Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:24

Ik geef er in totaal 4 handjes van op een dag. Dus dat is ook de moeite niet. Maar toch. Zou het fijner vinden als het er niet in zou zitten.

Maar in m'n link zeggen ze dat er geen melase en lijnzaadolie in zit. En dat molashine is melasse met lijnzaadolie. En in de link staat echt letterlijk dat dat er niet in zit. Dan mag ik toch hopen dat dat ook echt niet zo is.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:28

Haha neen, dat zou dan inderdaad maar beter zo zijn := :+
Jij zegt dat je handjes geeft .. krijg je dat eigenlijk makkelijk los getrokken? Want ik heb mijn bepaalde hoeveelheid voordroog die ik hem geef, maar ik wil hem nog wat anders erbij geven zeg maar (naast z'n "krachtvoermengeling"). Ook omdat ik nu bezig ben met een paddock paradise en ik minstens 5 voerplaatsen in gedachte heb en het leuk zou zijn dat er op alle 5 ook wat te krijgen is :') De voordrooghoeveelheid wil ik niet zomaar opschroeven, dus vandaar dat ik het compact gras eens wilde proberen. Maar hier zou hij dan bv. maar 1 of 2 kg per dag van krijgen en zit me af te vragen of je daar gewoon schijfjes van kan aftrekken of dat het echt vast, vast zit :+

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:10

Het zit echt heel vast. Je moet best je best doen om er wat van af te krijgen. (Als je m half in de verpakking laat zitten iig) Ik heb m helemaal uit de verpakking gehaald en los geschud in een hele grote voerton.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:13

Hmm, ik heb nog zoiets staan: http://www.giusi.nl/707-667-large/blauwe-ton-60l.jpg
Klein formaat (ofja, ideale zithoogte :+ ) en met een klikdeksel ipv een schroefdeksel, maar misschien kan ik het dan daarin doen? Wilde het eerst gewoon losschudden en laten liggen, maar daar heb ik eigenlijk geen ruimte voor :')

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:02

haukieboy schreef:
Ik wil ook overstappen naar het natuurlijk voeren. Geen muesli's meer en dat soort dingen. Was eigenlijk van plan om alleen lucerne te geven, met of wat zemelen of lijnzaad en wat vitamine brokjes. Nu stuit ik op dit topic. Wat is de meerwaarde van de HH brokken boven alleen lucerne o.i.d. Kan iemand mij dat vertellen?

Uhm, wat wil je weten? Je kunt een heleboel info vinden in dit topic, of anders op de website van bv voergezond. Of er een meerwaarde is voor HH brok tov alleen Lucerne ligt nogal aan je situatie. Wil je wel krachtvoer geven of niet? Wil je wel of geen granen geven (zemelen zijn uiteindelijk ook granen)?
HH brok is kort gezegd krachtvoer op basis van ruwvoer, zonder anorganische toevoegingen, geur/smaakstoffen etc. Het bestaat uit grassen, kruiden, mos, takken etc, dat wat paarden in de natuur zouden eten. Puur natuur in brokvorm. De samenstelling van de brok wordt aangepast aan de seizoenen. Er zijn diverse soorten, van heel sober tot heel rijk.

Taniya

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:31

Zemelen zijn geen granen meer maar de vezels van de granen en bevatten bijna geen zetmeel meer. Er zijn zelfs merken zemelen waar ook de griesen niet meer inzitten dus alleen nog uit vezels bestaan
Vezels ook van de zemlen zijn heel goed voor het paard als vulling of dikmaker tesamen met lucerne ivm de scheve calcium/fosfor verhouding.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:09

Schrok wel ff van de omhoog geschroefde prijs van een baaltje compact gras. Van 9,75 naar 11 eurie :7
losschudden is de makkelijkste optie. Ik zit nu elke dag voor m'n kast gras te plukken :') Ben er wel achter hoe dit pakje geperst is :P

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:35

Dat zemelen goed zouden zijn is allang achterhaald...
Zemelen voeren nuttige hormonen af waardoor het idd een dikmaker wordt.
Daarnaast binden zemelen vitaminen en mineralen en bevatten ze fytohemagglutinine wat bloedlichaampjes doet samenklonteren.
In veel gevallen niet verstandig om zemelen te adviseren/gebruiken, tenminste, als je je paard lange tijd gezond wilt houden...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:48

Wat kun je je paard dan het beste geven als hij een poedertje moet? k mengde het altijd door een schep zemelen. Want zo over z'n voer eet hij het niet. :n
Ik voer het trouwens niet vaak hoor. Alleen als hij een medicijn poedertje van de DA moet.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:44

Ik zou zeggen een banaan shaken en erdoor?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:03

Darkness85 schreef:
Wat kun je je paard dan het beste geven als hij een poedertje moet? k mengde het altijd door een schep zemelen. Want zo over z'n voer eet hij het niet. :n
Ik voer het trouwens niet vaak hoor. Alleen als hij een medicijn poedertje van de DA moet.

Idd een banaan bv.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:29

o sorry, het is de grasmix! excuses had verkeerd gelezen ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:22

Jullie nog ideeen over slobbers? En dan niet de kant en klare dus, maar zelfmaak zonder granen en toegevoegde suikers?
Heeft het nut? Bestaat het (a la Voergezond e.d. producten) en zo nee, hoe zelf te maken?
want zonder het plakmiddel van suiker/zetmeel/melasse krijg je natuurlijk een heel ander substantie.

Zit zelf te denken aan:

voergezond brokken weken en aanmaken met een gemoeste appel (dus zelf appelmoes maken zeg maar zonder suiker)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:24

Ik vind de hh brokken weken nog niet zo'n succes.. het werd een beetje modderig en werd ook gewoon opgedronken..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:26

gezien ik altijd geleerd heb dat slobber of mash een licht verteerbare maaltijd op basis van zemelen en lijnzaad was met een kleine hoeveelheid granen, zou ik gaan voor een papje van lijnzaad en HH of wat wiesencobs ofzo

je kan voro de afwisseling er nog steeds een geraspte wortel doordoen of een appel

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:30

Gekookt lijnzaad of lijnzaadpoeder ofzo?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:33

of versgekookt of zo van die vlokken (reeds gekookt en weer gedroogd), die hoef je alleen terug nat te maken...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:37

zupa slobber is erg fijn in gebruik, en naar mijn idee ook nog eens een gezonde natuurlijke slobber

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:26

Ik gaf gister mijn luchtzuiger met het medicijnrondje even snel een beetje muesli, jee, ik dacht dat hij nooit meer stopte met luchtzuigen!
Ik ga hem dus niks anders meer geven dan de HH brokjes..
Wel raar dat hij dat eerder ook wel deed, maar na een tijdje alleen HH was het nu dus veel erger.

Dat wist ik trouwens niet over die zemelen!
Wij hebben hier een pony in pension die is 36 :D en kan ruwvoer bijna niet meer kauwen en krijgt bietenpulp met zemelen, daardoor is hij weer mooi op gewicht, maar zou dat voor hem nog kwaad kunnen?
We proberen hem zo goed mogelijk te verzorgen met een hoop extra's, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling om meer uit te geven aan voer dan we aan stalling binnen krijgen. :o (en hij ziet er dus ook super uit!)

Jiperdepip, is die zupa slobber met of zonder granen?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:05

Taniya schreef:
Zemelen zijn geen granen meer maar de vezels van de granen en bevatten bijna geen zetmeel meer. Er zijn zelfs merken zemelen waar ook de griesen niet meer inzitten dus alleen nog uit vezels bestaan
Vezels ook van de zemlen zijn heel goed voor het paard als vulling of dikmaker tesamen met lucerne ivm de scheve calcium/fosfor verhouding.

Ik had het misschien even tussen aanhalingstekens moeten zetten. Het zijn geen hele granen, maar wel een (afval)produkt van granen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:07

SparklingApp schreef:
Ik gaf gister mijn luchtzuiger met het medicijnrondje even snel een beetje muesli, jee, ik dacht dat hij nooit meer stopte met luchtzuigen!
Ik ga hem dus niks anders meer geven dan de HH brokjes..
Wel raar dat hij dat eerder ook wel deed, maar na een tijdje alleen HH was het nu dus veel erger.

Dat wist ik trouwens niet over die zemelen!
Wij hebben hier een pony in pension die is 36 :D en kan ruwvoer bijna niet meer kauwen en krijgt bietenpulp met zemelen, daardoor is hij weer mooi op gewicht, maar zou dat voor hem nog kwaad kunnen?
We proberen hem zo goed mogelijk te verzorgen met een hoop extra's, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling om meer uit te geven aan voer dan we aan stalling binnen krijgen. :o (en hij ziet er dus ook super uit!)

Jiperdepip, is die zupa slobber met of zonder granen?

Tja, paardje is 36... Ik zou zeggen, als dat goed gaat, hij doet het er nu goed op en hij eet het graag, lekker zo doorgaan! Ik mocht vroeger mijn opa van 86 geen chocolaatje geven van de verzorgster.... Von ik z'n onzin.... Niet dat je hem nu een chocolaatje geeft, maar mocht het nou eigenlijk misschien niet het allergezondste zijn, maar het gaat wel goed nu, dan moet je niet moeilijk doen en het lekker zo laten.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:52

Darkness85 schreef:

Ik doe het poedertje mengen met een scheutje lijnzaadolie en dan door het voer mengen, want droog: blaast het zo de voerbak uit :D .

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:43

madamX schreef:
Dat zemelen goed zouden zijn is allang achterhaald...
Zemelen voeren nuttige hormonen af waardoor het idd een dikmaker wordt.
Daarnaast binden zemelen vitaminen en mineralen en bevatten ze fytohemagglutinine wat bloedlichaampjes doet samenklonteren.
In veel gevallen niet verstandig om zemelen te adviseren/gebruiken, tenminste, als je je paard lange tijd gezond wilt houden...

Daar is zeer weinig over bekend dat dit zo is.
Kan je dit verder onderbouwen en de bron ervan vermelden?
En ook bij welke hoeveelheden dit is?

Zemelen kunnen gewoon gegeven worden mits dit geen kilo's per dag zijn maar dat geldt voor alles , overdaad schaad.

SparklinApp:

Voor gewoon gebruik en bij de slobber af en toe kan het dus echt geen kwaad.
Let er wel op dat je Lucerne erbij geeft ivm de scheve calcium / fosfor verhouding want dit is wel schadelijk voor de botten als je alleen de zemelen zou geven.

Verder een goede vezelbron!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:45

Equi_libre schreef:
Taniya schreef:

Ik had het misschien even tussen aanhalingstekens moeten zetten. Het zijn geen hele granen, maar wel een (afval)produkt van granen.

Geeft niet hoor,maar ik dacht zal dit even uitleggen voordat iedereen denkt dat het granen zijn

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:39

Jotoma schreef:
Ik vind de hh brokken weken nog niet zo'n succes.. het werd een beetje modderig en werd ook gewoon opgedronken..

Ik vond het weken ook geen suc6. En ik had nogwel de weidebrok... Het was of te dun. Of weer niet dun genoeg te krijgen. Of paard dronk het eerst half op. Waardoorde rest weer een harde klont werd... Pffff, gedoe. Geen suc6 iig... :n

steenbok1980 schreef:
Darkness85 schreef:

Ik doe het poedertje mengen met een scheutje lijnzaadolie en dan door het voer mengen, want droog: blaast het zo de voerbak uit :D .

Dat is idd ook een goed idee. Gewoon mengen met wat olie en hup over de HH brok.
Uiteraard is die banaan ook geen gek idee. Maar heb geen flauw idee of hij banaan lust. Dat heeft hij nl nog nooit gekregen.. :+