Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:58

Eapy schreef:
Kan hij een magnesium tekort hebben?

Nee bloedonderzoek wees geen magnesium tekort. Krijgt dit na training wel bij kan geen kwaad

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:00

Magnesium tekort kun je niet testen in het bloed dat is niet betrouwbaar.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:37

Inderdaad, magnesium wordt opgeslagen in botten/tanden/spieren. Heb je je hooi geanalyseerd? Misschien zit hier veel suiker in? Heb je hem op PPID laten testen?

En ik ga het toch vragen — hoe staat het paard gestald? Hoeveel komt hij buiten met vriendjes?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:44

Eapy schreef:
Inderdaad, magnesium wordt opgeslagen in botten/tanden/spieren. Heb je je hooi geanalyseerd? Misschien zit hier veel suiker in? Heb je hem op PPID laten testen?

En ik ga het toch vragen — hoe staat het paard gestald? Hoeveel komt hij buiten met vriendjes?

Hij staat van 9 tot 5 op de wei. En van Mei tm oktober 24/7 buiten. PPID zegt mij niks ik zal er eens naar kijken.

Dit is wat ik kan vinden erover en vind ik niet echt bij mijn paard passen Over het algemeen zijn de eerste verschijnselen van PPID lusteloosheid en verminderd presteren. Daarnaast zien we vaak een of meer van de volgende verschijnselen: slecht verharen, een lange krullende vacht, overmatig vet boven de ogen, spierafname, abnormaal zweten rond de nek en de schouders. Paarden met PPID drinken en plassen veel en hebben een verminderde weerstand. Dit kan zich uiten in herhaalde of chronische infecties en een vertraagde wondgenezing. Merries met PPID zullen moeilijk drachtig worden en krijgen soms een spontane melkgift. Ook worden in zeldzame gevallen epilepsie en blindheid waargenomen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:54

Mijn haf heeft ppid en ook niet alle symtomen. Hij heeft zeker geen krullendew vacht. Ook geen overmatig vet boven de ogen en zeker toen net ontdekt was ook geen spierafnemen en ook niet extreem zweten. Kwa drinken plassen geen idee want hij loopt 24/7 buiten dus kon ik niet over oordelen.

Ook zijn wond genezing is miss nu iets trager maar toen ook niet.

Vaak zijn dit symtomen in verdere stadium!

Waarom ik ben gaan testen met 21 jaar is omdat ik wel merkte dat hij minder goed door zijn wintervacht heen kwam. Eind juni had hij nog een vrij dik pak. Wat hij wel heeft ik vage goudkleurige plukjes in zn vacht vooral met wisseling van de vacht. Zijn waardes waren ook niet extreem hoog

Ja hij is nu 25 en merk ik nu wel dat zijn rug bespiering minder wordt. Hij krijgt geen medicatie omdat hij daarop slecht reageert.

kwa lustenloosheid en minder presenteren ook niks van gemerkt.

Beste om te testen is sept/oktber (ook al zijn de meningen daar ook over verdeeld).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:10

michelle933 schreef:
Eapy schreef:

Hij staat van 9 tot 5 op de wei. En van Mei tm oktober 24/7 buiten. PPID zegt mij niks ik zal er eens naar kijken.

Dit is wat ik kan vinden erover en vind ik niet echt bij mijn paard passen Over het algemeen zijn de eerste verschijnselen van PPID lusteloosheid en verminderd presteren. Daarnaast zien we vaak een of meer van de volgende verschijnselen: slecht verharen, een lange krullende vacht, overmatig vet boven de ogen, spierafname, abnormaal zweten rond de nek en de schouders. Paarden met PPID drinken en plassen veel en hebben een verminderde weerstand. Dit kan zich uiten in herhaalde of chronische infecties en een vertraagde wondgenezing. Merries met PPID zullen moeilijk drachtig worden en krijgen soms een spontane melkgift. Ook worden in zeldzame gevallen epilepsie en blindheid waargenomen.

Paardlief hier had alleen de slaapaanvallen en wat minder alert, maar toch PPID en is pas 13. Dus ik zou het zeker mee nemen in je onderzoek :)

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:36

Weten jullie of er NL leverancier zijn van het merk Forage Plus?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:12

Mensen hier ervaring met Hoveler en dan voornamelijk de Hoveler pur Gastro? Mijn paard staat hier sinds een paar dagen op. 1 bekerschep per dag. Wellicht dat ik dit in de toekomst nog ga aanvullen met oerbalans

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:45

Een vraagje: geven jullie je jeugd (van afgespeend veulen tot 3 jarige) iets van extra supplementen als ze in de winter geen vers gras ter beschikking hebben? Hier krijgen ze veulenbrok en hooi. Zo ja wat precies?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:57

Umeo schreef:
Een vraagje: geven jullie je jeugd (van afgespeend veulen tot 3 jarige) iets van extra supplementen als ze in de winter geen vers gras ter beschikking hebben? Hier krijgen ze veulenbrok en hooi. Zo ja wat precies?

Ik voer een balancer en luzerne voor de eiwitten, verder niks

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:22

Umeo schreef:

Ik gaf naast ruwvoer breed&grow van Vitalbix totdat ze werd ingereden. Sinds ze deze winter onder het zadel is lijkt ze te kort te komen dus ben ik aan het bijvoeren met extra olie, eiwitten en bietenpulp.
Ze wordt over twee weken 4 jaar inmidels.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:09

Ik ben vandaag gestart met de balancer van Fibra.
Ze kreeg de ruwvoermix al en via equiday een leuke actie met emmer *\o/*

Opvallend is dat ze het direct smakelijk at.

Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:03

Mensen hier ervaring met oerbalans?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:20

michelle933 schreef:

Ff zoeken via bovenin en dan alleen in dit topic, vind je zat

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:36

michelle933 schreef:

Ik ben er mee gestopt. Mijn paard haar weerstand ging erg naar beneden. Steeds last van ontstoken ogen en mokachtige klachten linksachter. Ben overgestapt op Pre Active van Equifyt en merk dat ze echt beter in haar vel zit.
Maar zie ook veel berichten van mensen die wel tevreden zijn.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:48

Hier voer ik de oerbalans nu een maandje. Merk nog weinig verschil met de pavo vital die we daar voor hadden. Ben de oerbalans gaan voeren omdat deze een veel hoger aandeel vitamine A bevat. Tot nu toe ben ik nog tevreden. Onze pony hadt op de vital in de zomer wel eens jeuk klachten en een soms droge mok. Andere twee hadden op de vital geen klachten.
Allemaal eten ze het goed.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:58

Hallo allen.
Er zijn nieuwe interessante soorten voeders op de markt.
Van vitalstyle 3 verschillende muesli's wel met luzerne en deze kan je volledig geven of minder en aanvullen met oerbalans.
Ik heb nu een zak light en sober, voor mijn stevige paard. Ik geef 500 gram en 50 gram oerbalans.
https://www.vitalstyle.nl/light-sober

En nu komt vitalbix ook met een nieuwe interessante muesli. Zonder luzerne.

https://vitalbix.com/webshop/complete-v ... sli/22-kg/

Ik heb van de laatste proefzakjes en beiden worden graag gegeten.

Wat vinden jullie van deze nieuwe muesli's?

Ik vind het wel heel handig dat je niet van alles meer moet mengen.
Qua prijs en wat je moet geven kom ik met vitalstyle vlgs mij iets duurder uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:06

Ik vind het zelf juist wel handig om zelf te mengen, maar ik heb dan ook 4 paardjes. Met een balancer voorzie ik ze van vitamine en mineralen en verder krijgen ze eiwitten, vetten en vezels naar behoeften.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:08

Ik meng ook zelf, maar ook omdat ik er 3 met verschillende behoeftes heb. Ben wel benieuwd naar de ervaringen :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:55

Die eerste zou ik op failliet gaan. Mijn volwassen merrie zou 3kilo per dag moeten hebben. En de andere 4 ook minimaal 1 kilo. Dan is met 2 dagen een zak leeg :+ 3 kilo kan ook niet in 1 voerbeurt…

De vitalbix lijkt iets interessanter, maar nergens de complete ingrediënten te vinden. Jammer, want nu weten we bijv geen eiwitgehalte en vorm van vitamine E. En alsnog moet mijn merrie zeker 840 gram per dag hebben…

Ik heb ook jarenlang zelf gemengd. Maar sinds ruim een half jaar toch terug op 1 soort brok, een met waardes die aansluiten op mijn paarden en ik dan qua hoeveelheid kan managen. Gaat eigenlijk boven verwachting goed.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:57

Als je naar onderen scrollt staat de ingrediënten en analyse. Wat ik Xie is de RE 9,7.
Wat voor brok geef je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:03

Waar zie jij dat dan? Als ik naar onderen scroll zie ik geen analyse van de vitalbix hoor.

Edit: Grapje op een andere pagina wel.

Ik vind hem echt mega laag in eiwit! Dan vind ik de pavo inshape een mooier product maar die heeft wel luzerne.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:32

chery schreef:
En nu komt vitalbix ook met een nieuwe interessante muesli. Zonder luzerne.

https://vitalbix.com/webshop/complete-v ... sli/22-kg/

Ik heb van de laatste proefzakjes en beiden worden graag gegeten.

Wat vinden jullie van deze nieuwe muesli's?

Ik vind het enerzijds handig want ik voer voor de lekker een muesli of grasmix erbij. Maar mijn paard is soms even klaar met een grasmix of muesli en dan moet ik apart voeren.

vwb samenstelling vind ik de eiwitten prima voor een gewoon recreatiepaard die geen hogere eiwitbehoefte heeft. Komt overeen met bijv. metazoa muesli of hartog grasmix. Voor mijn senior had er meer koper en zink in mogen zitten, maar voor een 'gewoon' paard vind ik hem wederom goed. Selenium en aminozuren had er van mij wel flink meer in gemogen. Voor een muesli prima, maar als vitaminebrok vind ik dat veel te laag.
Qua prijs kom ik gelijk uit als ik 300gr Vitalbix balancer+ geef met extra vitamine e/selenium of de Victorious secret icm Metazoa muesli.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:44

Spenk schreef:
Waar zie jij dat dan? Als ik naar onderen scroll zie ik geen analyse van de vitalbix hoor.

Edit: Grapje op een andere pagina wel.

Ik vind hem echt mega laag in eiwit! Dan vind ik de pavo inshape een mooier product maar die heeft wel luzerne.

Tja wat is mega laag! Ik denk soms wel eens slaan mensen tegenwoordig niet door met al die hoge eiwitten. Denk dat het voor recreatiepaarden juist een prima muesli is. Ik zelf ben vooral blij dat er geen luzerne in zit. De muesli van vitalstyle is ook mooi, maar bevat weer luzerne en vind die stukjes luzerne ook erg hard. En hij is enorm duur, want nu betaal je nog een leuk bedrag, maar word straks 30 euro en je moet er kilo's van voeren wil je aan de vitamines komen, of je moet een balancer bij geven. Nee dan geef mij de vitalbix balance + maar. Ga hem ook zeker kopen als ik de hartog comfort op heb. Want die word nu met 2 paarden en een shet toch wat te duur voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:46

Maar een recreatie paard heeft toch genoeg aan een balancer alleen? :) Eventueel met een handje ruwvoermix of een handje muesli.

Mijn sportpaard die Z loopt loopt ook op een balancer met alleen wat luzerne en dat was het :D die krijgt wel extra eiwitten bijgevoerd.