[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:25

Zouden jullie mij kunnen helpen. Ik heb een merrie maar weet niet zeker of het te dik is of aan het uitzwaren is. Je voelt namelijk nog wel ribben. Ter info ze is 5 en 175 hoog.
Afbeelding

Afbeelding

Vrijbuiter34

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:37

Ik vind haar niet te dik ogen op deze foto's. Ribben gevoeld door met je vingers langs haar buik te gaan?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:42

Vrijbuiter34 schreef:
Ik vind haar niet te dik ogen op deze foto's. Ribben gevoeld door met je vingers langs haar buik te gaan?

Nope zijkant. Onder dr buik vol je ze maar moet je wel stukkie harder drukken

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:48

MissyNr1 schreef:
@Veulen84: bedoel je waar de onderlip contact maakt met het gewoven nylon-gedeelte? Of meer van de bodem van het masker? Ik vond dat nylon best stug en ruw aanvoelen, ze kreeg er plekjes van op haar kin, dus heb het toen bedekt met tape. Dus verschillende laagjes in de lengte er overheen en weer vastgeplakt met tape overdwars. Kan het zo denk ik niet goed uitleggen.. maar dat oppervlak is minder ruw dan het gewoven nylon. En denk dat het masker bij mijn paard wel wat ruimer zit dan bij die van jou.

Voor neus en onderkaak heb ik deze:
https://www.paardeerlijk.nl/a-52633665/ ... escription
Ze hebben op hun site nog meer artikelen zoals dit, onder andere ook bontjes

Het is inderdaad waar het nylon zit. Het zit ook tegen een randje en ze heeft een beetje een centebakje en daar op het dikste stukje aan de onderkant (richting keel) zit het.
Je bedoeld gewoon ducktape? Kan het altijd proberen. Zat ook nog te denken om het daar gewoon weg te knippen. 1 stuk nylon minder zeg maar.

Dat bontje ziet er ook handig uit. Mischien kan ik die een stukje lager bevestigen. Dat het precies aan de achterkant zit.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:51

Ja inderdaad met ducktape. Dan schuurt het minder vanwege t gladde oppervlak. Misschien ook wel kwestie van wennen en eelt kweken..

Je kunt het nog net een beetje zien, waar de gele tape zit
Afbeelding

Overal zit trouwens tape.. anders gaat t klittenband los :)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:14

Doen degenen met graasmasker ook nog aan strookbegrazing?

Buurman had net voor die vele regen nog kunstmest gestrooid, dus gras in overvloed. Vriendin haar paard heeft nu ook een graasmasker, zodat ze weer wat langer in de wei kunnen. Masr nou vroeg ik mij af of het beter zou zijn om ook nog strookbegrazing erbij te doen

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:17

Wat voeren jullie de paarden die af moeten vallen? De mijne krijgt nu pavo vital + agrobs alpengrun muesli maar ik merk dat hij daar toch iets te weinig energie uit haalt. Maarja, je wil een paard dat snel dik is ook geen 30% aan zetmeel/suiker geven.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:35

Ik voer nu alleen de Vitalbix Daily Complete 250gr per dag voor een 500kg wegend paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:45

Pally schreef:

Buurman had net voor die vele regen nog kunstmest gestrooid, dus gras in overvloed. Vriendin haar paard heeft nu ook een graasmasker, zodat ze weer wat langer in de wei kunnen. Masr nou vroeg ik mij af of het beter zou zijn om ook nog strookbegrazing erbij te doen

Hier geen strookbegrazing, gewoon met de groep mee.
We hebben 2 stukken wei en wisselen per week of 2 weken, staan er wel alleen de middag op.

xLiez schreef:
Wat voeren jullie de paarden die af moeten vallen? De mijne krijgt nu pavo vital + agrobs alpengrun muesli maar ik merk dat hij daar toch iets te weinig energie uit haalt. Maarja, je wil een paard dat snel dik is ook geen 30% aan zetmeel/suiker geven.

Pure feed balance en een beetje veteran (ruwvoermix met weinig suikers en wat meer eiwitten), vitalbix lucerne (voor de eiwitten), gemicroniseerd lijnzaad en klein beetje speedibeet.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:06

Pally schreef:

Hier ook geen strook begrazing, volop op de weide met graasmasker, ongeveer elke week wisselen ze van weide.

xLiez schreef:

Ik voer ook alleen Vitalbix daily complete met magnesium als supplement er door. Daar heeft de mijne meer dan genoeg aan.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:24

Onze weide is in 8 delen gesplitst, verder krijgt ze victorious secret 200 als vitamine brokje met gluco balance

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:58

Ik zet ze ook nooit met strook begrazing, of ik deel het gewoon op. Maar heb liever dat ze als groep bewegen. Bewegen is voor een snel dikkertje natuurlijk ook heel belangrijk zoals al vaker is besproken hier.

Heb nu nog niet eens graasmasker om gehad en meneer ploft nog niet uit elkaar. Maar ze zijn heel rustig met het hooi en had voor hem een zak in shape besteld.

Ze staan bij ons wel echt kort op het gras. Ben eind April met 10minuutjes einde van de middag voor de fun begonnen op lang uitgegroeid gras en van alles en nog wat.
Gisteren hadden we ons kleine weitje open voor de 2e dag en ze kwamen er na 2 uur vanzelf af.

Heb ook weleens een dag overgeslagen. ten eerste wil ik het niet kaal hebben en met nat weer vertrapt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:37

xLiez schreef:

Wat krijgt je paard verder aan ruwvoer? Mijn kruising Fjord valt absoluut niet af van gras. Wel van hooi in porties en daarnaast van Vitalbix (ben ik meer fan van, dan van Pavo Vital, maar dat is persoonlijk), wat kruiden, magnesium en beetje lijnzaadolie. Op het gras groeit 'ie dicht en wordt hij ziek (IR)...... Een te dik paard op gras, is eigenlijk niet zo handig. Al snap ik heel goed dat men het ook fijn vindt, paarden vol op gras...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:27

Horseloverl schreef:
Zouden jullie mij kunnen helpen. Ik heb een merrie maar weet niet zeker of het te dik is of aan het uitzwaren is. Je voelt namelijk nog wel ribben. Ter info ze is 5 en 175 hoog.
[ [url=m/64Oegt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2mECaV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is zeker niet te dik, mag juist voller en meer gespierd. Ze zit nog volop in groei, dus daarom kan ze een beetje onevenwichtig tonen.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:46

Twiggy2008 schreef:
xLiez schreef:

Wat krijgt je paard verder aan ruwvoer? Mijn kruising Fjord valt absoluut niet af van gras. Wel van hooi in porties en daarnaast van Vitalbix (ben ik meer fan van, dan van Pavo Vital, maar dat is persoonlijk), wat kruiden, magnesium en beetje lijnzaadolie. Op het gras groeit 'ie dicht en wordt hij ziek (IR)...... Een te dik paard op gras, is eigenlijk niet zo handig. Al snap ik heel goed dat men het ook fijn vindt, paarden vol op gras...

Hij krijgt ‘s nachts een hooinet met hooi, zo’n 4kg denk ik. Hij staat op sommige dagen 5 uren op het gras en soms langer. Hij is nu redelijk op gewicht dus dat is fijn. Maar ik wil nu graag wat langer trainen en eerst hield hij dat wel vol. Maar nu er bijna niks meer op het land staat mist hij toch wel iets energie. Ik denk dat ik de hippalgo zero eens ga proberen en anders de vitalbix active+. Op alleen vitaminebrokje redt de mijne het helaas niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:00

xLiez, hoe oud is je paard? Kan inderdaad best dat hij wat mist natuurlijk... Inderdaad even kijken of wat rijker voer je paard energieker maakt. Succes!! Te dik maakt ze in elk geval niet energieker en atletischer ;-)

Ik heb een sobere ruin van 16 jaar oud, vol energie. Al kan zijn conditie, uithoudingsvermogen, ook beter (maar hij is aan het revalideren na een lange peesblessure, we bouwen weer rustig op). Spiertjes er weer op, kilometers maken, heerlijk!!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 20-06-20 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:14

Afbeelding
Wat zeggen jullie? Voor het mooie mag er zeker nog wat af. Het is ook wel zijn bouw..
In april is hij het land op gegaan, grasbuikje helaas
Staat overdag op het land (nu met droge hooibalen want gras is kort) en s nachts met 4/5kg hooinet op stal. 4/5 dagen in de week aan het werk en krijg vitaminebrok, alpengrun muesli, lijnzaadkorrels en kruidenmix.

Ik zal morgen een recente foto maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:26

Dat ik het een leukerd vind om te zien ;-)

Maar mag idd wel wat af. De nek is nog wel netjes dus niet zorgelijk te zwaar. Op de foto toond hij of zij wat dof voor de tijd van het jaar maar een foto kan een vertekend beeld geven. Ziet er wel gezond uit hoor!

Tip weet wel dat t korte gras wat rijker is doordat t net weer opkomt en er eerder zand mee gaat. Heb zelf strookbegrazing zodat t korte gras ook de kans krijgt ffies langer te worden.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:55

Talietjuh schreef:
Dat ik het een leukerd vind om te zien ;-)

Maar mag idd wel wat af. De nek is nog wel netjes dus niet zorgelijk te zwaar. Op de foto toond hij of zij wat dof voor de tijd van het jaar maar een foto kan een vertekend beeld geven. Ziet er wel gezond uit hoor!

Tip weet wel dat t korte gras wat rijker is doordat t net weer opkomt en er eerder zand mee gaat. Heb zelf strookbegrazing zodat t korte gras ook de kans krijgt ffies langer te worden.

Ja dat weet ik gelukkig!
Hij glanst nu enorm vandaar dat ik een recente foto moet maken. Lijnzaadkorrel doet hem goed :')
We trainen lekker door. Hij staat s nachts op stal, ben halfpension dus zet hem zelf binnen. Anders had hij al vanaf april 24/7 gestaan. Dat wil ik absoluut niet dan is hij echt rond ben ik bang..

Hier zie je hem goed als een echte glimworm :+
Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:27

Wat is lijnzaadkorrel?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:50

xMarizka schreef:
[ [url=m/hxTjs4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat zeggen jullie? Voor het mooie mag er zeker nog wat af. Het is ook wel zijn bouw..
In april is hij het land op gegaan, grasbuikje helaas
Staat overdag op het land (nu met droge hooibalen want gras is kort) en s nachts met 4/5kg hooinet op stal. 4/5 dagen in de week aan het werk en krijg vitaminebrok, alpengrun muesli, lijnzaadkorrels en kruidenmix.

Ik zal morgen een recente foto maken

Train je hem wel? Een buik is vulling, maar soms ook gebrek aan training.

En 24/7 is een keus. Ik zou hem wel 24/7 buiten houden, maar na x aantal uurtjes op een paddock met zand. Op stal betekent stilstaan en juist vet worden.

Mijn obesitas,hb,ir ruin staat gewoon met de rest op het gras, maar ze gaan hier maar een uurtje om te snacken.
Afgelopen 2 dgn waren ze helemaal niet geweest en nu kwamen ze op 1 na vanzelf binnen een uur er weer vanaf. Waren vandaag sws actief na een dag veel schuilen zag ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 07:08

Als ik die onderste foto zie denk ik nog het meest aan training van buik- en rugspieren.
Ietsje afvallen en meer trainen en je ziet al een heel ander model.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:08

Zidore schreef:
Wat is lijnzaadkorrel?

Hij krijgt lijnzaad in de vorm van brok, dit is van Equifyt.

@ superpony
En ja, ik train hem wel degelijk...
Ik rij meestal vier keer in de week.
Mijn pony heb ik nu acht maanden en heeft daarvoor een halfjaar stil gestaan. Werklust was helemaal weg, ik heb pas na een halfjaar hem door het staken heen gekregen en nu zijn we eindelijk bezig met rechtrichten, ontspanning naar aanspanning. De keuze van op stal is mijn eigen. En ikan hem niet op een paddock zetten na een aantal uur, ik moet helaas gewoon werken ;)

Ik spring nu wel meer met hem en werk aan zijn buikspieren en achterhand

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:14

Twiggy2008 schreef:
xLiez, hoe oud is je paard? Kan inderdaad best dat hij wat mist natuurlijk... Inderdaad even kijken of wat rijker voer je paard energieker maakt. Succes!! Te dik maakt ze in elk geval niet energieker en atletischer ;-)

Ik heb een sobere ruin van 16 jaar oud, vol energie. Al kan zijn conditie, uithoudingsvermogen, ook beter (maar hij is aan het revalideren na een lange peesblessure, we bouwen weer rustig op). Spiertjes er weer op, kilometers maken, heerlijk!!

Hij is 18, wil echt nog graag aan het werk. Eerste stuk gaat prima maar de laatste tijd moet ik hem daarna echt motiveren om door te zetten. Heb het al geprobeerd met rijden op te lossen maar maakt niks uit. Hij mist de energie. Maar ben altijd een beetje huiverig om er voer met veel zetmeel/suikers in te gooien haha.

Ah ja lekker trainen! Spiertjes komen dan vanzelf wel weer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:49

Buitenrijden willen ze ook nog wel eens actiever van worden. Glimt idd op de foto. Zou oppassen dat je niet te veel voert bij dit ras. Snachts buiten is goed voor een paard nu. De temperatuurwisselingen zijn ook goed voor het metabolisme. Buiten veel bewegen krijgt je paard ook een goed lijf van.