[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:05

Leo, ik herken dat ook. Ik ben erg van afwisseling ondank dat ik rijden ook erg leuk vind, heb ik ook wel eens zin om eigenlijk niets te doen. Gewoon een beetje rommelen, maar dat kan nu eigenlijk niet omdat ze moet bewegen. Ik hanteer alsnog 1 dag in de week vrij, soms is dat echt vrij dan kom ik ook niet. Soms kom ik maar poets ik alleen of ik was haar staart of vlecht de manen. Of wat rek en strek oefeningen.
Alle andere dagen probeer ik iets actiefs te doen, longeren vind ik zelf saai dus dat maak ik dan zelf leuker. Combineer het met grondwerk, eerst opwarmen met wat stappen en grondwerken. Dan 5 minuten wat draf en galopwerk, dan weer wat grond werk ( ik wandel tussendoor nog wel eens een rondje baan) dan weer 10 minuten wat draf/galopwerk en dan weer die longeerbak uit en buiten uitstappen. Of zoiets. Zo heeft ze toch 15-20 minuten semi intensief gewerkt maar heb ik niet het idee dat we echt hebben staan longeren. Vrijspringen vind Roxy erg leuk, dat plak ik dan vaak nog ergens tussen.
Pas hadden we een schriktraining parkours, toen ze niets meer eng vond ben ik rondjes met haar door dat parkour gaan draven. Beetje zoals ze met honden door zo'n parkour doen. Ze vond het fantastisch, over zeiljes heen, door poolnoodles, zigzaggen door pionnen, balkje met eenhoorn ernaast.
En stiekem hebben we een hele rustige training ineens toch wat intensiever gemaakt.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:42

Leuk om te lezen Lenexa. Ik zou dat ook graag meer willen doen. Alleen heb ik dus vrij weinig verstand van grondwerk. Ik heb ooit van een stalgenootje wat beginselen geleerd en telkens als ik denk ik ga dit wat actiever oppakken dan heb ik er toch het geduld niet voor.. Ik vind het een goede tip om dit er bij te pakken als ik toch al van plan was om te gaan longeren :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:49

Nouvel schreef:
Hmm ze hebben bij ons de wei kort gemaaid voor het te ver doorgegroeide gras en het onkruid.
Op zich prima natuurlijk, maar wel even dilemma wat ik nu moet...
Kan hij met zijn graasmasker nog voldoende gras pakken en gaat hij dan niet het gemaaide gras pakken omdat dat makkelijker gaat?
Dat lijkt me niet zo goed...
Of dan toch graasmasker maar af...
Maar kort gras is juist niet goed...
Wat is nu wijs? -O-

Als je mager lang gras kort maait, dan krijg je mager kort gras toch? Is juist ideaal: geen hoge voedingswaarde, en kunnen ze geen massa's van binnenschrokken, ik weet zelfs niet of graasmasker dan nodig is.

Die lange opgeschoten weides vind ik juist riskant: als je die opgeschoten stoppels afmaait, schrik je soms welke mooie groene weides eronder liggen. Ik ben voorzichtig met die adviezen over lang en kort gras, het ene gras is het andere niet, en het ene paard is het andere niet.

Ik zou ze echter niet laten eten van het gemaaid gras dat is blijven liggen, heb er hier nog gehad die slokdarmverstopping kregen ervan.

Die van mij mag van de DA de hele dag op een kale wei (advies gekregen enkele weken na haar acute HB). Ik heb al mijn weides laten maaien, behalve de track. Nu zit ze met strookbegrazing op de track, en dat gaat prima, ook al is ze super gulzig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:16

hwn, maar kort gemaaid gras wil groeien en dat is het probleem van kort.

Onder lang gras zit een mooie grasmat? Het IS een mooie grasmat. Voor een goede paardenwei wil je juist geen voetbalveld.

Dierenartsen weten echt vaak nog niet veel en op een kale wei zetten is wel heel ouderwets inmiddels. Maar je hoort het nog heel vaak dat mensen te dikke paarden, hb paarden etc op een korte wei zetten.

Sowieso is een paard uithongeren niet de oplossing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:32

Ik reageer trouwens net bij de in shape en ook maar even hier......

Voor we de pavo in shape probeerden, was ik mijn obesitas/hb ruin al wat meer eiwitten gaan geven. Ook omdat hij luchtwegproblemen heeft en we met een ander paard al hadden gelezen dat dit gunstig kon werken.
Ik was huiverig om een te dikke pony bijv een schep lucerne te geven, maar hij begon ook wat in te vallen op de bovenlijn, dus toch gaan doen.

De pavo in shape vind ik een duur zak voer voor iets wat vrij simpel is. Hoog eiwit en een vit brokje, Rest is voor langer en lekker eten. En er was nog amper aan te komen.

Het is nu natuurlijk ook zomer, dus zomervachtje is ook mooier. Maar meneer zit echt beter in zijn vel.

Ze komen hier ongeveer een uurtje op het gras, maar sla ook weleens een dag over als ik ze iets te lang erop heb gehad een dag, ze iets wat opgeblazen zijn etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:40

Hier zijn ze allemaal gek op de inshape. Hij was echter niet geleverd, dus had ik zoals pavo adviseert de Vital eens aangekocht.
De 2 dikkerds vinden hem lekker, de andere 2 die zeker hun vitaminen nodig hebben voor groeien/werk... Die laten hem even makkelijk staan -O- dus voor die 2 nu even een graanvrij/laag in suikers "sport"muesli van een ander merk. Als die op is eens bekijken welk basisvoer van pavo nog een optie is. Want sinds ze pavo inshape krijgen glanzen ze je wel tegemoet en de bruine heeft zelfs subtiele appeltjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:30

Varekaj schreef:
Hier zijn ze allemaal gek op de inshape. Hij was echter niet geleverd, dus had ik zoals pavo adviseert de Vital eens aangekocht.
De 2 dikkerds vinden hem lekker, de andere 2 die zeker hun vitaminen nodig hebben voor groeien/werk... Die laten hem even makkelijk staan -O- dus voor die 2 nu even een graanvrij/laag in suikers "sport"muesli van een ander merk. Als die op is eens bekijken welk basisvoer van pavo nog een optie is. Want sinds ze pavo inshape krijgen glanzen ze je wel tegemoet en de bruine heeft zelfs subtiele appeltjes.

Maar ik geef dus voor de eiwitten lucerne. Als ik ze wil helpen met verharen geef ik ze pure lijnzaad gemalen bijvoorbeeld.
De Vital hebben we wel een tijd geprobeerd, maar hier gingen ze wel meer schuren.

Als je iets koopt voor sobere paarden, is het vaak niet zo hoog in eiwitten en dat is in mijn ogen net het grote verschil.

Plus, dat de in shape wel behoorlijk duur is in verhouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:13

Dan vind ik de Vital met een zak van 20kg voor €51 anders toch ook niet goedkoop :') OK, je moet er amper 100gr van geven, dat klopt. Maar het was de eerste keer wel ff schrikken aan de kassa.

En ofwel is het van de Vital, ofwel moet ik terug meer gaan doen, maar mijn bruine (normaal gezien coole kikker) zag gisteren op pad plots overal spoken. Hij vertikten zelfs voorbij een stilstaande graafmachine te stappen. Terwijl hij normaal die dingen net rete-interessant vindt.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:41

Ik bereken elk voer qua kosten per portie, de pavo vital ging ze hier schuren

Daardoor besloten voer zonder luzerne te voeren, nu victorious secret 200 maar stap hierna weer terug naar de metazoa superfit broxx op timothee basis

De vs200 lijkt niet perse meerwaarde te hebben aan Eureka te zien

Maar in jullie ervaring helpt voor het afvallen meer eiwitten?
De in shape spreekt me niet direct aan als ik de samenstelling lees nl

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:15

Die van mij krijgt de brok en muesli van Vitalbiks aangevuld met een schep lucerne.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:29

Die van mij krijgt nu echt het minimale Vitalbix met een minimaal handje lucerne voor de structuur. :o Puur voor het idee en om de Gluco Balance in te mengen.

Ik heb net voor het eerst na mijn werkdag met hem gereden. Normaal doe ik op deze dagen wat grondwerk. Maar we moeten beide aan de bak nu. ~~}>

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:51

Hier wordt de marstall force gegeven als vitamine en mineralen extra.
Nu is deze bijna op en had ik begrepen dat afwisselen geen kwaad kan.
De pavo vital ging ze zand eten en vitalbix vind ik vrij duur.

Ponylief krijgt dieetmix en hier zit alle vitamine en mineralen in. Alleen moet ik dan 2x zo'n 3/4 schep geven en dat vind ik nu nog teveel gezien het weinige werk. Al mag ze soms wel iets meer energie hebben tijdens het rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:29

De inshape zou qua verhouding zowat perfect zitten. Ik heb ook geen plek om 3-4 verschillende zakken te bewaren, dus ik zoek steeds iets waar ze allemaal goed mee zijn. En met de inshape lijkt dat wel een goeie zet geweest te zijn.
De Vital weet ik niet of ze meer schuren, het stikt hier immers ook van de vliegen dus dat kan ook van zijn.

Vandaag dikkertje gelongeerd met zadel van mijn andere paard. Het ligt er gewoon bovenop, maar goed. Gaat er vooral om dat hij er weer aan went.
En daarna met andere paard naar de les geweest. Nu proberen om dat werkritme voor beide aan gang te houden.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:48

Varekaj, hier is dat ook plots, het enige dat veranderd is dat ze hooi in slowfeeders bijkrijgen en mijn merrie krijgt insulineresistentie kruiden... Eens bekijken wat er precies in zit dan waar ze op kan reageren, vandaag was echt een 'oh nee een boomstronk' dag :')

Ik geef agrobs alpengrun mash hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 23:29

Het enige wat hier gewijzigd is, is dus pavo Vital ipv inshape. Qua energie en looplust kan ik niet klagen. Hij wil wel maar vandaag tijdens de les had hij het toch wat lastig. Dus ook rijpaard gaan we wat meer en steviger oppakken in het werk.

Tinkertje vandaag 4x 2 minuten laten draven met 2 minuten stap telkens tussen, en op beide kanten 2x 30sec galop met ongeveer 1min15 stap tussen. Ging hem prima af, wel wat bezweet maar niet zeiknat of doodop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 00:39

Een zak Vital van 20kg voor 50 euro is natuurlijk niet duur als je daar lang mee doet, omdat je weinig per keer geeft.

De Inshape heeft de Vital er al in zitten, maar is niet te doseren. Je geeft dus elke dag een andere hoeveelheid.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:19

Pavo Inshape kende ik nog niet dus ik heb het eens opgezocht en in voervergelijk in de vergelijking met Vitalbix gezet.
Eigenlijk scoort het maar op heel weinig punten "beter" dan Vitalbix. Meer eiwitten is wel gunstig kan ik me voorstellen.
Ik schrok er wel van dat een dieetmix nog steeds tot 7% suiker bevat. Dat klinkt vrij fors tov Vitalbix <4%. Al is het nog steeds laag natuurlijk.

Vooralsnog zie ik geen reden om het te gaan proberen. Mijn paard doet het verder prima op Vitalbix, zolang ik het meng met een heel klein beetje lucerne (alleen de brokjes laat hij half staan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:27

Ergens makkelijk aan geraken speelt voor mij ook wel een rol. Voor Pavo heb ik een plek waar ik niet zo vaak kom maar die nog niet zo ver is om naartoe te gaan en die veel keuze hebben (naast pavo hebben ze nog paar andere, minder vaak voorkomende voeders). Vitalbix, marstall, cavalor... Is heel wat lastiger. Ofwel nog een stuk verder weg, ofwel maar beperkte keuze.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:32

Dat is idd wel belangrijk natuurlijk :j Ik heb Vitalbix in het begin laten bezorgen maar handig was dat niet. Ergens vorig jaar ging een lokale diervoederzaak het verkopen dus ideaal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:01

Bespiering en energie behouden EN ze slank houden tegelijk is best een uitdaging. Dus hoe houd je ze kort, maar voorzie je toch in voldoende eiwit en energie?

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:13

Ik had van horsefood een heel mooi product gezien alleen zitten er kruiden in en heb begrepen dat je dat beter niet het hele jaar door moet geven.
Is de Horsefood happy summer mix.

Toen keek ik naar de Havens Natural Balance maar die vond ik veel te hoog in zetmeel >35. Een beetje suiker is niet erg voor mijn pony (4-7%) en granen ook geen probleem, maar wil liever weinig zetmeel.

Ook nog de marstall fraser light gegeven maar dit at ze op een gegeven moment niet meer helaas. Vond dit ook wel een mooi product.

Ik geef mijn pony nu een beetje vitalbix luzerne bij de dieetmix (z+s 12%). Voor de eiwitten de luzerne. Als ik nu met mijn hand langs haar buik ga met lichte druk voel ik netjes de ribben.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:37

Ik geef die van mij sowieso extra eiwit ivm pssm en hij het er goed/beter op lijkt te doen. Kan het wel proberen even weg te laten, maar ik durf het niet. Hij doet het zo goed, dat houd ik graag zo. O:)

Je hebt eiwit ook in poeder varianten, zoals erwteneiwitisolaat. Meeste geven rond de 50-100 gram, maar meer of minder kan ook, net wat nodig is.

En kwa pensionstalling en niet alles kwa voer te kunnen herken ik. Wat dat betreft heeft elke stal wel wat. De een modder, de ander 'slecht' voer, weer een ander duur,.. Of zoals hier, zijn er mega veel mooie plekjes. Maar met kort gras, wat die van mij niet moet hebben ivm pssm. Maar gelukkig staat hij nu bij een stal waar de eigenaar super meedenkt en helpt waar kan. Hij staat hier wel nacht op stal, maar zolang paardlief zich goed voelt en blij is, ben ik dat natuurlijk ook! :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:47

Mijn absolute voorwaarde is dat hij jaarrond 24/7 in de groep staat met bewegingsvrijheid. Hier omgeving Den Haag is dat zo zeldzaam dat ik echt in mijn handen knijp met wat ik heb :j als ze zou inderdaad op hooi overgaan dan ben ik erg blij. Concessies moet je echter altijd ergens op doen in pension (en überhaupt in een groep inderdaad) dus het blijft altijd afwegen.

Vandaag eens een foto gemaakt van bovenaf, waar de "probleem zones" heel duidelijk op zijn. Hopelijk met een poosje een positieve vergelijk foto om er naast te zetten :D

Rock z'n "love handles" := :o
Afbeelding

(Als die vetrollen achter z'n schouders en bij z'n flanken weg zijn geeft het al een heel ander beeld denk ik)

Vandaag hebben we een halfuur gewandeld, de dijk een paar keer op en af gegaan (helling) en een flink stuk aan de hand gedraafd. Hij was wakker en voorwaarts dus dat vond ik een vooruitgang ten opzichte van vorige week. Verder was de bodem te nat om echt wat te doen helaas.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:57

superpony schreef:
hwn, maar kort gemaaid gras wil groeien en dat is het probleem van kort.

Onder lang gras zit een mooie grasmat? Het IS een mooie grasmat. Voor een goede paardenwei wil je juist geen voetbalveld.

Dierenartsen weten echt vaak nog niet veel en op een kale wei zetten is wel heel ouderwets inmiddels. Maar je hoort het nog heel vaak dat mensen te dikke paarden, hb paarden etc op een korte wei zetten.

Sowieso is een paard uithongeren niet de oplossing.

Ik heb de mijne nu al 2x bevangen gehad op een lange wei (waaronder bij mij dus blijkbaar wel een voetbalveld zit), en daarna relatief snel (na paar weken paddock) 12 uur op een korte wei (strookbegrazing) en werkt goed.

Je kan wel zeggen: "DA'en weten het niet", maar ik vertrouw ook niet blindelings op alle internetverhalen die soms ook een eigen leven gaan leiden doordat ze x maal overgenomen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:17

Ik moet zeggen dat de inshape mijn ene paard wel mooi in de bespiering liet komen op de achterhand. Je ziet altijd wel duidelijk dat hij strakke billen heeft maar nu zie je echt mooi de 3 grote spieren afgelijnd staan 8-) De rest waren we nog mee bezig :))

Mini Fatso stond vandaag te schuren na het eten van zijn Vital -O- Dus dat gaan we ook niet meer vervolgen als de zak leeg is.

Ik gaf vaak Aveve sport mix zero voor mijn wedstrijdpaard en hij eet het heel graag, maar ik mis er wel nét dat tikje meer energie van. Met de inshape had ik dat probleem niet, en nu met de Vital ook niet.