (dus steeds "afgelegener" gebieden). Begon bij hals/singelplek, daarna buiknaad/achterhand en nu dus staart en voeten. Maar waar de klachten opvlammen wordt het na een paar dagen wel rustiger dan voorheen. Ben d'r nu 10 dagen mee bezig en we zijn nog met het begin bezig. Met de merrie dan. Maar ik heb hoop dat dit wel eens haar eerste jeukvrije zomer zou kunnen gaan worden.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:01

Koper schreef:
Na 2 jaar Vitalbix voeren heb ik nu 1 heel groot nadeel ontdekt: er zitten geen mycotoxinebinders in! De argumentatie van Feral is dat hun grondstoffen mycotoxinevrij zijn. Dus hun voeders zijn alleen geschikt voor paarden die geen ruwvoer (behalve Luzerne van Feral) krijgen.

Ik heb nu dus zelf een mycotoxinebinder toegevoegd. Het is een wereld van verschil. Mijn ruin heeft eindelijk geen harde spieren meer. Mijn merrie had ook allerlei klachten die nu met mycotoxines in het lijf blijken samen te hangen. Onder andere jeuk, IngridM. Dat komt dus niet door iets wat wél in de Vitalbix zelf zit maar door de afwezigheid van een mycotoxinebinder. Als je pony hiervoor een voeder kreeg waar wél zo'n binder in zat (en in de meeste voeders zitten die) dan kan dat een oorzaak zijn. Kwestie van even zelf een mycotoxinebinder toevoegen.

Dit is wel heel interessante informatie. Ik loop met mijn merrie tegen een aantal dingen aan.
Jeuk over het hele lijf, harde spieren en last van de darmen. Dit zou dus kunnen door het gebrek aan een mycotoxinebinder?
Voorheen kreeg zij Pavo Podo Grow.

Edit: nu krijgt ze 160 gram Vitalbix DC (50gram per 100kg LG) en 160 gram Marstall Faser Light (anders eet ze de DC niet :+ )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:24

Laat ik het zo zeggen: ik heb jouw paard nooit onderzocht.

Uit mijn eigen ervaring (ruin met leverproblemen -> jeuk, longproblemen, harde spieren en merrie met jeukklachten en af en toe hoefbevangen, gevoelig voor koliek. Beide voorheen geen of nauwelijks krachtvoer en daarna 2 jaar Vitalbix, dus ook geen toxinebinders, terwijl ze wel mycotoxines binnen kregen via ruwvoer) vind ik de symptomen bekend voorkomen en bij mijn dieren zijn de symptomen nu weg of aan het verdwijnen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:39

De verwijzing naar de lever heb ik inderdaad ook al gekregen toen ze een Raindrop behandeling heeft gehad. Ik ga het gewoon eens proberen, qua kosten valt het mee en mijn gevoel zegt dat dit het best eens zou kunnen zijn.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:44

interessant Koper! Zitten de mycotoxines dus wel in hooi maar niet in gras? Hoe krijgt een paard deze van nature binnen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:45

Wat is dat, een Raindrop behandeling?

Edit: weidebloem in het linkje van IngridM kun je precies lezen wat mycotoxines zijn. Ik denk dat in gras zulke toxines eerder zullen worden geëlimineerd (balans van ecosysteem, waar mogelijk onder de omstandigheden). Wat met hooi niet mogelijk is, daar zullen de aantallen eerder groeien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:21

Ik gaf eerder de Algae Vitalis, dat werkte ook super. Daarvoor de Fir geprobeerd maar maakte voor haar geen verschil