[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:14

xLiez schreef:
Wat voeren jullie de paarden die af moeten vallen? De mijne krijgt nu pavo vital + agrobs alpengrun muesli maar ik merk dat hij daar toch iets te weinig energie uit haalt. Maarja, je wil een paard dat snel dik is ook geen 30% aan zetmeel/suiker geven.

Mijn pony krijgt in de ochtend en middag een bakje met een handje vitalbix pure lucerne. Dit voert stal voor mij.

Na het werk krijgt ze 1/3 aan subli dieetmix met supplementen.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:19

Talietjuh schreef:
Buitenrijden willen ze ook nog wel eens actiever van worden. Glimt idd op de foto. Zou oppassen dat je niet te veel voert bij dit ras. Snachts buiten is goed voor een paard nu. De temperatuurwisselingen zijn ook goed voor het metabolisme. Buiten veel bewegen krijgt je paard ook een goed lijf van.

Ja daar ben ik het helemaal mee eens alleen mijn pony (en die van mijn zusje) blijft maar vreten helaas. Vorig jaar is hij 24/7 buiten geweest maar hij was zooo bol. Dit jaar gaat het tot nu toe erg goed omdat ze ‘s nachts op stal staan. In de ochtend is dat bolle mooi weg, als ik hem buiten laat blijft hij heel erg opgeblazen.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:33

Talietjuh schreef:
Buitenrijden willen ze ook nog wel eens actiever van worden. Glimt idd op de foto. Zou oppassen dat je niet te veel voert bij dit ras. Snachts buiten is goed voor een paard nu. De temperatuurwisselingen zijn ook goed voor het metabolisme. Buiten veel bewegen krijgt je paard ook een goed lijf van.

Hij krijgt 150gr lijnzaadkorrel (op advies van osteopaat), iets meer dan 50gr pavo vital en twee handjes alpengrun muesli voor de vulling. En dit deel ik dan over twee bakjes, s ochtend en s avonds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:42

Hey,

Mag ik meekletsen?

Ik heb een kruising Tinker x halflinger die echt obees moddervet is en waarbij ik met mijn handen in het haar zit.
Afgelopen winter stond hij op pension samen met mijn andere paard. Het is me toen gelukt om hem door beweging en afgemeten hoeveelheden hooi in slowfeeders aardig te laten afvallen.

Ze zijn toen de weide op gegaan begin maart, en toen kwam Corona. Omdat ik in de zorg werk was het razend druk en kon ik hem amper genoeg laten werken.

En daar zit nu het probleem. Ik zou hem apart moeten zetten, maar dat lukt niet. Hij dendert door alles heen, zelfs met netstroom, om te kunnen gaan bunkeren bij zijn vriendje.
Strookbegrazing is een optie in groep, maar ik kan ze dan weinig tot geen beschutting bieden tegen regen/felle zon. Het is een huurweide en er mag geen schuilhok gezet worden -O- Er zijn wel wat bomen maar alleen op het uiteinde van de weide.

Graasmaskers/halsters zijn drama. Ofwel trekt vriendje ze met vlecht en al uit al spelend, ofwel gaat hij zelf schuren tot de vlecht breekt en het masker over zijn oren schuift. Een greenguard is in zijn mond gekneld geraakt nadat hij een riempje stukgeschuurd had... Tong afgekneld, hele dikke wang, bloedend tandvlees... NOOIT kom zoiets er nog in.
Hij moet echter een halster om op de weide, omdat hij anders onmogelijk te pakken is, zelfs niet met eten. Als je nog maar aanstalten maakt om touw of een arm of iets om zijn hals te leggen draait hij pijlsnel weg (kont naar jou dus ook gevaar op trappen) en rent weg. En dat houdt hij gerust uren vol, doodop zijn of niet.

Maar aangezien halsters dus regelmatig kwijt zijn hoeft er geen tekening bij dat hem laten werken vaak niet kan, omdat ik hem niet te pakken krijg...

Wat denken jullie? Afzonderen op een aparte weide, daar laten afvallen en dan terug bij zijn vriendje? (Vriendje staat dan nog met 2 andere).
Of toch strookbegrazing en dan maar zonder enige vorm van beschutting?

Lenexa

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:09

Bij ons in de omgeving mag er nergens op de weilanden beschutting staan. Dat betekent dat ze van mei t/m oktober in het open land staan. Dat is niet ideaal maar als je zelf iets flexibel bent wel te doen. Op dagen dat het erg regent en waait of de temperatuur laag is staan ze hier met regen dekens. Als het land lang nat blijft kun je je paard een aantal uur in een landbox zetten om op te drogen/slapen. Als het erg heet is zorg ik dat ik zelf rond 14 uur op stal ben, dan spuit ik haar af en vertoef de rest van de middag met haar ergens in de schaduw. Dat kan op een paddock zijn, op een grasveldje onder een boom of overal een beetje. Maar wij zitten aan de kust kant, op hete dagen zitten wij nog vaak met een zuchtje wind. Vorig jaar was er maar 1 dag dat ze op het land stond te zweten.
Om je een idee te geven!

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:31

xMarizka schreef:
Talietjuh schreef:

Hij krijgt 150gr lijnzaadkorrel (op advies van osteopaat), iets meer dan 50gr pavo vital en twee handjes alpengrun muesli voor de vulling. En dit deel ik dan over twee bakjes, s ochtend en s avonds.

Gezien mijn zak lijnzaadkorrel (Equifyt Flaxseed Cubes) op is, stop ik daar ook maar mee denk ik.
Zit ietwat teveel zetmeel in..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:48

Ik heb gemicroniseerd lijnzaad van Pure feed, dat is pure lijnzaad dat je zo kunt voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:53

Ik heb gewoon lijnzaad voor vogels van de welkoop en doe dat even door de koffiemolen. Maar de obesitas krijgt minder en geef het niet het hele jaar rond elke dag.

Over 24/7......Ik heb het erover dat paarden wel 24/7 buiten zouden kunnen, maar niet 24/7 op een wei. Wij hebben zelf een track en ze mogen snacken op de wei. Dat is puur vuur fun.
Gisteren hebben ze er nog geen uur op gestaan na 2 dagen niet en kwamen er zelf vanaf om weer wat anders te doen..........

Gras alleen is heel eenzijdig. Maar ik zou een snel dik paard nooit na vol vreten op gras op stal zetten. Dan een andere plek regelen waar ze in beweging kunnen blijven met hooi/stro en water. Het is zo ontzettend belangrijk voor de vertering om te bewegen.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:00

Ik voerde na de winter ook gemicroniseerd lijnzaad van Pure Feed, 100 gram per dag, aan mn te magere pony. De 'dikke' kreeg toen Vitalbix Breed and Grow, en krijgt nu Vitalbix Daily Complete.

@Varekaj is het een optie nu om hem meer beweging te geven, of is het nog steeds erg druk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:57

Xmariszka helder uitgelegd, iets minderen met pavo kan geen kwaad, er zit een bakje bij waar je voor jouw paard precies kan zien wat hij nodig heeft. Verder snap ik je motivatie en ben je goed bezig volgens mij!

Welkom Varekaj! Wel lastige situatie zeg..optie alleen is prima (hij ziet toch de anderen wel) en optie strookbegrazing ook. In NL is het weer heel wisselend en er staan bomen, dus op zich kan dat wel. Liever niet natuurlijk, maar soms moet je tussen 2 minderen kiezen, obesitas weegt dan zwaarder vind ik.

Wat betreft door het stroom gaan en niet kunnen pakken ...heb ik binnen 1 maand op weten te lossen. Pony 2 x per dag overal aaien, voetjes geven, brokjes geven zodat het fijner wordt in contact te zijn en heb de pony aan het schrikdraad vast gezet voor een paar schokjes (wel goed doordacht en veilig) dus dat je zelf de schakelaar aan en uit zet, stroom gecontroleerd op max aan decibel met speciaal apparaat
sindsdien nooit meer ontsnapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:46

Ik heb alleen op 1 zijde wat bomen dus als ik strookbegrazing toepas kunnen ze daar niet bij tot de strook daar komt om af te grazen. Verder is het 1ha open vlakte.

Tinkermans kent netstroom, voelt het ook. Maar waar de meeste wegspringen, dramt hij naar voor. Hij weet ook precies wanneer er pauze is tussen de schokken -O-

Werken met snoepjes/eten doe ik liever niet. Ten eerste wordt hij daar enorm opdringerig van en ten tweede kent hij alsnog perfect het truukje om net genoeg dichtbij te komen. Kan ik hem toch pakken en meenemen, dan is de kans heel groot dat hij plots denkt "toedeloe" en dan gaat hij. Die hou je niet, hij weet perfect hoe hij zijn gewicht/kracht moet gebruiken. Ook al pak ik hem enkel voor een krabbel, een poetsbeurt...

Ik heb het nu minder druk en kan hem wel meer werken, dat probeer ik ook zo'n 3x/week te doen. Voorlopig vooral longeerwerk, maar stappen aan de hand wil ik erbij nemen. Fietsen is te gevaarlijk ivm spoken zien en rijden, er past geen zadel op.

Ik kan wel eens bekijken om rondom de weide een brede track te spannen, die is dan ongeveer 300-400m lang. Kunnen ze daar samen op.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:54

:'
Talietjuh schreef:
Horseloverl schreef:
Zouden jullie mij kunnen helpen. Ik heb een merrie maar weet niet zeker of het te dik is of aan het uitzwaren is. Je voelt namelijk nog wel ribben. Ter info ze is 5 en 175 hoog.
[ [url=m/64Oegt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2mECaV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is zeker niet te dik, mag juist voller en meer gespierd. Ze zit nog volop in groei, dus daarom kan ze een beetje onevenwichtig tonen.

Dat is het denk ik ook! Nu begint het al weer bij te trekken. Maar je gaat toch aan jezelf twijfelen als iedereen zegt dat het net een olietanker lijkt |(

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:35

Ik heb nog wel een vraag, op de foto van Marizka kwamen reacties vooral de buikspieren trainen, maar als ze in rust staan zie je die toch ook niet? Bij de mijne als ze gewoon staat hangt die buik ook te hangen maar zodra ze beweging inzet trekken die spieren aan. Hoor je dat ook in rust te zien? Hoe weet je dan dat de buikspieren meer getraind moeten worden?
Bijvoorbeeld deze twee foto's:Afbeelding
Afbeelding
Op foto 1 staat ze te rusten, hangbuik. Foto 2 kont uit een filmpje waarin ze druk doet. Daar zie je ook de buikspieren lopen.
Foto's komen uit dezelfde week.

Wanneer weet ik of de buikspieren goed getraind zijn? Hoe zie je dat als ze in rust staan? (Leermoment je)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:57

Mij werd altijd verteld dat de rug en buik als het ware niet in "twee uutjes" moeten staan. Zolang de buik eigenlijk zodanig hangt moet er wat vanaf. De spieren in de buik van een paard met obesitas zie je eigenlijk altijd als ze hun buikspieren aanspannen, ze doen het niet vaak, maar dan valt het des te meer op. Niet zoals bij mensen, dus :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:09

Hmm nu heb ik alleen nog maar meer vragen :D Want die buik is onder andere zo omdat er veel voer in zit. Na een goede rit, lange wandeling of wat dan ook is die buik al een stuk minder buikig. Maar dan zijn der buikspieren niet ineens sterker of beter. Bedoel dat ze te dik is ziet iedereen, maar hoe zien jullie dat buikspieren extra getraind moeten worden? Ik zie ze bij de mijne zodra ze (enigszins actief) loopt, wanneer is het dan een ruwvoerbuik en wanneer moeten de buikspieren meer getraind worden?
Is het eigenlijk automatisch dat een dik paard geen goede buikspieren kan hebben? Ik dacht bij de mijne dat haar buikspieren wel prima waren ondanks de extra kilo's maar die heeft net zo'n buik als de haflinger van Marizka.
Ik snap niet waar ik dan naar moet kijken :o?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 00:43

Simpel gezegd houden sterke spieren de boel bij elkaar en slappe spieren laten de boel hangen. Het is hoe je iets inpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:06

Nooit naar vreemde mensen luisteren Horselover maar naar je eigen gevoel toch!

Als ik naar iedereen luister dan heeft mijn paard nooit rust :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:54

Wilde jullie deze foto niet onthouden:

Te dik of te dun? :D

Afbeelding

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:41

Uhhh :+ :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:05

Het ligt eraan wie wat tegen je zegt. Als mensen niet meer luisteren, dan krijg je nog meer ellende voor paarden.

Er zijn nou eenmaal mensen met ervaring, die hoe vervelend het ook is, goed bedoelde adviezen geven om ellende te voorkomen. Daar moet je in selecteren, maar is wel lastig. Naar wie luister je en naar wie niet?

Tegenwoordig halen mensen hun kennis van internet waar iedereen van alles kan vinden. En mensen met teveel tijd, zitten alle info ook op internet te zoeken en dan vervolgens anderen te adviseren.

Vroeger luisterden wij gewoon naar mensen met meer ervaring. Persoonlijk heb ik daar nu een mix van, 45+jr tussen de paarden, geleerd van mensen met ervaring, opleidingen en wat je niet weet ga je tegenwoordig opzoeken en vergelijken.
Maar.........het meeste leer ik van mijn paarden. Ik zit niet de hele dag achter de pc of op mn telefoon, want daar heb ik eenvoudig weg geen tijd voor. Tijdens de lunch even leuk of 's avonds nog op de bank, maar verder verveel ik me te weinig om info op internet te zoeken. En daar moet je wel echt voor oppassen, mensen die dat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:49

Nou....ik vind wel dat als je een paard of een hond hebt er altijd mensen zijn die ongevraagd het beter lijken te weten over jouw dier en dat gewoon maar roepen, zelfs wildvreemden over straat..

Wel goed bedoeld hoor :)

Dat mijn fjord net 2 maanden bij mij was en ik voor het eerst ging rijden kkwam er een man naast mij met zijn scootmobiel..ten eerste levensgevaarlijk maar goed. Had hij een heel verhaal, dat ik veel te goed zorgde voor mijn paard, want ze is veel te dik. :D hij kon natuurlijk niet weten dat ze nog niet lang weer van mij was. Meneer keek zelfs kwaad naar mij

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:53

Ik kom hier even binnen vallen. Mijn 2 e-pony's zijn veel te dik, vet zit vnl. op de buik. Ze krijgen altijd al strookbegrazing en hoogstens een paar snoepjes om ze te vangen. Ze worden 2 a 3 keer per week gereden en de overige dagen longeren/losgooien. En toch worden ze maar steeds dikker, wordt er moedeloos van. Het enigste wat ik nog kan bedenken is een graasmasker omdoen, maar welke? Ze hebben beide wel een gevoelig huidje en gauw irritatie plekjes. En zet ik ze dan op kort gras of juist langer gras, met of zonder strookbegrazing?
In de winter vallen ze altijd wel weer af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:55

Misschien minder gras bij geven? Zodra mijn fjord te veel krijgt wordt ze ook dik. Krijgen ze wel vitaminerbrok bij? Te korten bij een paard kunnen ook zorgen voor overgewicht, minder snel voldaan gevoel ect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:00

Ik voer sinds een paar weken de pavo inshape. mijn dikkertje krijgt enkel dat, de andere 3 (paard en 2mini's) krijgen er ook nog care4life bij. Ik moet zeggen, ze eten het ontzettend graag en ze glanzen alle 4 als een spiegeltje.

Vandaag met Dikkertje Dap een flinke 5,5km gaan stappen aan de hand. Veel veldbanen en flink tempo erin gehouden. Hij vond het fantastisch om rond te kijken :)) Morgen mag hij weer aan de longe, ik volg het pavo inshape programma. Of naja, ongeveer. De actieve rust wil ik proberen op te vullen met stappen aan de hand en dat uitbouwen naar ofwel ook drafstukjes (train ik mezelf ook even haha) ofwel meer afstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:23

Goed bezig!