Maar in m'n link zeggen ze dat er geen melase en lijnzaadolie in zit. En dat molashine is melasse met lijnzaadolie. En in de link staat echt letterlijk dat dat er niet in zit. Dan mag ik toch hopen dat dat ook echt niet zo is....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
haukieboy schreef:Ik wil ook overstappen naar het natuurlijk voeren. Geen muesli's meer en dat soort dingen. Was eigenlijk van plan om alleen lucerne te geven, met of wat zemelen of lijnzaad en wat vitamine brokjes. Nu stuit ik op dit topic. Wat is de meerwaarde van de HH brokken boven alleen lucerne o.i.d. Kan iemand mij dat vertellen?
Taniya schreef:Zemelen zijn geen granen meer maar de vezels van de granen en bevatten bijna geen zetmeel meer. Er zijn zelfs merken zemelen waar ook de griesen niet meer inzitten dus alleen nog uit vezels bestaan
Vezels ook van de zemlen zijn heel goed voor het paard als vulling of dikmaker tesamen met lucerne ivm de scheve calcium/fosfor verhouding.
SparklingApp schreef:Ik gaf gister mijn luchtzuiger met het medicijnrondje even snel een beetje muesli, jee, ik dacht dat hij nooit meer stopte met luchtzuigen!
Ik ga hem dus niks anders meer geven dan de HH brokjes..
Wel raar dat hij dat eerder ook wel deed, maar na een tijdje alleen HH was het nu dus veel erger.
Dat wist ik trouwens niet over die zemelen!
Wij hebben hier een pony in pension die is 36en kan ruwvoer bijna niet meer kauwen en krijgt bietenpulp met zemelen, daardoor is hij weer mooi op gewicht, maar zou dat voor hem nog kwaad kunnen?
We proberen hem zo goed mogelijk te verzorgen met een hoop extra's, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling om meer uit te geven aan voer dan we aan stalling binnen krijgen.(en hij ziet er dus ook super uit!)
Jiperdepip, is die zupa slobber met of zonder granen?
Darkness85 schreef:Wat kun je je paard dan het beste geven als hij een poedertje moet? k mengde het altijd door een schep zemelen. Want zo over z'n voer eet hij het niet.![]()
Ik voer het trouwens niet vaak hoor. Alleen als hij een medicijn poedertje van de DA moet.
madamX schreef:Dat zemelen goed zouden zijn is allang achterhaald...
Zemelen voeren nuttige hormonen af waardoor het idd een dikmaker wordt.
Daarnaast binden zemelen vitaminen en mineralen en bevatten ze fytohemagglutinine wat bloedlichaampjes doet samenklonteren.
In veel gevallen niet verstandig om zemelen te adviseren/gebruiken, tenminste, als je je paard lange tijd gezond wilt houden...
Equi_libre schreef:Taniya schreef:Zemelen zijn geen granen meer maar de vezels van de granen en bevatten bijna geen zetmeel meer. Er zijn zelfs merken zemelen waar ook de griesen niet meer inzitten dus alleen nog uit vezels bestaan
Vezels ook van de zemlen zijn heel goed voor het paard als vulling of dikmaker tesamen met lucerne ivm de scheve calcium/fosfor verhouding.
Ik had het misschien even tussen aanhalingstekens moeten zetten. Het zijn geen hele granen, maar wel een (afval)produkt van granen.
Jotoma schreef:Ik vind de hh brokken weken nog niet zo'n succes.. het werd een beetje modderig en werd ook gewoon opgedronken..
steenbok1980 schreef:Darkness85 schreef:Wat kun je je paard dan het beste geven als hij een poedertje moet? k mengde het altijd door een schep zemelen. Want zo over z'n voer eet hij het niet.![]()
Ik voer het trouwens niet vaak hoor. Alleen als hij een medicijn poedertje van de DA moet.
Ik doe het poedertje mengen met een scheutje lijnzaadolie en dan door het voer mengen, want droog: blaast het zo de voerbak uit.