[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:18

Appels bevatten ook weer veel suikers...
Broccoli kan ook Knipoog . Daar zit juist weer weinig suiker enzo in.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:40

Marloes_R schreef:
Nou ja, een klein schepje appelmoes is toch al voldoende om de smaak te verdoezelen.

Sommige paarden zijn anders slim en daarvoor verdoezel je niet snel iets.
De mijne eet ook niet zomaar alles en heb ooit al van alles geprobeerd, alleen bijv. al bij een zandwegkuur. Het enige hoe ik het er dan in krijg is met een heel klein beetje appelazijn door het voer. Zo zuur als maar zijn kan, maar dan vond ze ineens alles "heerlijk" Vork

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:41

appelmoes heeft niet de voorkeur wegens het hoge suikergehalte, óók in 'suikervrije' appelmoes zitten natuurlijke suikers uit de appel zelf naar ik meen.

broccoli of bleekselderij is dan een betere optie.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:32

Ik heb een aantal weken geleden een pot magnesium-citraat van de Groene Os gekocht, maar mijn ruin raakt er vreselijk van aan de diarree. Gelijk maar gestopt dus. Mocht iemand interesse hebben? Meld je maar...
Inmiddels zijn we overgegaan op suikerbalans van Erik Laarakkers en ik moet zeggen dat hij er wel goed op reageert. Hij is nog niet zo slank als ik zou willen, maar zijn nek is al minder hard. Ook beweegt hij veel soepeler.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:19

Hier weigert Tosca pertinent de magnesium te eten.. Verdrietig
Bah, ik ben er helemaal naar va. Ze ziet er niet uit, ik heb me teruggetrokken uit de keuring in september want we worden echt uitgelachen anders Verdrietig
En juist datgene wat mogelijk goed voor haar is, wil ze niet..
Ik heb zelfs al aan verkopen gedacht, zo wanhopig ben ik. Maar ik kan haar niet missen en wil niet dat ze nog meer problemen krijgt bij een andere eigenaar.
Maar op deze manier is het echt niet leuk meer...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:55

De mijne vreet het met de kruidenmuesli zonder mokken, met de gewone muesli vindt ze het minder geslaagd, maar als ik de boel maar bevochtig, vreet ze het wel op.

Niet opgeven hoor!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:46

Anders moet ik haar ook maar een klein handje muesli geven...Dat eet ze altijd erg graag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:05

wij hebben het in het begin met een oude wormenspuit gedaan, magnesium oplossen in water en zo erin. niet leuk, maar wel doeltreffend.

dat een paard ervan aan de diarree gaat kan ook een teken zijn dat het lichaam aan het ontgiften is, als het te lang aanhoudt lijkt het me alsnog niet goed maar hou er wel rekening mee.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:12

Tienus63, bedankt voor de tip, ze heeft haar portie magnesium binnen!

Refagreni, dat klinkt goed Ja
Over dat voer ga ik wat meer opzoeken.

Merrieveulen, maar als het paard zijn mond opendoet, loopt dat niet gelijk het water weer eruit? Of hield je de mond dan dicht?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:21

Ik weet niet of je het kunt oplossen met olie? Maar zo heb ik haar zandweg gevoerd. Dat at ze ook niet en toen dat gemengt met olie en dat in haar mond gespoten. Als je het rustig er in spuit, dan eten ze het meestal wel op.

Ik weet alleen niet of je veilig magnesium daarmee kan mengen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:15

Graag gedaan Marloes.
Ik zie zelfs weer een rib verschijnen bij mijn spekkie!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:48

Een paard weet zelf heel goed wat hij wel of niet nodig heeft. Dit in het achterhoofd zou ik het dus niet aan willen moedigen om een paard hoe dan ook iets toe te dienen wat hij echt weigert te eten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:52

Ben ik op zich met je eens Isapaardje.
Maar Tosca is gevaarlijk dik aan het worden, dus nu bepaal ik even wat ze binnenkrijgt. Mocht dit niks opleveren, dan gaan we verder kijken wat er aan de hand kan zijn.

Super Tienus!
Hoe lang ben jij nu de magnesium aan het geven?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:19

Sinds begin juni weer.
Ik ben begonnen met 1,5 schep, tweemaal daags, nu doe ik de onderhoudsdosis van 1 schepje tweemaal daags.
Wie weet lukt het om als ze weer in model is, dit terug te brengen naar 1 schepje per dag.

Ik durf niet over te stappen op een ander merk, die van de Welkoop eet mevrouw redelijk tot goed, hangt dus ook van de muesli af die ze krijgt.
Vorig jaar vrat ze het ook wel met brok, maar toen had ze wel de neiging om het te laten staan.

Graasmasker vind ik een onding, nu met het blindenweer staan ze tussendoor nog wel een keer binnen, omdat ze dat prettiger vinden dan buiten, dan krijgt ze alleen maar hooi.

Als het extreem warm is, staan ze ook binnen, dus dat scheelt ook wel.

Haar spekbultje bij de staart inplant zit er nog wel.

Zij en haar veulen van vorig jaar zijn blijkbaar toch gevoelig óf voor de eiwitten in het gras of voor de suikers.
De enter wordt niet te dik, maar die krijgt weleens last van jeuk aan de staart, dat heeft zijn moeder ook wel eens.
Gelukkig bij beide in die mate/gevoeligheid dat het van korte duur is.

Foto's van de enter, gisteren gemaakt:
tienus63 @ [HK] Nakomelingen Sydney v. Goodtimes, deel II

Thun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:01

Heeft iemand van jullie ook ervaringen met het equilin supplement?, www.equilin.nl
Wat zijn jullie ervaringen met het magnesiumchelaat van paardnatuurlijk.nl?

Ik ben nu bezig met een proefmonster van paard natuurlijk, maar ze wil alles behalve dat opeten.
Probeer het nu in een spuit, maar als ik de magnesium meng met water wordt het warm, en ik vertrouw
dit spul niet meer.
Andere tips?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:11

Mijn oog viel stomtoevallig op dit topic en mijn bek viel open!
Het lijkt wel of er ook in de paardenwereld nu van allerlei dieeten moeten komen om een paard weer op zijn juiste gewicht te brengen. Onzin!! Geef het dier wat hij nodig heeftmet voldoende beweging en binnen een maand heb je weer een paard dat in zijn juiste proportie's is!
Voorbeeld zijn 2 paarden ( paard en haflinger) die 3 maanden geleden hier in pension kwamen. Nu ben ik zelf denk ik de laatste persoon die een paard snel te dik vind, maar deze 2 dame's waren echt MODDERVET!
DE vetblubbers kwamen onder het zadel vandaan. Na 1 maand was het verschil al duidelijk, en nu zijn ze nog steeds mooi op gewicht en voelen zich een stuk plezieriger. Niets geen dieet, normaal voer ( en ze krijgen hier best wel veel in verhouding met andere stallen) en voldoende beweging net als bij de mens! Het word pas een ander verhaal als er iets mis is met de stofwisseling.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:45

Is ook altijd mijn advies; beweging.
Een paard valt niet af van stilstaan en een schep dieetvoer. Geldt ook voor ons mensen. Er bestaat geen pilletje tegen afvallen (al doen advertenties soms anders geloven).

Wat mij ook opvalt is dat het voeren van magnesium overal wordt aangeprezen als "het wondermiddel" op dit moment tegen allerlei kwaaltjes. Tegen te dik zijn, te dun zijn, te stijf, te fel, enz. enz.
Vroeger had geen enkel paard een magnesium te kort, nu lijkt het wel of ze het allemaal hebben.

Kan ... maar ik ben er nog niet zo zeker van of het wel zo is. Tot die tijd ga ik zelf in ieder geval niet zomaar magnesium bijvoeren omdat 'iedereen' het doet.

Mijn pony heeft wel een stofwisselingsprobleem en daarom moet ik opletten met voeren. Maar afvallen heeft ze het afgelopen jaar gedaan door iedere dag minimaal een half uur met haar te gaan wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:51

en hoe geef je een paard met artrose voldoende beweging? Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:59

Bij paarden die ziek zijn is het vaak moeilijk om ze goed beweging te geven (denkend aan diverse vormen van kreupelheid). Dat is helemaal waar en logisch ook.
Maar juist voor die paarden is het zo belangrijk dat ze niet te zwaar zijn. Want het extra gewicht rust toch op de zere benen cq hoeven.

In dat geval is een dieet uiteraard wel heel belangrijk.
Maar veel paarden die te dik zijn, zijn gewoon gezonde paarden die goed kunnen werken, maar waarvoor vaak niet voldoende tijd is, of die in een te rijke weide staan. Bij die paarden is beweging en minder weide, voldoende om af te vallen. Echter mij valt ook op dat veel mensen liever naar een "pilletje of poedertje" grijpen dan actief bezig te gaan.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:40

aerdenhout1 schreef:
Mijn oog viel stomtoevallig op dit topic en mijn bek viel open!
Het lijkt wel of er ook in de paardenwereld nu van allerlei dieeten moeten komen om een paard weer op zijn juiste gewicht te brengen. Onzin!! Geef het dier wat hij nodig heeftmet voldoende beweging en binnen een maand heb je weer een paard dat in zijn juiste proportie's is!
Voorbeeld zijn 2 paarden ( paard en haflinger) die 3 maanden geleden hier in pension kwamen. Nu ben ik zelf denk ik de laatste persoon die een paard snel te dik vind, maar deze 2 dame's waren echt MODDERVET!
DE vetblubbers kwamen onder het zadel vandaan. Na 1 maand was het verschil al duidelijk, en nu zijn ze nog steeds mooi op gewicht en voelen zich een stuk plezieriger. Niets geen dieet, normaal voer ( en ze krijgen hier best wel veel in verhouding met andere stallen) en voldoende beweging net als bij de mens! Het word pas een ander verhaal als er iets mis is met de stofwisseling.

En hoe verklaar jij dan 3 a 4 keer per week beweging, geen bijvoeding, beperkte weidegang en toch chronisch te dik??
Sorry hoor, maar als het allemaal zo eenvoudig was, had ik geen probleem met mijn paard...

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:49

Hallo,
Ik denk ik meld me maar eens,
mijn pony is niet super dik, maar heeft wel een buikje.
Het probleem is dat hij vrij makkelijk dunner wordt, maar ook
zo weer aankomt.
Hij krijgt eigenlijk bijna geen brok meer, ik denk nog 10 korrels 's ochtends en 's avonds (bij wijze van spreken) en dat enkel voor hem om het ritme te houden, omdat ik het in de winter weer op
wil voeren.
Wij hebben een weide op maat 20 X 40 en een vrij grote weide.
In de kleine weide rijden we ook en ik probeer beide weides zo
goed mogelijk te onderhouden. Omdat de kleine weide vrij kaal is,
is deze met het vele regen vrij glad geworden en ik wil de weide
even laten bijkomen.
Voorheen stond hij vooral op de kleine weide en dan 1 of 2 uurtjes op de grote weide.
hij komt snachts naar binnen, hij krijgt dan hooi, en nu hij vooral op de grote weide staat krijgt hij toch wat minder uurtjes weide.
hoe zou ik dat oplossen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:52

Thun schreef:
Heeft iemand van jullie ook ervaringen met het equilin supplement?, http://www.equilin.nl
Wat zijn jullie ervaringen met het magnesiumchelaat van paardnatuurlijk.nl?

Ik ben nu bezig met een proefmonster van paard natuurlijk, maar ze wil alles behalve dat opeten.
Probeer het nu in een spuit, maar als ik de magnesium meng met water wordt het warm, en ik vertrouw
dit spul niet meer.
Andere tips?

Mijn merrie vindt het ook erg vies.
Ik geef het nu in een heel klein handje muesli, en dan een beetje water erbij zodat het oplost. Maar ze eet met lange tanden en er blijft dan meestal nog iets liggen. Maar dit is de enige manier dat ze er wat van binnenkrijgt. Ik heb het in een gepureerde appel geprobeerd maar dat at ze ook niet.

Ervaringen kan ik je nog niet vertellen, ik ben pas 10 dagen bezig. En daarvan heeft ze 3 dagen het helemaal niet gegeten omdat ze het vies vond..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:43

Marloes_R schreef:
En hoe verklaar jij dan 3 a 4 keer per week beweging, geen bijvoeding, beperkte weidegang en toch chronisch te dik??
Sorry hoor, maar als het allemaal zo eenvoudig was, had ik geen probleem met mijn paard...

Maar wat voor beweging (rijden, longeren, wandelen?). En hoelang (minuten, halve uren, hele uren)?

Pas toen ik consequent iedere dag (dus geen dagje overslaan) minimaal een half uur tot een uur met mijn pony in een stevig tempo ging wandelen (zonder hoeveelheid hooi te veranderen), begon ze zichtbaar af te vallen, zeker toen ik haar daarbij 1 of 2x per week ging inspannen.

Met het warme weer en de dazen hier in het bos een paar maal niet met haar gewandeld/gereden, en het komt er ook gelijk weer aan (ondanks minimaal voeren).

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:04

2 keer een uur les, 1 a 2 flinke buitenritten en als het niet te nat is pak ik haar nog eens aan de longe.

Als jij wandelt, loop je dan gewoon naast haar? En alleen lopen dan zeg maar?
Dat is ook inderdaad leuk om te doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:35

Ik heb een shetlander, dus ja ik loop er gewoon naast Haha!
Ook doe ik wel wat lange lijnen werk, of laat haar caveletti lopen oid, maar dus allemaal al lopend.
In het bos nu onlangs met joggen begonnen; ook gelijk goed voor mijn conditie, want die was ook waardeloos.

Bijkomend voordeel is dat niet alleen de pony, maar ook ik ca. 5 kg ben kwijt geraakt (zonder minder te zijn gaan eten) de afgelopen maanden Haha!