[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy1980

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:59

Je rantsoen ziet er goed uit, hoewel ik hem van de cornmuesli af zou halen - dit is renpaardenvoer! - en dat ook zou vervangen door de Naturell.

'Rond' heeft toch voornamelijk te maken met spieropbouw. Bij 2 keer in de lichte week arbeid is spieropbouw nagenoeg niet mogelijk.
Is er een reden waarom je het werk niet wat verder opvoert, bijvoorbeeld vaker longeren (bijgezet!), balkjes lopen etc?

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:06

Ik heb hem in mei gekocht, toen was hij eigenlijk nog niet eens te aaien. We hebben hem met verdoving opgehaald en nu zijn we dus zover dat we dit kunnen, als ik het nu het tempo ga opvoeren ben ik bang dat hij weer terugslag krijgt (heb ik namelijk al 1x gehad om dat ik te snel wou, waardoor ik weer terug bij het begin was).

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:13

Dacht al dat er een reden voor was Knipoog
Zo lang je zijn ribben niet kan tellen dan zou ik me niet al te veel zorgen maken over het 'ronde'. Dat komt vanzelf als hij wat meer aan het werk gaat Ja

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:13

Hoi,
ik heb ook een vraag aan jullie. Heb trouwens nog niet het hele topic doorgelezen Knipoog.
Maar ik heb een Kwpner van 1.63. En ik train haar 4 / 5 x per week dressuur.
Ik heb haar nu een paar maandjes, en ze is best dun geworden sinds ze word getraind.
Ze krijgt bijna onbeperkt hooi, ze eet ook veel stro (vind ze volgens mij lekkerder als hooi?). En daarbij krijgt ze nog vitaminebrokjes en Subli EM op dit moment 150 gram maar dat zijn we nog aan het opbouwen. Maar volgens mij krijgt ze gewoon niet genoeg om spieren op te bouwen. Ze is vanzichzelf al best dun, maar nu zie je echt haar ribben. Ze is trouwens heel rustig op stal, en met rijden is ze niet sloom maar ook niet heet. Ik wil heet liefst iets zonder melasse. Weten jullie iets wat goed is om nog erbij te geven Lachen ??

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:28

Wat voor vitaminebrokjes krijgt ze nu en hoeveel?
Lijkt alsof ze niet genoeg energie uit haar voer kan halen zodat ze haar eigen reserves aan moet breken waardoor ze afvalt.

Persoonlijk zou ik in jouw geval (zeker omdat je zonder melasse wilt OK dan! ) kiezen voor de built up mix van Dodson & Horrell. Als ze na een tijdje is bijgekomen zou je daarna over kunnen stappen op de staypower van D & H.
Eventueel kun je dan nog een Lucerne van Hartog of Fibergy van D & H bijvoeren. In lucerne zitten veel eiwitten, die kunnen haar helpen bij spieropbouw.
Laatst bijgewerkt door Foxy1980 op 12-01-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:29

Wat krijgt ze nu aan brok/muesli?

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:33

Foxy1980 schreef:
Lijkt alsof ze niet genoeg energie uit haar voer kan halen zodat ze haar eigen reserves aan moet breken waardoor ze afvalt.

Persoonlijk zou ik in jouw geval (zeker omdat je zonder melasse wilt OK dan! ) kiezen voor de built up mix van Dodson & Horrell. Als ze na een tijdje is bijgekomen zou je daarna over kunnen stappen op de staypower van D & H.
Eventueel kun je dan nog een Lucerne van Hartog of Fibergy van D & H bijvoeren. In lucerne zitten veel eiwitten, die kunnen haar helpen bij spieropbouw.

Ja dat leek mij ook wel wat, maar het is wel hartstikke duur met verz. kosten. En Dat zien mijn ouders niet zo zitten.
Ze kijgt van St. Hippolyt 60 gram ofzo? Wat op de verpakking staat in iedergeval.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:34

Nathalie84 schreef:
Wat krijgt ze nu aan brok/muesli?

Niks.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:11

_rainbow_ schreef:
Foxy1980 schreef:

Ja dat leek mij ook wel wat, maar het is wel hartstikke duur met verz. kosten. En Dat zien mijn ouders niet zo zitten.
Ze kijgt van St. Hippolyt 60 gram ofzo? Wat op de verpakking staat in iedergeval.

Snap ik heel goed Knipoog
60 gram vitaminebrokjes bedoel je? Dat vind ik erg weinig, blijkbaar heeft je paard meer nodig dan dat.
St Hyppolyt heeft trouwens fantastische produkten, blijkbaar kun je daar wel aan komen? Ik zou dan voor een goed compleet basisvoer van hippolyt gaan.
Alternatief is Marstall, bij mij brengen ze aan huis.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:32

_rainbow_ schreef:
Foxy1980 schreef:

Snap ik heel goed Knipoog
60 gram vitaminebrokjes bedoel je? Dat vind ik erg weinig, blijkbaar heeft je paard meer nodig dan dat.
St Hyppolyt heeft trouwens fantastische produkten, blijkbaar kun je daar wel aan komen? Ik zou dan voor een goed compleet basisvoer van hippolyt gaan.
Alternatief is Marstall, bij mij brengen ze aan huis.[/quote]

Nou, staat op de verpakking wat een paard nodig heeft. Dus dat geef ik. En dat voer is niet zo heel duur, maar dat moeten we als nog bestellen. Zou granen niet iets zijn?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:48

_rainbow_ schreef:
Nou, staat op de verpakking wat een paard nodig heeft. Dus dat geef ik. En dat voer is niet zo heel duur, maar dat moeten we als nog bestellen. Zou granen niet iets zijn?

Dus je kiest voer op basis van de prijs? Lijkt me de allerslechtste keuze die je kan maken.
Als jij aangeeft dat je paard begint in te vallen dan lijkt het me duidelijk dat ze niet voldoende heeft aan het voer wat ze krijgt. Sommige paarden moeten nou eenmaal muesli of brok krijgen om een bepaalde hoeveelheid werk aan te kunnen zonder dat ze afvallen.
Ik raad je puur alleen granen absoluut af, gebruik eens de zoekfunctie hier op bokt om je in te lezen in wat goed is voor je paard en wat niet.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:13

Foxy1980 schreef:
_rainbow_ schreef:

Dus je kiest voer op basis van de prijs? Lijkt me de allerslechtste keuze die je kan maken.
Als jij aangeeft dat je paard begint in te vallen dan lijkt het me duidelijk dat ze niet voldoende heeft aan het voer wat ze krijgt. Sommige paarden moeten nou eenmaal muesli of brok krijgen om een bepaalde hoeveelheid werk aan te kunnen zonder dat ze afvallen.
Ik raad je puur alleen granen absoluut af, gebruik eens de zoekfunctie hier op bokt om je in te lezen in wat goed is voor je paard en wat niet.

Nee, niet op basis van de prijs ;). Maar dat is een goed merk wat ik hier heb gelezen, en mijn ouders vinden het niet te duur.
Maar als je voor meer als 10euro een pak voer koopt met bijna 7 euro verz. kosten word dat heel erg duur, en ik ben afhankelijk van mijn ouders.
Ze krijgt gewoon vitaminebrok, en Subli EM omdat dat dikker maakt energie geeft en goed is voor haar hoeven enz. En bijna onbeperkt hooi, ze staat ook nog een paar dagen op de wei. Dus ze is niet bepaald goedkoop hoor ;). Ik vroeg me trouwens nog af stel dat ik muesli erbij geef dan kan ik denk ik niet meer die vitamine brok erbij geven? En wat is precies verschil tussen granen en muesli? Wat doet het enzo? Dat kan ik ook niet echt goed op bokt vinden waarom mensen granen geven.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:09

Het probleem zit hem in de snelle suikers (koolhydraten). Waar mensen koolhydraten tot zich nemen voor snelle energie (kijk naar wielrenners of hardlopers die pasta's en bananen wegwerken voor de prestatie) kunnen paarden de snelle suikers juist helemaal niet goed verwerken. Het spijsverteringssysteem van paarden is hier simpelweg niet op uitgerust, lees bijvoorbeeld dit topic eens door: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1023000&hilit=snelle+suikers+paardenvoer

Ook op de bokt wiki kan je eea vinden over krachtvoer: http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer#De_Natural_benadering_van_krachtvoer

Granen zijn suikers en imo dus in grote hoeveelheden niet gezond voor een paard. Ik zou echt op zoek gaan naar alternatieven. Maw zoek een voer wat weinig suikers/zetmeel bevat. Je zal eens goed moeten kijken wat er in je huidige vitaminebrok zit en op zoek gaan naar een voer wat je paard meer energie zal verschaffen

Je geeft zelf al aan dat je geen melasse wil voeren, dat lijkt me om dezelfde reden als bovenstaand?

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:34

Foxy1980 schreef:
Het probleem zit hem in de snelle suikers (koolhydraten). Waar mensen koolhydraten tot zich nemen voor snelle energie (kijk naar wielrenners of hardlopers die pasta's en bananen wegwerken voor de prestatie) kunnen paarden de snelle suikers juist helemaal niet goed verwerken. Het spijsverteringssysteem van paarden is hier simpelweg niet op uitgerust, lees bijvoorbeeld dit topic eens door: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1023000&hilit=snelle+suikers+paardenvoer

Ook op de bokt wiki kan je eea vinden over krachtvoer: http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer#De_Natural_benadering_van_krachtvoer

Granen zijn suikers en imo dus in grote hoeveelheden niet gezond voor een paard. Ik zou echt op zoek gaan naar alternatieven. Maw zoek een voer wat weinig suikers/zetmeel bevat. Je zal eens goed moeten kijken wat er in je huidige vitaminebrok zit en op zoek gaan naar een voer wat je paard meer energie zal verschaffen

Je geeft zelf al aan dat je geen melasse wil voeren, dat lijkt me om dezelfde reden als bovenstaand?

Er zit dus veel Zetmeel en Koolhydraten in? Maar heeft ze dat dan niet nodig want nu word ze echt te dun. Ze zou waarschijnlijk niet meer als 1kilo krijgen trouwens.
Heb jij dan nog een idee misschien? Anders ga ik het toch maar proberen eerst hoor en misschien ook nog lucerne zonder melasse.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:31

Natuurlijk kun je gewoon een product proberen waar veel suikers in zitten, misschien reageert jouw paard er juist goed op.
Mijn ene paard staat ook gewoon op een sportbrok, die doet het daar prima op. Mijn andere paard is een moeilijker geval en die zou ik voor geen goud meer terug zetten op die sportbrok.

Dus ja, als je een makkelijke oplossing wil kiezen om je paard meer energie te geven dan kan je eens beginnen met over te stappen naar een sportbrok.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:39

Foxy1980 schreef:
Natuurlijk kun je gewoon een product proberen waar veel suikers in zitten, misschien reageert jouw paard er juist goed op.
Mijn ene paard staat ook gewoon op een sportbrok, die doet het daar prima op. Mijn andere paard is een moeilijker geval en die zou ik voor geen goud meer terug zetten op die sportbrok.

Dus ja, als je een makkelijke oplossing wil kiezen om je paard meer energie te geven dan kan je eens beginnen met over te stappen naar een sportbrok.

Nouwja makkelijk, ik vind het gewoon een beetje eng als ze dunner wordt. En brok ga ik nooit meer geven.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:40

waarom wil je geen brok meer geven,

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:43

dobbel schreef:
waarom wil je geen brok meer geven,

Omdat er melasse inzit, en in sommige nog meer troep.
Vind het niet fijn als ik niet weet wat ik voer.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:56

Tja moet je ook geen granen of wat dan ook voeren,

ik vind dat als brok wel voor je paard helpt je dat gewoon moet geven, en al helemaal niet naar geld moet kijken als het om de voeding van je paard gaat.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:58

dobbel schreef:
Tja moet je ook geen granen of wat dan ook voeren,

ik vind dat als brok wel voor je paard helpt je dat gewoon moet geven, en al helemaal niet naar geld moet kijken als het om de voeding van je paard gaat.

Vor de 100ste x ik ben afhankelijk van mijn ouders.. en ik begrijp wel als ze niet 17 euro per pak willen betalen.
Maarja brok hielp ook niet al geprobeerd.. Dus vandaar dat ik iets anders zoek :).

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:37

Eerst zeg je, ik wil geen melasse. Dat zijn suikers. Dus raad ik je aan op zoek te gaan naar een voer met weinig suikers maar wel voldoende voorziet als energiebron. Dan begin je over granen. Granen zijn koolhydraten = snelle energie (suiker en zetmeel). Ik leg je in een paar posts hierboven uit wat suikers en zetmeel doen. Vervolgens begin jij erover dat suikers en zetmeel juist goed zouden zijn voor je paard, terwijl je eerst zelf aangeeft geen suikers te willen voeren :?
Wat wil je nou eigenlijk horen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:05

Leek me even leuk nav een ander topic om mijn vorderingen te melden, die ik gemaakt heb met deze zomer, toen ik hier ook zocht naar een oplossing.

Ik verwijs jullie even naar dat andere topic, mijn bericht staat op de tweede blz.
[VS] 'Koeienkuilgras' aan paarden?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:38

_rainbow_ schreef:

wat er in zit staat op de zak ;)
je hebt ook brok met weinig suiker... ik geef bv marstall vito.

wat je kunt doen is luzerne geven als extra met olie. niet te veel, en anders goed kijken wat je bij kunt voeren om de scheve verhouding ca fosfor weg te werken...

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:13

Foxy1980 schreef:
Eerst zeg je, ik wil geen melasse. Dat zijn suikers. Dus raad ik je aan op zoek te gaan naar een voer met weinig suikers maar wel voldoende voorziet als energiebron. Dan begin je over granen. Granen zijn koolhydraten = snelle energie (suiker en zetmeel). Ik leg je in een paar posts hierboven uit wat suikers en zetmeel doen. Vervolgens begin jij erover dat suikers en zetmeel juist goed zouden zijn voor je paard, terwijl je eerst zelf aangeeft geen suikers te willen voeren :?
Wat wil je nou eigenlijk horen?

Volgens mij wil jij dat ik precies doe wat jij wil. En er zit een verschil tussen melasse en suikers uit granen enz. En ik vraag het he, ik heb nergens gezegd dat het zo is.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:16

ikenindi schreef:
_rainbow_ schreef:

wat er in zit staat op de zak ;)
je hebt ook brok met weinig suiker... ik geef bv marstall vito.

wat je kunt doen is luzerne geven als extra met olie. niet te veel, en anders goed kijken wat je bij kunt voeren om de scheve verhouding ca fosfor weg te werken...

Wat zit er precies in luzerne enzo? Waar is het voor bedoeld?
En als je alleen luzerne geeft gaan de verhoudingen dan scheef?