[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:22

Dank je wel Lenexa! Zou het erg zijn om twee keer het zadel erop te gooien? Dus één keer om anderhalf uur te stappen en 1 keer een ander moment op de dag om dressuurmatig te trainen. Onder het zadel kan ik haar goed door laten stappen. Aan de hand wordt het getreuzel.

Vind je paardje inderdaad niet mega obese. Wel iets stevig. Wat doe je met haar in de week als ik vragen mag? :)

Heb het topic al een beetje doorgelezen om te kijken wat anderen doen. Wellicht zitten er tips voor mij tussen. Vind het best erg dat ik het zover heb laten komen, alleen zoals ik al aangaf zat het er binnen no-time op die vetjes :( Als ik straks wat meer mag van de osteopaat dan ga ik ook maar langere buitenritten inplannen (mits de conditie ook beter is).

Lenexa

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:42

Of dat kan is lastig voor een ander te zeggen, ik weet niet in welke staat jouw paard verder is.
Wat ik doe is 3 of 4 keer per week rijden, ik probeer om de dag aan te houden.

De komende dagen is mijn planning:
Maandag: 1 uur dressuurles ( die is pittig )
Dinsdag: buiten wandelen ( uurtje ongeveer )
Woensdag: trailerladen les (tussendoor wat wandelen op het terrein)
Donderdag: buitenrit
Vrijdag: vrij

Ik longeer vaak 1 keer per week, vaak met balkjes of ze mag na opwarmen paar keer vrijspringen. Dan doen we ook nog kort teugelen, daar beginnen de lessen half juli weer voor dus dan doen we dat ook minstens 1 keer in de week maar dat is niet heel intensief omdat ik geen 10 rondjes achter elkaar mee kan rennen. Dus dat combineer ik vaak met een rustige dag ( na buitenrit of les bijvoorbeeld ).

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:45

Een (stille) meelezer komt zich ook melden.

Zo'n 2 maanden geleden is mijn paard stil komen te staan met een (toen nog) onbekende blessure. Paard was al wat aan de volle kant, maar doordat ze niks deedt, maar wel haar "onbeperkt" hooi en het weiland had ging er ook helemaal niks meer vanaf. Na 3 weken zijn we er achter gekomen dat ze White Line Disease heeft en is er een flink stuk van haar hoef afgehaald. Eindstand, konden we weer een paar weken niks doen, zelfs het land is 2 weken niet aan de orde geweest, omdat ze niet wilde lopen.

Begonnen met GB en sinds 4 weken is er toch al bijna 30 kilo af! Er mag nog steeds wel wat af, maar we gaan de goede kant op. Beweging, is het land en 1/2x daags 10-20 minuten stappen. Ligt eraan wat ze wil en kan en hoelang ze op het land heeft gelopen. Over 2 weken komt de dierenarts weer en kunnen we hopelijk iets meer gaan opbouwen.

Afbeelding
Eind april

Afbeelding
Vandaag

Ben blij om dit topic tegen te komen en ervaringen te kunnen lezen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:52

Lenexa schreef:
Of dat kan is lastig voor een ander te zeggen, ik weet niet in welke staat jouw paard verder is.
Wat ik doe is 3 of 4 keer per week rijden, ik probeer om de dag aan te houden.

De komende dagen is mijn planning:
Maandag: 1 uur dressuurles ( die is pittig )
Dinsdag: buiten wandelen ( uurtje ongeveer )
Woensdag: trailerladen les (tussendoor wat wandelen op het terrein)
Donderdag: buitenrit
Vrijdag: vrij

Ik longeer vaak 1 keer per week, vaak met balkjes of ze mag na opwarmen paar keer vrijspringen. Dan doen we ook nog kort teugelen, daar beginnen de lessen half juli weer voor dus dan doen we dat ook minstens 1 keer in de week maar dat is niet heel intensief omdat ik geen 10 rondjes achter elkaar mee kan rennen. Dus dat combineer ik vaak met een rustige dag ( na buitenrit of les bijvoorbeeld ).

Nee begrijp ik. Misschien die vraag ook niet helemaal goed om hier te stellen. Moet ik echt even met mijn instructrice en de osteopaat gaan overleggen.

@Samy, ik was ook inderdaad al blij dat ik dit topic gisteren tegen kwam. Wat fijn dat ze hebben ontdekt binnen toch wel korte tijd wat het is. Hier een merrie waarbij na heel wat onderzoek van de dierenartsen, de hoefsmid en geen duidelijkheid, de osteopaat gelukkig het een en ander heeft ontdekt. Dit heeft alleen op en af me twee jaar gekost en de behandelingen van de osteopaat zijn nog niet klaar. Wat is je paardje al snel 30 kilo kwijt geraakt! :D Hopelijk gaat dit bij mij nu ik wel weer behoorlijk wat kan doen ook gebeuren. Ik zal vandaag even een foto maken en een foto zoeken van hoe het vorig jaar was.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:14

Kirania schreef:
[ [url=m/8pl5yQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
De kleine dikke scheet die ik eens moet beleren voor de kar, maar euh... Zijn buik past niet meer tussen de lamoenen :')

Hier staat ook wel enorm veel gras. Strookbegrazing toepassen met masker, en evt 's nachts eraf en dan primair stro voeren en weinig hooi?

Als ik de mijne hierop zet liggen ze na 1 week op hun ruggetje....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:47

Felien_Kyra schreef:
Dank je wel Lenexa! Zou het erg zijn om twee keer het zadel erop te gooien? Dus één keer om anderhalf uur te stappen en 1 keer een ander moment op de dag om dressuurmatig te trainen. Onder het zadel kan ik haar goed door laten stappen. Aan de hand wordt het getreuzel.

Vind je paardje inderdaad niet mega obese. Wel iets stevig. Wat doe je met haar in de week als ik vragen mag? :)

Heb het topic al een beetje doorgelezen om te kijken wat anderen doen. Wellicht zitten er tips voor mij tussen. Vind het best erg dat ik het zover heb laten komen, alleen zoals ik al aangaf zat het er binnen no-time op die vetjes :( Als ik straks wat meer mag van de osteopaat dan ga ik ook maar langere buitenritten inplannen (mits de conditie ook beter is).

Ik heb een keer een artikel gedeeld die in de Hoefslag stond. Ging om een Engels onderzoek waaruit bleek dat minimaal 15 min draven per dag, zou helpen om gewicht op orde te houden en hb etc te voorkomen.

Aan de ene kant zou ik rustig 2x pd een zadel erop gooien, maar zou dat niet elke dag doen.

Hier zijn ze wel netjes. Ik merk dat ons eigen pp echt een vooruitgang is op hoe de situatie was en vooral zoiets als de heuvel goed werkt voor de buik.

Mn merrie werd wel wat chubby, dus gister weer wat meer bewegen opgepakt. Zijn eigenlijk te druk met verbouwen om te rijden, longeren etc.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:03

Hier ook een mini zonder ribben inmiddels. Oeps. Dus ik lees even mee. Hij gaat vanaf woensdag dagelijks aan de bak. Maar wat is een goed schema? Om de dag voor de kar en dan de andere dag wandelen? Ik men altijd buiten met hem, want bakwerk ligt hem niet. Meestal tussen de 5 en 10 km, grotendeels in draf. Verder zou ik nog met hem kunnen fietsen, alhoewel hij daar eigenlijk te vrolijk is en dan is het meer hij fietst met mij. En verder wandel ik met ze. Mijn andere is ook wel vet, maar daar voel ik ten minste nog ribben op dus die zit nog niet in de gevarenzone. Ik hou meestal ook aan dat ze 1 rustdag per week krijgen, waarop ze dan geen beweging van mij krijgen. Maar ik heb ze 2 weken geen beweging gegeven wegens warmte+daarna een lijf van het baasje die niet wilde. En toen is ie ontploft qua buik. De buik zit ze overigens niet in de weg bij het spelen.
Afbeelding

In dit filmpje is duidelijk te zien dat hij wat extra gewicht op zijn kont en buik meedraagt. Zijn hals is ook verdikt overigens, maar dat valt niet zoveel op onder die manen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:44

Ik heb een super brave shet die al zijn hele leven naast de andere paarden meeloopt, de fiets en een rolstoel. Maar als die te enthousiast wordt, meestal naast mn ruin, doe ik toch even het touwtje over zijn neus erbij.
Dan blijft hij wel dribbelen, maar naast me.
Nu heb ik een paar jaar terug een mooi touwhalster gekocht en dat werkt ook fijn.

Wel heb ik altijd handschoenen aan, omdat hij in zijn jonge jaren weleens touw door mn hand heeft getrokken. Maar als ze eenmaal doorhebben dat het goed gaat, is het ook wel klaar.

En anders toch met een hoofdstelletje en bitstukje voorlopig. Bewegen is belangrijker.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:07

Ninx, wat je vooral ziet op de foto is eigenlijk glanshaver - dat raken ze niet aan. Ik moet dat consequent afmaaien als ze klaar zijn met de weide, omdat het zich anders helemaal verspreid en ik een hele weide heb die niet opgegeten kan worden. Qua strookbegrazing gebeurt het wel met een minimum, maar niet veel. Ze krijgen 's ochtends 1x5 meter, 's avonds hetzelfde. Ook om ervoor te zorgen dat ze niet snel zonder ruwvoer komen te zitten, want maagzweren zijn hier ook een ding :j De kleine had altijd zijn graasmasker aan, maar dat deed eigenlijk echt wel nul aan zijn vetjes. Bij mijn merrie kon het simpelweg niet - ik heb liever dat ze dan even harder moet sporten dan dat ze volledig invalt in de flanken, want dat is bij haar het geval met een graasmasker.

Op deze weide was de lengte van het gras ook geen probleem, maar de bemesting... op de thuisweide (track + paddock + stripbegrazing) wordt er niet bemest en hebben ze eigenlijk nooit problemen met HB of extreem snel aankomen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:57

Ik heb mezelf vandaag een schop onder m'n kont gegeven om die plaat beton voor m'n kop weg te halen.
Ik zei dat hij niet is bijgekomen maar ook niet afgevallen, maar ik moet gewoon toegeven dat ik vooral de laatste week hem met de dag zie groeien. :( Ontkenning heeft totaal geen zin.

Zijn vetkwabben zitten vooral achter zijn schouders en voor zijn schouders begint het nu ook. Plus een buik. En er begint zich een geultje te ontwikkelen, dat heeft hij nog niet eerder gehad. :(

Het nadeel van pension is dat ik geen zeggenschap heb over de wei en het voer. De wei is nu kort gegraasd, maar als ik hem er af haal vreet hij de netten in de groepsstal in zijn eentje helemaal leeg. Dan kan hij nog beter die 6 uur met een graasmasker buiten staan (en 4 van de 7 dagen per week haal ik hem er tijdens die weide uren zelf minimaal 2 uur af om te werken).
Nu komen ze van de wei om 16u en staat hij nog 2 uur ruwvoer te eten.
Ik heb nu gevraagd dan maar zijn graasmasker om te houden zodat hij minder makkelijk uit de slowfeeders kan eten en we gaan met elkaar in overleg wat we kunnen doen / aanpassen om te voorkomen dat dit erger wordt.
Met mijn instructrice over af laten vallen gehad. Ik vond hem de laatste twee weken ook erg matjes in het werk maar dat is niet gek als hij gewoon veel te zwaar is.

De intensiteit gaat dus weer omhoog. Afgelopen tijd kwam de klad er wat in door warmte, daarna slecht weer en door tijdgebrek van mijn kant waardoor ik koos voor een stukje lopen of grondwerken ipv werken.
Vandaag 45 minuten les met vrijwel alles draf, daarna heb ik nog een halfuur met hem aan de hand gewandeld langs de weg.
Het sluipt er in maar nu ik er op let merk ik dat hij niet helemaal lekker in z'n vel zit.

Hopelijk gaan we snel verschil zien. Vandaag zet op op Dag 0 en ik hoop dat ik snel vooruitgang kan laten zien...

Hij staat niet heel charmant maar voor het idee:
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:04

Leo, wat rot. Ik vind dat altijd zo lastig; je staat in pension, jouw paard, jij betaald, jij bepaald. Maar helaas kan dat niet overal.

Je bent gefrustreerd en dat snap ik. Maar dat wat eraan zit, zit er nu toch al aan. Dat tover je er niet vanaf, dus doe wat je nu gaat doen en je zal echt wel weer verschil merken. Het wordt iig niet meer slechter. Je doet wat je kan en bent daar nu mee begonnen, beter laat dan nooit. Je kan de afgelopen weken toch niet terugdraaien.
Als je straks resultaat ziet en je hebt weer ritme, komt het vast goed.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:13

Er is in overleg gelukkig veel mogelijk hoor bij ons, dus ook meteen in overleg gegaan vanmorgen en ze denken heel fijn mee. Het is onwijs lastig als je groepshuisvesting biedt om het voor alle paarden goed te hebben en nog lastiger is het om hier in de omgeving groepshuisvesting te vinden dus ik mag echt in m'n handen knijpen hoor. :j

Frustratie zit m nu vooral bij mij dat ik het niet wilde zien maar inderdaad: je draait het niet terug en vanaf nu gewoon vooruit. Schouders er onder en gaan :j

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:15

Herkenbaar Leo. Fijn dat er bij jou in overleg veel mogelijk is. Misschien kunnen we elkaar motiveren om die gedachte vast te houden. Ik vind het ook lastig dat ik dit heb laten gebeuren |( maar goed, doen nu ons best om het eraf te trainen.

Dit is die van mij
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:16

Ik fiets met kaptoom anders hebben sowieso hun halster half in de ogen hangen en dan heb ik het touw gewoon bovenop. Het is meer een probleem dat meneer meent leiding te kunnen pakken naast de fiets. Wandelen doe ik overigens ook al met bit, want ik wandel zo met ze. Met bit naast de fiets vindt ie zo dusdanig onduidelijk dat hij dan helemaal niet meer loopt. Dus ik ga nu denk ik gewoon inspannen-inspannen- wandelen- inspannen- rust- boven 10 km inspannen- wandelen als schema doen. En dan de gewone ritjes weer 5-10 km doen. Een beetje afwisselend houden dus. Eventueel op de rustdag wat lange lijnen in de bak, even wat buiging vragen dmv schouderbinnenwaarts en buitenwaarts.
Afbeelding

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:54

Mijn shet heeft ongeveer dit schema:
Ma: naast de fiets of rijden (stal,draf galop ongeveer 45 min)
Di: staprit van 30 minuten.
Wo: Rijden of naast de fiets 45 min
Do: naast de fiets of longeren met balkjes 30-45 min
Vr: Longeren of uur wandelen.
Za: rijden of naast dr fiets
Zo: uur wandelen

Sinds 2 weken zonder graasmasker op de wei,dr wondjes gingen niet dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:52

Zolang ze maar bewegen heb je al voordeel denk ik dan. Uiteraard moeten ze wel zodanig bewegen dat ze meer verbranden dan ze opnemen. En geduld is ook een mooie zaak, te snel laten afvallen is evenmin gezond.

Sinds ik longeer merk ik wel dat de manenkam niet meer kneiterhard is, en zijn conditie wordt beter. Het heeft dus wel positief effect en hij verdikt iig niet.
Ik heb het gigantische nadeel dat ik er dus 2 heb die te zwaar zijn... En 2 die eigenlijk in het gras zouden mogen.
1 daarvan is ook aan de ietwat zware kant maar daar rij ik wekelijks 1-2x een rondje van 10-15km mee, ga regelmatig naar les (en die is pittig!) en anders ook aan de longe. Qua conditie zit die wel redelijk goed, al mag hij wat gewicht kwijt om optimaal te zijn. Hij hoeft echter geen dieet. De wedstrijden beginnen weer vanaf dit weekend, die krijgt inspanning genoeg de komende tijd.

Ze krijgen nu dagelijks een strook relatief kort gras van 5x25m voor hun 4 en in de slowfeeder 2-3 plakjes hooi. Apart zetten heb ik geprobeerd, geen optie. Ze staan gewoon zuur te kniezen aan de draad -O-

Edit: de Tinker is echt eetverslaafd. Ik heb een mini waar ik bij blijf als hij zijn emmertje krijgt. Anders pikt de Tinker alles in nadat zijn handje is opgeschrokt.
Ik vond het walgelijk dat hij vandaag lippen likkend kwam proberen om dat emmertje te pikken en hij ging haast kwijlen bij de aanblik van de ander aan het eten...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-20 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:53

Leo schreef:
Frustratie zit m nu vooral bij mij dat ik het niet wilde zien maar inderdaad: je draait het niet terug en vanaf nu gewoon vooruit. Schouders er onder en gaan :j

Herkenbaar. Wel steeds de haf van mijn vriendin in de gaten houden, maar het bij mijn eigen gewoon niet (willen) zien.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 23:12

Leo, best herkenbaar. Op pension staan is dan niet altijd makkelijk. Zeker niet met obesitas paarden. Ik sta ook op pension en gelukkig kan ik zelf haar voer klaarzetten en hooinetten. Haar landje is wat kaal maar ze kan er makkelijk nog knabbelen, en ik mag haar ook laten staan. Meeste paarden verhuizen van land als het gras te kort wordt.

Zijn er ook nog mensen met tips om buikspieren te trainen vanaf de grond? Afvallen gaat super, alleen nu de hangbuik een beetje gaan weg trainen.

Rijden is nog steeds in opbouw dus nu zo'n 40min met een klein beetje draf.
Wandelen doet ponylief in de molen op dit moment. Anders loopt ze echt niet door. Overal wil ze kijken en kletsen. Of stilstaan en kroelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 23:40

@Ymediem, die van mij loopt juist te slenteren in de molen, soms hangt het tussenschot half over haar rug (behalve als de andere in het vak achter haar loopt, dan bijt die haar in de kont, wel handig :) ). En ze krijgen hun krachtvoer ook in de molen, en madam heeft nu weer ontdekt dat dat tussenschot omhoog gaat als ze er onderdoor gaat, dus glipt dan nog snel even bij buurman om zijn voer ook op te schrokken. Hoezo dieet? :) .

Hier overdag strookbegrazing, 's nachts een hooinet met mager hooi die ze veel te snel binnenschrokken, en daarna rust. 's Morgens lijken ze mooi op gewicht, maar 's avonds zijn ze weeral behoorlijk buikig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 00:05

Leo, en wij hebben ze nu aan huis en dan is individueel ook nog steeds lastig hoor. Heb er 5 en een pp. Ga ik ze uit elkaar halen, moet ik de ruimte gaan beperken, terwijl ik juist wil dat ze veel bewegen. Heb ze ook weleens gesplitst, maar dat werd niks met ons kleffe groepje. Stonden er 2 aan de ene kant van een hek en 3 aan de andere kant en alleen maar naar de andere kijken en roepen. Ze bewogen dus niet meer..........

Wat gebeurt is kan je niet meer terugdraaien. Je kan er hooguit van leren en erger of nog eens voorkomen. Maar het is echt heel lastig.

Heb voer verkocht en me jaren verdiept, maar dan wil je naar perfectie en dat kan helemaal niet. Je maakt jezelf dan vooral gek.
En nog frustrerende is dat paarden om je heen het prima doen op vol op de wei en een berg muesli en of biks.......

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:56

Hmm ze hebben bij ons de wei kort gemaaid voor het te ver doorgegroeide gras en het onkruid.
Op zich prima natuurlijk, maar wel even dilemma wat ik nu moet...
Kan hij met zijn graasmasker nog voldoende gras pakken en gaat hij dan niet het gemaaide gras pakken omdat dat makkelijker gaat?
Dat lijkt me niet zo goed...
Of dan toch graasmasker maar af...
Maar kort gras is juist niet goed...
Wat is nu wijs? -O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:02

Nouvel schreef:
Hmm ze hebben bij ons de wei kort gemaaid voor het te ver doorgegroeide gras en het onkruid.
Op zich prima natuurlijk, maar wel even dilemma wat ik nu moet...
Kan hij met zijn graasmasker nog voldoende gras pakken en gaat hij dan niet het gemaaide gras pakken omdat dat makkelijker gaat?
Dat lijkt me niet zo goed...
Of dan toch graasmasker maar af...
Maar kort gras is juist niet goed...
Wat is nu wijs? -O-

Goede vraag.... ik zou het een kans geven met masker, kijken wat hij doet? Kun je daarna verder kijken....

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:15

Hier ging het grazen met het masker op kort gras amper. Alleen die van mij zat sowieso telkens onder de wonden met het masker. Zou inderdaad gewoon even kijken wat je paardje nu doet of hij inderdaad nog gras binnen krijgt

Hebben jullie ook dat het af en toe lijkt alsof de buik de ene dag erger is als de andere dag? :')
Terwijl ze nu juist meer beweging krijgt als een tijdje terug -O- -O-

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:21

superpony schreef:
Leo, en wij hebben ze nu aan huis en dan is individueel ook nog steeds lastig hoor. Heb er 5 en een pp. Ga ik ze uit elkaar halen, moet ik de ruimte gaan beperken, terwijl ik juist wil dat ze veel bewegen. Heb ze ook weleens gesplitst, maar dat werd niks met ons kleffe groepje. Stonden er 2 aan de ene kant van een hek en 3 aan de andere kant en alleen maar naar de andere kijken en roepen. Ze bewogen dus niet meer..........

Wat gebeurt is kan je niet meer terugdraaien. Je kan er hooguit van leren en erger of nog eens voorkomen. Maar het is echt heel lastig.

Heb voer verkocht en me jaren verdiept, maar dan wil je naar perfectie en dat kan helemaal niet. Je maakt jezelf dan vooral gek.
En nog frustrerende is dat paarden om je heen het prima doen op vol op de wei en een berg muesli en of biks.......

Perfect kan ook zeker niet. :) Helemaal mee eens. Mijn paard is heel gevoelig op "moeten" (of beter gezegd: ik ben gevoelig op moeten en druk en hij is mijn perfecte spiegel. :') en dat weet ik ook) en als ik krampachtig alle dagen met hem aan het werk gaat werkt het ook averechts. Dan gaan we elkaar heel erg in de weg zitten.
Dus daar ga ik wel een balans in moeten vinden. Ik hoop dat iig minder kunnen eten na het land, de groep op hooi (lijkt nu gelukkig ingang voor te zijn) en toch de intensiteit van werken weer wat omhoog dat we het onder controle gaan krijgen.

Bedankt voor de inzichten! Fijn topic dit. :)

De buik lijkt hier ook het ene moment / dag erger dan de andere. Hij kan heel opgeblazen tonen na een dag land, na een halfuur draven aan de longe is dat dan altijd weer een stuk minder.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:45

Leo, interessant om te lezen eigenlijk, hier is het net omgekeerd! Ik moet mezelf een schop onder m'n kont geven om iedere dag te gaan omdat ik weet dat ik het leuk ga vinden, maar ik toch stress voor de ritten :') Mijn merrie maakt het allemaal niet uit, die haat binnenblijven en zodra ze is opgezadeld gaat ze gewoon netjes aan de uitgang staan zodat ze sneller mee kan. Meteen pepers in haar gat zodra ze buiten is!