Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Foxy1980 schreef:Wat voor vitaminebrokjes krijgt ze nu en hoeveel?
Lijkt alsof ze niet genoeg energie uit haar voer kan halen zodat ze haar eigen reserves aan moet breken waardoor ze afvalt.
Persoonlijk zou ik in jouw geval (zeker omdat je zonder melasse wilt) kiezen voor de built up mix van Dodson & Horrell. Als ze na een tijdje is bijgekomen zou je daarna over kunnen stappen op de staypower van D & H.
Eventueel kun je dan nog een Lucerne van Hartog of Fibergy van D & H bijvoeren. In lucerne zitten veel eiwitten, die kunnen haar helpen bij spieropbouw.
Nathalie84 schreef:Wat krijgt ze nu aan brok/muesli?
_rainbow_ schreef:Foxy1980 schreef:Wat voor vitaminebrokjes krijgt ze nu en hoeveel?
Lijkt alsof ze niet genoeg energie uit haar voer kan halen zodat ze haar eigen reserves aan moet breken waardoor ze afvalt.
Persoonlijk zou ik in jouw geval (zeker omdat je zonder melasse wilt) kiezen voor de built up mix van Dodson & Horrell. Als ze na een tijdje is bijgekomen zou je daarna over kunnen stappen op de staypower van D & H.
Eventueel kun je dan nog een Lucerne van Hartog of Fibergy van D & H bijvoeren. In lucerne zitten veel eiwitten, die kunnen haar helpen bij spieropbouw.
Ja dat leek mij ook wel wat, maar het is wel hartstikke duur met verz. kosten. En Dat zien mijn ouders niet zo zitten.
Ze kijgt van St. Hippolyt 60 gram ofzo? Wat op de verpakking staat in iedergeval.
_rainbow_ schreef:Foxy1980 schreef:
Ja dat leek mij ook wel wat, maar het is wel hartstikke duur met verz. kosten. En Dat zien mijn ouders niet zo zitten.
Ze kijgt van St. Hippolyt 60 gram ofzo? Wat op de verpakking staat in iedergeval.
_rainbow_ schreef:Nou, staat op de verpakking wat een paard nodig heeft. Dus dat geef ik. En dat voer is niet zo heel duur, maar dat moeten we als nog bestellen. Zou granen niet iets zijn?
Foxy1980 schreef:_rainbow_ schreef:Nou, staat op de verpakking wat een paard nodig heeft. Dus dat geef ik. En dat voer is niet zo heel duur, maar dat moeten we als nog bestellen. Zou granen niet iets zijn?
Dus je kiest voer op basis van de prijs? Lijkt me de allerslechtste keuze die je kan maken.
Als jij aangeeft dat je paard begint in te vallen dan lijkt het me duidelijk dat ze niet voldoende heeft aan het voer wat ze krijgt. Sommige paarden moeten nou eenmaal muesli of brok krijgen om een bepaalde hoeveelheid werk aan te kunnen zonder dat ze afvallen.
Ik raad je puur alleen granen absoluut af, gebruik eens de zoekfunctie hier op bokt om je in te lezen in wat goed is voor je paard en wat niet.
Foxy1980 schreef:Het probleem zit hem in de snelle suikers (koolhydraten). Waar mensen koolhydraten tot zich nemen voor snelle energie (kijk naar wielrenners of hardlopers die pasta's en bananen wegwerken voor de prestatie) kunnen paarden de snelle suikers juist helemaal niet goed verwerken. Het spijsverteringssysteem van paarden is hier simpelweg niet op uitgerust, lees bijvoorbeeld dit topic eens door: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1023000&hilit=snelle+suikers+paardenvoer
Ook op de bokt wiki kan je eea vinden over krachtvoer: http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer#De_Natural_benadering_van_krachtvoer
Granen zijn suikers en imo dus in grote hoeveelheden niet gezond voor een paard. Ik zou echt op zoek gaan naar alternatieven. Maw zoek een voer wat weinig suikers/zetmeel bevat. Je zal eens goed moeten kijken wat er in je huidige vitaminebrok zit en op zoek gaan naar een voer wat je paard meer energie zal verschaffen
Je geeft zelf al aan dat je geen melasse wil voeren, dat lijkt me om dezelfde reden als bovenstaand?
Foxy1980 schreef:Natuurlijk kun je gewoon een product proberen waar veel suikers in zitten, misschien reageert jouw paard er juist goed op.
Mijn ene paard staat ook gewoon op een sportbrok, die doet het daar prima op. Mijn andere paard is een moeilijker geval en die zou ik voor geen goud meer terug zetten op die sportbrok.
Dus ja, als je een makkelijke oplossing wil kiezen om je paard meer energie te geven dan kan je eens beginnen met over te stappen naar een sportbrok.
dobbel schreef:Tja moet je ook geen granen of wat dan ook voeren,
ik vind dat als brok wel voor je paard helpt je dat gewoon moet geven, en al helemaal niet naar geld moet kijken als het om de voeding van je paard gaat.
_rainbow_ schreef:Omdat er melasse inzit, en in sommige nog meer troep.
Vind het niet fijn als ik niet weet wat ik voer.
Foxy1980 schreef:Eerst zeg je, ik wil geen melasse. Dat zijn suikers. Dus raad ik je aan op zoek te gaan naar een voer met weinig suikers maar wel voldoende voorziet als energiebron. Dan begin je over granen. Granen zijn koolhydraten = snelle energie (suiker en zetmeel). Ik leg je in een paar posts hierboven uit wat suikers en zetmeel doen. Vervolgens begin jij erover dat suikers en zetmeel juist goed zouden zijn voor je paard, terwijl je eerst zelf aangeeft geen suikers te willen voeren![]()
Wat wil je nou eigenlijk horen?
ikenindi schreef:_rainbow_ schreef:Omdat er melasse inzit, en in sommige nog meer troep.
Vind het niet fijn als ik niet weet wat ik voer.
wat er in zit staat op de zak
je hebt ook brok met weinig suiker... ik geef bv marstall vito.
wat je kunt doen is luzerne geven als extra met olie. niet te veel, en anders goed kijken wat je bij kunt voeren om de scheve verhouding ca fosfor weg te werken...