[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duplo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:12

Wat naae als ze hoesten zeg, staat dat in verband met wat overgewicht ook of toevallige samenval?

Hier is Eureka weer een stuk energieker aan het worden ondanks de warmte.
Ze lijkt ook al minder opgeblazen ondanks dat ze op de weide staat en zelfs wat slanker (wens van de gedachte misschien)
Ze hebben nu het looppad tot helemaal achter bijna 300m en zijzelf dan met masker.

Ze moet dus echt een stuk meer bewegen voor eten, drinken en vooral poepen want ze zoekt graag de hoeken op daarvoor :))

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:28

Ik denk dat hier het masker er volgende week ergens af gaat, het gras is al best kort gegeten. Even kijken hoe het groeit met deze regen anders ga ik alleen de eerste dagen na verweiden masker om doen en dan de rest zonder tot ze weer over gaan Ze zijn vandaag naar een nieuwe wei gegaan dus nu mag ze hem nog even paar dagen omhouden.
Ik heb haar ook zonder deken in de regen staan nu, normaal had ik er voor de nacht een regendeken opgegooid maar ze kan beter wat extra verbranden. Al voel ik me nu wel een slechte paardenmoeder. Gelukkig staat bijna haar hele kudde naakt maar toch.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:42

@Duplo het hangt er wel mee samen bij mijn paard, hoe meer ze in beweging is, en dus hoe slanker ze is, hoe minder (heftig) ze hoest :) de da heeft ook aangeraden vooral veel in beweging te blijven, tenzij ik merk dat ze benauwd wordt.

Hoe doen jullie paardjes het nu in de regen? Graasmasker af rest van 't seizoen zie ik nog even niet zitten, hier is 't gras nog erg lang en erg rijk. Einde van 't seizoen gaat 't gelukkig vaak wel goed.

@Lenexa juist het korte gras bevat veel suiker, merk je niet dat je paard juist wel opzwelt daardoor?

Mijne staat ook zonder dekentje buiten, helft van de groep staat met, de andere zonder. Ik merk dat ze er geen last van heeft en de wind blaast 't snel droog, dus ik laat 't gewoon zo. Wel blij dat ik haar dit voorjaar niet geschoren heb haha :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 02:08

Lenexa schreef:
Ik denk dat hier het masker er volgende week ergens af gaat, het gras is al best kort gegeten. Even kijken hoe het groeit met deze regen anders ga ik alleen de eerste dagen na verweiden masker om doen en dan de rest zonder tot ze weer over gaan Ze zijn vandaag naar een nieuwe wei gegaan dus nu mag ze hem nog even paar dagen omhouden.
Ik heb haar ook zonder deken in de regen staan nu, normaal had ik er voor de nacht een regendeken opgegooid maar ze kan beter wat extra verbranden. Al voel ik me nu wel een slechte paardenmoeder. Gelukkig staat bijna haar hele kudde naakt maar toch.

Ik zie het nut ook niet van een masker. Hoog gras is juist beter en veiliger. Dan ga je het paard op kort gras zetten en doe je het masker af,w aar kort gras juist het probleem is. En ik weet zeker dat als deze regen 2 weekjes aanhoudt en het daarna weer zo zonnig wordt het gras behoorlijk pittig is.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 07:45

@jizzie, nee ik heb het niet het idee dat ze opzwelt. Buik gaat juist eerder richting normale proporties gezien er minder in gaat.

@superpony, dat mag. Zo doet iedereen het op zijn eigen manier. De mijne krijgt het inderdaad vooral met lang gras omdat ze gewoon door eet. En met lang gras zijn dat erg grote snelle happen. Nu krijgt ze bij elke hap minder gras binnen aangezien het geen lang gras meer is.
Met korter gras is de beperking van het masker minder, dus vind ik het nut ervan minder. Dat het af gaat betekent ook niet dat het afblijft.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:44

Ik ben juist nu extra voorzichtig met de temperatuur die flink gedaald is, kort gras en regen na een periode droger.

Wel moet ik zeggen dat ik echt al verbetering zie! Ik vond zijn hals 2 weken geleden nog acceptabel en redelijk soepel, maar gister was hij gewoon echt zacht en flexibel. Zo fijn om te voelen! Ook lijkt hij stukken minder opgeblazen na een dag grazen. Erg blij mee. :)

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:52

Hallo allemaal,

Mijn 2 jarige quarter is altijd al wat 'stocky' geweest maar sinds een paar weken lijkt het erop alsof ik 'vetranden' zie lopen over zn rug. Hij staat 24/7/365 dagen op gras in een kudde en krijgt hij breed&grow. Mijn voorkeur gaat uit om hem in de kudde mee te laten lopen maar niet als het ten koste gaat van zn gezondheid. Ik heb het topic gescant en ben al wat tips tegengekomen zoals grasmasker en strookbegrazing. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen om het gewicht wat terug te brengen in ogenschouw nemend dat hij pas net 2 is geworden? Ik heb wat screenshots gemaakt van een recent filmpje: Afbeelding
Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:47

paarden van 2 jaar oud zijn imo niet te snel te dik of je moet heel gek doen, als ze jong zijn verbranden ze meestal al die baby-vetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:23

Vrijbuiter34 schreef:
Hallo allemaal,

Mijn 2 jarige quarter is altijd al wat 'stocky' geweest maar sinds een paar weken lijkt het erop alsof ik 'vetranden' zie lopen over zn rug. Hij staat 24/7/365 dagen op gras in een kudde en krijgt hij breed&grow. Mijn voorkeur gaat uit om hem in de kudde mee te laten lopen maar niet als het ten koste gaat van zn gezondheid. Ik heb het topic gescant en ben al wat tips tegengekomen zoals grasmasker en strookbegrazing. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen om het gewicht wat terug te brengen in ogenschouw nemend dat hij pas net 2 is geworden? Ik heb wat screenshots gemaakt van een recent filmpje: [ [url=m/vkfrjV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TNtUCq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind het paard idd echt te zwaar, kijk maar bij bilrand. Zou Vital voeren, is brok zonder toevoegingen maar wel met alle vitamines erin. En niet te veel aan strookbegrazing. Dus elke dag een normale portie erbij. Daarbij lekker veel wandelen.

Heb nu zelf voor mijn fjord een bijrijder zodat ze ook meer gaat doen wat beter is voor haar figuur. De shetlanders stoppen eerder met eten.

Ik heb er 1 jaar over gedaan haar weer slank te krijgen en moet zelfs een nieuwe singel kopen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:29

Vrijbuiter34 schreef:
Hallo allemaal,

Mijn 2 jarige quarter is altijd al wat 'stocky' geweest maar sinds een paar weken lijkt het erop alsof ik 'vetranden' zie lopen over zn rug. Hij staat 24/7/365 dagen op gras in een kudde en krijgt hij breed&grow. Mijn voorkeur gaat uit om hem in de kudde mee te laten lopen maar niet als het ten koste gaat van zn gezondheid. Ik heb het topic gescant en ben al wat tips tegengekomen zoals grasmasker en strookbegrazing. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen om het gewicht wat terug te brengen in ogenschouw nemend dat hij pas net 2 is geworden? Ik heb wat screenshots gemaakt van een recent filmpje: [ [url=m/vkfrjV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TNtUCq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe is hij in de winter?

Als hij zomers aankomt en in de winter weer wat afvalt, zou ik me niet zo druk maken bij een 2 jarige. Spelen en rennen ze daar wel genoeg?

Quarters van 2 kan je echt niet vergelijken met rijpaarden van 2jr. Als hij in een opfok staat met andere rassen vertekend het snel. Anders eens gaan kijken bij Lelymare hoe 2 jarige quarters eruit zien in een goede opfok.

Verder kan je er niet veel aan doen bij een 2jr. Niet bijvoeren qua muesli of brok, want dat is wel teveel.

Beweging geven is nog teveel. Je kan hooguit met regelmaat wandelen of hem naast de fiets leren lopen.

Maar vraag ajb alleen mensen met ervaring met quarters advies, want zelfs veeartsen hebben echt te weinig kennis van onze kleine spierbundels.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:56

Begin april zag hij er zo uit:
Afbeelding

Volgens mij istie daar niet te dik. Ik ben nu begonnen met grondwerk om straks met hem de weg op te kunnen. Wil starten met een step en dan uiteindelijk ernaast kunnen fietsen.

Bedankt voor de tip vwb Lelymare. Heb gister toevallig een prijslijst bij hun opgevraagd voor opfok, hij heeft alleen overdag een kleine 2 jarige merrie waar hij weleens mee speelt, als het haar goed uitkomt. Verder speelt hij niet met de overige ruinen en merrie (die Vinden zichzelf te oud).

Hij is ontzettend lief en mensgericht, volgt me overal waar ik heenga maar houdt wel afstand als ik dat vraag. Een opfok/stalling wat verder uit de buurt zou ik dus wel lastig vinden, maar als hij daar meer zou kunnen spelen en daardoor slanker blijft is het de overweging zeker waard.

Overigens heb ik nu een balancer pro plus van JPGEF besteld voor de groei en onderhoud van de spieren. Zou je die dan niet geven aan hem en hem alleen op gras laten staan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:56

Ik zou dan heel snel bij Lelymare gaan kijken of op Texel bij Cool Running Paint. Leeftijdsgenootjes en opvoeders zijn beiden belangrijk. Net als veel ruimte, goed ruwvoer etc. De andere opfok is Eifel Gold ranch, maar die vindt je dan ook te ver. Dara is het wel echt mega qua ruimte en door het landschap ook goed voor ze.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:10

superpony schreef:
Lenexa schreef:

Ik zie het nut ook niet van een masker. Hoog gras is juist beter en veiliger. Dan ga je het paard op kort gras zetten en doe je het masker af,w aar kort gras juist het probleem is. En ik weet zeker dat als deze regen 2 weekjes aanhoudt en het daarna weer zo zonnig wordt het gras behoorlijk pittig is.

Ik denk dat hier ook echt een verschil zit in welk management bij je paard past tussen paarden die 'gewoon' te dik zijn en paarden die extra gevoelig zijn voor suikers en hoefbevangenheid.

Mijn pony heeft aanleg om dik te worden, maar is niet extra gevoelig voor suikers. Bij hem werkt kort gras juist beter omdat hij dan simpelweg meer beweegt en minder gras binnen krijgt. Ik zet hem dus liever op kort gras zonder masker dan op lang met (zodat zijn tanden ook niet slijten van het masker). Maar voor een paard wat wel gevoelig is voor hoefbevangenheid zou ik het ook niet zo doen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:08

Ik ben inderdaad niet zo zeer bang voor hoefbevangen, als speelt dat natuurlijk altijd mee in je achterhoofd. Het is meer haar ruime omvang :x Ze heeft geen harde manenkam en ze zit beter in haar vel dan ooit.
En ze staan bij ons op paardengras, dat scheelt natuurlijk ook. Daar zitten ( als het goed is) sowieso minder suikers in.
Het land is ook nog lang niet kaal, maar wel korter dan hoe ze begonnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:18

Zo werkt dat helaas niet.

ELK paard kan hb worden. Paarden die te dik zijn, lopen meer risico.

Paarden die dus al te dik zijn of snel dik worden zou je niet op fructaan rijk gras moeten zetten. Dat is een te groot risico.
Tenzij je daar tegenover met echte regelmaat voldoende beweging kan geven. Dus liever elke dag een half uur draven, dan 3x pw dressuur training bijv.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:54

Hier valt mevrouw nog steeds gestaag wat af.
Ga nu toch wat extra hooi bijvoeren want ze hoeft niet minder te gaan wegen nu.
Jaar geleden :
Afbeelding
En nu:
Afbeelding

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:44

Net dit topic ontdekt, wat fijn om alle tips en ideeën te lezen! Ik heb een quarter merrie van 12 die ook erg snel dik wordt. Ze heeft nu een graasmasker van graze more met een groter gat dan de meeste maskers, dat leek me vriendelijker. Maar ze is er veel te handig mee.. Het fijne aan deze is dat het masker uitsparingen heeft voor de neusgaten. Nu ben ik op zoek naar een ander graasmasker met een kleinere opening maar tot nu toe nog geen succes.. mn stalhoudster wil een normaal halster onder het graasmasker dus veel modellen vallen af omdat ze te hoog op haar neus komen en dan gaat het schuren met het halster dat er onder zit..

Hebben jullie ervaring met een graasmasker dat je vast kunt maken aan het halster? Welke zijn dan fijn om te proberen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 06:54

De thinline maak je aan het halster en de maat van het gat kun je zelf kiezen.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:03

@missynr1, je hebt nu de graze more van best friend?

Kan je dan niet overstappen naar de deluxe van dat merk? Die heeft ook de open neusgaten, alleen maar een eet opening van 3cm

Heeft ook het ringetje onder de korf om een halstertouw aan te bevestigen

Of moet je daar ook een halster nog onder doen van de stalhouder?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:05

De Air Muzzle van Harry's Horse kan eventueel ook over/onder een halster.

Je kunt deze namelijk heel ruim verstellen. Je kunt de hoogte van het masker dus
heel makkelijk aanpassen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:06

Kan het trouwens zijn dat als een paard snel minder voer of ander voer krijgt dat hij kan invallen? Mijn paard is nu gelukkig verhuisd en het hij word niet meer dikker. Nu viel mij gisteren op dat hij opeens wat inviel bij zijn flanken. Niet extreem maar wel duidelijk te zien. Zijn voer van de vorige stal is op dus is nu volledig op het minimale vitalbiks met klein beetje luzerne en hij krijgt natuurhooi

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:08

Invallen in de flanken is meestal lege maag dacht ik?
Als ze (te) lang zonder ruwvoer staan zie je dat meer. Maar hij krijgt nu onbeperkt ruwvoer toch?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:26

Duplo schreef:
@missynr1, je hebt nu de graze more van best friend?

Kan je dan niet overstappen naar de deluxe van dat merk? Die heeft ook de open neusgaten, alleen maar een eet opening van 3cm

Heeft ook het ringetje onder de korf om een halstertouw aan te bevestigen

Of moet je daar ook een halster nog onder doen van de stalhouder?

Die had ik inderdaad besteld! Maar de korf bleek veel dieper dan die met de grotere opening gek genoeg.. en de stalhoudster wil echt een halster eronder. Dat ringetje aan de korf vindt ze niet prettig om her halstertouw aan vast te maken..

@ProudJustify: die lijkt op degene die ze nu heeft. Heeft idd grotere gaten bij de neus maar de opening is net zo groot als die ik nu voor haar heb.

@Nouvel: ik ga naar dat masker kijken.

Bedankt voor het meedenken! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:37

HorseTimeXL schreef:
Kan het trouwens zijn dat als een paard snel minder voer of ander voer krijgt dat hij kan invallen? Mijn paard is nu gelukkig verhuisd en het hij word niet meer dikker. Nu viel mij gisteren op dat hij opeens wat inviel bij zijn flanken. Niet extreem maar wel duidelijk te zien. Zijn voer van de vorige stal is op dus is nu volledig op het minimale vitalbiks met klein beetje luzerne en hij krijgt natuurhooi

Die van mij ging een tijdje terug ineens heel erg terug vallen op zijn rug en bovenop zijn achterhand.
Na overleg mer de dierenarts ben ik toen meer eiwitten gaan voeren, die adviseerde lucerne mer blad, ik heb er zelf nog andere eiwitten aan toegevoegd.
Hij is nu weer aardig aan het bijtrekken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:56

Nouvel schreef:
HorseTimeXL schreef:

Die van mij ging een tijdje terug ineens heel erg terug vallen op zijn rug en bovenop zijn achterhand.
Na overleg mer de dierenarts ben ik toen meer eiwitten gaan voeren, die adviseerde lucerne mer blad, ik heb er zelf nog andere eiwitten aan toegevoegd.
Hij is nu weer aardig aan het bijtrekken.

O dank je Nouvel. Zal het even goed bekijken. Het was echt sinds gisteren opeens dat het mij opviel. Gelukkig is de eigenaresse hartstikke lief en heel precies met het voer dus zij zou het ook nauw in de gaten houden. Bij het advies wat zij ontving werd ook al gezegd dat we heel erg moeten oppassen met dat hij snel terugvalt. ivm dat hij van zo veel suikers komt.