Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kirania schreef:Dat is ook zeker waar, en dat vergeten velen ook. Maar ik vind ook dat rijden/wandelen/zelf met paard sporten van enorm belang is, in welke vorm dan ook. Ik vind ook het mentale aspect van afvallen en gewoon paard-zijn belangrijk - mijn twee dikkies doe je absoluut geen plezier van ze 24/7 op hun PP te laten staan, hoe leuk ook, en ze krijgen daarbij stripbegrazing. Daarom ben ik ook altijd skeptisch als mensen zeggen dat het zo ook wel zal lukken, met een (super geïdealiseerde) PP, 100 % hooi, natuurlijk bekapper, etc. Nee, in mijn ogen moet paardlief ook eens buiten. Liefst meerdere keren per week.
Zoals je zegt is vrij uitloop wel een must om ze op z'n minst op zichzelf te doen bewegen.
superpony schreef:Kirania schreef:Dat is ook zeker waar, en dat vergeten velen ook. Maar ik vind ook dat rijden/wandelen/zelf met paard sporten van enorm belang is, in welke vorm dan ook. Ik vind ook het mentale aspect van afvallen en gewoon paard-zijn belangrijk - mijn twee dikkies doe je absoluut geen plezier van ze 24/7 op hun PP te laten staan, hoe leuk ook, en ze krijgen daarbij stripbegrazing. Daarom ben ik ook altijd skeptisch als mensen zeggen dat het zo ook wel zal lukken, met een (super geïdealiseerde) PP, 100 % hooi, natuurlijk bekapper, etc. Nee, in mijn ogen moet paardlief ook eens buiten. Liefst meerdere keren per week.
Zoals je zegt is vrij uitloop wel een must om ze op z'n minst op zichzelf te doen bewegen.
Maar dat zeg ik ook niet hoor.
Onze paarden zijn super braaf, makkelijk etc. Maar ze worden wel zuur van niks doen. Ik kan ze echt wel laten staan zo en we zijn nou eenmaal druk aan het verbouwen. Maar soms merk je echt dat ze even wat moeten doen. Staat nu op een laag pitje, maar ik ben ook niet iemand die de ene dag uren gaat rijden en dan weer een week niet.
Een goede pp is wel al een stuk beter dan die kleine postzegel, volvreten op de wei en dan op stal en dat uurtje in de krul getrokken worden.............als je echt wil dat ze afvallen en een goede basis condite krijgen.
Ik zie hier zat paarden alleen maar 24/7 op de wei staan en die vervelen zich echt dood. Dan zijn die van ons toch meer afwisselend bezig en een stuk relaxter.
Kirania schreef:Superpony, volledig mee eens!
Varekaj, daar krijg ik in het vlaams gezegd ook echt de 'bischkes' vanik begin te stressen als ik een trainingsdag mis omdat er bv. Weide management gedaan moest worden die dag of iemand onverwachts langskomt en ik niks meer kan doen. En dan komen ze af met 'doe je toch gewoon meer en langer morgen?' ja, zo werkt het niet...
Ook die grote hoeveelheid galop snap ik niet. Tuurlijk eens leuk om de spirit erin te houden, maar kalm verbrand beter vet dan dat...
Veulen84 schreef:Maar zit niet overal ook ergens een balans tussen?
Tot 1,5 week geleden hadden die van mij een hectare voor zichzelf. Ze waren de rust zelf, verbazingwekkend saai zelfs. Nu staan ze weer op een strip noodgedwongen. Zonder korf inmiddels ook. Maar toch merk ik frustratie gedrag, kleine klierigheidjes. Is redeneer er naar dat dat grazen voldoet aan hun behoefte, niet dat ze verveeld zijn. Werk of geen werk, een paard is gemaakt om te lopen en te eten. Dus op de wei staan zou ook gewoon genoeg moeten zijn. Mits de wei natuurlijk een echte wei is en geen postzegel.
Varekaj schreef:Dat probeer ik hier nu ook te doen, zorgen dat hun strook echt goed opgegeten is eer ze bij krijgen. Anders hebben alsnog meer te snacken dan eigenlijk de bedoeling is.
Op de huidige weide hebben ze nu per 2-3 dagen een strook van ongeveer 75m op 5m wat erbij komt. Op zich zou ik dat nog meer willen opsplitsen en een stuk "rijvbak" uitspannen maar daar heb ik veel te weinig paaltjes voor. En ook niet de luxe om ze overdag op een strook te zetten en tijdens de nacht er een Paddock van maken.
Monody schreef:Hier ook een flinke eetobsessie. Overal probeert hij constant wat te snaaien. Nu ook een graasmasker op de wei, daar is bij godzijdank aardig relaxed mee en hij heeft hem (nog) niet afgeslingerd... Vreselijk hè. Ik vrees dat dat gewoon eenmaal in het koppie zit, die eten zichzelf gewoon dood als we geen management toepassen.