Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:53

x_Quinta_x schreef:
Billy schreef:
En daarom ga je heel denigrerend meisje zeggen?
Kom op zeg, word volwassen.
Maar goed, jij hebt je eigen waarheid, geluk ermee.

Ga jij dan zeggen dat ik gek ben? En mij staan belachelijk maken, terwijl ik toch ook zie wat ik zie? Dan verdedig ik mij inderdaad. En mensen die dan op alles een negatieve kijk hebben die vatten dan ook alles met een heel negatieve toon op. Veel geluk met het aantal mensen die op die manier dan wel respect aan jou geven.
Ga lekker rijden joh...

Tussen de oren zitten betekent niet dat je gek bent.
Als iets tussen de oren zit betekent dat dat het werkt omdat je denkt dat het werkt...
Ik kan niet gaan rijden, moest vanmorgen naar een begrafenis en vanmiddag aan het werk. Maar morgen mag ik weer *\o/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:54

Ja, das het placebo effect, bestaat echt! :j

x_Quinta_x

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:39

Ik mag vrijdag weer! Met magnesium! Joehoew

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:45

Haha wat een gedoe weer ;)

Ik begin morgen op aanraden van Fysio met magnesiumcitraat, heb eerder magnesium gevoerd, leek te helpen maar iets te goed (ik hou wel van een heet paard, en hij werd wel erg koel van magnesium). Maar op dit moment is het beter voor het paard omdat die te hoog in spierspanning/stress schiet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:57

Billy schreef:
Die quote is niet van mij MirandaFuego, dat heeft iemand anders geschreven.
Ik voer Magnesium van Equilin, niet van de boerenbond

Quinta, ik mis wat fatsoen bij jou, ik ben je meisje niet, ik ben ruim volwassen.
Ik baseer mijn mening op eigen ervaring en overleg met dierenartsen. tekorten werk je niet weg met een eenmalige gift, dat heeft een langere periode nodig.
Je moet nl eerst een tekort wegwerken, en dan het gehalte van, in dt geval Magnesium op peil houden.
Als jij denkt dat je een tekort aan magnesium met een eenmalige gift oplost, had jouw paard dus gewoon geen tekort.
Dan zit het dus idd tussen je oren...

En wanneer is er een tekort, magnesiumhoeveelheden in het bloed schommelen constant, dus wanneer heb je wel een echt tekort en wanneer niet?

Ik durf niet zomaar zeggen dat paarden tekorten hebben, ik voer het bij puur omdat hij er goed op reageert. maar geen bloedonderzoek vooraf gedaan omdat die eigelijk niet betrouwbaar zijn. Ik heb hier al eerder info over gepost, maar weinig die het gelezen hebben lijkt ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:41

pleiada schreef:
superpony schreef:
Ik koop normaal een emmer, maar wilde ook een grote zak bestellen bij Welkoop, omdat het met 3 best hard gaat. Ik geef dagelijks kleine hoeveelheid, maar toch.....

Gebeld naar Welkoop Putten en barcode doorgegeven, maarz e kennen het niet. Ook is Agrifirm niet hun leverancier...........balen, even verder kijken wie het wel heeft dan in de regio. Ga er ook nit tig km's voor om.

De voerhandelaar in putten die marstall verkoopt heeft ook magnesium oxide..Je hoeft dan ook geen 20 kg te kopen..Ik koop bijvoorbeeld 3 kg voor 3 of 4 euro,maar je kan ook meer of minder nemen..

Oke, echt? Ik haal daar Marstall, maar zie verder altijd maar weinig wat interessant is. Ik koop normaal een emmertje bij de Molen in Putten of Heeja. Zo een emmertje kost 10 euro meen ik. Maar dit van de Welkoop is wel erg voordelig en ik hou er wel van dat ik dan langere tijd geen omkijken heb. Nog liever heb ik alles op 1 adres, maar dat is helaas niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:48

Ik moest laatst voer hebben en heb er naar gevraagd,dus hij heeft het niet zo liggen maar heeft even wat afgewogen voor me..Het is hetzelfde spul als bij de welkoop..Het is misschien iets duurder dan bij de welkoop,maar 20 kg vind ik dan weer zoveel en dit kost naar mijn idee ook niet veel(ongeveer 1 euro de kilo)

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:47

Ik ben vandaag bij de welkoop bij ons geweest met artikel nummer. Geven ze aan dat hun niet geleverd krijgen van agrifirm. Is dat bij 1 van jullie ook geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:16

Hahaha, stelletje kibbelende theemutsen; Jullie hebben allebei een beetje gelijk, maar het ligt er maar net aan of het paard in kwestie dus geheel zonder magnesium zit of bv net onder het bruikbare niveau; Dus als paard bv veel te veel calcium binnenkrijgt, wat magnesium afbreekt, kan het niveau best zo schrikbarend laag zijn dat je iid binnen paar uur verschil merkt, spijsvertering werkt veel sneller, zoals gezegd. Bij mijn paard zijn er gewoon problemen met het opnemen van o.a. magnesium, wat ik nu dus met een dagelijkse onderhoudsdosis ondervang en ik merk absoluut verschil, maar daar ging echt wel enige tijd overheen, het lijkt mij vreselijk als je paardje dus constant zo laag in zijn magnesium zit, dat hij/zij dus eigenlijk de grootste gedeelte van dag, stijf is en aan het verzuren is, op ontploffen staat van de stress, klinkt toch een beetje egoïstisch als je alleen magnesium geeft voor je eigen rijplezier en het paard de rest van de dag maar moet zien hoe die het doorkomt...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:31

ohjajoh6 schreef:
Hahaha, stelletje kibbelende theemutsen; Jullie hebben allebei een beetje gelijk, maar het ligt er maar net aan of het paard in kwestie dus geheel zonder magnesium zit of bv net onder het bruikbare niveau; Dus als paard bv veel te veel calcium binnenkrijgt, wat magnesium afbreekt, kan het niveau best zo schrikbarend laag zijn dat je iid binnen paar uur verschil merkt, spijsvertering werkt veel sneller, zoals gezegd. Bij mijn paard zijn er gewoon problemen met het opnemen van o.a. magnesium, wat ik nu dus met een dagelijkse onderhoudsdosis ondervang en ik merk absoluut verschil, maar daar ging echt wel enige tijd overheen, het lijkt mij vreselijk als je paardje dus constant zo laag in zijn magnesium zit, dat hij/zij dus eigenlijk de grootste gedeelte van dag, stijf is en aan het verzuren is, op ontploffen staat van de stress, klinkt toch een beetje egoïstisch als je alleen magnesium geeft voor je eigen rijplezier en het paard de rest van de dag maar moet zien hoe die het doorkomt...

Begrijp ik uit je verhaal dat het beter is om de dagdosis verdeeld over de dag te geven?
Ik geef het wel elke dag sinds ik er mee begonnen ben maar dan in 1x

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:46

nitouche schreef:
Ik ben vandaag bij de welkoop bij ons geweest met artikel nummer. Geven ze aan dat hun niet geleverd krijgen van agrifirm. Is dat bij 1 van jullie ook geweest.

Ja, toen ik naar Putten belde gaven zij ook aan niet van Agrifirm spullen te krijgen en herkende de barcode ook niet. Heb nu naar een andere gebeld via een tip hier en die had het wel. Moet wel besteld.

Pleiada, snap ik, maar ik kom er niet vaak en kan ik net zo goed die emmertjes bij de Molen of Heeja blijven halen. Is bij mij wel redelijk snel op, ondanks kleine hoeveelheden.
Ik kom er verder ook alleen omdat ze Marstall hebben, verder............

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:51

Ik heb het nagevraagd - nadat iemand mij magnesium oxide laag ijzer wilde verkopen - er staat op de zak van welkoop alleen wat er in zit qua magnesium oxide 90%, nergens staat de overige 10% vermeldt. Voor koeien is extra ijzer ook zelden een probleem. Magnesium oxide wordt bij diverse leveranciers ingekocht en de specificatie die blijkbaar vast ligt is het minimale magnesium oxide gehalte. Magnesium oxide is een wit poeder, hoe bruin/roder je poeder hoe meer ijzer er waarschijnlijk inzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:01

zwanepol schreef:
ohjajoh6 schreef:

Begrijp ik uit je verhaal dat het beter is om de dagdosis verdeeld over de dag te geven?
Ik geef het wel elke dag sinds ik er mee begonnen ben maar dan in 1x

Nee hoor, doe ik ook niet, maar ik vermoed dat het magnesium niveau ook niet zo dramatisch laag is bij de meeste paarden, als het paard in het voorbeeld, wat dezelfde dag al super soepel liep en als dan de dame in kwestie (effe geen zin om terug te zoeken sorry) erbij vermeld dat dit zo snel werkt omdat paard niets zelf aanmaakt/opbouwt/etc. en dus als ze niet net magnesium heeft gegeven het paard stijf is etc., dan wel ja, tenminste ik zou dit dan zeker wel doen, is toch hel op aarde voor dat paardje? om je ruim 20 uur van de 24 die een dag duurt, stijf en pijn in je spieren te hebben?

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:36

Hoi, ik kom even binnenvallen voor de mensen omgeving Ermelo. Ik ben ook op zoek naar goedkopere magnesium en zag voorbijkomen dat het in Putten ergens verkocht werd. Is dat het zaakje waar je langs komt als je naar de snelweg gaat bij Nulde? Ik lees dat het via welkoop Harderwijk ook kan, maar 10 kilo is meteen weer zo veel voor 1 pony. Ze kreeg eerder de magnesiumchelaat van paardnatuurlijk, maar dat is vrij prijzig. Merken mensen die dit ook gevoerd hebben nog verschil tussen magnesiumchelaat en de magnesiumoxide?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:46

Elmo, wij wonen in Ermelo. Ik haal het normaal bij de Molen in Putten of Heeja in Garderen. Die hebben emmertjes voor nette prijs.
Nu heb ik bij Welkoop Harderwijk besteld. Putten kon dat niet bestellen.
Ik krijg volgende week een zak. Op zich wel veel, maar die emmertje gaan ook hard. Ik geef niet veel, maar wel 3 paarden 2x daags een schepje.
Die emmertjes wisselen een beetje van poeder tot gries.

Pleiada hier zei dat de Marstall dealer vlakbj afslag Nulde idd het ook verkoopt, maar daar heb ik het nooit gevraagd. Ik koop er wel Marstall en compact gras, maar vind ze verder erg beperkt qua voer en ook niet geschikt voor goed advies.

Ik heb nog nooit chelaat geprobeerd en de meningen zijn erg wisselend. Geef nu dit al meer dan een jaar.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:47

Ik wil ook weer magnesium gebruiken. Mijn haflinger is behoorlijk explosief en op het moment niet te vertrouwen.
Ik heb het al eens eerder gebruikt van paard natuurlijk.

Ik heb nu de keuze uit een vloeibaar preperaat

Inhaltstoffe: Magnesium 4,00% Calcium 1,50%. Zusatzstoffe: Zink (Zinkchlorid) 230mg, Vitamin B12 (B12 Präparat)

Of de poeder

Inhaltsstoffe: Magnesium 10,00%, Calcium 4,50%. Zusatzstoffe: Vitamin B12 (Vitamin B12 Präparat)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:41

Elmo1987 schreef:
Hoi, ik kom even binnenvallen voor de mensen omgeving Ermelo. Ik ben ook op zoek naar goedkopere magnesium en zag voorbijkomen dat het in Putten ergens verkocht werd. Is dat het zaakje waar je langs komt als je naar de snelweg gaat bij Nulde? Ik lees dat het via welkoop Harderwijk ook kan, maar 10 kilo is meteen weer zo veel voor 1 pony. Ze kreeg eerder de magnesiumchelaat van paardnatuurlijk, maar dat is vrij prijzig. Merken mensen die dit ook gevoerd hebben nog verschil tussen magnesiumchelaat en de magnesiumoxide?

Klopt helemaal. .Je moet er wel even naar vragen. .

Oxide schijnt net zo goed of zelfs nog beter onneembaar te zijn dan chelaat..

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:44

Cooler in het hoofd? Mijn haf is altijd super cool maar vandaag… lag ik er dus toch bijna naast… misschien omdat ze beter in haar vel komt door de magnesium - wordt ze alerter?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:03

x_Quinta_x schreef:
Billy schreef:
Let wel - in de magnesiumoxide van de boerenbond/welkoop zit een beetje ijzer, als je paard al veel ijzer binnenkrijgt, moet je hier mee oppassen. Het poeder is namelijk niet wit, je zit de ijzerkleur er doorheen...

Ik had meteen effect. 's Middags gevoerd, 's avonds (zalig) rijden.

Dat zit tussen je oren :D
Niets werkt zo snel :D[/quote]

Zegt degene die mijn paard niet heeft zie lopen.... Meisje toch, wat een bijdrage, die reactie van jou.
In dit topic zei mij iemand soortgelijks. Misschien ff terugscrollen en ff lezen. Die bokker was in elk geval direct stil.[/quote]

Die bokker was stil wegens geen zin in en geen tijd voor een discussie met mensen die graag in fabeltjes geloven, maar geen feiten willen zien :+ .

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:17

BigBen wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

Ik heb dus een hooianalyse laten doen van kwalitatief goed hooi waar ik de hele winter van voeren zal - en gebaseerd op de norm van 0,039 % Magnesium per kg lichaamsgewicht - geeft mijn ruwvoer (nu nog aangevuld met Marstall Force - wat overigens geen Magnesium bevat) een tekort - dit kwam ook duidelijk uit de bloedanalyse van de DA naarvoren…

Als dan de opname van Magnesium ook nog wordt beperkt door bijvoorbeeld te veel calcium, is een magnesium tekort te verwachten. Wel moet je weten wat je doet en als je iets bijvoert dat je weet hoeveel, hoe en waarom.

misschien interessant: http://www.pdv.nl/downloads/4._Presenta ... lebeek.PDF
en http://www.pdv.nl/downloads/1__M_v_d_To ... 9-2012.pdf

Echter de presentatie van Anneke Hallebeek (waar BigBen ook graag naar refereert?!) - gaat niet van de norm 0,039% uit maar van veel minder… en zeker als je kiest voor goed ruwvoer en in principe geen krachtvoer - is het toch wel heel belangrijk je ruwvoer te analyseren. Veel is nog onbekend, corrigeren met mineralen heeft alleen zin als je weet wat je voert en evt. ook bloedanalyses ernaast kunt leggen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:04

Ik probeer te zeggen dat extra magnesium voeren alleen zin heeft als er werkelijk een magnesiumtekort bestaat,
en magnesiumtekort bij paarden die een normale voeding krijgen is uiterst zeldzaam,
zo zeldzaam dat het in de praktijk nooit voorkomt.

Magnesiumtekort zie je eigenlijk alleen bij paarden die compleet ondervoed zijn.
Ik mag aannemen dat dat bij paarden van Bokkers niet het geval is.

Jij verwijst naar een norm van 0.039 % magnesium per kg lichaamsgewicht.
Om te beginnen gaat het niet om %, maar om 0.039 gram per kg/lichaamsgewicht,
en daarenboven is dat een norm van Puls, die compleet onbetrouwbaar is.

Als het om voedingsnormen voor paarden gaat bestaan er twee betrouwbare instanties,
nl. het Amerikaanse NRC en het Duitse DLG.
Wat betreft magnesium gaat het NRC uit van een dagelijkse behoefte van 0.015 gram per kg/lichaamsgewicht.
Het DLG spreekt over 0.02 gram per kg/lichaamsgewicht.
De behoefte kan iets hoger liggen als het paard zware arbeid verricht,
omdat met het zweet ook een fractie magnesium verloren gaat.
De behoefte ligt dan maximaal op 0.03 gram per kg/lichaamsgewicht (bij zeer zware arbeid).

Ruwvoer bevat ongeveer 1.5 gram magnesium per kg,
wat betekent dat een normale portie ruwvoer (12 kg/dag) 18 gram magnesium bevat,
en dat is meer dan voldoende om de behoefte te dekken.
Daarnaast bevat krachtvoer ook nog eens magnesium,
zodat vrijwel alle paarden een overschot aan magnesium hebben ipv een tekort.

Dat een paard zenuwachtig of nerveus is heeft zo goed als nooit met magnesiumtekort te maken,
en dat zo'n paard rustiger wordt door het extra magnesium te geven is wetenschappelijke nonsens.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:40

BigBen schreef:
Dat een paard zenuwachtig of nerveus is heeft zo goed als nooit met magnesiumtekort te maken,
en dat zo'n paard rustiger wordt door het extra magnesium te geven is wetenschappelijke nonsens.

BigBen, ik neem je verhaal helemaal voor waar aan hoor want ik heb mij er verder niet in verdiept alleen was mijn paard niet zenuwachtig of nerveus, in tegendeel, maar gewoon "heftig". Sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven maar ik ben echt geen onervaren ruiter en heb al heel wat paarden gereden, dat wil zeggen, de meesten zelf gefokt, zadelmak gemaakt en opgeleid maar de dame die ik nu aan de magnesium heb staan is toch echt significant met het rijden veranderd. Ik zeg ook tegen iedereen dat al zou het alleen maar tussen mijn oren zitten, ik er al enorm mee geholpen ben, maar het is echt meer dan dat. Ze heeft nog wel een beste gebruiksaanwijzing en ik weet zeker dat er veel ruiters zullen zijn die niet met haar overweg kunnen maar voor mij is het gebruik van magnesium bij haar echt het verschil van wedstrijden rijden of niet.

Ook heb ik een pony op stal staan die ik in overleg met de eigenaresse magnesium ben gaan geven. Dit nu ruim een maandje schat ik. Over het rijden kan ik nog niets zeggen want dat is nog niet gebeurd, maar ik merk in de "contactuele" omgang toch een merkbaar verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:27

Wij mensen komen ook magnesium te kort. De grond bevat tegenwoordig te weinig magnesium. Magnesium wordt in meer dan 400 processen in het lichaam gebruikt......en dat is wel wetenschappelijk vastgesteld.

Niet voor niets dat bv Pavo extra magnesium toevoegd in sommige brokken en ik zag dat er nu meer merken het zijn gaan doen.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:00

Hoi Allemaal!, heb zelf de magnesium van de welkoop. Nu heb ik even bij agrifirm nagevraagd wat er verder nog allemaal inzit. Misschien wel handig om te weten. Tis de zak met de koe erop!
Ze spreekt wel over 90% magnesium en dit is de resterende 10%. Er zit dus wel ijzer in!
Calcium oxide - CaO 3,5 %
Silicium oxide - SiO2 3,0 %
Iron oxide - Fe2O3 1,5 %
Aluminium oxide - Al2O3 0,5 %

Is dit nu dan wel goed om aan de paarden te geven? Ze zegt zelf dat het ijzergehalte zo laag is dat het niet uitmaakt, maar geen idee of dat echt zo is. Een paard is immer geen koe ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:10

Ik citeer even degene die een voeranalyse heeft gemaakt voor mijn pony:

Citaat:
Omdat er geen analyses bekend zijn van het weiland ben ik uitgegaan van een gemiddelde paardenweide. Bij andere weides, dus hoogstwaarschijnlijk ook de wei waar jou paard op staat en waar jou hooi vanaf komt, zien er qua samenstelling heel anders uit. En ja, veel weilanden hebben een ernstig selenium en magnesium te kort, wat vaak samen gaat met een vitamine E te kort.

Ik heb dus net magnesium besteld bij Welkoop Zevenhuizen.