Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:20

Mijne ging ook zand likken na voeren van Vitalbix DC.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:48

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:49

Caily schreef:
Met 500 gram heb je toch ook geen volume meer nodig om te mengen?

Ik had hem zelf nog niet bekeken, hij kwam steeds voorbij op m’n insta. Maar gezien ik 4 paarden heb, blijf ik mooi bij mijn huidige brok, scheelt nogal.

Ik voerde iets minder, pony en paard maakt qua gewicht en voerhoeveelheid wel wat verschil. Ik voer 2x daags, ‘s ochtends voor het naar buiten gaan en in de avond als ze weer naar binnen gaan. Komt neer op een bodempje per voerbeurt, vandaar dat ik het meng.

Qua prijs snap ik je overweging heel goed!

Hiervoor ook Vitalbix gegeven. De pony ging er best goed op, de KWPN’er ging eigen mest eten en werd er zo vreselijk scherp en ril van. Dat was voor ons geen succes.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:27

Drico schreef:
Zijn er mensen in het topic welke ervaring hebben met de Balancer van HorseAdds? Of eventueel hun mening qua waardes in het brokje willen delen?

https://www.horseadds.com/product/horseadds-balance/

Ik voer dit sinds kort en het bevalt erg goed.
Heb een hele studie gemaakt van de gehaltes van verschillende balancers en deze kwam er voor mij als beste uit.
Prijs per dag is lager dan de andere en de gehaltes in de meeste gevallen hoger.

(en altijd gratis verzenden wat ik ook een voordeel vind)

Enige wat ik nog los bij geef is magnesium.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:56

Ik geef jpgef plus brok. Doet ze t goed op, maar vind t wel erg prijzig geworden. 90 euro voor 21 kg. Is evenveel als ik vorig jaar voor 25 kg betaalde. Ga maar eens kijken of er een betaalbaarder alternatief is.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:19

Mensen hier ervaring met Nutrimash (Vitalbix)? Ik geef dit nu denk zo’n 3 maanden, een handje na het werk. Maar ik vind hem enorm veel energie hebben (druk/rillerig) met rijden. Nog meer hier last van? Wellicht ligt het aan iets anders. Het betreft maar een handje

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:53

Hebben bokkers hier ervaring met Active+ bij een sensibel/heet paard? Het zou om langzaamkomende energie gaan.

Ik word al dat gemix een beetje beu merk ik, in mijn kast staat een zak Fibre beet voor de extra eiwitten, waar ook een poedertje doorheen gaat.

En dan moet de oerbalans ook weer ergens doorheen.. ik heb zo 3 voertonnen staan, en zag dat de Active+ ook de balancer al bevatte.

Vroeger durfde ik zoiets niet te voeren bij mijn paard ivm haar hete karakter maar ik heb ergens opgevangen dat dat (extra) heet worden vooral komt door snel vrijkomende energie wat naar het koppie toegaat, en langzaam vrijkomende energie naar het motortje toegaat.

Iemand die op dit vlak thuis is?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:54

Ik zat me net hetzelfde af te vragen..

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:01

Mij paard wat toendertijd subtop liep gaf ik bijna 2kg active+ per dag en hier deed hij het erg goed op.
Hij werd hier niet extra heet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:02

Er zijn paarden die enorm ril worden op vitalbix daily complete en dat zit ook door de active plus. Dus dat is toch wen kwestie van testen. Hier wordt paard er knettergek op. Maar bijvoorbeeld de pavo performance gaat wel goed.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:10

Wiwabalia schreef:
Hebben bokkers hier ervaring met Active+ bij een sensibel/heet paard? Het zou om langzaamkomende energie gaan.

Ik word al dat gemix een beetje beu merk ik, in mijn kast staat een zak Fibre beet voor de extra eiwitten, waar ook een poedertje doorheen gaat.

En dan moet de oerbalans ook weer ergens doorheen.. ik heb zo 3 voertonnen staan, en zag dat de Active+ ook de balancer al bevatte.

Vroeger durfde ik zoiets niet te voeren bij mijn paard ivm haar hete karakter maar ik heb ergens opgevangen dat dat (extra) heet worden vooral komt door snel vrijkomende energie wat naar het koppie toegaat, en langzaam vrijkomende energie naar het motortje toegaat.

Je kan ook de poedervorm van oerbalans pakken en dat door de fibrebeet doen aangzien je dat toch als slobber moet voeren.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:58

Ik ben nu langzaam aan het overstappen naar Metazoa voer.
(hij kreeg altijd pavo muesli en brokken)

Nu ben ik ongeweer 8 weken verder krijgt nog maar 1 handje van zijn oude voer.
Maar weet niet of ik er goed aan heb gedaan.

Hij kreeg 500 gram natures's best en 500 gram performance.
en 125 gram vital. en nog extra magnesium en vitamine E.
En en nog schep hartog gras mix.
Opzicht deed hij het er goed op maar miste toch wat en vaak dunne mest.

Nu met overstappen werd hij dikker en sloom.
En bultjes.
gesproken met metazoa bultjes kwam door de afvalstoffen.
sloom omdat ik de luzerne fitright meer moest geven.

Nu staat hij ondertussen op 250 gram hp23 250 gram metazoa muesli
150 gram fitright en nog 125 gram vital van pavo en 1 handje pavo performance,
1 schep hartog luzerne. Vitamine E (geen magnesium omdat hij dat niet wou eten)
Hij laat ook voer staan eet niet alles op.

Hij is gewoon zichtzelf niet.
mist kracht en is sloom en is gespannen en kijkerig met rijden.
mest ging goed nu had hij opeens 2 dagen hele dunne mest.
En nu vandaag was de mest wel weer goed, maar hij is heel gespannen met rijden.
En sloom.

Nu twijfel of het wel het juiste voer is voor hem.
Hij loopt ZZL maar nu is hij sloom en heeft weinig kracht en is gespannen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:53

Mijne werd heel druk met de Active+ en die is vrij bloederig/wil werken.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:57

Mijn 10 maanden oude merrie staat nu op de pavo natures best. Ik wil haar overzetten op de vitalbix, en eventueel oerbalans erdoor voor wat extra weerstand, zeker omdat ze gaat verhuizen naar mij toe.
Ik ben ergens wel bang dat ik misschien een overkil geef als ik vitalbix en oerbalans ga voeren?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:02

Mijne is op de Vitalbix DC timothee met een schep Vitalbix Fibermix goed te hanteren. Met een gewone brok stuitert die de stal uit. Ik heb de Active+ een tijdje bijgegeven maar het is ten eerste echt heel erg duur en ten tweede werd die van mij er trager op dan gewoon op de DC dus ben gestopt met de Active+ en een stalgenootje heeft die overgenomen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:21

Ik heb eens Metazoa meegenomen; ben benieuwd

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:26

Wiwabalia schreef:

Mijn merrie met verhoogde eiwitbehoefte en voldoende energie van zichzelf, geef ik de Breed & Grow van Vitalbix. Doet ze het al jaren enorm goed op!

Heb haar ook een tijd op de Active+ gehad, was ze iets frisser op maar wel goed te controleren. Helaas wilde ze dit na een tijdje niet meer eten. B&G valt beter in de smaak. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:30

Wiwabalia: Waarom kan de Oerbalans niet door de Fibrebeet heen? Ik vind in jouw lijstje de Active+ eigenlijk een beetje overbodig. Wat is de reden dat je dit wilde geven? De energie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:38

Ik las het als dat ze dan wil stoppen met de eiwitten, oerbalans en fibrebeet en alleen nog active + gaan geven.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:04

Waarom zou je eigenlijk stoppen met het voeren van Breed and Grow als ze 3+ zijn?
Verhoogde eiwitten is toch juist ook erg fijn bij sportpaarden?

Ik heb nu 2 3-jarige staan en 1 4-jarige. Die 3-jarige zijn eigenlijk nog 2,5 dus die laat ik nog even op de B&G staan maar die 4-jarige staat er ook nog op. Ik hoop eigenlijk dat die nog een beetje doet groeien maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Weet iemand een mooie voedingscursus om mijn eigen kennis hierin te gaan verdiepen? Voer is voor mij echt een doolhof.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:32

Daihyo schreef:
Wiwabalia: Waarom kan de Oerbalans niet door de Fibrebeet heen? Ik vind in jouw lijstje de Active+ eigenlijk een beetje overbodig. Wat is de reden dat je dit wilde geven? De energie?

Ik moet ook iets neerzetten voor stal om te voeren. Dus doe nu de oerbalans door een beetje muesli heen. Maar het is voor mijn gevoel zo EN EN EN.

Op de oerbalans gaat ze wel goed, heeft ook geen vieze kont meer gehad en haar mest vind ik net wat mooier.

Misschien hou ik het wel zo. :o

De Fibrebeet krijgt ze voor het aanvullen van eiwitten, hier komt ze in spieren ook mooier van aan en kan ik nog wat magnesium en joint power poeder van Horseflex doorheen doen.

Gaat trouwens om een actieve senior van 19 die nog 5 keer per week getraind word en erg sensibel en heet is van zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:35

Je zou de fibrebeet kunnen vervangen voor sojaschroot of eiwitpoeder. Dan hoef je alleen maar je oerbalans door muesli te doen met dat.

Of je vervangt je muesli door bijvoorbeeld pavo inshape dan hoef je ook geen extra eiwitten meer te voeren die zitten daar al heel hoog in. Je oerbalans kan dan als extra maar nodig is het niet want zit al balancer door.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:37

Spenk schreef:
Je zou de fibrebeet kunnen vervangen voor sojaschroot of eiwitpoeder. Dan hoef je alleen maar je oerbalans door muesli te doen met dat.

Of je vervangt je muesli door bijvoorbeeld pavo inshape dan hoef je ook geen extra eiwitten meer te voeren die zitten daar al heel hoog in. Je oerbalans kan dan als extra maar nodig is het niet want zit al balancer door.

Ja precies. De InShape is wel interessant. Voor extra eiwitten kun je ook een luzernebrok of esparcettebrok geven, dan kun je het ook klaarzetten. Of bijvoorbeeld een ruwvoermix als de Optiform van Mijten. Er zijn wel meer opties.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:01

Zijn er hier mensen die hun sportpaard volledig graanvrij voeren? Welke balancer/ supplement voeren jullie om tekorten te voorkomen?

Ik kan het idee van kans op tekorten niet van me afschudden nu ik niet langer een sportmuesli voer en mijn ruwvoermix geen vitamine-/mineralenbrokje bevat. Ik rij dan misschien geen wedstrijden, maar ik rij mijn dressuurpaard even vaak en intensief als de stalgenoten die nationaal starten (PSG en inter). Que gewicht en energieniveau zit het goed, dus wil liever niet terug keren naar een sportmuesli met granen.
Prijzen, analytische waarden en dosering zijn zo uiteenlopend dat ik er niet meer uitkom op mijn eentje, dus graag jullie input.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:15

Ik voer een ruwvoermix met marstall force :) force is graanvrij.

De ruwvoermix is met name voor de supplementen.