[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:58

Van zowel de vital en de vitalbix werden die van mij maf. Ergens zit er iets in beide waar ze niet goed op reageren. Nu krijgen ze een mix van equifyt gold en herbs. Daar doen ze het echt wel goed op. Vond alleen dat de jongste in het begin energie voor werk tekort kwam. Die geef ik nu ook erwteneiwitisolaat. Ik zit denk ik op een gram of 70. Ze heeft in iedergeval nu genoeg energie voor werk. Mevrouw vind het alleen vies, dus dat is wel weer een puzzel.
In de Gold zit al best behoorlijk wat eiwitten. De oudste lijkt zich daar wel echt mee te redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 07:11

Ik heb Vital idd ze worden er wat heter van. Nou heb ik koudbloedige types dus voor mij is dat geen probleem. Bij Vital hoef je ook niet veel te voeren. Als ik ff te veel voer in de winter merk ik het wel. Het positieve is dat ze dan veel gaan rennen enzo, en dat is juist goed tegen de kilo's :D

Kirania

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:10

Welke magnesium geven jullie?

De phytonics is op bestelling nu, aangezien haar spieren ook wel wat ondersteuning kunnen gebruiken (en ze schrikt van de vreemdste dingen :') )

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:53

Na veel zoekwerk geef ik sinds een week of 2 de magnesiumcitraat van Pharmahorse. Deze werd op meerdere plekken heel vaak genoemd. Mijn paard eet deze gewoon droog door zijn Agrobs Alphengrun Muesli en zijn balancer brokjes, likt zelfs zijn bak uit, dus hij vind het niet vies. Sindsdien is zijn manenkam sowieso weer zachter gelukkig, maar ik heb hem tegelijkertijd ook tijdelijk van het gras gehaald en op hooi gezet, dus durf nog niet 100% te zeggen dat het alleen aan de magnesium ligt. Maar blijf het zeker geven om meerdere redenen. Ook de Gluco Balance binnen voor wanneer ze straks weer terug de wei opgaan, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:00

Heter worden kan geen kwaad maar spoken beginnen zien, dat is iets minder grappig :P

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:04

Varekaj, ja inderdaad :') Vooral omdat ik dan van dingen schrik die logisch zijn (fazant recht in mijn gezicht gehad over laatst) en zij dan geen enkel spiertje verrekt, maar dan wel opeens de killer side-eye geeft aan een rotte boomstam... Ze wilt ook opeens koste wat het kost naar huis de laatste tijd, dus joepie, probleem nummer twee :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:09

Idem hier. Kijkt normaal niet op of om naar landbouwwerktuigen. Maar dat gele stilstaande kraantje (dat er al een week stond en wat ze zien vanuit de weide)? Nee écht niet langs gaan baas! Dat vreet me op!
Een wapperend lint? Drama. Een container? Help. Een plas? Loch Ness lag op de loer.

Echt niet handig als je normaal jumping/Eventing start, dan kan je dat er helemaal niet bij hebben.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:35

Oh nee, dat lijkt me inderdaad al helemaal niet handig bij eventing _O- Ik snap dat ook echt niet, wat zit er in die hun voer zou je denken, en dan haal je daar al alles uit zodat ze niet bijkomen...

Hier gaat de alpengrun mash er overigens opeens beter in, ze hadden van een vriendin de overschot van haar equifyt herbs gekregen en het werd unaniem besloten dat hun eigen voer tóch niet zo'n smakelose hoop was :Y)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:51

Na lang meelezen en in de ontkenningsfase te zitten kom ik me hier toch ook melden.
Ik heb een 1,5 jarige shetlander merrie die een beetje heel dik is momenteel.
Vooral vetopslag op de ribben en schouders... Ze drinkt ook nog steeds bij dr moeder wat ook niet helpt aan haar vetjes -O-, ze worden binnenkort uit elkaar gehaald.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:24

Ik had vandaag na jumping het lumineuze idee om mijn ene Dikkie wat elektrolyten door zijn voer te doen, omdat die toch aardig gezweet had.

Hij moest het niet hebben en de ander wou kost wat kost die emmer inpikken. Uiteindelijk een appel er doorheen gedaan en kluts water zodat het slobber werd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 07:12

Ik geef na het rijden altijd een klein beetje Vitalbix slobber met een schepje electrolyten, dat wordt hier goed gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:14

Vorige jaren had ik een poedervorm, die was geurloos. Over het voer en tikje vochtig maken was voldoende, of met wat olie er overheen zodat het aan het voer bleef kleven.

Nu heb ik vloeibare gekocht en daar hangt wel een beste geur aan. Ik vind het best lekker ruiken. Paard stak zijn neus in de emmer en bedacht meteen "vreet het zelf" :))
Appelstukjes heeft hij er vakkundig uit gepeuterd. Pas toen ik het echt nat maakte tot het een soepje werd ging het vlot binnen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:35

Meelezer meldt zich, fijn om ook eens andere verhalen te lezen van mensen die worstelen met te dikke paarden. :(:)

Mijn IJslander merrie gaat niet op het gras, dat scheelt, maar staat ivm een blessure op een stalletje met uitloop. En kan dus gewoon maar weinig lopen. Haar slowfeeder heeft inmiddels 3 lagen netten over elkaar heen om maar voldoende te 'slowen' want ze eet als een bouwvakker. Ze krijgt 2x per dag een volle slowfeeder en daarmee staat ze minder dan 4 uur zonder voer voordat de volgende voerbeurt is.

Helaas moeten we het doen met voordroog, maar die kwam gelukkig niet al te slecht uit de ruwvoerscan. Voldoende eiwit maar laag in suikers en energie. Ik twijfel af en toe of ik stro zal toevoegen, maar ben ook bang voor verstopping.

Verder krijgt ze dagelijks een beetje vitalbix, gluco balance en een scheutje lijnzaadolie. Overweeg de lijnzaadolie ook maar weg te laten.

De afgelopen weken is ze dagelijks 20 min aan de hand gestapt, inmiddels zit ik er 5x per week 30 min per dag op in actieve stap. Op de rustdagen wandelen we aan de hand 20-30 min. Hopelijk mogen we in de komende weken ook wat draf en tolt toevoegen zodat ze wat meer vetjes gaat verbranden. Is nu denk ik vooral binnen de perken houden, en als ze meer kan, volhouden...

Maar ik kan dit topic dus voorlopig wel gebruiken want ook wij hebben een lange weg te gaan. Ik denk dat er zeker 50 kilo af mag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:47

Hier ook IJslanders en momenteel voer ik meer stro dan hooi.
Dat gaat uitstekend. Ik heb het wel langzaam aan het rantsoen toegevoegd en steeds verder opgebouwd.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:52

Ninx schreef:
Hier ook IJslanders en momenteel voer ik meer stro dan hooi.
Dat gaat uitstekend. Ik heb het wel langzaam aan het rantsoen toegevoegd en steeds verder opgebouwd.

Hmm, toch maar eens een gesprekje over aangaan dan met de boer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:13

Ik voer nu even wat anders dan de inshape, even de Vital gestopt en eerlijk... Ik mis toch wel wat pit nu. Dus ga de vital terug toevoegen in het rantsoen en als deze zak krachtvoer op is terug naar de inshape. Of een ander krachtvoer van pavo, weet niet of je de inshape ook kan blijven geven als ze op gewicht zijn.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:58

Dit webinar kwam voorbij op mijn tijdlijn en moest meteen aan dit topic denken.. Bij Pavo had ik wat twijfels, maar Carolien is echt een autoriteit.

Agenda
1. Ontstaan obesitas en gezondheidsrisico’s
2. Vaststellen van obesitas & bepalen Body Condition Score (BCS)
3. Therapie voor obesitas:
- Management
- Voeding
- Beweging (door sportfysioloog Dr. Carolien Munsters)
4. Take home messages
5. Live Q&A - stel jouw vraag aan onze experts

Afbeelding

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:02

Had hem ook gezien en heb me ingeschreven! Ben benieuwd wat er nog van "nieuws" aankomt, het meeste denk wel aan qua common sense maar het is altijd eens interessant inderdaad om het van een sportfysioloog te horen. Van al die voedingsleveranciers advies krijgen is maar biased, vind ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:15

Kirania schreef:
Had hem ook gezien en heb me ingeschreven! Ben benieuwd wat er nog van "nieuws" aankomt, het meeste denk wel aan qua common sense maar het is altijd eens interessant inderdaad om het van een sportfysioloog te horen. Van al die voedingsleveranciers advies krijgen is maar biased, vind ik.

Maar die heeft zich denk ik ook aan Pavo verbonden, dus hoe betrouwbaar is dat dan? En wie zegt dat zij gelijk heeft?

Ik ben altijd heel kritisch. Vaak zie ik dat de mensen die het beste kletsen of hun verhaal mooi inpakken, de meeste volgers krijgen. Of wat de mensen het makkelijkste is.

Het is echt niet ingewikkelder dan het is; Voer moet in verhouding staan tot beweging. Dat roep ik al tig jaren. Maar vaak is voldoende beweging geven voor mensen lastig, dus zoeken ze naar alternatieven die hun passen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:21

superpony schreef:
Het is echt niet ingewikkelder dan het is; Voer moet in verhouding staan tot beweging. Dat roep ik al tig jaren. Maar vaak is voldoende beweging geven voor mensen lastig, dus zoeken ze naar alternatieven die hun passen.

Toch kun je qua beweging wel wat info delen. Duurbeweging werkt vaak beter dan even wat rommelen in een rijbak.
Het type beweging, en hoe dit echt verantwoord op te bouwen vraagt wel om iets meer kennis.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:22

Die van mij was ik net weer lekker aan het opbouwen in de beweging, ik kon zelfs alweer wat ribben voelen. Maar nu is helaas mijn tuig stuk, dus ik moet eerst nieuw tuig bestellen en dan zal ik dit weekend het gaan aanpassen. Ze krijgen eigenlijk niks aan brok, alleen een paar voor de smaak als de andere paarden ook krijgen. Dus het enige wat ze krijgen is gras nu. Maar nu even een paar dagen geen beweging dus, behalve wat staprondjes. Ik doe wel veel duurtraining met hem, veel km's buiten in draf, af en toe een galop en een stap tussendoor. Maar we zitten voornamelijk in draf. Ik weet niet of dat goede duurtraining is of niet, maar ik men nu gemiddeld 5 km per rondje en doe daar 45 minuten over.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:39

superpony schreef:
Kirania schreef:

Maar die heeft zich denk ik ook aan Pavo verbonden, dus hoe betrouwbaar is dat dan? En wie zegt dat zij gelijk heeft?

Ik ben altijd heel kritisch. Vaak zie ik dat de mensen die het beste kletsen of hun verhaal mooi inpakken, de meeste volgers krijgen. Of wat de mensen het makkelijkste is.

Daar geef ik je zeker groot gelijk in! Daarom zeg ik ook niet dat ik alles maar voor waar ga nemen wat ze zegt; ik vind het altijd "verdacht" als het onder leiding van zo'n grote (om eerlijk te zijn brol...) voerleverancier komt. Mits het van agrobs zou komen zou ik al sneller de neiging hebben dingen voor waar aan te nemen, maar dat is ook een totaal ander bedrijf, en je moet natuurlijk altijd even fact-checken.

@Jorex, stap en draf is het beste voor duurtraining, galop is vaak echt gezien als krachttraining, vooral in endurance, omdat de hartslag van de paarden daarvan simpelweg te hoog gaat, en dan ben je niet meer aëroob aan het trainen en goed vet aan het verbranden. Zeker eens een webinar volgen over endurance als je dat interesseert, imo nog steeds de beste manier om ze te doen afvallen op een gezonde manier.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:47

Ja ik ben met mijn ene pony ook geïnteresseerd in mendurance. Dus Endurance alleen dan voor de kar. Het enige probleem is dat we dat gemiddelde tempo niet halen (het minimale dan), dus daarom heb ik dat nog niet gedaan met hem. 2 Jaar terug reed ik in de zomer gemakkelijk 40 km met hem weg, maar wel maar een gemiddelde snelheid van 7-8 km/h. Ons gemiddelde lag afgelopen keren rond de 6 km/h, want hij wilde niet lekker lopen. Achteraf denk ik dat hij het aangevoeld heeft dat het borsttuig minder goed werd. Hij liep gisteravond wel vlotter, maar toen heb ik ook meer galopjes meegepakt, omdat hij telkens maar in 1 galop aansprong terwijl hij beide kanten om wel kan. Gelukkig gebeurde het borsttuig gisteren in de bak met de andere pony en niet op buitenrit met hem. Maar goed dit is dus de gesp:
Afbeelding
Ik heb zojuist nieuw tuig besteld en hopelijk is dat zaterdag binnen en dan kan ik weer opnieuw beginnen met afstellen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:32

Oef, da's ook rot zeg van die gesp := Maar inderdaad, ik haal die minimum ook niet... hier in Belgie is dat zelfs 10 pkm/u. Misschien met afvallen en veel lange, tragere routes doen dat het wel komt. Opbouwen! Endurance-trainingsschema's zijn hier het best bevallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:02

Maar qua bewegen houdt voor mij ook het totaal plaatje in.

Ja, min 15min draven zou hb kunnen voorkomen had ik ooit gelezen en klinkt al als een aardige start.

Maar vrije beweging komen de meeste paarden echt niet aan voldoende beweging.

's winters staan paarden vaak in een piep klein paddockje en wordt er wat gestaan.
Of mensen gooien hun paard los. In beide gevallen hoor je dan; ze zijn er vandaag wel lekker uit geweest...........Tja

Of met weideseizoen. Tijdens opbouwen gaan ze vaak eerst wat minder en worden daarna op stal gezet. Logisch, want pensionstallen zijn er vaak niet op berekend om paarden vaker buiten en binnen te zetten.
Maar juist na weidegang zou bewegen goed zijn.
Niet iedereen kan en zal een pp aanleggen, maar bijv een pad rondom de wei en beginnen met kantjes maaien zou al een beter alternatief zijn. Na weidegang paarden opvangen op een paddock of stuk bestraat bijv en nog laten rondlopen is al beter.