melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DinkeyGirl

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:41

Eleonoor schreef:

Iemand een idee hoe je Marstall kan bestellen of kopen in de omgeving van Rotterdam/Delft/Zoetermeer?

Ik heb dit al meerdere keren in dit topic getypt, maar ik woon omgeving Rotterdam/Dordrecht en bij mij komt Evert Brooijmans het gewoon brengen. Toen ik een keer in voernood zat omdat het ineens sneller ging dan ik dacht, kon ik het af gaan halen vlakbij Etten Leur bij de Baronie (een dierenkliniek).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:51

Bloos Ahum niet goed gelezen dus, maar uiteraard bedankt voor de tips. Ga me toch weer in dit voer verdiepen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:04

Zo ik heb net in een vliegende storm 48 zakken lucerne van Subli staan lossen en opslaan. Maar goed dat ze wat wegen anders hadden we vliegles gehad Lachen

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:00

DubbelDun schreef:
Zo ik heb net in een vliegende storm 48 zakken lucerne van Subli staan lossen en opslaan. Maar goed dat ze wat wegen anders hadden we vliegles gehad Lachen

Haha nou alsnog lijkt het me toch geen pretje! Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:02

Eleonoor schreef:
Bloos Ahum niet goed gelezen dus, maar uiteraard bedankt voor de tips. Ga me toch weer in dit voer verdiepen.

In Zoetermeer zit een Marstall dealer tegenwoordig... Ja

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:10

DinkeyGirl,

Even een reactie op het exceem van je paard (heb niet het hele topic doorgelezen, maar wilde even iets kwijt over het exceem van mijn paard):

Seraphino (Lusitano) had op 29 december een dikke warme bult op zijn kont. Op 31 december zat hij onder de dikke warme bulten. Het begon op zijn billen en daar zaten ook de meeste bulten. Later breidde dit uit naar zijn buik/rug en iets op zijn hals. Het waren in het begin net dikke muggenbulten, warm en dik. Eerst dacht ik dat er korsten op kwamen (gele korreltjes zaten soms op de bulten), maar dat was maar bij een enkele bult. De bulten op zijn billen vormden later grote dikke warme plakken met daaromheen (en op andere plekken) die bulten.
Ben langs da gegaan en die constateerde voedselallergie (reactie op iets wat hij heeft gegeten).
Dacht eerst dat het de muesli was (zak is al enkele weken open) of de eikels die hij soms eet (dat die rotten?).
Nu weet ik dat het de nieuwe weide was. Met dit warme weer is er iets met het gras in die wei. Het is enorm gegroeid en met die warmte dus nog vok voedingstoffen. Hij stond er een week in (en ook eerder dit jaar).

Heb van de da een middal gekregen tegen de jeuk en de bulten: Dermapet/Hydrocotiderm. Dit hielp eigenlijk niet.
Na het wassen met de tea-tree shampoo waren de bulten meteen minder warm en de jeuk ook minder. Later heb ik tea tree olie op de nog overgebleven bulten gedaan en sinds enkele dagen is hij bult-vrij.

Misschien heb je er iets aan, maar misschien/waarschijnlijk heeft het bij Suevo een andere oorzaak (en nogmaals ik heb niet alles doorgelezen).

Beterschap!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:14

Hoi Dizzy, bedankt voor je reactie! Wat vervelend dat Serephino ook allemaal bulten had, klinkt niet echt fijn

Suev staat overdag in de paddock en 's nachts op stal, het IS een allergie maar we weten nog niet waarop. Volgens de DA was het of voeding of parasitair (dus een schimmel oid) waar hij overgevoelig op was. Hij is gelukkig nu weer bultvrij, alleen de harde korstjes zitten er nog dus je voelt voornamelijk op zn schouder allemaal kleine harde puntjes. Wat dit nu getriggerd heeft weten we nog steeds niet Huilen

Dat van die tea tree zal ik onthouden mocht het nog een keer terug komen. Maar het lijkt bij hem van binnenuit te komen. Lever nieren en andere gehaltes in het bloed waren allemaal gewoon goed, morgen moest ik de DA terug bellen om te zien hoe nu verder.

Botervlieg is het geen optie dat jij hem eens read/pendelt als jij wilt en tijd hebt natuurlijk? Ik wil je er best voor betalen en ik weet ook niet of ik er zo achter kan komen wat het is, maar misschien kan hij het zelf wel aangeven? Ik weet ook niet of hij daar open voor staat maar it's worth a shot, toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:35

Overigens kun je TeaTree ook 2 a 3 druppels op een stukje natgemaakt brood geven. Het werk van binnenuit net zo sterk als van buiten. Overigens mag je het niet gebruiken op open wondjes.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:39

DubbelDun schreef:
Overigens kun je TeaTree ook 2 a 3 druppels op een stukje natgemaakt brood geven. Het werk van binnenuit net zo sterk als van buiten. Overigens mag je het niet gebruiken op open wondjes.

Denk dat ze bedoelde dat de oorzaak van binnenuit kwam, en dus ook van binnenuit wilde oplossen. TeaTree is in dit geval een variant op pleister plakken Knipoog , maar zal op moment dat het niet goed gaat misschien wel helpen. Het haald echter niet de oorzaak weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:46

Juist omdat de oorzaak van binnenuit komt kun je dus ook TeaTree van binnen laten werken door het in te geven zoals ik zei.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:02

Hmmm, dat bedoel ik niet. Met tea tree haal je jeuk misschien weg, maar niet de oorzaak van de bultjes. Als er allergie is, moet je wat doen aan de oorzaak van de allergie, niet tea tree om de effecten van de allergie te verzachten. Snap je het dan zo? Tis niet dat het verkeerd is, maar het haalt niet de oorzaak weg, de allergie.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 14:05

zijn er ook mensen die aloë vera voor het inwendige paard gebruiken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:07

@Eleonoor: ik blijf erbij dat TeaTree veel krachtiger is al men denkt en dat het ook meer kan.
Natuurlijk moet de proberen de oorzaak te achterhalen, maar dat doen de medicijnen van de DA ook niet. Dus dat is ook symptoombestrijding.

@Pellie: ook aloë vera heeft een groot vermogen om zuiverend/helend te werken, maar ook veel mensen/dieren zijn er allergisch voor.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:09

Ja dat is zeker een goede tip! Ik had ook drainagecompositum van de groene os, maar ook dat heeft niets uitgehaald.

Had ik jullie trouwens al verteld dat de uitslagen van het bloedonderzoek allemaal goed waren? Lever, nieren, eiwitgehalte en het suikergehalte en alle andere waarden waren allemaal in orde. Dus op die manier inwendig is het dan weer niet.

Heb het grote vierkante zoutblok eruitgehaald en een hymalaya opgehangen, maar het is nog te vroeg om te zeggen of dat uitmaakt. Hij likt wel veel aan die stenen, krijgt melassevrij van marstall en nu ook even selenavite E (allround supplement) bij om uit z'n dipje te komen.

Weten jullie wat het gekke was? Een paar weken voordat dit gebeurde had ik zo'n gevoel dat hij al in z'n dipje zat, en dat ik selenavite E bij moest gaan voeren. Hij was ook iets afgevallen en hij "voelde" gewoon anders aan. Maar ik dacht dat ik het me inbeeldde en vroeg mezelf af "Waarom zou ik nu ineens weer met de selenavite beginnen, er is verder voersgewijs niets veranderd?" Ik dacht dat het afvallen was gekomen doordat hij nu meer aan het werk was, maar hij was nog steeds wel lekker dik en vol dus mooi toch? Misschien als ik toen mn gevoel had gevolgd en hem toen al die aanvulling op het voer had gegeven, dat die bulten-uitbraak voorkomen had kunnen worden?

Als ik morgen de DA bel zal ik toch eens vragen of ze er niet achter kunnen komen waar die allergie voor is, want zoals Eleonoor al zegt hebben al die middeltjes weinig zin als je de oorzaak toch niet aanpakt. En daar zit hem nu juist het probleem, want ik weet zelf niet meer waar ik moet zoeken, heb al zo veel geprobeerd en steeds als je denkt, dit zou het kunnen zijn, dan komen die bultjes toch vroeg of laat (deze keer dus laat Haha!) weer terug. Zoals gezegd werd ik van mn vorige DA ook niet wijzer dus ben heel erg benieuwd hoe deze nieuwe DA nu verder wil gaan behandelen/zoeken.

*edit na lezen van geposte berichtjes*

De medicijnen van de DA zijn idd alleen symptoombestrijding, ik ben er ook niet voor om dat continue als oplossing te gebruiken maar in dit geval was de reactie zo heftig dat het voor het paard gewoon het beste was, want die voelde zich ronduit ellendig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:17

@DinkeyGirl: ik bestrijd ook niet dat je iets geeft wat de DA voorschrijft, natuurlijk moet je terugvallen op medicijnen. En het zal zeker het ergste verhelpen.
Het is gewoon waardeloos dat je maar moeilijk kunt achterhalen waardoor het ontstaat.
Ga je dingen aanpassen dan zul je systematisch te werk moeten gaan en het gewijzigde ook de tijd geven , dus niet te veel ineens veranderen anders weet je nooit wat het nu precies geweest is wat het triggert.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:23

Hehe ja dacht ik al Haha!

Ja precies, zo deden we het ook, steeds 1 ding tegelijk en daar lieten we dan minimaal 2 maanden overheen gaan. Hij staat nu nog niet zo heel lang op de melassevrij maar daardoor zag je wel na 3 weken al een reactie, zelfs bijna al die korstjes waren helemaal verdwenen en er kwamen ook geen nieuwe. Daarna hebben we niets meer veranderd behalve nu dat zoutblok. Maar ik heb nu zoveel geprobeerd dat ik liever een professioneel iemand verder laat zoeken (dat wilde ik al vanaf het begin maar door weinig meeewerkende dierenarts was ik gedwongen zelf dingen na te gaan lezen en uit te zoeken en daarmee te experimenteren).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:45

Citaat:
zijn er ook mensen die aloë vera voor het inwendige paard gebruiken?

ja ik Haha!

ap heeft afgelopen zomer dagelijks aloe vera gekregen, dit zou namelijk ook goed tegen zomereczeem werken.
ap vond het heerlijk,ik had de aloe vera met cranberry er in( wat ook goed is voor de blaas)
maar ik heb werkelijk waar helemaal totaal geen verschil gemerkt Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 15:45

nee ik heb het ook een tijd gevoerd toen hij zo'n last van zijn luchtwegen had, maar had ook geen handvaten/bewijs of het iets deed.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:03

subli zonder

bevat
ruw eiwit 110g/kg ruw vet 26g/kg ruwe celstof 124g/kg ruwe as 76g/kg calcium 10g/kg fosfor 5,7g/kg magnesium 5,0g/kg natrium 3,1g/kg ew paard 0,86 vre paard 81g/kg

toegevoegd
vit a retinol 11.000 ie/kg
vit d3 cholecalceferol 3.000 ie/kg
vit e dl-x-tocopherol-acetaat
biotine 950 mcg/kg
koper (11)sulfaat-pentahydraat 20,1 mg/kg

grondstoffen
gerst ontsloten,luzerne,gersteschillen,maisontsloten,gerst,luzerne structuur,gepofte mais,glucoline,zonnebloemschilfers,natriumchloride,monocalcium-fosfaat,calciumcarbonaat,magnesiumoxide,zonnebloemolie,voormengsel vitamines

Ik hoop dat er een aantal mensen hiermee vooruit kunnen
het is tevens geschikt voor nerveuze paarden om te voeren

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:17

dank je!!
Nu in de aanbieding bij de Welkoop zag ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:13

Wat zouden ze met "luzerne structuur" bedoelen, als er ook al 'gewoon' luzerne inzit??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:38

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:39

oh jah op de achterkant staat trouwens dat er geen melasse in verwerkt is waardoor de opname de eerste dagen wat trager kan zijn.Als je paard echter oud en hoefbevangen is dan heb je weer een subli senior die je moet aanmaken met water,maar daar heb ik op dit moment nog niet meer info over.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:12

even een reactie op de posts over melasse en dat dat erin zit om het lekker te maken

in prinipe zit melasse erin om dingen te binden
in brok zit het dus als een sort lijm om de brok vorm te geven
en in mueslies en bv lucerne zit het om stof te binden zodta het niet stuift

er is vroeger voor melasse gekozen omdta dat een makkelijk verkrijgbaar (rest)product was en het idd goed gegeten word door de dieren
maar dat het erin zit zodat ze hun voer eten , niet direct .
daar kan het wel voor gebruikt worden maar dat is een ander verhaal Lachen

of het nu wel of niet goed is om te voeren
ik weet alleen dat suiker zeer zeker niet gezond is , dus geraffineerde suiker en de bijprodukten daarvan
suiker kan een gistingsproces in de hand werken waardoor schimmels beter kunnen gedijen, zoals candida
maar suiker kan ook leiden tot lusteloosheid, minder energie en bij mensenzelfs tot depressie

dus ik kan me voorstellen dat mensen kkiezen voor voeding die zo min mogelijk toegevoegde! suikers bevat
ik persoonlijk ook
ik wil voer waar geen melasse in zit , lucerne kun je ook stofvrij maken door olie te gebruiken(soja olie bv )
wat een stuk gezonder is dan melasse
zo ook met mueslies

en voor brok zijn er ook andere bindmiddelen te vnden (hoewel ik ook geen brok voer, omdat ik wil kunnen zien wat ik voer Lachen )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:00

Dat is dus ook de reden dat ik lucerne van Subli voer en niet van Hartog. Olie ipv melasse dus.