[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:03

Ik snapte de vorm van de buik al niet! Grappig :) (ja blond, heb niet zo veel ervaring met drachtige merries :P)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:09

Hehe, ik zag de foto, dacht "hey, hier klopt iets niet" ging ff nadenken, controleerde je onderschrift ff, en toen was 1+1+1=3 :P

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:00

Ik vind het zo raar dat mensen dikke paarden mooi vinden :=
Ja volle paarden van bespiering zijn mooi om te zien, niet van het vet. Ik vind mijn paard (vorige pagina, die grote vos) nog nét wat te dik, zou van mij nog wel wat af mogen en gewoon meer bespiering erop

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:31

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van mijn fjord vinden. Sinds 7 april verhuist naar een ander plekje en daar zijn deze foto's ook gemaakt.
Afbeelding
De voorste fjord met de meeste en donkerste manen.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:47

Ik blijf de schouder een moeilijk iets vinden om te beoordelen (en ik vind de foto ook beetje ver weg daarvoor) maar ik heb het idee dat die wel goed gevuld is? Van wat ik zo op de foto zie neig ik toch naar een 4-4.5, afhankelijk van wat je voelt, beetje vergelijkbaar met die eerste van mij ;)

Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik zal mijn eigen bevindingen hieronder weergeven. Ik had het in mijn mobiel opgeslagen, dacht ik, blijkt er niet meer te staan :( Dus ik ga het even doen met wat ik nog weet...

[***]
Afbeelding
*Voorhand: manenkam wiebelig, maar niet enorm (die van op de filmpjes leken meer te wiebelen), schouder kan je nog wel onderscheiden maar moeilijk, die knobbel vooraan zeg maar is wel goed te voelen zonder vet rond. = 3.5/4? (2-3 is ideaal toch?)
*Midden: de rug is mooi gevuld :+ Hand heeft wel iets kromming (dus er kan nog vet bij :P ) maar niet heel veel. Hij is wel ribloos. = 4.5
*Achterhand: mooie C-vorm, geen gleufje (ook geen begin), beenderen zijn wel moeilijk te voelen. = 4?

Conclusie: Afgerond een 4

[***]
Afbeelding
*Voorhand: manenkam wiebelig, maar niet zoals bij [***]. Schouder beter te onderscheiden, knobbel vooraan geen probleem. = 3
*Midden: meer kromming met je hand, maar toch ook ribloos = 3.5?
*Achterhand: mooie vorm, geen gleuf, beenderen zijn makkelijk te voelen = 2-3?

Conclusie: Afgerond een 3

Dat is zoals ik het denk te voelen, maar dit zal toch ook een beetje afhankelijk zijn van wie voelt denk ik. Maar voor zover ik mij de reacties herinner zaten we allemaal wel ongeveer hetzelfde, toch? Dus dan ben ik akkoord met jullie :Y) En nu vooral [***] nog laten zakken :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:52

Airborn schreef:
kyrkelover, dat heb ik vooral met 1 specifiek paard hier op bokt, lol.

Anyway, dat is kyra toch op de foto? Was die niet drachtig? Iig, kont lijkt wel netjes, nek en schouder heb ik het idee dat ze iets vetter zijn dan ze er uit zien doordat er niet heel veel bespiering op zit, maar dat kan ook komen door de hoek van de foto en de schaduw van dr badhairday kapsel :P Ik vind deze heel lastig. Ik zou zeggen een 3, iig niet lager, mogelijk 3,5

Hihi ik heb dat ook :+ Alhoewel ik soms ook wel wat tegenkom op bokt en denk: :oo

En dan die reacties altijd :') "Wat een nek!! Wauw!!" hahaha.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:00

Hehehe, ik ben heel blij dat ik niet, zoals ik onderhand al dacht, de enige ben met die reactie focussed :P

Sabine, ik denk dat ik zn kont toch wel 4-4,5 zou schoren. En dan samen uitkomen op 4(-4,5) Maar verder denk ik dat je aardig goed zit. Dat ik zn kont iets hoger scoor is omdat naar mijn idee zn billen toch wel voor een groot deel vet zijn en geen spier, en dan komt hij net ff iets hoger uit. Maargoed, dat is muggeziften :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:02

Hmmja, z'n kont is geen makkelijk onderwerp :+ Ik ben trouwens wel trots dat hij toch een mooi ronde (naja, C-vorige) kont heeft :D :Y)
Ik ben trouwens die vetkussens aan het zoeken, misschien dat daar ook nog wel een verschil zit in interpretatie ;) Is dat het gedeelte net boven z'n been zeg maar? Als je bij [***] kijkt loopt dat mooi recht naar boven, bij [***] lijkt daar nog een laag te zitten. Is dat ook vet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:04

Schouder zit inderdaad nog vet, maar daar zijn we mee bezig.

Vorige stal werd onbeperkt graszaadhooi gevoerd en was paddock paradise, maar op de paden groeide behoorlijk wat gras. 's Middags een paar uur op een volle wei en einde van de dag kregen ze nog wat te eten. Eigenlijk stond hij gewoon 24/7 te eten of hooi of gras op de paden.

Nu alleen 24/7/365 op het gras als er weinig op staat zonder grasmasker en met veel gras met grasmasker. Alleen extra's met arbeid en bij heel weinig gras een beetje hooi.

En hij staat nu wat dichterbij en afronding opleiding kom ook dichterbij. ~~}>

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:06

Hehehe, als het goed is is dát spier. De vetkussentjes op de kont zitten meestal naast de staartwortel. Dus dan is het van de zijkant gezien ronde kont, dan een lichte welving (vetkussentje) en dan gaat het opeens vrij scherp naar beneden omdat daar de staart zit en daar over het algemeen weinig vet op zit. Als dat beetje logische uitleg is :+ Je kan het verschil wel beetje zien bij cobe en boke. Ook op de lendenen kun je vaak vet zien zitten bv. (zie je bij cobe ook wel beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:09

Ow, heeft die spieren? :+ Dat had ik niet verwacht :') :))
Dus eigenlijk bedoel je bovenop de kont? Omdat ik naast de staartwortel weinig verschil zie, maar meer bovenop wel .. Bij [***] is het ronder en gaat dan ineens naar de staart, terwijl het bij [***] meer afloopt zeg maar ... Maar ik weet niet of ik goed zit te kijken :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:13

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:15

Leuk leuk. Vind het wel lastig vanaf een foto hoor!

hele duidelijke foto's in dat voorbeeld! jammer dat het niet altijd zo doorsnee is ;)

@ Sabine ik zou Boke op de foto trouwens wel een 4 geven hoor! maar goed ik voel niet wat jij voelt natuurlijk haha ;)

Mijn 3 jarige paardje:

onlangs een keer genomen:
Afbeelding

Vandaag genomen in beetje donkere ruimte:
Afbeelding

Afbeelding

Ook onlangs keer genomen. Was eerste keer op vreemd terrein voor hem :P
Afbeelding

Wat vinden jullie?! Ik heb mijn bevindingen opgeschreven dus ben benieuwd wat jullie uit de foto's halen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:16

[naam] op dit moment:
Afbeelding

[naam] ongeveer een jaar geleden:
Afbeelding

Wat denken jullie?

Ik ga trouwens eens eerst mij informeren hoe je een score geeft en dan zal ik ook wat scores geven over andere paarden (toch proberen)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:19

@Marcella: ook al heb ik eerlijk gezegd niets met dit ras, dit vind ik wel echt een hele leuke fjord, en ik vind hem niet zo veel te zwaar eigenlijk, een 3,5

@binklover: heel mooi in model, een 3, knap paardje trouwens!

@Kyrkelover: hmmm sorry, vind ik niet zo mooi en wat (te) slank... zou zelf een 2,5 durven geven ...

@Lynx: schat zo rond de 3

@Amyyy55: jouw paardje is echt goed verbeterd, maar ik zou nu toch beginnen op te letten. In mijn ogen een 3 maar slanker zou ik hem toch niet graag zien...

@leonie87&chanel1985: beiden een 3

Mijn vriend (staat langs de hengst) vraagt zich trouwens af wat hij voor vetscore van jullie krijgt 8)7

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:22

joco welke van de 2?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:23

leonie87: Ik schat op een ruime 3. Hoewel de donkere foto's ook kunnen vertekenen.

chanel1985: Aan de ene kant denk ik een 3, maar aan de andere kant denk ik een 2.

JoCo van mij mag er 50-100 kilo vanaf bij mijn fjord. En dan vooral die vetkwabben op zijn schouder. ;)
Je vriend ziet er prima uit hoor hoef niks bij of eraf. :+ :D

Zal trouwens een donderdag kijken voor foto's met zijn manen in een vlecht en dan ook een foto van achter maken. Het is alleen zo'n rotkarwei om alle manen te vlechten aangezien het niet bepaald weinig is. :o

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:24

Marcella: over welke foto heb je het, de bovenste is van nu, en de onderste is van een jaar geleden, ik zie toch wat verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:25

Bedankt voor de plaatjes Focussed! Alleen jammer dat het onderste over het 9-punten-systeem gaat, vind ik een beetje moeilijk inpassen in dat 5-punten-systeem :=

Als je trouwens het eerste plaatje bekijkt zou dat gedeelte van [***] een 3 zijn? Want er is echt helemaal geen gleufje, ook geen begin, hij heeft een mooi kontje :Y) Maarja, de rest van de kont maakt die 3 wel weer ongedaan :+ :))

@ leonie87 : op basis van wat op de foto zou jij die 4 geven? Wat zie jij anders dan ik zie/voel (denk te voelen)?
Die van jou ziet er best ok uit volgens mij? (maar ik ken er dus niks van ;) ).

Jana ga ik mij niet aan wagen, die vind ik moeilijk := :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:28

@ Sabine, Hals lijkt me 3,5. Zit wel wat vet op maar schouder lijkt me mooi uitkomen.
Buik en rug lijkt op deze foto toch wel aan de volle kant. Voel je wel ribben? Ik zou naar een 4,5 neigen omdat ik denk dat je de ribben niet kan voelen
kont lijkt me wel redelijk oke, maar iets aan de volle kant. 3,5 .

Overal 3,75 zeg maar :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:29

chanel1985 schreef:
Marcella: over welke foto heb je het, de bovenste is van nu, en de onderste is van een jaar geleden, ik zie toch wat verschil.

Ah kijk niet goed gelezen. Dit jaar een 3 en vorig jaar een 2 dan. ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:30

joco jij ziet ze liever zo denk ik:
Afbeelding

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:32

kyrkelover schreef:
joco jij ziet ze liever zo denk ik:
Afbeelding

Ja inderdaad, veel liever. Dit vind ik inderdaad een mooi plaatje... ach ja smaken verschillen (gelukkig anders hadden we allemaal hetzelfde paard) maar natuurlijk staat gezondheid bovenaan

@marcella: en toch blijf ik hem heel leuk vinden, al mag er van jouw behoorlijk wat af (wil je die kilo's dan richting mijn hengst sturen ;) )
wat betreft mijn vriend hihi, hij is content zulle :D
Laatst bijgewerkt door JoCo op 15-05-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:35

Vind dat ook wel een mooi plaatje.

Fjord heeft toch vaak die hals tegen zich. En ik weet nu al dat de meeste zullen zeggen dat deze te vet is. Maar kan je vertellen dat er ook meer dan genoeg spieren zitten helaas. En die weet hij ook heel goed tegen je te gebruiken. :+
Laatst bijgewerkt door Marcella op 15-05-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:35

Dat is eigenlijk puur het verschil tussen afgetraind of niet.
Als die volbloed dikker zou zijn kan die niet meer hardlopen.
Hij is overigens in een super conditie en een bonk spieren, vet kan ik niet gebruiken is pure ballast.
De volbloed krijgt een kilo of 9 meer krachtvoer per dag als de arabier hierboven en ook dubbel zoveel hooi.
Echter eentje staat stil en de andere wordt getraind.