[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:39

kyrkelover schreef:
Dat is eigenlijk puur het verschil tussen afgetraind of niet.
Als die volbloed dikker zou zijn kan die niet meer hardlopen.
Hij is overigens in een super conditie en een bonk spieren, vet kan ik niet gebruiken is pure ballast.
De volbloed krijgt een kilo of 9 meer krachtvoer per dag als de arabier hierboven en ook dubbel zoveel hooi.
Echter eentje staat stil en de andere wordt getraind.

Ja dat begrijp ik natuurlijk wel, je ziet inderdaad dat de volbloed 1 bonk spieren is, en glanst ook prachtig. Maar ik zie, puur uit estetisch oogpunt, liever ietsje voller... Een getraind lichaam ziet er ook heel anders uit natuurlijk dan iemand wat niet sport, dat is logisch.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:40

leonie: jong paard, waarschijnlijk nog vrij onbespiert --> 3-3,5. Paard ziet er opzich goed uit, maar rekeninghoudend met dat hij waarschijnlijk nog vrij weinig spieren heeft, komt het ronde waarschijnlijk van vet, en dan is hij net iets aan de zware kant, maar niet schokkend.

Chanel, vorigjaar een 2,5-3, hele nette score, paard ziet er daar goed uit maar mist wat bespiering waardoor de kont schraler aandoet dan hij is.
Nu zou ik haar toch wel een 3,5 scoren, misschien zelfs een 4. Dr kont staat echt bol, vooral vlak boven de staart, en ik zie zelfs een putje in de kont. Schouder en rug zijn ook vrij vol, en ik heb het idee dat dat zeker niet allemaal spier is. Nek is zo niet te beoordelen. Ribben zijn niet te zien, dus iig niet onder de 3.

Joco, bij scoren wel opletten dat je scored wat je ziet, niet wat je vind he. "ik vind het niet zo mooi" is een persoonlijke mening, dat is niet iets scoren.

Focussed, ik vind die fotos eigenlijk meer verwarrend, want hun lage scores zijn rond de 2 als je van 1 t/m 5 scoort, en zij scoren dat 1-3 op een schaal van 9.

JoCo

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:44

@Airborn: das waar, sorry ik heb mijn woorden niet zo goed gekozen, het was niet de bedoeling een persoonlijke mening te geven nav mooi of niet mooi, ik bedoelde het meer in de zin van "dit zou ik dan aan de magere kant vinden" bvb
Maar ik ben absoluut geen goede beoordeler.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:44

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:01

Je foto's zijn niet heel erg duidelijk marcella, zo kan je er slecht een cijfer voor geven (ohz en in beweging)

Stand:

Afbeelding

Iets vanaf voor:
Afbeelding

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:30

vergeet ik zelf te doen :+
Voorhand vind ik prima, mooie hals en eigg geen vet bij de schouder (2,5)
voorhand vind ik iets té, je kan haar ribben nét voelen (3)
Haar billen vind ik ook misschien net iets, ook een 3
komt op een 2,8 ongeveer/3

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 21:31

Wauw ik vind haar er super uitzien... Zou haar zelf een 2,5 geven.
Een 2 voor de voorhand, een 2,5 voor middenhand en 3 voor de achterhan.d

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:43

Ik heb nu al een paar keer te horen gekregen dat mijn pony te dik is. Zelf zou ik hem een 3,5 geven..
Hij heeft een erg grote hooibuik, maar ribben zijn gewoon goed te voelen. Ik zie wel een kleine vetophoping op de schouder Billen vind ik zelf netjes.

Hier is de buik duidelijk te zien:
Afbeelding

In dezelfde week, en hier heeft hij dan wrs wat minder hooi gegeten
Afbeelding

Hij staat op onbeperkt hooi (24/7 buiten) en ik voer hem zelf nog een paar handjes brok bij voor de spieropbouw.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:30

@ vera, hij is zeker niet mager maar ook niet vét. buik is inderdaad flink maar met een hooibuik is niks mis, en een hoobuik zegt ook niets over de vetscore. ik zou hem rond de 3,5 zetten denk ik, een rijk gevuld recreatiepaardje. m.n. de schouder is flink. voor een 24/7 buitenpaard ziet hij er naar mijn mening wel goed uit, wij hebben er ook vaak wat moeite mee om ze mooi te houden, aangezien ze bij ons ook in groepsverband lopen en de één nu eenmaal vraatzuchtiger is dan de ander, haha!
nu vind ik dit ook wel een lastige kleur om te scoren vanaf deze foto's de vos erboven is dan een stuk makkelijker.

@ Lynn, inderdaad een 2,5 á 2. teveel vet zie ik zeker niet, wel zou ik het paard graag wat flinker zien in bespiering, maar dat kan ook het type zijn. nu is het volgens mij wel bijna altijd zo dat dergelijk ruim-ramige paarden al snel ieler lijken. paard lijkt ook heel groot, klopt dat?

@ marcella hij komt wel aardig fors over, maar goed zoals ik al eerder zei is een Fjord (en dergelijke) nu eenmaal niet zo droog als bijv. een volbloed. ze hebben sowieso een ander soort vacht en dikkere huid, waardoor de fijne lijntjes en plooitjes nog weleens wegvallen. dat is dan ook gelijk de reden dat scoren eigenlijk live moet gebeuren ipv van een foto.
de rij- en bewegingsfoto zijn uiteraard lastig te beoordelen maar ik zou ze een 3 á 3,5 geven, en dan hou ik er dus rekening mee dat we het hier over een oer-ras hebben. als het een KWPN zou zijn kreeg ie een 4, haha!

maar goed, moddervet dus zeker niet, en op de onderste foto nog wat minder maar eerlijk is eerlijk, daar staat ie er ook ongunstig voor (als in: ziet er niet uit zo, haha!). kan over die foto eigenlijk maar weinig zeggen, anders dan dat ie er op de bovenste foto's honderdduizend keer beter uitziet!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:52

ze is inderdaad groot, 177 en ze heeft best veel bot zegmaar, Gelders type.

vera: ik vind vooral de hals vrij flink, denk tocg wel een 3.5 / 4

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:06

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:11

En Ivo?

Afbeelding

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:12

TessaM: Ziet er goed uit! ik vind hem miss net iets té dun, een 2tje

sienenivo: hier kan je niks mee..

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:17

Hoe bedoel je?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:19

Ik zie toch alleen ze hoofd? zo kan je niet beoordelen

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:20

Langs links toch ook?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:21

Je hebt minimaal één foto van opzij nodig... Hals, buik, bovenlijn en billen moeten duidelijk zichtbaar zijn. Evt zou deze foto als aanvulling kunnen dienen om de zijlijn te laten zien, maar dan nog is het niet bepaald duidelijk.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:21

Oke!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:23

Deze:Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:28

@SienenIvo om en paard goed te beoordelen is het toch handig op z'n minst de zijkant goed te kunnen zien. Liefst meerdere foto's vanuit verschillende hoeken. Een foto met 3 meisjes erop is ook niet zo handig, want ze zitten ervoor ;)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:32

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:44

@ Tessa, een keurige 2. ook netjes in de bespiering, hoewel er hier en daar wel eea af te werken is nog. paard is wel mooi droog ook.

@ lillian, zoals gezegd is er tenminste één standfoto vanaf de zijkant nodig om een beetje fatsoenlijk te kunnen beoordelen. op jouw eerste twee foto's is sowieso niet genoeg zichtbaar om iets zinnigs over te zeggen. op de draffoto krijg je weliswaar een iets betere (dwz. completere) indruk, maar nog steeds.

dus voor iedereen nog maar eens een keer: als je je paard wilt laten beoordelen, zorg dan voor tenminste één foto van zo recht mogelijk opzij, in stand, zonder ruiter/ zadel en dergelijke. eventueel kunnen er meer foto's bij voor een meer gedetailleerd beeld.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:39

dit is de mijne nu:
[ITP] De schimmel, hij word steeds knapper!

flink aan het bekomen van een inval van de winter hij begint nu weer goed bij te komen. achter bij zn flanken/billen mag wel meer en een klein beetje op de rib.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:33

Hmm.. Ik ga mijn Tinkermerrie ook eens plaatsen :)
Afbeelding