Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:08

Ja helaas veel fructaan :j maar mijne heeft echt last van suikers/ zetmeel in brok en gelukkig niet van gras, vandaar dat ik gek op de HH ben :j

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:14

Jotoma schreef:
Hoe kan het dat er schimmel in was gekomen?
Ik wil namelijk in gaan slaan voor een half jaar.. het komt dan op een kar in de schuur te liggen waar het niet erg vochtig wordt (wel koud). Ik heb nu 2 zaken in een voerton, dit gaat zo niet schimmelen?

Nou waarschijnlijk door niet goed opslaan idd. was de inhoud toch iets vochtig geworden.
Mijn leverancier heeft dat toen prima opgelost hoor maar toen ik hoorde hoe droog het eigenlijk opgeslagen moest worden ben ik toen ook gestopt er mee. Ik bedoel mijn zakken stonden gewoon op de grond, 1 in een ton en 1 op voorraad in een lege stal, ja die is vochtig daar ontkom je niet aan en al helemaal in dit seizoen.
Ik had toen geen andere ruimte ter beschikking of ik moest het thuis binnen gaan bewaren waar ik dus geen zin in had.
Volgens mij zijn ondertussen wel de zakken veranderd zodat het wat minder bevattelijk is maar toch...kijk maar eens goed naar de brok want ik herinner me dat het nauwelijks te zien was, er zat een poederachtig groen/grijs waasje op sommige brokjes :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:29

Wat ik wel een pluspunt vind, is dat je tussen het papier en de brok ook weer van dat zilverachtige 'folie' hebt, ik kan even geen benaming bedenken. Het lijkt me dat dit de vocht ook weer tegen houdt..?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:12

Pony eet nog steeds mondjesmaat tot niet van haar brokken van HH.
Heb er nu toch maar weer wat gewone brok door gedaan, kijken wat ze dan doet ermee.
Voordeel is wel dat ze nog op de wei staat overdag EN voldoende kuil krijgt.

Nu gaan ze dit weekend de weides af en krijgt ze om ong 8 uur haar brok en dan na een half uur haar kuil. Dus dan hoop ik dat ze die brok gaat eten idd.
Zelfde geldt voor 's avonds, eerst brok, half uur later de kuil...

Mijn Fries eet het gewoon... met kruiden, zonder kruiden, emt olie of zonder, half geweekt in pony d'r bak door een appel of water... maakt hem niks uit.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:20

Jotoma schreef:
Wat ik wel een pluspunt vind, is dat je tussen het papier en de brok ook weer van dat zilverachtige 'folie' hebt, ik kan even geen benaming bedenken. Het lijkt me dat dit de vocht ook weer tegen houdt..?

Op zich wel ja, maar de zak werkt met een 'ventiel', dus er zit wel een opening aan de bovenkant van de zak. Je kunt door het ventiel met je hand in de zak en er brokjes uitpakken, dus vocht of luchtdicht is de zak niet.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:21

Mijn fjord en shet vinden het beide erg lekker (heb weidebrok) maar moet zeggen dat ze maar een handje krijgen en normaal geen brokjes kregen, dus ja alles wat op brok lijkt vinden ze jammie :9

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:27

Je kan je voer ook opslaan in een oude vrieskist die kapot is, daar kun je ze wel vochtvrij bewaren. Op een wagen in een schuur, dat hou je nooit droog genoeg maar dat ga je wel aan de zakken voelen. ;)

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:51

Voorheen waren de zakken van papier zonder het folie , toen was het echt zaak om het heel vochtvrij op te slaan.
De fabrikant is toen overgestapt op een andere verpakking die helaas wat duurder uitpakt,vandaar tegenwoordig de 23 kg. zakken ipv 25 kg ;-)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:28

mehlika schreef:
Voorheen waren de zakken van papier zonder het folie , toen was het echt zaak om het heel vochtvrij op te slaan.
De fabrikant is toen overgestapt op een andere verpakking die helaas wat duurder uitpakt,vandaar tegenwoordig de 23 kg. zakken ipv 25 kg ;-)

Dat klopt, maar nog steeds is het zaak de zakken goed (=droog) op te slaan als je ze langere tijd wilt bewaren. De folie werkt heel goed, maar op de langere termijn werkt dat niet voldoende ivm het ventiel (ik denk teminste zelf dat dat het is; de zakken zijn niet lucht/vochtdicht). Tenminste, dat heb ik ervaren. Het zou jammer zijn als mensen een deel van hun voorraad moeten weggooien door verkeerde opslag.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:44

Ja.. ik had het idee dat die kar in de schuur voldoende zou zijn.. Die staat van de grond en wordt voor zover ik weet niet vochtig... ga nu twijfelen.
Ik weet niet zeker of we een voerton over hebben, dus als ik een harde plasticen kist(waar ik mn dekens in bewaar) gebruik om 1 dichte zak in te bewaren, voldoet dat dan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:07

ik zou ook denken da een goed geventileerde schuur volstaat voor een maand of 2. Maar een maand terug begon mijn zak (papier) zeoliet ("klei"korrels) te klonteren, condenswater liep van de muren af en dekjes droogden zelfs buiten niet goed. Vreemd weer toen...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:50

ik heb ondertussen contact gehad met voergezond en het wordt netjes opgelost +:)+

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:18

Ik heb mijn voer in zo'n witte ton met rood draai deksel en daarin blijft het goed, de rest ligt bij mij op de zaak op een pallet in droge ruimte die verwarmd is dus dat is mazzeltje voor mij.....

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:55

Splinter, dat is mooi. Krijg je een nieuwe zak ervoor?

Ik heb vandaag mijn Hugho lucerne en Fibra All in one opgehaald. Lucerne ziet er prachtig uit en de Fibra ziet er ook heel aantrekkelijk uit. Vanavond even kijken wat het ventje er van vindt.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:33

Sorry had een tijdje niet in het topic gekeken en zie nu dat er nog wat reacties op mijn post van pagina 17 waren. :D

@ Equi_libre: Dat is zeker waar ik het voor doe iig. :D
@Gimli_ & madamX: Ja echt he! Vind t ook erg wonderbaarlijk. :j
@ SparklingApp: Ja idd. Ik vind het ook erg vreemd. Maar ach, hij schuurt niet meer. Dus mij hoor je niet klagen. :')

Jotoma schreef:
@darkness: gaat jou paard overdag ook naar buiten en voer je alleen de grasbrok?
Kwam de jeuk van jou paard van het buiten staan of van de brok?
Mijn paard staat overdag op de wei. En krijgt naast voerdroog van eigen land en HH weidebrok zo goed als niks. Wel krijgt hij bijna iedere dag 1 appel. En als m'n moeder mee is (zo'n 1 a 2x in de week) een pepermuntje of 4.

Wel moet ik dit antwoord een klein beetje aanpassen. Laatst had mijn paard een slokdarm verstopping omdat hij brood had gekregen. Toen moest ik de weidebrok een paar dagen weken. Dat heeft hij 2x met moeite gegeten. En toen moest hij het niet meer. Ik heb het hem toen weer gewoon normaal gegeven. Maar ook dat at hij toen met lange tanden. Sinds afgelopen zaterdag meng in de brok met 2 handjes Hartog compact gras. En dat eet hij wel weer super. En het voordeel van het mengen met het gehakselde gras is dat hij er nu nog beter op kauwt en nog langer mee doet.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:03

Darkness, dat was schrikken zeg!

Ik heb gisteravond even gekeken bij Nadiem zijn avondeten. Nou ja....even. Hij vond het echt heel erg lekker, maar was er wel lang mee bezig. Duurde hem waarschijnlijk te lang, want tussendoor nam hij ook nog een paar happen voordroog. Maar uiteindelijk heeft hij heel zijn bak uit staan likken. Dus ik ben helemaal blij.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:06

Pony doet haar naam eer aan :D Echt een Tante Kato... een hand HH brok met enkele biksjes gewone brok wordt geheel opgegeten. Geef ik alleen een hand HH dan dus niet :+ Nou lijkt me voor voorlopig 10 gram gewone brok op een dag bij een gewicht van 300 kilo niet zo erg toch :D Vind het belangrijk (nu de weide schraler wordt en ze vanaf volgedne week ong de wei af gaan) dat ze wel wat brok eet tbv vitaminen etc.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:10

@ darkness vergeet niet dat er in Hartog compact gras molashine zit, dit is een mengsel van melasse en olie
Verklaart ook waarom ze het zo lekker vinden :D

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:21

Ik wil ook overstappen naar het natuurlijk voeren. Geen muesli's meer en dat soort dingen. Was eigenlijk van plan om alleen lucerne te geven, met of wat zemelen of lijnzaad en wat vitamine brokjes. Nu stuit ik op dit topic. Wat is de meerwaarde van de HH brokken boven alleen lucerne o.i.d. Kan iemand mij dat vertellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:17

Splinter schreef:
@ darkness vergeet niet dat er in Hartog compact gras molashine zit, dit is een mengsel van melasse en olie
Verklaart ook waarom ze het zo lekker vinden :D

Is dit zo?
Verwar je het niet met Hartog Luzerne-Mix & Grasmix?
(omdat ze er nogal mee schermen dat er geen melasse in zit ... en op de website staat de molashine ook enkel bij de luzerne & grasmix).

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:59

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:08

Ja anders ik wel. Ik had die nl ook aangeschaft omdat t gewoon puur gehakseld gras zou zijn zonder poespas.... :')

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:17

Ja, dat staat wel op meer plaatsen (dat bedoelde ik met dat schermen) maar het gaat over molashine en dat is niet precies hetzelfde als melasse dus .... :+

Het is voor mij geen ramp als er wel een beetje in zou zitten, het is niet dat ik hem hoofdzakelijk daar op heb staan (verre van zelfs, en moet het nog proberen) maar toch .. Ik heb de luzerne al en daar zit al melasse in dus als er geen melasse inzit is het zoveel te beter ;)