Voeding voor je sportpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martine

Re: Voeding voor je sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:39

Travers - Z1 dressuur (8 jaar, 1.71m)

Training:
4 tot 5 keer dressuurtraining (Soms intensief, andere keer rustig, ongeveer 1 keer per week les).
1 keer longeren.
Soms een bosrit voor de ontspanning net zoals een sprongetje af en toe.

Voer:
's ochtends: 1 kg. Hippostar sportbrok, 1/4 zemelen, hooi.
's middags: wei, en als ze weer naar binnengaan weer hooi. (wei is niet niet lang, maar ook niet kort, komt regelmatig een stuk extra wei bij.
's avonds: 1 kg. Hippostar sportbrok, 1/4 zemelen en hooi.
Dan 's avonds laat nog een keer hooi.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:08

Geerke ik begrijp heus wel wat je bedoelt. Ik lees hier reacties van mensen die het hebben over een ´sportpaard´ volgens de door Simmie aangegeven definitie en ik lees toch ook echt dat veel paarden lekker buiten komen en als ik de hoeveelheid krachtvoer vergelijk wat iedereen voert zijn de verschillen niet zo groot wat mij in ieder geval geruststelt.

Wat zou je mij aanraden dan?

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:48

Hier volgt mijn lijstje. Ben sinds 1 augustus met deze merrie bezig, daarvoor is ze ingereden en heeft letterlijk 1.5 jaar op stal gestaan omdat de eigenaresse genoeg van haar had.

Merrie, 5 jaar, 1.65m, B dressuur, B springen Groen op cross gebied (5 oktober eerste terreinrit) Is nu 1 maand serieus onder het zadel, daarvoor 2 maanden gereden bij een handelsstal, stijf van de spanning en spierpijn was het resultaat.

Huisvestiging:
Stal van 4 x 4 m
Wit zaagsel

Weidegang/ paddock:
Dagelijks van 8 tot 12 cq 13 uur op de weide met vriendjes
Dagelijks van 19:00 tot 21:00 in de paddock of als vriendje de wei op gaat, dan mee. Wordt namelijk panisch als ze alleen staat.

Training:
1x per week dressuurles 3/4 uur, errug fanatiek.
3x per week zelf dressuurtraining of op de lange zandpaden dressuur
1x per week springles
1x per week helemaal niets, lekker de hele dag (7:00 tm 19:00) op de weide met vriendje.
1x per twee weken crossles, de andere week dressuurtraining of interval, hangt van de weekplanning af.
Longeren gaat redelijk, maar snel paniek als de lijn begint te fladderen, longeren doen we meestal even na het rijden, meer om te wennen.

Voer:
tussen 6:30 en 7:00 1.25 kilo sportbrok Master, hooi 2 plakjes.
tussen 16:30 en 17:30 1.25 kilo sportbrok Master en 0.5 kilo granenmix met scheutje olie
20:00 wortels cq appels
tussen 22:00 en 22:30 1 kilo sportbrok Master, hooi 3 plakjes

Als ik een dag niet rijd, dan krijgt ze de middag ervoor geen granenmix.

Na de cross les cq zware buitenrit, dan in de avond 1.5 kilo sportbrok.

Ben nog aan het orienteren over vitamine preparaten etc en de hoeveelheid voer. Zal het topic in de gaten houden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 13:27

martinev schreef:
Heel erg interessant topic dit.
Voor het eerst van mijn leven moet ik zelf na gaan denken over wat ik mijn paard ga voeren. Ik heb altijd met mijn paard op een pensionstal gestaan en daar kreeg ze "wat de pot schaft".
Nu staat mijn paard ergens anders en moet ik zelf voor het voer gaan zorgen. Ik heb er echt heel weinig verstand van en ga me hier eens even goed inlezen. Wel begrijp ik dat het voor elk paard verschillend is.
Op dit moment staat mijn paard te herstellen van een blessure en krijgt ze een beetje basisbrok en veel hooi. Ze staat dan ook echt op rust, mag alleen 2x per dag 10 minuten stappen.

Die basisbrok zou je in principe achterwege kunnen laten of vervangen door wat Lucerne of winterpeen. Imo heeft ze nu geen krachtvoer nodig ook al is het basisbrok.

Citaat:
Ik zou graag willen weten hoe jullie de keuze voor het voer hebben gemaakt. Als ik het hier zo allemaal lees zijn er heel veel verschillende soorten en merken op de markt. Hoe bepaal je wat het beste voor je paard is? Alle fabrikanten beloven natuurlijk fantastische dingen. Ik snap dat het ook een deel uitproberen is, maar het is wel fijn als je een idee hebt waar je moet beginnen!

Ik bepaal sinds kort ook zelf wat mijn paard te eten krijgt. Hoe ik de keuze heb gemaakt?
Ik heb van een aantal bekende merken (Pavo, Cavalor, Havens en Subli) het assortiment bekeken. Van de diverse sportbrokken die er aangeboden worden de samenstelling bekeken en vergeleken. Wat ik belangrijk vind is dat het voldoende energie verschaft, het uithoudingsvermogen mede hierdoor positief beïnvloed wordt en bepaalde producten in zitten (denk aan olieën, magnesium voor opbouw pezen en banden, diverse vitamines tegen eventuele verzuring van de spieren etc.) en dat de granen maximaal ontsloten zijn voor een goede opname en spijsvertering.
Daar kwam een bepaalde sportbrok uit die ik dus nu voer.
De hoeveelheid heb ik bepaald aan de hand van het verleden toen ze op een pensionstal stond en sportbrok gevoerd kreeg en waar ze het goed op deed. Nu moet blijken of ik de juiste keuze heb gemaakt. Misschien moet op den duur de hoeveelheid in kg's worden aangepast of zelfs een andere sportbrok, maar vooralsnog niet.
Naast haar sportbrok staat ze dus de hele dag buiten (ochtend paddock met kuil, middag weide) krijgt ze hooi gevoerd, als extraatje winterpeen en muesli.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:57

TeeGee, 1.75, 8 jaar.

Werkt 5 tot 6 dagen in de week, dressuur, springen of buiten galoptraining.

Voer per dag:
- weidegang van 9 tot 14 (afhankelijk van het weer)
- flinke berg hooi
- 4 kilo Subli Sportbrok
- 1 kilo Subli Musli
- Flinke scheut zonnebloem olie
- 2 schepjes Equitop Myoplast.

Subli krijgt hij al 5 jaar, maar sinds 4 jaar wel de sportbrok. De basisvariant moest ik wel 6 kilo van voeren om hem een beetje bij te houden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:11

Amber 7 jarige merrie L dressuur B springen B cross

1,5 kg sportbrok van Horsefood
1 kg gepumpte haver
0,5 kg muslie
5 plakken hooi
+/- 10 uur weidegang per dag
Stal: Zaagsel

Dressuur: 3x per week
Springen: 1x per week
Crosles of buitenrit: 1x per week.

Hoeveel ik rij ligt aan het weer, en aan school i.v.m. huiswerk. Ze krijgt altijd hetzelfde voer. Als we lange tijd niks doen, krijgt ze alleen wat minder haver.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:27

Mijn probleem is eigenlijk dat mijn paardje nogal inteert na al die zware jachten..qua gewicht dan he. Energie heeft ze genoeg..ik volg nu het topic over buitenpulp..(dank Geerke) misschien voor anderen ook interessant?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:29

Billy schreef:
WolinLotte schreef:
Salina krijgt sinds kort Equilin Basic bijgevoerd om nog terug te komen op het supplement, dit is een supplement dat is ontwikkeld door dierenarts en onze osteopaat Sandra van Leeuwen.
Staat nu een heel stuk van haar in de nieuwe Bit over Equilin!!
We merken dat Salina het erg goed doet hierop. Ze krijgt dit dagelijks en niet gericht naar een cross toe. Dit omdat Salina een redelijk druk bezette carrièrevrouw is Bloos Haha! en ook met oog op de crosses maakt dit nu standaard deel uit van haar rantsoen.
http://www.equilin.nl/ voor meer informatie.

Krijg jij een percentage van de winst of zo? Haha! Haha!

Nope!! Haha! Maar ik ben erg te spreken over het product en over mijn osteopaat! Knipoog Hahaha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:00

ginn2 schreef:
Mijn probleem is eigenlijk dat mijn paardje nogal inteert na al die zware jachten..qua gewicht dan he. Energie heeft ze genoeg..ik volg nu het topic over buitenpulp..(dank Geerke) misschien voor anderen ook interessant?

Bietenpulp lust mijn paard niet en ik vind dat er teveel koolhydraten in zitten . Heb het wel geprobeerd omdat het in de vetgate een goede manier is om veel vocht in je paard te krijgen als ze niet gewoon drinken.. Om een paard op gewicht te krijgen en houden zou ik Subli EM geven, is vetrijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 06:29

Anouar viel na de laatste wedstrijd ook weer heel erg af. Verder leek hij super gezond, voor de zekerheid toch maar even bloed laten prikken en daar kwam uit dat hij ergens een ontsteking had.
AB-kuurtje en nu komt hij weer goed op gewicht.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 08:17

Gelukkig heb ik geen problemen met het gewicht van mijn paard. Zij blijft mooi op gewicht, ook na een crosstraining of crosswedstrijd. Ik hoef haar dus niet extra te voeren omdat je afvalt.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:29

Daar heb ik gelukkig ook geen last van!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:33

Mijn paard wordt wel erg snel mager. Op het moment hebben we het redelijk onder controle, hij heeft er slechter uit gezien.
Het probleem is een beetje dat mijn paard z'n eten laat staan als hij het genoeg vindt. We geven hem nu biks met een zo hoog mogelijk energiegehalte, maar eens per jaar moeten we dat ook wisselen omdat hij dat dan niet lekker meer vindt... Ook moeten we er altijd wortels doorheen doen omdat hij het anders niet opeet.
Een beetje een zeurpietje dus Knipoog

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:03

nu lees ik lekker mee en zie veel interessante dingen voorbij komen.........

wat ik veel lees is dat de meeste paarden op stro staan,
wat vinden jullie van het houden van (sport)paarden op vlas?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:16

Ik ben zelf geen voorstander van vlas, tenzij er een medische reden voor is.
Voorkeur voor stro omdat ze dan altijd wat te knabbelen hebben.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:47

Mijn paardje staat op zaagsel..Ze kan helaas niet op stro want ze vindt stro lekkerder als ruwvoer, houdt niet meer op met het te eten, dus ik heb 2x de dierenarts moeten laten komen om haar door te spoelen..en zelfs na het spoelen probeerde ze nog een strootje naar binnen te werken..tja zelf leggen ze dat verband niet..erg onprettig. Vind het heel jammer want ik vind stro zelf erg fijn. Vlas gebruik ik niet ik houd niet van het systeem. Mijn paard is heel netjes altijd dezelfde hoopjes op dezelfde plekjes dat scheelt een hoop werk. Op mijn stal staan wel een aantal mensen op vlas en dat bevalt ze prima, zij vinden het systeem wel fijn. Eiigenlijk onderwerp voor een ander topic denk ik Haha!

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:52

Citaat:
Bietenpulp lust mijn paard niet en ik vind dat er teveel koolhydraten in zitten . Heb het wel geprobeerd omdat het in de vetgate een goede manier is om veel vocht in je paard te krijgen als ze niet gewoon drinken.. Om een paard op gewicht te krijgen en houden zou ik Subli EM geven, is vetrijk.

Dus gewoon naast het gewone voer kan ik dat EM bijvoeren? Heb even gekeken wat het inhoudt en zie dat het meerdere voordelen heeft. Binnenkort alle tips maar eens even op een rijtje zetten!
Dank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:02

Cloud staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi en ook gras. Dit gras is helaas wat aan de mindere kant omdat ik ook een mini heb met de neiging om dik te worden. Dat is dan ook de reden dat hij onbeperkt hooi krijgt, wat neer komt op zomers een half pak.

Zijn training normaal gesproken:
1 x per week een rit van 20-30 km met een snelheid van ongeveer 12 tot 14 km per uur.
1 x per week een rit van 10 tot 15 km met vooral veel galop.
1x per week longeren met de passoa, reken dik 30 minuten aan het werk. (zonder het in en uit stappen mee gerekent.
1 x per week dressuur in de bak of les.
1 x per week een staprit van een half uur waarbij hij goed recht en over de rug wordt gereden met een flink tempo stappen.

De andere dagen vrij.

Dagelijks kreeg hij:
1,5 schep muslie met een schepje subli EM.

Nu is hij geblesseert geweest, heeft een tijd lang op 4 schep muslie gestaan met antibiotica en daarna nog op 2.5 schep muslie met vitamine's erbij.

Hij krijgt dus onbeperkt hooi afhankelijk van wat hij nodig heeft. Is zijn bak leeg, dan word die weer bijgevult. Op dit moment gaat er ongeveer een half pak hooi in.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:24

Simmie schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van vlas, tenzij er een medische reden voor is.
Voorkeur voor stro omdat ze dan altijd wat te knabbelen hebben.

Voor mij geldt hetzelfde.

Anouar vind het heerlijk om een beetje op de verse stro'tjes te knabbelen, maar het is niet zo dat hij z'n hele stal leeg eet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:30

ginn2 schreef:
Dus gewoon naast het gewone voer kan ik dat EM bijvoeren? Heb even gekeken wat het inhoudt en zie dat het meerdere voordelen heeft. Binnenkort alle tips maar eens even op een rijtje zetten!
Dank

Ik voer het als vervanging van ander krachtvoer maar het zou ook als aanvulling kunnen. Normaal gesproken maak ik een mengsel met luzerne, muesli en de subli EM. Bij vetrijke voeding is het wel belangrijk dat er wat extra vitamine E gegeven wordt. In de Subli EM is dat al verwerkt.

Luzerne wil ook nog wel helpen om wat aan te zetten zeker als je het krachtvoer er doorheen mengst. ze moeten dan namelijk langzamer eten, beter kauwen, krijgen meer speeksel en alles wordt beter verteerd.

Nu even over vlas. Mijn paard staat ook op vlas en dat bevalt erg goed. Ze krijgt voor de nacht ruim voldoende hooi dus er is genoeg te knabbelen en overdag staat ze op het gras dus kan ze ook eten wanneer ze maar wil.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:39

Citaat:
Ik voer het als vervanging van ander krachtvoer maar het zou ook als aanvulling kunnen. Normaal gesproken maak ik een mengsel met luzerne, muesli en de subli EM. Bij vetrijke voeding is het wel belangrijk dat er wat extra vitamine E gegeven wordt. In de Subli EM is dat al verwerkt.

Ik wil niet over op ander voer, dus EM zou als aanvulling kunnen. Olie dan maar achterwege laten. In plaats van luzerne gebruik ik al ossichaff en dat bevalt prima Haha! Dank!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:59

Blijven we zitten met de vraag wat is een sportpaard.. ahum.. Haha!

11 jarige merrie... Z1 dressuur, Z2 startgerechtigd..
vnl. dressuur training...
recreatief, aangespannen, springen en crossen....
(ohhh, by the way, het is een fjord)

Hele zomer in de wei gestaan (wel getraind en af en toe wedstrijd):
gras.. zo kaal mogelijke weide..
kuil bijgevoerd..
en afhankelijk van de arbeid.. van handje tot 1 1/2 kilo...
sportmuesli, of kruinden melange.. afwisselend..
en pavokoekje...

op stal:
1 3/4 kilo brok verdeeld over 3 x voeren..
4 x kuil.. zoveel als ie op kan.. (liever meer.. staat op vlas..)
En arbeidstoeslag afh. van de dag.. sportmuesli, kruiden melange of iets dergelijks..
handje... tot hele schep...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:14

ginn2 schreef:
Ik wil niet over op ander voer, dus EM zou als aanvulling kunnen. Olie dan maar achterwege laten. In plaats van luzerne gebruik ik al ossichaff en dat bevalt prima Haha! Dank!

Olie kan je inderdaad vervangen met Subli EM heb ik ook gedaan. Voorheen kreeg ze 100 ml olie per dag en nu dus 150 gr Subli EM. Dat voert ook makkelijker wordt minder plakzooi.

Tja, sportpaard...ik vind mijn paard ook geen sportpaard maar ze vodloet wel aan de definitie van de TS Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:24

Toch ook maar eens mee bemoeien. En dan het trainings-en voerschema genomen als ik gewoon heel ben natuurlijk....

12 jr ruin 1.74m, ZZ-L dress, M SGW, L Spr
training per week:
1* buitenrit/ galoptraining of wedstrijd
1* longeren
1* springen (om de week, anders extra keer dressuurtraining)
1* dressuurles
2* dressuurtraining zonder les
2 dagen vrij

Weidegang: 8.00u tot het donker wordt....

's morgens
1 schep (liter) Luzerne
1,5 Sportbrok (Pavo Energy Control)

Na het binnenzetten
1.5 Sportbrok (Pavo Energy Control)
Flinke berg hooi

Voor het slapen gaan:
1 schep Luzerne
1 schep Pavo Kruiden melange (buiten het cross seizoen 1/2 schep)
Zoveel hooi dat er in ieder geval de volgende morgen nog iets over is.

De andere paarden krijgen basisbrok van Pavo, ook al zijn het dan ook "sportpaarden".

Over het algemeen heb ik het gevoel dat veel paarden veel te weinig ruwvoer en teveel krachtvoer krijgen. Persoonlijk vind ik dat mijn paarden altijd beschikking moeten hebben over ruwvoer, vandaar dat ik er voor zorg dat het nooit helemaal op gaat. Bovendien denk ik dat we in NL veel te snel naar "sportbrok" grijpen terwijl de meeste paarden in de basissport het een eind redden op basisbrok.

Edit: De paarden staan bij ons op stro.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:37

Alejandro, M2, 8 jaar, 5 dagen per week rijden, 1 dag longeren, 1 dag rust

Dagelijks van 8 tot 8 weidegang, in de winter tot 6. Als paarden op een kale weide staan krijgen ze overdag hooi bijgevoerd. Aangezien de paarden veel buiten staan krijgen ze altijd dezelfde hoeveelheid voer.

7.00 uur:
hooi/voordroog
1 kg draversbrok
0.5 powerplus muesli

18.00 uur
Hooi/voordroog
1 kg draversbrok
0.5 powerplus muesli

23.00 uur
hooi/voordroog

Zendro, 4 jaar, l1, 4 dagen training, de rest rust
7.00 uur:
hooi/voordroog
0.5 kg draversbrok
0.5 powerplus muesli

18.00 uur
Hooi/voordroog
0.5 kg draversbrok
0.5 powerplus muesli

23.00 uur
hooi/voordroog

eventueel krijgen ze soms nog eens wat slobber. Als ze wat mager worden door bijvoorbeeld verharen/winterperiode krijgen ze maisbrokken (geweekt) van agrobs en wat maiskiemolie.

Paarden staan op stro, maar eten het niet tot nauwelijks.