[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:20

Dat is ook zeker waar, en dat vergeten velen ook. Maar ik vind ook dat rijden/wandelen/zelf met paard sporten van enorm belang is, in welke vorm dan ook. Ik vind ook het mentale aspect van afvallen en gewoon paard-zijn belangrijk - mijn twee dikkies doe je absoluut geen plezier van ze 24/7 op hun PP te laten staan, hoe leuk ook, en ze krijgen daarbij stripbegrazing. Daarom ben ik ook altijd skeptisch als mensen zeggen dat het zo ook wel zal lukken, met een (super geïdealiseerde) PP, 100 % hooi, natuurlijk bekapper, etc. Nee, in mijn ogen moet paardlief ook eens buiten. Liefst meerdere keren per week.

Zoals je zegt is vrij uitloop wel een must om ze op z'n minst op zichzelf te doen bewegen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:15

Kirania schreef:
Dat is ook zeker waar, en dat vergeten velen ook. Maar ik vind ook dat rijden/wandelen/zelf met paard sporten van enorm belang is, in welke vorm dan ook. Ik vind ook het mentale aspect van afvallen en gewoon paard-zijn belangrijk - mijn twee dikkies doe je absoluut geen plezier van ze 24/7 op hun PP te laten staan, hoe leuk ook, en ze krijgen daarbij stripbegrazing. Daarom ben ik ook altijd skeptisch als mensen zeggen dat het zo ook wel zal lukken, met een (super geïdealiseerde) PP, 100 % hooi, natuurlijk bekapper, etc. Nee, in mijn ogen moet paardlief ook eens buiten. Liefst meerdere keren per week.

Zoals je zegt is vrij uitloop wel een must om ze op z'n minst op zichzelf te doen bewegen.

Maar dat zeg ik ook niet hoor.

Onze paarden zijn super braaf, makkelijk etc. Maar ze worden wel zuur van niks doen. Ik kan ze echt wel laten staan zo en we zijn nou eenmaal druk aan het verbouwen. Maar soms merk je echt dat ze even wat moeten doen. Staat nu op een laag pitje, maar ik ben ook niet iemand die de ene dag uren gaat rijden en dan weer een week niet.

Een goede pp is wel al een stuk beter dan die kleine postzegel, volvreten op de wei en dan op stal en dat uurtje in de krul getrokken worden.............als je echt wil dat ze afvallen en een goede basis condite krijgen.

Ik zie hier zat paarden alleen maar 24/7 op de wei staan en die vervelen zich echt dood. Dan zijn die van ons toch meer afwisselend bezig en een stuk relaxter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:10

Je moet alles opbouwen.

Zat mensen die hun paard van 0,0 beweging ineens bij mooi weer opzadelen en gelijk rondjes van 25-30km gaan maken met galop op elk denkbaar paadje.
Idem met mensen waar de paarden in de winter op rust staan, vanaf maart plots weer 4-5x/week een uur intensief gaan rijden en er gelijk een paar kg krachtvoer in proppen "want ie is zo sloom en snel moe".

Of mensen die paarden in de winter op een arm plakje hooi hebben of het uiterste minimum ruwvoer en vanaf april/mei gelijk 24/7 het land op.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:42

Superpony, volledig mee eens!

Varekaj, daar krijg ik in het vlaams gezegd ook echt de 'bischkes' van := ik begin te stressen als ik een trainingsdag mis omdat er bv. Weide management gedaan moest worden die dag of iemand onverwachts langskomt en ik niks meer kan doen. En dan komen ze af met 'doe je toch gewoon meer en langer morgen?' ja, zo werkt het niet...

Ook die grote hoeveelheid galop snap ik niet. Tuurlijk eens leuk om de spirit erin te houden, maar kalm verbrand beter vet dan dat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:02

Ik probeer wel vaak galop mee te pakken, maar ik werk dan ook richting Eventing. Weliswaar Bb-B niveau op dit ogenblik, maar het is gewoon fijn om te weten dat hij het kan. En zo leert hij ook op allerlei types ondergrond galop te behouden, wat hem veel meer zelfzekerheid en stabiliteit geeft.
Daarnaast schakel ik veel...

Stappen doe ik vooral op het harde, draven hangt er vanaf.
Eerlijk is eerlijk, het opbouwen gaat soms ook best snel maar ik weet van dit paard wel wat hij kan hebben.

Mijn echt obese dikkerd kan ik veel minder pakken, rijden is nog niet mogelijk en altijd maar longeren heeft ook nadelen, alhoewel zijn conditie wél verbeterd.
Zo heb ik sinds dinsdag mijn auto even niet (weg voor onderhoud/APK) en ik ben ook kriegel dat mijn planning nu dus overhoop ligt :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:56

Hier helaas ook geen super grote paddocks maar ik zorg wel elke dag dat hij beweegt.
Zeker nu we zo bezig zijn met het afvallen.
Nu ook de middag op de wei, dus meer ruimte en meer bewegen.

Ik werk 6 dagen in de week met hem, 1 dag vrij, dan loop ik meestal een stukje.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:21

superpony schreef:
Kirania schreef:

Maar dat zeg ik ook niet hoor.

Onze paarden zijn super braaf, makkelijk etc. Maar ze worden wel zuur van niks doen. Ik kan ze echt wel laten staan zo en we zijn nou eenmaal druk aan het verbouwen. Maar soms merk je echt dat ze even wat moeten doen. Staat nu op een laag pitje, maar ik ben ook niet iemand die de ene dag uren gaat rijden en dan weer een week niet.

Een goede pp is wel al een stuk beter dan die kleine postzegel, volvreten op de wei en dan op stal en dat uurtje in de krul getrokken worden.............als je echt wil dat ze afvallen en een goede basis condite krijgen.

Ik zie hier zat paarden alleen maar 24/7 op de wei staan en die vervelen zich echt dood. Dan zijn die van ons toch meer afwisselend bezig en een stuk relaxter.

Maar zit niet overal ook ergens een balans tussen?

Tot 1,5 week geleden hadden die van mij een hectare voor zichzelf. Ze waren de rust zelf, verbazingwekkend saai zelfs. Nu staan ze weer op een strip noodgedwongen. Zonder korf inmiddels ook. Maar toch merk ik frustratie gedrag, kleine klierigheidjes. Is redeneer er naar dat dat grazen voldoet aan hun behoefte, niet dat ze verveeld zijn. Werk of geen werk, een paard is gemaakt om te lopen en te eten. Dus op de wei staan zou ook gewoon genoeg moeten zijn. Mits de wei natuurlijk een echte wei is en geen postzegel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:26

Kirania schreef:
Superpony, volledig mee eens!

Varekaj, daar krijg ik in het vlaams gezegd ook echt de 'bischkes' van := ik begin te stressen als ik een trainingsdag mis omdat er bv. Weide management gedaan moest worden die dag of iemand onverwachts langskomt en ik niks meer kan doen. En dan komen ze af met 'doe je toch gewoon meer en langer morgen?' ja, zo werkt het niet...

Ook die grote hoeveelheid galop snap ik niet. Tuurlijk eens leuk om de spirit erin te houden, maar kalm verbrand beter vet dan dat...

Ik doe eigenlijk alleen maar om de dag iets. Wel veel zwaar bak werk dan die dag. Dus zijgangen, overgangen, wendingen. Ik ga voor om de dag omdat ik merk dat elke dag te zwaar is voor d'r spieren. Dan wordt ze toch minder soepel en iets zuurder. De tussen dagen zijn echt vrij, soms met een bosritje.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:28

Wij zijn ook al een tijdje bezig met afvallen! Mijn pony is 18 jaar en sinds we verhuisd zijn van stal en wat management hebben aangepast gaat het super.

Before (net na de winter, eind 2018 begin 2019)
Afbeelding

Nu, de buikspieren werken we aan zodat zijn rug nog beter gaat worden.
Afbeelding
Er was vandaag ponydag voor kleine kindjes op stal en er was een pony te weinig. Maar op deze foto zie je echt dat hij zo veranderd is. Ben er heel erg blij mee (en trots op)!
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 19:30

Die is ook al flink afgevallen! Netjes hoor!

Hier zijn ze inmiddels over op hooi (voorheen voordroog) en hij staat dus na het land even met graasmasker op in de groep omdat ze dan nog een extra portie ruwvoer krijgen.
Ook beweging omhoog, al moet het wel leuk en haalbaar blijven. Vandaag bijvoorbeeld alleen aan de hand langs de weg gedraafd/ hardgelopen en daar heeft hij dan wel echt lol in.
Hij is nog niet minder fors maar ik vind hem wel minder opgeblazen tonen.
Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:29

Xliez, ik vind hem er goed uitzien hoor! Is hij nu nog steeds te dik?
Leo, ik heb ook dagen dat we minder doen hoor. Als ik ga verplichten tot elke dag een uur onwijs inspannend wordt ze echt niet te genieten.

Ik heb vandaag voor de tweede keer deze week een heerlijke buitenrit gemaakt. We zijn 2 uur weggeweest, hebben veel gedraafd en ze was nogal druk dus de nodige calorieën zijn wel verbrand.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:43

Oh zag ik jou toevallig over de dijk boven onze stal rijden op die knappe haflinger? :D Ik was net de wei aan het mesten.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:50

Ja dat was ik haha! Dat drukke dikke ding is Roxy ja. Het is een schat, ze is alleen door alles afgeleid en vond ook het paard bij jullie erg interessant. Maar goed, goed doordraven is goed voor de lijn toch? :o

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:54

Thanks allemaal! Daar hebben we ook hard voor gewerkt.
Hij mag van mij nog iets afvallen, hij is niet moddervet meer en dat is het belangrijkst. Voor het mooie mag er nog iets af en dan is hij helemaal op gewicht. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:17

Veulen84 schreef:
Maar zit niet overal ook ergens een balans tussen?

Tot 1,5 week geleden hadden die van mij een hectare voor zichzelf. Ze waren de rust zelf, verbazingwekkend saai zelfs. Nu staan ze weer op een strip noodgedwongen. Zonder korf inmiddels ook. Maar toch merk ik frustratie gedrag, kleine klierigheidjes. Is redeneer er naar dat dat grazen voldoet aan hun behoefte, niet dat ze verveeld zijn. Werk of geen werk, een paard is gemaakt om te lopen en te eten. Dus op de wei staan zou ook gewoon genoeg moeten zijn. Mits de wei natuurlijk een echte wei is en geen postzegel.

Maar dan is je alternatief ook behoorlijk saai natuurlijk. Wij hebben meerdere plekken met hooi, een track, heuvel, poel en wat andere plantjes.

Die van ons zijn verder niet zo van het rennen en gek doen helaas, maar als ze dat niet doen, worden zde weleens wat zuur naar elkaar. Dan laat ik ze zelf even uitrazen. Waar de bak veel kleiner is dan het pad.
En ja, ze racen weleens, maar niet echt elke dag een gekte uurtje ofzo.

Wat ik wel merk is dat ze een goede basis conditie hebben. Ik kan nu niet trainen of veel rijden, maar het kleine rondje hier rond het huis kunnen ze prima hebben op de basis conditie van 24/7 rondlopen.

Ze krijgen de wei maar een uurtje per dag en sla weleens een dag over. Maar als ze eraf komen heb ik niet net overal de hooinetten gevuld bijv. Er is nog genoeg te vinden, maar ze moeten de restjes wat meer eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:58

Dat probeer ik hier nu ook te doen, zorgen dat hun strook echt goed opgegeten is eer ze bij krijgen. Anders hebben alsnog meer te snacken dan eigenlijk de bedoeling is.

Op de huidige weide hebben ze nu per 2-3 dagen een strook van ongeveer 75m op 5m wat erbij komt. Op zich zou ik dat nog meer willen opsplitsen en een stuk "rijvbak" uitspannen maar daar heb ik veel te weinig paaltjes voor. En ook niet de luxe om ze overdag op een strook te zetten en tijdens de nacht er een Paddock van maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 21:38

Varekaj schreef:
Dat probeer ik hier nu ook te doen, zorgen dat hun strook echt goed opgegeten is eer ze bij krijgen. Anders hebben alsnog meer te snacken dan eigenlijk de bedoeling is.

Op de huidige weide hebben ze nu per 2-3 dagen een strook van ongeveer 75m op 5m wat erbij komt. Op zich zou ik dat nog meer willen opsplitsen en een stuk "rijvbak" uitspannen maar daar heb ik veel te weinig paaltjes voor. En ook niet de luxe om ze overdag op een strook te zetten en tijdens de nacht er een Paddock van maken.

Op marktplaats staat weleens iets ter overname; stapel paaltjes, lint/koord en een batterij ofzo.

En laatst was van Gallagher 10 paaltjes bundel+ een bundel kado, dus 20 voor de prijs van 10. Die hebben wij, de bruine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:49

Nou... Tinkermans kon vandaag geen 5sec wachten op een emmertje en is finaal door de draad gegaan, gebonden paard meegesleurd, 5 palen af, ik heb een fikse snee/brandwond op een arm, schaafwond op de andere, ben goddank niet gespiest of onthoofd door de zwiepende draden en afgebroken palzn en andere paard is ook goddank ongeschonden eruit gekomen...

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 00:00

Ik meld mij hier ook, gezien het voor ons ook echt een strijd tegen de kilo's is/blijft. Marnix kwam echt heel, heel dik bij mij aan in november. Hij viel geleidelijk door de beweging die hij kreeg flink af. Helaas zijn er nu door het gras weer wat kilo's bijgekomen. Ze staan op geen hoog gras, het is nagenoeg niks, maar meneer heeft zó'n enorme eetdrang dat hij maar blijft plukken... Afgelopen paar weken hebben ze in de kudde weer op de paddock gestaan. Voor wanneer ze op de wei gaan heb ik een graasmasker voor hem en hij kan daarmee redelijk uit de voeten, dus dat is erg fijn! Ook zijn we de beweging weer flink aan het oppakken en kan ik wel zeggen dat hij weer langzaam begint af te vallen en meer spier krijgt, al zijn we er nog laaaang niet. Dus ik lees graag mee! *\o/*
Qua voer krijgt hij een schepje vitaminebrokjes, drie handjes vitalbix nutri mash slobber, een schep glucobalance, 2 schepjes magnesium, 3 schepjes biotine, scheutje lijnzaadolie en podo druppels.

Zo was hij
Afbeelding

Toen zat hij echt lekker in zijn velletje. Was denk ik april/mei
Afbeelding

Meest recente foto
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 00:53

Nou,ik speur morgen de weide af tot ik het graasmasker gevonden heb en vetzak gaat nu dagelijks aan de longe. En ik fabriceer een paddock met strikt hooirantsoen.

Alleen die verdomde eetverslaving... Ik heb echt geen idee hoe ik hem daar vanaf kan krijgen. Het is puur vreten om te vreten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 08:11

Welkom monody, al heel goed opgeknapt hoor, leuk paard!

Varekaj, ja ze blijven maar eten hè...
Die van mij ook hoor, en nog snel ook, een fijnmazig net is in no time leeg...
Nu maar weer graszaadhooi bij gehaald in de hoop dat hij daar wat langer mee doet omdat het minder lekker is...

Ik vind het wel lastig dat hij wat buikig blijft maar op de bovenlijn nog steeds teveel weg gevallen is. Ben nu ook wel weer ietsje meer lucerne gaan voeren.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:03

Hier ook een flinke eetobsessie. Overal probeert hij constant wat te snaaien. Nu ook een graasmasker op de wei, daar is bij godzijdank aardig relaxed mee en hij heeft hem (nog) niet afgeslingerd... Vreselijk hè. Ik vrees dat dat gewoon eenmaal in het koppie zit, die eten zichzelf gewoon dood als we geen management toepassen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:09

Varekaj, lastige situatie als ze zó into food zijn... Hopelijk geneest alles goed! Goed idee denk ik, van de Paddock, zolang ze wel ook nog wat op zichzelf kunnen bewegen.

Monody, wat een prachtpaard zeg! <3
Ik ben benieuwd hoe actiefoto's met hem eruit zien als hij fit is!

Hier heb ik per ongeluk zelf een stokje voor haar vermageringsplannen gestoken, kreupel... We waren aan het opbouwen (per week, rustig) naar 20 km en we zaten aan 17, maar gisteren de tijd uit het oog verloren met een vriendin en het werd 25. Genoeg pauzes tussendoor en even chillen, maar in de avond erop mankte ze toch. Waarschijnlijk die ontstoken schouder van een paar weken geleden die opspeelt...

Afbeelding
Ze is niet zo impressed met mijn professioneel zalfsmeren vrees ik :') gelukkig nog geen warme pees of gezwollen, geen warme voeten. Deze voormiddag nog eens bekijken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:10

Monody schreef:
Hier ook een flinke eetobsessie. Overal probeert hij constant wat te snaaien. Nu ook een graasmasker op de wei, daar is bij godzijdank aardig relaxed mee en hij heeft hem (nog) niet afgeslingerd... Vreselijk hè. Ik vrees dat dat gewoon eenmaal in het koppie zit, die eten zichzelf gewoon dood als we geen management toepassen.

Ik breek even in :D
Interessant artikel omtrent die '' eetobsessie '' van te dikke paarden

https://hoefbevangen.info/adipokines/

Het zit inderdaad in het kopje, met name bij de hypothalamus en het is dus hormoongerelateerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:18

Prachtige blauwe plek op mijn kont, straks kijken hoe de rest eruit ziet. Zitten is nu niet mijn favo bezigheid gezien de locatie van die blauwe plek :')

Ook als hij meer op gewicht is blijft die vreetdrang, dus het wordt echt een kwestie van doorzetten en heel streng zijn. En accepteren dat hij gaat luchtzuigen. Want als hij een seconde niet kan eten (omdat het opgeschrokt is) of het eten gaat te langzaam (teveel peuteren met de slowfeeders) dan zet hij direct overal zijn tanden in om lucht te zuigen -O-