Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:35

Hier werd de marstall force echt bar slecht gegeten
Agrobs werd wel goed gegeten(weide en naturmineral ).
En your horse trace gaat er ook bij allemaal goed in
Gewoon zo door de brok
Of door de pulp(twee van de 7 krijgen pulp bij )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 09:36

Wat ik wel eerst wil weten is of force qua hoefproblemen volstaat eigenlijk.
Ik zag ook vitalbix, daar staan dingen bij waarvan ik denk dat is positief maar ik weet er niet genoeg van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:42

Het is een complete vitaminebrok, net als metazoa of vitalbix.
Agrobs weide en naturmineral werd hier juist weer niet gegeten :D
Ik meng het nu ook door muesli (C4L), want anders eet hij het ook liever niet. Maar goed, die van mij is echt een enorme zeikerd met eten.
De Agrobs door de muesli at hij gewoon omheen. De Force eet hij er in ieder geval nog bij op :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:58

Mijn makkelijker eter at de Marstall Force ook maar zo zo. Kreeg het overigens wel met een handje lucerne erbij (dat ging beter).
Maar als snel ging ze mest eten, dit deed ze overigens op de Pavo Vital Complete ook. Dat ging beter toen ik er een handje muesli erbij ging voeren.
Voor die van mij waren die 2 het gewoon niet, maar wilt niet zeggen dat het slecht voer is!

Eerder deed ze het altijd super op de Metazoa SFB. Alleen na het afspenen van haar veulen werd ze echt extreem druk (na het afspenen terug gegaan naar de SFB). Dit had ze eerdere jaren echt nooit zo extreem. Wel wat drukker met de winter. Maar dat was wel terug te voeren aan het feit dat ze niet meer op de weide staan maar in de paddock (bewegen ze toch minder). In de paddock staan ze toch meer bij de hooibak te eten dan dat ze aan het grazen zijn.

Moonfish, over de hoefregulator van Marstall hoor je wel positieve verhalen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:04

Amanda, de moeder van Gull was 1 groot drama qua eten :roll:
Gull is gelukkig meer van het type kliko

Zo irritant als ze heel erg kieskeurig zijn qua eten , zeker als ze iets nodig hebben en ze dan categorisch alles weigeren

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:11

Hier 2 die het gewoon uit de hand smikkelen en 2 die het niet nodig hebben, maar het ook graag willen hebben..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:13

Sonja: Haha ja precies. Die van mij mag geen granen, dan ben je al enorm beperkt. En als hij dan ook nog 90% van wat er overblijft niet eet of er enorm fris van wordt... Niet handig.
De C4L wordt hij ook frisser van. Maar eet hij wel heel goed met alle supplementen er doorheen die hij moet hebben. Dan is het kiezen tussen 2 niet ideale opties. Maar goed, dat gaat wel erg offtopic.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 10:20

Het grote nadeel van marstall hufregulator is gewoon de prijs.
Je betaald in mijn geval ca 16 euro per maand als je de eerste paar maanden dubbele dosis niet meetelt.
Bij vitalbix is dat de helft, en met de dosis metazoa zit ik op 4 euro. :=
Daarbij heeft hufregulator niet voldoende biotine, en dan moet ik dat dus nog los voeren ondanks dat het pittig duur is én speciaal voor hoeven.
Dit is niet het enige wat hij krijgt, want magnesium, vitamine E en biotine komen er dan gewoon nog bij, en dat staat me voor die prijs tegen.

In vitalbix zit per kilo 5 mg biotine, nou wie die waarde bedacht heeft weet ik ook niet.
Voordeel is wel de prijs als de rest klopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:32

Had je al gekeken naar de supplementen van lexa?
Die van mij deed het daar erg goed op.
In het verleden had hij slechte hoeven,ook schimmel er in gehad en toen werd me een kuur zeewier aangeraden.
Had wel het idee dat zijn hoeven toen harder werden en nooit meer problemen gehad

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 10:53

Lexa ga ik zo bekijken.
Ik zag wel net atcom bij kifra. Maar daar zit wederom bijna geen biotine in.
En dat is 17 euro duurder als marstall hufregulator in verhouding voor plusminus dezelfde tijd dat je met een emmer doet.

Edit: Lexa spreek me dus qua samenstelling totaal niet aan voor hoefproblemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:21

Op welke ingredienten richt jij je dan voor de hoeven?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:25

Ik kom hier ook even binnenvallen. Ik voerde sinds deze zomer Marstall Force aan mijn Shetlanders bij, maar ze gaan hier zand van eten. Nu lees ik over Metazoa dat ze er ADHD van krijgen, daar zit ik ook niet op te wachten. Ze stuiteren van nature al genoeg. Wat is een geschikte mineralenkorrel (geen poeder of vloeibaar spul) voor Shetlanders die niet echt getraind worden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 11:57

ellepel schreef:
Op welke ingredienten richt jij je dan voor de hoeven?

In elk geval flink methionine en lysine, verder biotine, en ik zou graag genoeg vitamine E en magnesium zien.
Verder ben ik nog aan het nadenken, maar ik vind nog niet wat ik zoek.
Vitalbix heeft iig goed methionine en lysine zover ik in kan schatten, en dat zit te weinig in de meest gangbare andere bronnen.
En voor 4000 mg methionine moet ik iets van 1300 gram droge speedibeet geven, en dat doe je niet bij een al dikkige pony. :+
Ik merk ook echt dat zijn hoeven sinds 100 gram bietenpulp stukken beter groeien, dat is ongeveer 300 mg methionine. :)
Het stond wat meer stil, het bleef op een lengte en nu moest ik er al snel flink wat afhalen in lengte. *\o/*

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:41

Ik geef vitalbix en geef daar biotine, lijnzaadolie en vitamine E (zonder selenium) van pharmahorse bij.
Pharmahorse bestel ik gewoon bij hen zelf en is goed betaalbaar, suikervrij en makkelijk in gebruik, je heeft er geen grote hoeveelheden van te geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:33

Ik was ook altijd aan het rekenen en kijken hoeveel er van alles in een vitaminen en mineralen supplement zat. En nooit helemaal goed resultaat.
Toen vitaal mix gaan geven van Healthy herbs , waar van je dus niet precies alle gehaltes weet omdat het puur natuur is, en jawel paard deed het er super op ! Opeens rotstraal weg na 17 jaar bijvoorbeeld ( wel ook in combi met anders behandelen ).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 00:08

Ik geef ook pharmahorse vitamine E.
Mijn pony krijgt maar 4 gram, een schepje dus en de halve dosering.
Dat is genoeg, zonder werkt niet.

Maris, ik heb nooit gerekend eigenlijk.
Het is alleen dat mijn gevoel zegt dat ik iets anders moet proberen, en ik nav de hoeven dus nu specifieker zoek.
Ik heb 2 proefzakjes vitalbix gehaald, ik ga het maar ervaren.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:04

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:38

Even op de website gekeken
Maar dat zijn gewoon normale brokken , dus met een bak graan etc er in zoals alle normale brok zoals pavo, havens en alle merken gewone brokken. Hebben
Er zitten in sommige brokken alleen wat kruiden etc toegevoegd en een mooi verhaal over hoe natuurlijk en gezond het allemaal wel niet is

Maar geen vit/min brok dus :)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:54

Sonja_vR schreef:
Even op de website gekeken
Maar dat zijn gewoon normale brokken , dus met een bak graan etc er in zoals alle normale brok zoals pavo, havens en alle merken gewone brokken. Hebben
Er zitten in sommige brokken alleen wat kruiden etc toegevoegd en een mooi verhaal over hoe natuurlijk en gezond het allemaal wel niet is

Maar geen vit/min brok dus :)

Dank! Dat mooie verhaal vreesde ik al voor ja.
Er zijn dan waarschijnlijk weinig voordelen t.o.v een normale brok.
Helaas hebben we op vitalbix na hier niet veel in de buurt. Maar dat kan ik in elk geval wel proberen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:27

Misschien ook een idee om even naar agrobs weide en/of naturmineral te kijken
Sowieso te bestellen bij de importeur

Relatief laag in ijzer , geen onzin er in
En verder gewoon netjes qua gehaltes
Je voert er een hele kleine hoeveelheid van en hier werd het goed gegeten en deden ze het er goed op

Grootste verschil tussen de twee
De ene is een korrel, de ander meer in een snoepvorm geperst

Maar je voert er dus ook totaal geen extra energie mee
Dat isbin een hoop gevallen ook handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:29

De mijne vreet dat dus echt niet.
Ook niet ergens doorheen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:55

Zo zie je maar
Tis vaak nog best een zoektocht soms
Hier aten ze het gewoon zo uit de hand zonder toevoegingen( IJslanders, haflinger, welsh a, shet )

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:55

Mijn pony is geloof ik een echte alles eter, dus dit vast ook wel. Agrobs trekt me wel aan moet ik zeggen! Al zou ik het dan wel moeten bestellen waardoor de kosten wat hoger uitvallen. Maar als dat het waard is, dan is dat natuurlijk nog geen probleem.
Hij staat in elk geval in mijn bookmarks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:34

Ik heb de eerste keer een kleine verpakking besteld
Daarna een grote zak
Uiteindelijk viel het qua dagprijs echt super mee

Maar je kunt evt ook even mailen met René wielens voor een verkoper in de buurt ?
Hier zit er niet direct 1 maar misschien bij jou in de buurt wel

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 22:35

Na research heb ik besloten dat ik echt ga voor vitalbix!
Daar is echt over nagedacht op bepaalde vlakken.
Ik zocht iets wat óf betaalbaar is, óf compleet wat ik zoek.
De harde eisen: minstens echt veel lysine en methionine.
Methionine zit veel in alfalfa en bietenpulp, verder niet veel, maar met bietenpulp moet je dan echt serieus veel geven.
In 100 gram bietenpulp 300 mg methionine, en in vitalbix zit dik 4000 mg voor de dosering die mijn pony moet krijgen.
En mijn pony's hoeven reageren dus erg positief op bietenpulp, dus ik zie kansen.
Magnesium zit er denk ik ook genoeg in.
Voor mijn pony vitamine E en biotine niet maar dat vind ik voor die prijs acceptabel.
Maar tot nu toe kan ik geen ander alternatief vinden wat zoveel methionine bevat, en ook lysine staat er zeer geregeld niet tussen.

Hij heeft de volle dosis nu, en krijgt dat over twee momenten.
Ik ben erg benieuwd of hij braaf blijft, vandaag wel leek na de eerste 60 gram die hij s'morgens had gehad, maar ik ga het zien.
Eigenlijk hoop ik echt dat het een dooie dodo is op de vitalbix, dat hij er gewoon écht geen energie uithaalt, maar wel belangrijke vitamines.
Als hij dan niet loopt zoals ik wil geef ik gewoon alsnog tot zijn 50 gram metazoa, echt het kan me niks schelen, als hij maar zichzelf blijft.
Dan heb ik in elk geval de aanbevolen dagelijkse vitamines in zijn dieet zitten.

Dit is trouwens het resultaat op zijn huidige dieet met 50 gram metazoa, vitamine E, magnesium en biotine.
18 oktober tot nu:
Afbeelding