Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:19

Ik gaf mijn Arabier 2 maatbekers vitalbix per dag. Ik merk dat ze kracht en energie tekort komt in de trainingen. Ze ziet er wel heel goed uit en glimt enorm. Ik ga haar nu de active+ bijgeven. 1.5 kilo als ze werkt en 1 kilo op vrije dagen. Hopelijk krijgt ze wat meer energie en kracht. Wel super duur voeren nu. Aangezien 1 zak 20 euro kost en maar 14kg bevat. Maar ik durf geen ander merk te voeren omdat ze 2x hoefbevangen is geweest

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:24

Mijn merrie doet het super op vitalbix ik voer de brok muesli en af en toe een zakje slobber. Daarnaast krijgt ze de luzerne en lijnzaadolie.
Ik voer ook nog sportbrok bij.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:27

Hoi, ik heb een vraagje. Onze tinkers krijgen nu sinds okt/nov de vitalbix daily complete. Beide een maatbekertje per dag. Storm krijgt daar nog een beetje basisbrok bij, omdat hij anders Woody zijn vitalbix ook op eet, en zo is hij iets langer bezig hahaa.

Ik merk aan Storm vrij veel verschil. Hij ziet er super uit. Zit al veel beter in zn vacht dan vorige jaren. Maar ook wordt hij er erg jofel van. Hij bruist van de energie. En bouwt ook snel een hoop adrenaline op. Dit duurt nu al enkele maanden dat hij zo fris en fruitig is. Hij heeft zelfs een paar keer gebokt op buitenrit wat hij normaal nooit zou doen hahaa.

Wat is jullie advies of mening? Kan het aan de vitalbix liggen dat hij zo "vrolijk" is? Of toch echt voorjaar in zn bol? Ik kan me namelijk goed voorstellen als je al een tijdje iets te kort komt in het voer en dat wordt nu door de vitalbix aangevuld dat je lekkerder in je vel zit. Maar hij is "te" vrolijk hahaaa. Wel heel grappig te vrolijk hahaa

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:44

Mijn paard KWPN is juist zoveel relaxter ik heb voor het eerst in jaren geen paard wat helemaal dol en gestresst is in het voorjaar.
Helaas door ???? ( Joost mag het weten) een kleine pees blessure en nu 6 weken rust maar ik verander niks aan het voer en verwacht haar straks zo weer rustig op te pakken en ik hoop dat ze in bespiering niet teveel terug valt.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:47

ik heb hier ook dezelfde ervaring maar dan door de active+ bij te beginnen geven.

Onze pony staat al meerdere maanden op de vitalbix daily complete maar ik gaf daar nog een handje nature's best bij van Pavo. Omdat ze het zo goed doet op de vitalbix had ik besloten om, als de zak muesli van Pavo op zou zijn, ik zou overschakelen op de active+. Nu krijgt ze sinds een dag of 10 een handje van deze muesli maar ze is erg energiek geworden. Vraag me af of dit echt kan van een handje vol. Misschien toch lente kriebels ofzo...

In ieder geval als dit zo blijft schakel ik na deze ene zak wel weer over naar nature's best van Pavo. De vitalbix blijf ik geven want ze ziet er super goed uit. Ik geef ook wel dagelijks lijnzaadolie bij, sinds 10 dagen is dit ook degene van Feral.

Ben benieuwd naar andere ervaringen met de active+ muesli.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:02

herous schreef:
ik heb hier ook dezelfde ervaring maar dan door de active+ bij te beginnen geven.

Onze pony staat al meerdere maanden op de vitalbix daily complete maar ik gaf daar nog een handje nature's best bij van Pavo. Omdat ze het zo goed doet op de vitalbix had ik besloten om, als de zak muesli van Pavo op zou zijn, ik zou overschakelen op de active+. Nu krijgt ze sinds een dag of 10 een handje van deze muesli maar ze is erg energiek geworden. Vraag me af of dit echt kan van een handje vol. Misschien toch lente kriebels ofzo...

In ieder geval als dit zo blijft schakel ik na deze ene zak wel weer over naar nature's best van Pavo. De vitalbix blijf ik geven want ze ziet er super goed uit. Ik geef ook wel dagelijks lijnzaadolie bij, sinds 10 dagen is dit ook degene van Feral.

Ben benieuwd naar andere ervaringen met de active+ muesli.

Active+ is inderdaad als ze meet energie nodig hébben. Is dat niet het geval, radeb ze aan gewoob op de daily complete te blijveb en wellicht de dosering omhoog te gooien. Succes.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:04

Jane2 schreef:
Hoi, ik heb een vraagje. Onze tinkers krijgen nu sinds okt/nov de vitalbix daily complete. Beide een maatbekertje per dag. Storm krijgt daar nog een beetje basisbrok bij, omdat hij anders Woody zijn vitalbix ook op eet, en zo is hij iets langer bezig hahaa.

Ik merk aan Storm vrij veel verschil. Hij ziet er super uit. Zit al veel beter in zn vacht dan vorige jaren. Maar ook wordt hij er erg jofel van. Hij bruist van de energie. En bouwt ook snel een hoop adrenaline op. Dit duurt nu al enkele maanden dat hij zo fris en fruitig is. Hij heeft zelfs een paar keer gebokt op buitenrit wat hij normaal nooit zou doen hahaa.

Wat is jullie advies of mening? Kan het aan de vitalbix liggen dat hij zo "vrolijk" is? Of toch echt voorjaar in zn bol? Ik kan me namelijk goed voorstellen als je al een tijdje iets te kort komt in het voer en dat wordt nu door de vitalbix aangevuld dat je lekkerder in je vel zit. Maar hij is "te" vrolijk hahaaa. Wel heel grappig te vrolijk hahaa

Misschien kun je ipv beetje basisboek (waar veel suikers inzit) vervangen voor lucerne. Hier moeten ze lang op kauwen, voordat ze het weg kunnen slikken, hiermee voorkom je het schrokken en zo ook het afpakken van maatje

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:03

Sinds 3 weken voer ik ook vitalbix aan mijn Friese hengst. Reden is vooral dat hij altijd kampt met mok en schimmels, van veulen af aan al. Ik hoop dat er nu verbetering in komt en dat hij het er goed op blijft doen i.c.m. het werk.

Vind het leuk om hier even te volgen!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:49

Ben ook net ruim een week begonnen met de daily complete.. hij moest er wel aan wennen ( wel gemengd met oude voer) had dunnere mest even.
Nu ziet t er beter uit.
Ben benieuwd. Mijn pony heeft cushing dus dit voer zag er heel geschikt uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 01:23

Wij voeren het nu ook een paar weken. Voorheen voerden we Marstall Force, maar dat is zo klein, dus gaven we wel iets bij van een grasmengeling of ''gezonde'' muesli. Ze staan 24/7 op hooi en ik wilde eigenlijk alleen vitamine's voeren, dus de vitalbix meegenomen. Eerste zak uit een winkel waar we toevallig waren en daarna 2 zakken incl maatbekertje bij hun zelf besteld.

Helaas hadden we er 2 die hoestte en kregen we de medicatie er niet lekker in zo. Heb nu de Equifyt pre active erbij en pre alpin van agrbos ( omdat de bestelde sinfoin op was )

De vitalbix is voor ons wel duurder in gebruik, maar als het goed gaat zo, dan houden we deze voorlopig. Misschien dat we iets minder gaan geven als de pre active ook goed bevalt. 2 Hebben een pittig hoestje gehad, dus wil de weerstand ook goed op peil hebben. ( zijn iets ouder ) Verder geven we nu lijnzaad brokje bij.

Ze eten het goed

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:16

Paard van mijn nichtje begon ook altijd te hoesten als hij muesli kreeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:23

kking schreef:
Paard van mijn nichtje begon ook altijd te hoesten als hij muesli kreeg.

Dan is er wel wat mis aan het paard of het voer. Maar denk, dat je niet goed leest.

Ze kregen Force door hun hapje, oa speedibeet, maar dat geven we alleen in de winter. Wij wilden al langer ander voer, maar wat we willen geven, is moeilijker aan te komen.

Force is erg klein om zo te geven, dus moet je iets bij geven.

De vitalbix was interessant, dus die had ik ergens meegenomen. 2 van de 4 hadden een hoestje. Is een scopie gedaan, dus we weten waardoor. De medicatie werd slecht gegeten bij alleen vitalbix. Daarom een pre active van Equifyt besteld en sinfoin, maar die was er niet, dus is pre alpin geworden. Nu gaan de medicijnen er wel prima in.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:09

Oh ik lees wel goed hoor.
Ik wilde alleen aangeven dat er paarden zijn die niet tegen muesli kunnen.
Paard is inmiddels overleden op 32 jarige leeftijd dus was niet echt wat mis met het paard.
Zodra iemand hem stiekem iets gaf hoestte hij de longen uit zijn lijf.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:26

Ik voer ook Vital bix daily, tot grote tevredenheid. Alleen ben ik gestopt met de Lucerne, die is ontzettend gruizerig en stoffig, helaas. De musli vind ik ook erg veel gruis inzitten, dus die maak ik op en stop dan. Mijn paard gaat ook gauw hoesten van de lucerne en musli.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:41

Is er iemand die mij een kleine hoeveelheid vitalbix daily wil opsturen?
Uiteraard tegen betaling?

Ik had een proefverpakking besteld, maar heb alle zakjes gekregen van hen, behalve sd bix variant. En daar was ik nou zo benieuwd naar of mn pony's dat willen eten.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:36

Proefverpakkinkjes kan je via hun site aan vragen, of in de winkel te koop voor €1,- ! :)

Wat je besteld krijg je ook geleverd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:00

lotje5lotje schreef:
Ik voer ook Vital bix daily, tot grote tevredenheid. Alleen ben ik gestopt met de Lucerne, die is ontzettend gruizerig en stoffig, helaas. De musli vind ik ook erg veel gruis inzitten, dus die maak ik op en stop dan. Mijn paard gaat ook gauw hoesten van de lucerne en musli.

Vitalbix gebruikt niet alleen de stengels maar juist ook het blad van lucerne omdat die eiwitrijk is Daarom ziet de lucerne er zo uit.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:21

_Margarita_ schreef:
Ik gaf mijn Arabier 2 maatbekers vitalbix per dag. Ik merk dat ze kracht en energie tekort komt in de trainingen. Ze ziet er wel heel goed uit en glimt enorm. Ik ga haar nu de active+ bijgeven. 1.5 kilo als ze werkt en 1 kilo op vrije dagen. Hopelijk krijgt ze wat meer energie en kracht. Wel super duur voeren nu. Aangezien 1 zak 20 euro kost en maar 14kg bevat. Maar ik durf geen ander merk te voeren omdat ze 2x hoefbevangen is geweest

Kijk ook eens naar cavalor fiberforce. Wie weet is dat iets voor je paard. Ook erg laag in suikers en zetmeel. Zou die 2 eens met elkaar vergelijken.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:12

Persoonlijk vind ik niet dat de Fiber Force iets toe voegt aan de energie.
Dat zal natuurlijk per paard verschillen. O:)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:55

Toch zit er qua gehalten weinig verschil in. Althans, de gehaltes waar ik vooral naar kijk (eitwit, vet, suiker en zetmeel). Het hele 'weinig suiker en zetmeel voeren' vind ik erg logisch bij het gemiddelde recreatiepaard wat meestal al voldoende haalt uit het ruwvoer (evt aangevuld met een vitaminebrokje). Maar als je iets wilt voeren voor meer energie, dan is het niet gek om meer zetmeel te voeren want dat is één van de energiebronnen (samen met vet en vezels).

Corrigeer me vooral al ik het niet goed heb hoor.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:11

Ik kijk ook niet naar de waardes, maar meer naar hoe het paard er op reageert.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:23

Had eerst ook fiber force icm marstall vito... omdat ik daarvan te weinig gaf.. voerde ik de marstall force erbij.
Bij deze muesli moet je best veel geven eer je aan de juiste waardes komt qua vit/ min. Vandaar dat ik nu de daily complete geef.. daar heeft hij niet veel van nodig.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:15

ik voer nu bijna 2 maanden vitalbix. DC en active plus... maar een klein beetje active plus om de brokjes in te doen van de DC... mijn PRE ziet er geweldig uit! zijn bespiering is super en hij glimt als een spiegel maar is niet druk of heet.

Dit alles wel in combinatie met onbeperkt ruwvoer.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:26

Herkent één van jullie dit?
Sinds 10 maanden krijgt mijn ruin de DC met hun lijnzaadolie. (Voorheen kreeg hij Pavo Care4Life) Ik merkte weinig verschil aan hem. Sinds de winter blieft hij opeens de DC niet meer. Ook vond ik dat hij steeds meer terugviel in bespiering en heel weinig energie had. Op advies van vitalbix eerst de dosing verhoogd, maar uiteindelijk de Active+ gaan geven, eerst gemengd later alleen de muesli. Wel nog steeds met de lijnzaadolie. Nu zijn we een aantal maanden verder en wil hij ook de Active+ niet meer :( hij blijft ingevallen en totaal geen energie. In de verharingsperiode heeft hij daar altijd last en heb ik ook meer gegeven maar daarvoor dus ook niet echt verbetering. Heb het gevoel dat hij er niet voldoende uithaalt als het ware. Ben geneigd weer een zak care4life te kopen om te kijken hoe hij dan is. Herkenbaar voor iemand?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:42

Klinkt eerder als een ander medisch probleem zoals een maagzweer. Maar zou zeker terug gaan op C4L als hij dat probleemloos at. Dan kan je dat iig uitsluiten.