[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:30

Ik ben wel zelf ook best stijf nu :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:35

Varekaj schreef:

:D Je traint zelf mee!

Hier lopen we ook in ieder geval 1x in de week samen:

Super leuk toch samen bewegen!

Die van mij is ondertussen goed afgevallen, wel weer ietsje bijgekomen door het gras ondanks het graasmasker maar niet schrikbarend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:48

Met de aankomende hitte hou ik ze wel op het landje met korter gras. Wordt dat te kort en het blijft zo warm, dan verhuis is ze naar de weide verder van huis. Daar heb ik grondwater ter beschikking (nu is het tonnetjes thuis vullen en in de auto meeslepen), daar kan ik ze op een Paddock zetten met eventueel strookbegrazing én desnoods hem 's nachts apart met hooi en de rest op gras (en overdag dan samen).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:01

Varekaj schreef:
Ik voer sinds een paar weken de pavo inshape. mijn dikkertje krijgt enkel dat, de andere 3 (paard en 2mini's) krijgen er ook nog care4life bij. Ik moet zeggen, ze eten het ontzettend graag en ze glanzen alle 4 als een spiegeltje.

Vandaag met Dikkertje Dap een flinke 5,5km gaan stappen aan de hand. Veel veldbanen en flink tempo erin gehouden. Hij vond het fantastisch om rond te kijken :)) Morgen mag hij weer aan de longe, ik volg het pavo inshape programma. Of naja, ongeveer. De actieve rust wil ik proberen op te vullen met stappen aan de hand en dat uitbouwen naar ofwel ook drafstukjes (train ik mezelf ook even haha) ofwel meer afstand.

Interessant, dat voer kende ik nog niet (en programma kan ook handig zijn). Ons Belle is bevangen geweest, maar heeft snel tekorten, en op Vitalbix deed ze het totaal niet goed. Ik geef nu Sport Mix Zero, maar zou teveel moeten voeren om de nodige vitaminen/mineralen binnen te krijgen. Nochtans al jaren heel tevreden hiervan, maar nu vind ik haar toch wel erg lusteloos. Maar ja, is ook warm, en ze heeft ook wat longproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:18

Ik geef de inshape ook aan mijn paard waarmee ik wedstrijd rij en die doet het er prima op. Die loopt 2x/week les (best pittig) en dan 1 à 2x/buitenrit. Ene keer iets langer qua afstand, andere keer wat intensiever wat betreft draven en galop. Hem wil ik binnenkort wel omzetten naar pavo Vital omdat er dan ook wedstrijden bijkomen. Niet dat dat meer is dan B springen en L dressuur maar goed, Pavo adviseert zelf om die overstap te doen.

Dikkertje en co blijven dan op de inshape.

Mijn hooi is trouwens hooi van een licht bemest land waar 2 haflingerd op lopen en een Fries die gevoelig is voor HB. Dus daarvan weet ik dat het sowieso niet te rijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 00:22

Nouvel schreef:
Varekaj schreef:

:D Je traint zelf mee!

Hier lopen we ook in ieder geval 1x in de week samen:
[ Video ]
Super leuk toch samen bewegen!

Die van mij is ondertussen goed afgevallen, wel weer ietsje bijgekomen door het gras ondanks het graasmasker maar niet schrikbarend.

Superleuk! Knap hoor, moet je toch conditie voor hebben en een betrouwbaar paard

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 00:26

Talietjuh schreef:
Nou....ik vind wel dat als je een paard of een hond hebt er altijd mensen zijn die ongevraagd het beter lijken te weten over jouw dier en dat gewoon maar roepen, zelfs wildvreemden over straat..

Wel goed bedoeld hoor :)

Dat mijn fjord net 2 maanden bij mij was en ik voor het eerst ging rijden kkwam er een man naast mij met zijn scootmobiel..ten eerste levensgevaarlijk maar goed. Had hij een heel verhaal, dat ik veel te goed zorgde voor mijn paard, want ze is veel te dik. :D hij kon natuurlijk niet weten dat ze nog niet lang weer van mij was. Meneer keek zelfs kwaad naar mij

Hoezo gevaarlijk? Onze paarden liepen toen mijn broer nog leefde allemaal mee naast de elektrische rolstoel? Ik nam ze zelfs mee aan de hand vanuit de auto en weet meer mensen die dat elke dag zonder problemen al jaren doen.
Kennisje van mij haar vader zat op een scootmobiel en hij gaf haar paard zo 1x daags extra beweging ook.
En vroeger had ik een snorfiets en mocht mn vriendinnetje daarop mee als ik op mn pony buiten reed en ruilden we halverwege. Reden we ook hele weg naast elkaar.

En nee, dat kan iemand niet weten, maar dat hoeft ook niet.

Als mensen dingen zien en niks meer mogen zeggen, wordt het leed alleen maar erger.

Bij te mager komt de db en heeft iedereen een mening, maar bij te dik, wil niemand aangesproken worden. En wie zijn schuld het is, maakt niet uit. Het is goed dat er dan mensen zijn die erop letten en willen dat dit geaccepteerde leed ook wordt aangepakt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 00:46

Lenexa schreef:
Hmm nu heb ik alleen nog maar meer vragen :D Want die buik is onder andere zo omdat er veel voer in zit. Na een goede rit, lange wandeling of wat dan ook is die buik al een stuk minder buikig. Maar dan zijn der buikspieren niet ineens sterker of beter. Bedoel dat ze te dik is ziet iedereen, maar hoe zien jullie dat buikspieren extra getraind moeten worden? Ik zie ze bij de mijne zodra ze (enigszins actief) loopt, wanneer is het dan een ruwvoerbuik en wanneer moeten de buikspieren meer getraind worden?
Is het eigenlijk automatisch dat een dik paard geen goede buikspieren kan hebben? Ik dacht bij de mijne dat haar buikspieren wel prima waren ondanks de extra kilo's maar die heeft net zo'n buik als de haflinger van Marizka.
Ik snap niet waar ik dan naar moet kijken :o?

Er zijn drie lagen buikspieren die beginnen op de ribben, bekken en wervels. Deze wikkelen zich rond de buik en komen samen bij een middellijn. De buitenste laag loopt naar beneden en naar achteren en ligt vrij vooraan bij de ribben. De volgende laag loopt naar beneden en naar voren en is geplaats meer naar de achterhand/flank. De binnenste laag loopt vrijwel recht naar beneden echt onder de andere. Ze hechten allemaal op het midden van de buik. Onder de buik zit nog een spier. Die loopt over een deel van de ribben en dan naar achteren naar de voorkant van het schaambeen.

De buikspieren werken allemaal om de buik op te houden. Samengetrokken kunnen ze dus de buik optrekken, minder een hangbuikje geven. Maar het optrekken van de buik werkt ook om de rug rechter te maken. Spannen de spieren aan een zijde dan krijg je buiging naar die kant. Spant de spier onder de buik dan heeft dat tot gevolg dat de bekken kantelen en de rug optisch verlengen. Totaal vormen ze een stevige kern.

Je ziet de buikspieren vaak wel, tenzij echt onder kg vet. Zelfs de minste beweging vraagt aanspanning van de ene spier en ontspanning van de ander. Maar hoe goed ze zijn bepaald meer de houding en manier van beweging. Goed getrainde buikspieren geven een rechtere rug, een plattere laatste deel van die rug. De achterhand lijkt vaak later pas rond te worden, vaak ook lijkt de schoft minder hoog. Slappe spieren paarden gaan ook wel eens bukken en te diep en achter het bit lopen. De achterhand draagt ook minder. De rug is hol.
Het kan ook nog zo zijn dat wanneer een paard zijn buikspieren niet sterk genoeg heeft of niet goed kan aanspannen z'n rug ook niet los is. Dan blijft ie soms wel recht, maar zit er geen beweging meer in. De achterhand komt dan niet onder, lengte buiging is nul. Soms krijg je dan paarden die gaan giraffen met hun hals.

Ik geloof dat bij de meeste paarden de spieren altijd meer getrained moeten worden, ze kunnen echt sterker dan we denken. (met uitzondering echte zware sportpaarden) Alleen missen we wel vaak het totaalplaatje. Sterkere buikspieren proberen te trainen is leuk, maar die werken weer enorm samen met andere spieren. Dus die zullen we ook moeten trainen, al dan niet bewust.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 06:43

hwn schreef:
Varekaj schreef:
Ik voer sinds een paar weken de pavo inshape. mijn dikkertje krijgt enkel dat, de andere 3 (paard en 2mini's) krijgen er ook nog care4life bij. Ik moet zeggen, ze eten het ontzettend graag en ze glanzen alle 4 als een spiegeltje.

Vandaag met Dikkertje Dap een flinke 5,5km gaan stappen aan de hand. Veel veldbanen en flink tempo erin gehouden. Hij vond het fantastisch om rond te kijken :)) Morgen mag hij weer aan de longe, ik volg het pavo inshape programma. Of naja, ongeveer. De actieve rust wil ik proberen op te vullen met stappen aan de hand en dat uitbouwen naar ofwel ook drafstukjes (train ik mezelf ook even haha) ofwel meer afstand.

Interessant, dat voer kende ik nog niet (en programma kan ook handig zijn). Ons Belle is bevangen geweest, maar heeft snel tekorten, en op Vitalbix deed ze het totaal niet goed. Ik geef nu Sport Mix Zero, maar zou teveel moeten voeren om de nodige vitaminen/mineralen binnen te krijgen. Nochtans al jaren heel tevreden hiervan, maar nu vind ik haar toch wel erg lusteloos. Maar ja, is ook warm, en ze heeft ook wat longproblemen.

Sport mix zero klinkt interessant! Waar bestel jij dat?

hwn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:04

XLiez, dat is in België verkrijgbaar bij Aveve (heel grote keten hier) maar ik vrees dat dat niet online te krijgen is.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:10

hwn schreef:
XLiez, dat is in België verkrijgbaar bij Aveve (heel grote keten hier) maar ik vrees dat dat niet online te krijgen is.

Ah jammer haha! Ik ga de mijne denk ik op hippalgo zero zetten, of vitalbix active+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:47

Als Lannoo wel online te verkrijgen is en in NL moet je bij hen eens informeren. Aveve en Lannoo is dezelfde fabriek, dus Lannoo zal normaal een soortgelijk voer hebben. Weet alleen de naam niet.

Dikkie mocht vandaag 4x 2minuten draven aan de longe, afgewisseld met 2minuten stap. Bewust in de schaduw gelongeerd. De weide is hellend en dat is al intensief genoeg, maar hij heeft het iig goed volgehouden.
Morgen verhuis ik ze van weide, naar eentje waar ik hem desnoods apart kan zetten en/of strookbegrazing toepassen.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:06

xLiez schreef:
hwn schreef:

Ah jammer haha! Ik ga de mijne denk ik op hippalgo zero zetten, of vitalbix active+.

Is die hippalgo melasse en GMO vrij en hoeveel % is suiker/zetmeel?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:33

De hippalgo zero is niet gmo vrij, suiker en zetmeel is 12%

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:40

Hoe gaat het met alle dikkies? Hier staat ze inmiddels al een week of 2 zonder graasmasker en dat gaat helemaal goed. Haar buik neemt ook weer wat normalere proporties aan. Ze staat wel al 2 weken ongeveer niets te doen, eerst vanwege de hitte en nu heeft ze vorige week een hoefbal betrapping op een van de achterbenen. Ze liep/loopt er gelukkig niet kreupel om maar het was echt een nare wond dus heeft ze nu ook alweer een week rust. Van de week even kort gelongeerd om te zien of ze in alle gangen helemaal goed loopt en dat doet ze, de wond ziet er nu ook rustig uit dus ik ga er vandaag maar weer eens op. Er is bij ons op 20 minuten stappen een nieuwe ruiterroute geopend sinds 1 juli dus we staan te springen om die uit te proberen. Ik denk dat het in totaal een rondje van 2,5 uur is dus dat zou perfect zijn om lekker kilometers te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:03

Afbeelding
Afbeelding

Hier gaat het goed, kleine Kees was wel ontsnapt, die staat nu uit te buiken onder de boom. :o

Ze zijn wel iets dikker geworden helaas, dus nu extra zuinig doen we met de strookbegrazing.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:16

Lenexa wat vervelend, gelukkig loopt ze wel weer zuiver nu!Ik ben jaloers op de ruiterpaden zo dicht bij de deur, ik moet altijd eerst de trailer aankoppelen en paard erin zetten.

Met mijn dikkie gaat het goed, nog steeds te dik naar mn zin maar working on it :Y) Ik doe veel oefeningen aan de hand en wat cirkelen met hem. Verder wil ik nog niet gaan vanwege zn leeftijd (2). Ik wil nog wandelen langs de weg maar eerst mn zelfvertrouwen even wat opkrikken }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:01

Aangezien Fatso zijn graasmaskers dus steeds kwijt raakt heb ik ze nu op een weiland gezet waar ik met een Paddock en strookbegrazing kan werken.
Fatso en 1 van de mini's staan nu samen op dat stukje, andere paard en mini staan op het stuk met gras.

De 2 dikkerds zijn echt veel te dik. De Tinker (Fatso dus) longeer ik nu wel regelmatig. Zo 3-4x/week probeer ik toch aan te houden en dan steeds met intervallen volgens het inshape programma. Zijn conditie is al wat beter, gewicht is nog veel werk aan.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:06

Mijn dikkie is nog steeds te dik, maar gelukkig niet meer gevaarlijk dik. Manenkam is elke dag iig soepel. Gister groen licht gekregen van de ostheopaat om het rijden weer op te pakken. Hopelijk gaan er dan wat meer kilo's af.
Staat nog steeds halve dagen met graasmasker in de wei.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 14:54

De mijn blijft aardig goed op gewicht, leek zelfs wat terug te vallen, maar nu weer goed.
Hij blijft wel iets buikig en ik houd nog steeds wat moeite om zijn bovenlijn weer voller te krijgen, maar verder is hij wel echt naar tevredenheid afgevallen.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 20:31

Ik lees hier stilletjes mee, heb zelf een forse Criollo die eigenlijk ook wel wat kwijt mag dus vind de verhalen hier zeker interessant! En wilde gelijk even melden dat er dit weekend bij de Paardendrogist 1 artikel naar keuze is met 25%....heb zelf daardoor voor het eerst de Gluco Balance besteld om te kijken of het iets doet voor mijn ruin. Aangezien er meerderen in dit topic dit ook gebruiken, leek me dit wel handig om even te melden!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:12

Goede tip, bedankt! :) Ik heb nog een kwart in m'n eerste pot zitten en heb er dus maar alvast één besteld.

Ik zie nog geen verbetering bij mijn paard helaas. Dankzij het masker en de GB wordt het niet erger en blijft zijn hals soepel, in tegenstelling tot vorig jaar, maar ik krijg er nog niets af voor mijn gevoel. Maar ik sta er natuurlijk wel met m'n neus op dus ja... We gaan maar gewoon zo door. :j hij is gelukkig niet moddervet oid, maar er moet zeker nog wat af.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:13

Hier ook de 2e pot gluco balance besteld, doe nu 1 week pauze wamt dat adviseren ze volgens mij en dan start ik weer (maar dan zonder de dubbele dosis)
Tenzij het ineens verslechterd in de pauze week natuurlijk

Eureka is iig een stuk minder opgeblazen en volgens het meetlint van 485 naar 470 gegaan. Dus iig iets eraf in cms

Verder vind ik het lastig te zien maar haar nek lijkt ook weer wat rechter te worden. Ze had niet echt een kam erop maar leek wel wat ronds te zien

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:38

Leo, ik kwam gister jouw topic tegen over Rocky en hij doet me wel aan mijn paard denken, dus ook qua bouw, stevige nek erop en ehhhh, forsheid :') (en dat ze beide bont zijn werkt dan natuurlijk ook wel mee in de overeenkomsten)

Hebben jullie het idee dat de Gluco Balance ook helpt tegen het opgeblazen zijn? Mijn ruin heeft gevoelige darmen en is al snel opgeblazen/gassig/snel last van mestwater etc. Mocht de Gluco daar al iets voor doen, zou dat al mooi meegenomen zijn!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:46

Is er iemand van jullie die ook andere supplementen gebruiken dan glucobalance? Ik hoorde van velen dat het bij hun niet zo goed werkte. Nu geef ik ook niks om af te vallen ofzo, enkel dieet en veel arbeid (het werkt!) maar ik ben nu wel sinds een paar dagen bezig met IR kruiden van de kräuterie in duitsland, benieuwd of dat iets geeft.

Zouden er mensen toevallig ook wat update foto's willen posten? Misschien is dat een motivatie voor ons allen, dat het niet hopeloos is :7 Plus, foto's zijn leuk!