Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:53

Interessant topic.

kaatje77 schreef:
Als je paard te heet zou worden, kan de oorzaak zijn die ie gevoelig is voor gepunte haver en moet je dat vervangen door geplette haver.
Gepunte haver zegt het al, die prikkelen de darmen en sommige paarden worden daar "heet" van. Knipoog

Hoe zit dat met zwarte haver?

Arabesk schreef:
in lucerne stoppen ze melasse, melasse = suiker, niet goed voor paarden

Subli heeft lucerne zonder melasse.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:56

Knoffer schreef:
Interessant topic.

kaatje77 schreef:
Als je paard te heet zou worden, kan de oorzaak zijn die ie gevoelig is voor gepunte haver en moet je dat vervangen door geplette haver.
Gepunte haver zegt het al, die prikkelen de darmen en sommige paarden worden daar "heet" van. Knipoog

Arabesk schreef:
in lucerne stoppen ze melasse, melasse = suiker, niet goed voor paarden

Subli heeft lucerne zonder melasse.

Dat weet ik eigenlijk niet.
Ik heb geprobeerd om zwarte haver te krijgen, maar bij de Reifeissenkon ik het niet krijgen, en aangezien mijn paarden het nu super doen, ben ik niet van plan om weer wat van mijn voer te veranderen.

Nog een toevoeging: Ik was laatst op een stal en die man haalde ook alles uit Duitsland en hij gaf ipv zonnebloemolie zonnebloempitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:01

mijn 2 jarige loopt 24/7 buiten, hij krijgt naast het gras af en toe een stukje pavokoek, en in de winter krijgt hij hooi en pavokoek.
de 19 jarige merrie die hier staat mag geen biks of hooi meer hebben ivm ziekte, dus die krijgt geweekte grasbrok en kortgemaaid gras.
vorig jaar hebben we het ook bij de jaarling geprobeerd, maar die vond het niet lekker, en at dus echt met lange tanden, en deed er soms wel 2 uren over voordat ze het op had, die staat dus maar weer op biks Nagelbijten / Gniffelen

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:09

Ga dit ook even volgen. Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:09

Suelza schreef:
Moet je even zoeken op internet... Staat op diverse sites heel duidelijk omschreven.

Kort samengevat... Krachtvoer = Junkfood voor een paard... Zit veel rommel in... Granenrantsoenen zijn vele malen beter en goede kwaliteit ruwvoer is uiteraard prio 1!

Granen zijn sowieso junkfood voor paarden ongeacht of het uit brok, muesli of een zelf samengesteld granenmengsel komt.

Je kan ook een kant en klare granenmix kopen trouwens weet je zeker dat de verhoudingen goed zijn Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:15

kaatje77 schreef:
Knoffer schreef:

Dat weet ik eigenlijk niet.
Ik heb geprobeerd om zwarte haver te krijgen, maar bij de Reifeissenkon ik het niet krijgen, en aangezien mijn paarden het nu super doen, ben ik niet van plan om weer wat van mijn voer te veranderen.

Nog een toevoeging: Ik was laatst op een stal en die man haalde ook alles uit Duitsland en hij gaf ipv zonnebloemolie zonnebloempitten.

Masters heeft volgens mij zwarte haver. Maar geen rede tot verandering in jou voerschema idd Haha!
Interessant om eens een voerschema als de jouwe te zien!

Nog een vraagje, heeft Van de Molen een website?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:06

Mag ik vragen wat jij per maand per paard zo ongeveer kwijt bent aan voer Kaatje? Het ziet er heel goed uit (je paard ook Bloos!) maar ik ben bang dat het voor mij als simpele pensionklant niet zo gemakkelijk uit te voeren is...

Wat betreft de gepunte haver; hebben paarden werkelijk last van het prikkelen van de darmen of merken ze het eigenlijk niet maar reageren ze er onbewust toch op? Oftewel, is het voor een paard prettiger om geplette haver te eten dan gepunte?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:26

rommie, daar ben ik ook wel benieuwd naar ja.
het eerste wat ik dacht was: wat kost dit in godsnaam per maand? Clown

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:44

Oh allemaal vragen aan mij. Bloos

Ik zal ze goed mogelijk beantwoorden. *LOL*

@Knoffer. De Molen heeft geen website, ben al aardig aan het google-en geweest, maar kan helaas niets vinden.
Ik heb wel het tel.nummer voor je Vork
Het bedrijf heet zelf Wassens en de mineralen zijn van de witte molen Knipoog
Telefoonnummer: 0528 371463

@rommie. Ik weet niet echt of een paard last heeft van gepunte haver, het is mij ook verteld en kan me er wel in datgene vinden wat ik het genoemd.

@Moonfish kosten?
Ga ik even voor zitten.
Voor 1 paard, 2 d-pony's en een shetlander ben ik per maand kwijt:
Dld 32,= (suikerbietenpulp, haver, gerst en muesli)
Haver 11,=
Granenmix 11,=
Voedingssupplementen 5,= (vit. C-60, vit E en mineralen)
Zonnebloemolie 1,=
Totaal 60,= per maand. Vork

Met gewoon voer was ik per maand voor deze 4 bengels +/- 80,= kwijt.
Dus het scheelt wel iets.
Maar om de centen heb ik het niet gedaan.
Het grootste belang ligt bij mij echt bij het welzijn van het paard. *LOL*

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:30

kaatje77 schreef:
@Knoffer. De Molen heeft geen website, ben al aardig aan het google-en geweest, maar kan helaas niets vinden.
Ik heb wel het tel.nummer voor je Vork
Het bedrijf heet zelf Wassens en de mineralen zijn van de witte molen Knipoog
Telefoonnummer: 0528 371463

Ik kon zelf ook al niets met google vinden Tong uitsteken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 00:06

kaatje77 schreef:
- 6 pillen vitamine C-60 zonder suiker van de kruidvat

Waarom extra vitamine C bijvoeren? Eeen gezond paard met een goede darmflora maakt dat namelijk zelf aan in de blinde darm. Dit in tegenstelling tot mensen (en cavia's).

kaatje77 schreef:
En om 18.00 uur worden 4 scheppen suikerbietenpulp geweld in kokend water en tegen 20.00 uur krijgen da paarden dat.
Pure buikvulling, maar Joris doet er een moord voor zo gek is hij erop.

Ik zou bietenpulp niet alleen als buikvulling zien, er zit een hoop energie in voornamelijk koolhydraten.De voederwaarde van 1 kg droge bietenpulp ongeveer hetzelfde als die van een kg zwarte haver.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:57

@Fransje, zo is het mij verteld, om zo te gaan voeren.
De hoeveelheden voer moest ikzelf wel aanpassen aan de paarden en dat heeft een paar weekjes geduurd voordat ik goed zat.
En mijn paarden doen het er goed onder, dus ik zie geen noodzaak om iets te laten staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:59

Waar ik rijd voeren ze tarwe (manegepaarden die dus wel in het werk staan, maar niet zoals een sportpaard), en daarnaast dan wortels, maïs, bieten, ... afhankelijk van het seizoen. Daar worden nooit brokken gegeven, paarden staan mooi kort in de vacht, zonder dekens en toch buiten, zien er goed uit, voldoende energiek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:06

kaatje77 schreef:
@Fransje, zo is het mij verteld, om zo te gaan voeren.
De hoeveelheden voer moest ikzelf wel aanpassen aan de paarden en dat heeft een paar weekjes geduurd voordat ik goed zat.
En mijn paarden doen het er goed onder, dus ik zie geen noodzaak om iets te laten staan.

Als ze het er op goed doen moet je ook niets veranderen hoor Lachen Maar roepen dat bietenpulp gewoon buikvulling is kan tekort door de bocht zijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:23

VSW-->VS

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 12:39

fransje23 schreef:
kaatje77 schreef:
En om 18.00 uur worden 4 scheppen suikerbietenpulp geweld in kokend water en tegen 20.00 uur krijgen da paarden dat.
Pure buikvulling, maar Joris doet er een moord voor zo gek is hij erop.

Ik zou bietenpulp niet alleen als buikvulling zien, er zit een hoop energie in voornamelijk koolhydraten.De voederwaarde van 1 kg droge bietenpulp ongeveer hetzelfde als die van een kg zwarte haver.

In bietenpulp zit toch ook een scheve verhouding van Calcium/Fosfor en bij haver (en zemelen) net andersom?

Ik heb het topic [WN-AM] welke voeding voor je Q/P/A ???? dat Rietveld poste even doorgelezen. Daar staat inderdaad veel info in! Maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het nou met de scheve verhoudingen in graan zit. Van haver bijvoorbeeld. En hoe kun je die scheve verhouding oplossen? Bijvoorbeeld lucerne of bietenpulp bij haver geven? Maar in welke verhouding dan?

@Kaatje
Heeft jouw instructrice het over de scheve verhoudingen in bijv. granen gehad? Of zitten die verhoudingen sowieso wel goed ook omdat je een deel kant en klaar van Subli gebruikt?

@TS
Had jij daar al over nagedacht. Daarom juist de combinatie haver lucerne bijvoorbeeld?

Suelza schreef:
Maar gerst is weel minder goed als haver... Dus wil eigenlijk wel op haver blijven... alleen met mate...

Nog even dit naar boven halen. Dat haver het meest geschikte graan is, is ook wat ik steeds lees. Ik vraag me alleen af, waarom mixen dan toch zoveel mensen de granen?
Weet jij of er wetenschappelijkbewijs is dat haver het beste is?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:00

even een stipje vind dit wel heel intresant.

Zag dat iemand vroeg wat het verschil van zwarte haver en blanke haver is.
VOlgens mijn worden paarden van zwarte haver "heter".
En geplet haver verteerd een paard beter als gepunt haver. Kun je aan de mest wel zien. Zitten soms nog haver tussen als het niet geplet is.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:06

die van mij krijgt een 6 granen mix van subli, zit dacht ik haver, spelt een klein beetje mais en de rest weet ik zo even niet in

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:09

mhollander schreef:

En geplet haver verteerd een paard beter als gepunt haver. Kun je aan de mest wel zien. Zitten soms nog haver tussen als het niet geplet is.

Men zegt dat het gebit van het paard dan niet goed is (haken heeft) als hij hele havers uitmest. Of hij schrokt gewoon, maar dan is een lucerne zowiezo al een uitkomst.

Ik wil overigens idd heel bewust lucerne gaan voeren (deed ik 15 jaar geleden al Knipoog )...

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:29

Ik voer Marstall Naturell. Hij is er gek op, en ziet er prachtig uit. Is nog maar een half jaar op de markt.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:33

Suelza schreef:
mhollander schreef:

Men zegt dat het gebit van het paard dan niet goed is (haken heeft) als hij hele havers uitmest. Of hij schrokt gewoon, maar dan is een lucerne zowiezo al een uitkomst.

Ik wil overigens idd heel bewust lucerne gaan voeren (deed ik 15 jaar geleden al Knipoog )...

Ik voer mijn paarden geen haver. Die van mij krijgen ook geen brok. Alleen een kwart muslie en een pavokoekje per dag en natuurlijk voldoende ruwvoer. swinters krijgen ze nog wortels appels en oud brood bij(zit geen schimmel op.) maar dit ook met mate. Het moet wel een lekkere extra zijn en niet vanzelf sprekend.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:37

Tja, daar zouden die van mij echt tekort aan hebben. Ik heb we sportpaarden op stal staan (springen/sgw/dressuur) waarvan 1 met veulen aan de voet. Dus een kwart muesli en een pavokoek vind ik dan voor de winter echt te weinig...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:37

moos24 schreef:
Ik voer Marstall Naturell. Hij is er gek op, en ziet er prachtig uit. Is nog maar een half jaar op de markt.

Ik ga even kijken!

Klinkt als een muesli?!? Dat wil ik alleen weer niet, eigenlijk... HAha

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:38

Suelza schreef:
mhollander schreef:

Mijn vorige stalbaas gaf alle paarden bewust een beetje haver zodat de vogeltjes dat uit de poep zouden halen, was handig voor hem met 't land uitmesten... Ik kan me niet voorstellen dat al onze paarden slechte gebitten hadden Nagelbijten / Gniffelen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:41

Knoffer schreef:
@Kaatje
Heeft jouw instructrice het over de scheve verhoudingen in bijv. granen gehad? Of zitten die verhoudingen sowieso wel goed ook omdat je een deel kant en klaar van Subli gebruikt?

Nee, nooit iets over gehoord.
Wanneer ik haar spreek zal ik het haar vragen. Vork