Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:11

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:20

Ik heb een ander soort schepje, maar omgerekend zal het hoogstens 1/3 tot 1/2 voerschep per dag zijn (1 voeding) met 1 schepje NAF er op en normaal ook wat zeewier. Meer niet. Doet' ie het perfect op. Shet krijgt een flinke hand met een klein beetje Marstall Force (vindt Ben niet lekker dus die mag de shet op maken ;) )

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:25

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:28

In Force zit ook melasse.. zijn minimale hoeveelheden en je voert er ook nog es heel weinig van dus 't is niet vergelijkbaar met melasse in krachtvoer. Maar goed, 't zit er idd wel in. Ik heb nog geen betaalbaar melassevrij alternatief gevonden (ook niet meer fanatiek gezocht omdat Ben de NAF dus wel kan hebben).

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:13

Francis schreef:
*taptap* (schouderklopje) Goedzo meis :D

_/-\o_ :D

Ik vind het reuze interessant (en belangrijk), die verdieping in voeding. Ik heb besloten om Bonanza van de muesli af te halen (gaf ik dagelijks als extraatje) en daarvoor in de plaats de wiesencobs. Daarbij de NAF Kompleet. Hij is met brok van 2x een half naar 2x een kwart gegaan en krijgt nu meer voordroog (tweede snede, net hooi). Ook doe ik nu nog weidemix kruiden (van Paardendrogist) bij zijn muesli.

De muesli moet nog opgevoerd worden (dus leeg, niet meer :D ) en de wiesencobs zijn nog niet binnen, maar uiteindelijk wil ik naar bovenstaande toe. Als hij het hier goed op doet, kan hij misschien nog minder brok (alleen een schepbodempje voor het idee, dat hij niet overgeslagen wordt).

Nog een vraagje: mijn paard krijgt al een jaar of 2-3 biotine bijgevoerd en ik heb wel het idee dat het werkt. Ik wil er mee gaan stoppen, omdat hij straks de NAF Kompleet krijgt en daarmee zou hij de dagelijkse behoefte binnen moeten krijgen. Toch vind ik het wel ''spannend'' om met de biotine te stoppen, omdat ik het (voor mijn gevoel iig) nu opgebouwd heb. En aangezien ik wil stoppen met ijzers (achter zijn ze onlangs verwijderd en voor gaan we later ook proberen) kan hij wat extra wel gebruiken. Hebben jullie hier ervaring mee? Zal hij met de NAF Kompleet echt voldoende binnen krijgen?
Laatst bijgewerkt door Toekie op 21-01-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:22

zoals ik het begrijp vervangt de NAF Kompleet het krachtvoer, of alleszins de hoeveelheid vitaminen en mineralen die je anders via 1-2kg brok/muesli zou geven. Dus als je het gevoel hebt dat je paard extra biotine kan gebruiken dan kun je dit gewoon blijven doen, het bevat ook biergist wat wel een positieve invloed heeft op de darmen, alleen dat in sommige biotinesupplementen relatief veel suikers zitten en daar wil je juist vanaf.
Ik kwam eerder op de dag ook een post tegen waarin in iemand z'n paard dus op louter ruwvoer en een compleet supplement als aanvulling had staan, maar op vraag van de hoefsmid toch terug een kleine hoeveelheid krachtvoer of een ander supplement ging bijgeven (ik ben het weeral vergeten wat juist en in welk topic }:0 ) omdat de hoefkwaliteit achteruit begon te gaan en het hem met het oog op het verharingsproces beter leek.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:29

Hm ja zoiets dacht ik dus al.
Punt is alleen, zit het nou tussen mijn oren of werkt het écht? Ik ben het gaan voeren omdat mijn paard white line disease bleek te hebben en de hoeven wel een extraatje konden gebruiken. Ik heb het gevoel dat het werkt, zijn hoeven gaan super en ook zijn manen/staart groeien enorm (of is dat een fabeltje? :o). Maarja; misschien ook als ik het niet bijvoer. Ik zou het eerlijk gezegd niet durven zeggen.

Daar kom ik maar op één manier achter en dat is door te stoppen. Maar als dan blijkt dat de hoefkwaliteit achteruit gaat dan is het eigenlijk weer te laat. Misschien dat ik het bijvoer, zolang zijn hoeven nog moeten aansterken (na op ijzers gestaan te hebben) en dat ik er daarná mee ga stoppen.
Ik gebruikt overigens de NAF Biotine Plus; http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... us/101362/

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:39

als de biotine helpt dan duurt het ook weer een jaartje vooraleer je gaat merken dat de kwaliteit achteruit gaat.
ik geef gelatine poeder en een biotinesupplement (maar kan gerust een week of 2 tussen 2 potten zitten) Ik doe dit nu al bijna anderhalf jaar en ik kom van een paard dat zonder ijzers kreupel liep, maar waar nog geen 2 weken ijzers konden blijven onder zitten. En nu (ik ga hout vasthouden) kan ik eindelijk 7-8 weken wachten om de hoefsmid te bellen. De hoeven groeien in vergelijking met haar manen (elke 3 maand moet ik meer dan 5 cm inkorten) nog steeds traag, maar ze zijn gestopt met brokkelen en scheuren, wat ik al heel positief vind. En de aard van het beestje verander je niet met een supplementje.
Alleszins succes!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:02

Toekie, als je een alles-in-één supplement wil geven dat ook speciaal is ontwikkeld voor voeten dan is Formula4Feet misschien wel iets voor jou.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:15

Wat goed petitparis!
Mac: Thanks voor de tip. Ik heb even wat gezocht en kon dat product bij Jordens Hippo vinden. Is het echt een compleet supplement? Omdat het hoofdzakelijk over hoef gaat. :P
En hoeveel moet je daarvan per dag geven? Dat kan ik zo nergens vinden (misschien vanwege de prijs). :=
Gebruik jij het ook?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 01:06

Heb even zitten rekenen (want het moet financieel ook wel haalbaar zijn :o ). De Formula4Feet is alleen ''interessant'' als ik daarvan max. 60 gram per dag moet voeren. Anders kan ik namelijk beter de NAF Kompleet + Biotine Plus geven.
Dus Mac, hopelijk kun je mij vertellen wat het verbruik is. :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 02:38

Oke, ik heb de smaak te pakken in dit topic. :D :o
Ondanks dat Bonanza wat betreft voer heel veel kan hebben (als ik kijk naar de afgelopen 7 jaar) wil ik nu gewoon (meer) grip krijgen op wat hij nou eigenlijk binnenkrijgt.

Afgelopen zomer zag het er als volgt uit:
Ochtend: 3/4 schep basis sportbrok (Horsefood)
Ochtend/middag: hoop voordroog (eerste snede)
Eind van de middag: 3/4 schep basis sportbrok (Horsefood)
Van mij nog een halve schep Quattro muesli (Mijten) + biotine + lijnzaad/zonnebloem olie
Avond: hoop voordroog (eerste snede) en van ongeveer 19.00 tot 09.00 uur de wei op (ivm dazen)

Nu:
Ochtend: 1/4 schep basis sportbrok (Horsefood)
Ochtend/middag: berg voordoog (tweede snede) en naar buiten in de paddock
Middag: wortels
Eind van de middag: 1/4 schep basis sportbrok (Horsefood)
Van mij een hele schep Quattro muesli (Mijten) zolang hij nog geen volledig supplement heeft + biotine + weidemix kruiden + lijnzaad/zonnebloem olie
Avond (na 20.00 uur): berg voordroog (tweede snede)

Doel:
Ochtend: bodempje basis sportbrok (Horsefood)
Ochtend/middag: berg voordroog (tweede snede) en naar buiten in de paddock (straks weer wei)
Middag: wortels (straks niet meer)
Eind van de middag: bodempje basis sportbrok (Horsefood)
Van mij een halve schep Wiesencobs (Marstall) geweekt + volledig supplement + evt. biotine + zonnebloemolie
Avond (na 20.00 uur): berg voordroog (tweede snede)

Ik weet dat de wortels veel suikers bevatten maar die krijgen ze een maand of drie in de winter. Ik vind dat toch een lekker extraatje die hij wel mag hebben. Ook omdat hij straks op andere gebieden een stuk minder suikers binnenkrijgt.

Afhankelijk van het weer en hoe de weides zich houden, staan de paarden bij ons gedurende 7-8 maanden de hele dag (of nacht) in de wei en gedurende 4-5 maanden halve dagen in de paddock. De stallen hebben veel daglicht en frisse lucht. Bonanza kan vanuit zijn stal met zijn koppie in de buitenlucht. Ik maak gemiddeld één keer per week een bosrit (als het weer meezit) maar in het voorjaar wordt dit meer/langer. Verder rijden we absoluut niet intensief, en hij staat zonder deken. Alle paarden en pony's zien er super uit, glanzen, zijn gezond en zitten lekker in hun vel.

Bon was afgelopen zomer wel iets te vet. Kijk voor de gein eens in mijn profiel: de linker pleasure foto is van 2006 en de rechter hunterfoto is van afgelopen zomer. Ik vind hem er daar beter uitzien maar naar mijn mening wel te fatsig. Ikzelf ook trouwens (wordt aan gewerkt). :+ Hij kreeg ook wel erg veel als ik het nu terug zie. Met alle goede bedoelingen overigens. :o := :D De stalhoudster is hem minder gaan voeren toen (van 3/4 naar een half en wat minder voordroog omdat het toen nog eerste snede was).

We staan nu ruim een jaar op deze stal en in de begintijd is het toch even zoeken naar de juiste balans, ook omdat hij nu veel meer in de wei komt (gelukkig!!) De afgelopen jaren kwam Bonanza altijd wat 'sneu' de winter uit maar tot nu toe ziet hij er toppie uit!

Zo een heel verhaal, doe ik het een beetje goed? :o

Dit bedoel ik met sneu uit de winter komen...
2 april 2009, voor het eerst weer zonder deken: http://img190.imageshack.us/img190/8403/p4020021.jpg
25 april 2009, wat een verschil in drie weken tijd! http://img97.imageshack.us/img97/8628/p4250188.jpg

Nu heeft hij voor het eerst geen dekens op en alleen al dat is een wereld van verschil (vachtconditie)!

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:17

Toekie,

Quarters ed zijn vanwege hun bouw sowieso wat zwaarder, let er alleen op dat het spieren zijn en geen vet, maar dit zie je snel genoeg. Op de tweede foto ziet ze voor zover ik het op die foto kan beoordelen er goed uit, de eerste foto is hij echt wel wat te dun.. maar dit gaf je zelf ook al aan. Ik zie in je profiel geen te fatsig paard maar dit kan jij het beste beoordelen aan de hand van de o.a. buik van je quarter, achterhand en boeg zijn sowieso veel zwaarder:)

Voor wat betreft een goed kompleet supplement met toegevoegde biotine voor de hoeven en waarbij je snel resultaat ziet... Kijk eens naar de "Ultimate Balancer"

Ultimate balancer bevat alles wat je paard nodig heeft. Als supplement gebruik je 50 gram per 100KG lichaamsgewicht op een dag. Het is iets duurder dus als de NAF kompleet maar je bent er iniedergeval zeker van dat hij alles binnen krijgt en bij zijn hoeven ook niets tekort komt.

Succes:)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:04

Je weet wel dat biotine uit een pot vaak voor een heeeel groot deel uit suikers bestaat he ?! Heb je al eens overwogen om rozenbottels te gaan geven ? Die bevatten ook veel biotine.
En b.v. biergist is ook goed voor hoeven en haar ( omdat daar veel vit B inzitten ).

Niemand kan je overigens garanderen of je paard genoeg van alle vit en min binnenkrijgt met een supplement. Dat ligt ontzettend aan alle waardes in het hooi en in het gras.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:42

Bedankt voor je reactie en advies Elfje_Braam! :)
Ik snap natuurlijk dat Quarters wat zwaarder zijn in bouw e.d. maar zijn buik was afgelopen zomer wel echt te veel van het goede. Met name in augustus/september vloog het er snel aan. :P Idd zoals op de eerste foto zo wil ik 'm niet meer de winter uit zien komen. Gelukkig ziet hij er nu heel goed uit en ik ben niet bang dat hij nog een 'dip' gaat krijgen maar ik houd het natuurlijk goed in de gaten.

De Ultimate Balancer, bevat die net als de NAF Kompleet ook een minimaal aantal suikers?
Ik zou het dan ipv krachtvoer willen geven dus dat betekent 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht, ik ben bang dat de prijs dan wel behoorlijk uit de hand loopt. :o Ik wil ver gaan om het beste te vinden, maar het moet voor mij ook betaalbaar blijven.

Maris: Dat heb ik onlangs idd gelezen. Echt vervelend dat dat niet op de verpakkingen staat! Geldt dit ook voor de NAF Biotine Plus? Omdat de NAF Kompleet een ''zeer geringe hoeveelheid melasse'' bevat...? Bonanza krijgt momenteel ook weidemix waar oa rozenbottel in zit. Eigenlijk wil ik toe naar een punt waarmee je met één supplement klaar bent. Dan heb ik denk ik meer zekerheid over hoeveelheden dan als ik van alles los ga geven (voor mij als leek dan).

Wat betreft supplementen ipv krachtvoer: kompleet is toch kompleet (volledig)? Of verkijk ik me daarop? :o
Kom ik met voordroog + wiesencobs + kompleet supplement (en straks ook weer weidegang/gras) niet al een heel eind? Het zou natuurlijk perfect zijn als ik alle waardes van alles altijd weet, maar dit wordt een beetje lastig. Zo erg pietje precies hoeft het voor mij nou ook weer niet, als ik naar mezelf kijk doe ik dat ook niet. Het gaat nu super met Bonanza maar ik wil wel verbetering, en ik denk dat het doel waar ik naartoe wil al een flink stuk gezonder is?

Francis jij geeft Ben toch ook de NAF Kompleet, hoe bevalt die? :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:51

ik geef ook de NAF Kompleet en mij bevalt ie op zich prima :) Maar als ie op is ga ik wel over op de marstall force, maar das puur uit prijstechnische overwegingen. Die is gewoon goedkoper :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:10

Die heb ik ook gevonden ja. :P Aangezien ik nog geen kompleet supplement heb, zit ik eraan te denken om meteen met de Marstall Force te beginnen. Ik moet toch naar de dealer voor de wiesencobs...

Aaah, lastig. :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:40

Marstall Force is prima hoor, ik ben puur op de NAF over gestapt omdat Ben de Force niet lekker vindt als' ie weinig cobs krijgt (had ik vorig jaar toen' ie op een volle wei stond). Hij kreeg toen maar weinig cobs waardoor hij de Force beter proefde en dat was niet lekker. Dat kwartje viel bij mij later pas, toen ik al NAF had, maar ik heb 't maar zo gelaten. Ik heb nog Force staan, dat voer ik op aan de shet, die krijgt toch maar een heel klein schepje.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:55

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:18

Super multi compleet. Nou nou. :P
Primeval hebben wij alleen ervaring mee met de hond. Ook positief. ;)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:18

huh??? /Waar is mijn post nou gebeleven??? :')

Ik vroeg aan Francis of zij maar 1 schepje NAF gaf, omdat ik dacht dat 2 schepjes t minimum was :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:52

Ik zie idd ook een lege post dus vroeg me al af waar't over ging :P
Ik geef idd minder dan de voorgeschreven hoeveelheid SS (hoewel Ben dus al geen 2 scheppen nodig heeft, hij is een pony die niet werkt). Dat doe ik dus expres omdat ik het als aanvulling zie. Zoals we eerder al geconcludeerd hadden zit er in goed hooi en zeker in de wiesencobs wel vanalles aan vitaminen en mineralen en krijgt Ben daarnaast ook nog zeewier, waar ook al veel in zit. Om overdosering te voorkomen geef ik dus wat minder dan de geadviseerde hoeveelheid (beetje aan de onderkant van't advies gaan zitten zeg maar).

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:41

aaah ok. Dan zou ik misschien ook wat kunnen minderen. maar dan ben ik evengoed weer bang dat ze tekort krijgen ;) Ik weet niet of ik goed hooi heb en de cobs krijgen ze maar erg weinig van. En ik dénk dat als je tekort geeft van iets, dat t dan nét weer geen zin heeft? ( beetje als te weinig glucosamine geven bij artrose? )
Uiteraard zeg ik niet dat jij dan tekort geeft, maar in mijn geval weet ik niet of ik minder zou kunnen geven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:51

Ben krijgt ook niet veel cobs, hooi weet ik ook niet, alleen dat 't gewoon net hooi van afgelopen jaar is. Maar als ik er van uit ga dat Ben een sober ras is en dus via het hooi en cobs al aan een groot deel van z'n behoefte zit, dan ga ik van de laagst geadviseerde hoeveelheid uit. Ik geef dus niet minder dan zij adviseren, ga alleen aan de onderkant van't advies zitten. Paard in rust is 30 tot 60 gram per dag, 1 maatschep is 30 gram, Ben krijgt dus de laagste hoeveelheid geadviseerd voor een pony/klein paard in rust.

Van de site van de Paardendrogist:
Citaat:
Werkend: 60-90 g p/d
In rust 30-60 g p/d
Drachtig/zogend: 90 g p/d

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:00

Hoeveel zou jij 'm van de Marstall Force geven Francis?
Ik dacht zelf voor Bonanza aan 80/90 gram (= 1 maatbekertje)?