Artrose/Glucosamine?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skyrijdster

Re: Artrose/Glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:07

hallo allemaal,

Ik ben gisteren met mijn paard sky rocket naar de kliniek geweest, en daar is uit gekomen dat zij artrose in haar beide voorbenen heeft en in haar bekken. Ik heb als advies gekregen om glucosamine en vitamine E en selleen? te gaan geven. iemand bij ons op stal zij dat proflex? een goed middel is. Is er iemand die ervaring er mee heeft. Of iemand die ook een paard heeft met artrose in het bekken? Ook het geven van injecties is ter spraken gekomen, maar dat is wel een hele dure aangelegenheid. En de DA gaf aan dat het helemaal niet zeker is dat het aanslaat. Als ze weer bereden mag worden mogen we uiteindelijk na het opbouwen maar 2 a 3 keer per week een buitenritje mee maken. Als jullie wat weten, laat het me alsjeblieft weten. alvast bedankt.

chris10

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:25

Ik lees hier reacties dat mensen geloven dat je artrose stil kan zetten en zelfs kan genezen.
Mijn paard en ik zelf hebben artrose en nee je kunt het niet stoppen en al zeker niet genezen.
Wel kun je het vertragen, glucosamine is daar een goed alternatief voor.
Maar ook in glucosamine zit verschil en ook nog eens de reactie per paard.
Ik zou het zeker proberen.
Wat ik ook nog wil zeggen is, heb je enig idee hoe erg de artrose bij jouw paard is?
Een paard dat artrose heeft en goed loopt vind het af en toe best nog eens leuk om wat buiten te rijden.

Mijn pony heeft artrose in de voor en achterbenen, rug en hals en ze heeft goede en slechte tijden.
Ik doe niks meer met haar en staat dag en nacht op de wei, zolang zij happy lijkt blijft ze.
Zij liep ook al een paar jaar net niet goed of kreupel, je kon er geen pijl op trekken.
Toen de dierenarts al een paar keer daar was geweest, wilde hij toch foto's maken en verdoven, ze was toen 12 jaar en ik had er helemaal niet mee gerekend.
Dus deze diagnoze sloeg in als een bliksemslag bij heldere hemel.
Ze heeft nog therapie gehad toen ze ook problemen met haar rug kreeg en ook hier bleek later artrose in te zitten.
De rug betekende echt stoppen met rijden omdat het gewicht van de ruiter daar natuurlijk op zit.
verder lijkt ze heel gelukkig en ze vind het af en toe nog wel eens leuk aan de lange lijnen te stappen.

Heel veel succes met je paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:30

Emaartje schreef:
mehlika schreef:
Ook hier bij meerdere klanten goede ervaringen! Wij gebruiken de glucosamine/chondroïtine complex en MSM van http://www.shiraf.nl
Ik hoop van harte dat jouw paard er ook desdanig baat bij heeft dat hij niet afgeschreven hoeft te worden. 7 jaar is nog zo jong....

ik gebruik voor mijn pony ook de glucosamine/chrondrointine van http://www.shiraf.nl zeer goede ervaringen mee,ze loopt weer pijn vrij op de weide en weer vele regelmatiger dan dat ze is geweest..

heb eerst ook de glucosamine vna de groene os geprobeerd,en daar zag ik helaas geen verbetering in bij mijn pony...mijn pony is 22 jaar en daar rijdt ik niet meer op...af en toe kinderen nog stapritjes verder niet..

Deze gebruik ik ook en ik moet zeggen dat het helpt.

skyrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:18

De DA heeft gezegt dat het proces niet te genezen is maar als de medicijnen aanslaan het proces wel langzamer gaat. Ik moest het zien als rekken. Ik denk erover om het beslag eraf te laten halen en haar een aantal weken op de wei te zetten, zodat ze zelf de stand kan bepalen van haar benen, ze staat nu op break over voor en spat beslag achter. Ik vind het heel moeilijk om een beslissing te nemen, ik ging naar de kliniek met de gedachte dat zij een pees blessure had, dat klopt ook wel achteraf want met de echo kwam er ook uit dat er vocht bij der pezen zit. Uiteindelijk mogen we haar alleen nog maar licht recreatief berijden. maximaal 2 a 3 keer per week naar buiten. De artrose zit niet in haar rug maar in der bekken. Bij ons op stal zijn der ook mensen die buut?? geven. is er iemand die daar ervaring mee heeft. ik ga haar zeker ook glucosamine geven, maar lees allemaal verschillende dingen, de een zegt je moet glucosaminesulfaat geven, de ander zegt je moet kijken naar de hoeveelheid glucosamine in het product, duivelsklauw? schijnt een natuurlijke pijnstiller te zijn. Maar als ik dat op voorhand al gaat geven, raakt zij er dan imuum voor? Voelt ze dan niks meer en is dat wel goed, versnel je dan de artrose? pffff ik weet het ff niet meer

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:37

skyrijdster schreef:
De DA heeft gezegt dat het proces niet te genezen is maar als de medicijnen aanslaan het proces wel langzamer gaat. Ik moest het zien als rekken. Ik denk erover om het beslag eraf te laten halen en haar een aantal weken op de wei te zetten, zodat ze zelf de stand kan bepalen van haar benen, ze staat nu op break over voor en spat beslag achter. Ik vind het heel moeilijk om een beslissing te nemen, ik ging naar de kliniek met de gedachte dat zij een pees blessure had, dat klopt ook wel achteraf want met de echo kwam er ook uit dat er vocht bij der pezen zit. Uiteindelijk mogen we haar alleen nog maar licht recreatief berijden. maximaal 2 a 3 keer per week naar buiten. De artrose zit niet in haar rug maar in der bekken. Bij ons op stal zijn der ook mensen die buut?? geven. is er iemand die daar ervaring mee heeft. ik ga haar zeker ook glucosamine geven, maar lees allemaal verschillende dingen, de een zegt je moet glucosaminesulfaat geven, de ander zegt je moet kijken naar de hoeveelheid glucosamine in het product, duivelsklauw? schijnt een natuurlijke pijnstiller te zijn. Maar als ik dat op voorhand al gaat geven, raakt zij er dan imuum voor? Voelt ze dan niks meer en is dat wel goed, versnel je dan de artrose? pffff ik weet het ff niet meer

Buut is equipalazone en is een ontstekingsremmer en pijnstiller, maar dat zou ik niet op lange termijn dagelijks geven.
Ik mag van de da ook buut gebruiken op slechte dagen, maar dit komt maar twee keer per jaar een paar dagen voor dat ik dat doe, omdat ik er op tegen ben mijn pony op voordurende pijnstilling te zetten.
Ik heb idd ook duivelsklauw geprobeerd en dit werkt ook heel goed als ze pijntjes beginnen te krijgen.
Ik zou geen pijnstiller op voorhand gaan geven, ik zou als ik jouw was een goed supplement met gluco, condr en msm geven ik denk dat jouw paard daar veel meer aan heeft.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:43

Buut is niet voor niks in nederland slecht verkrijgbaar. Veel dierenartsen halen het via belgie.
Maar het is bijzonder slecht voor maag en darmen dus ik zou het alleen gebruiken zoals Jesito zegt: op slechte dagen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:54

Mijn merrie met kogelartrose kreeg van de week ineens weer een dikke kogel.
Ik heb toen na een paar dagen de veearts gebeld, die is toen dezelfde dag gekomen en heeft haar een extra injectie Adequan gegeven (glucosamine en chondroitine), volgens hem werkt dat heel goed als het gewricht op gaat spelen.
Zij krijgt sowieso elk half jaar nu een injectie Adequan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:51

jesito schreef:
Ik lees hier reacties dat mensen geloven dat je artrose stil kan zetten en zelfs kan genezen.
.

In sommige gevallen kan dat wel (stilzetten) ik heb het bewiijs op stal staan + rontgenfoto's over de jaren heen (17 jaar, toen ze 3 was, toen ze 14 was, toen ze 17 was, en toen ze 20 was) Met haar 14e (toen ze er uiteindelijk onregelmatig op ging lopen in draf) is het proces stilgezet volgens de foto's- en klinisch gaat het nu ik 2.5 hectare tot mijn beschikking heb alleen maar beter. Vanaf haar 15e ongeveer (toen gluc. nog in de kinderschoenen stond zelfs voor mensen) kreeg ze het dagelijks door haar voer. Haalde het destijds in pure vorm + chondroitine bij de apotheek Knipoog

Artrose is heel veraderlijk, er zijn paarden met veel betere rontgenfoto's dan die van mij die stokkreupel lopen. Als ik een vreemde DA de foto's van mijn paard laat zien denkt ie dat dat paard al lang dood moet zijn.

oh ja, we rijden nog steeds !

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:36

Mist schreef:
jesito schreef:
.

In sommige gevallen kan dat wel (stilzetten) ik heb het bewiijs op stal staan + rontgenfoto's over de jaren heen (17 jaar, toen ze 3 was, toen ze 14 was, toen ze 17 was, en toen ze 20 was) Met haar 14e (toen ze er uiteindelijk onregelmatig op ging lopen in draf) is het proces stilgezet volgens de foto's- en klinisch gaat het nu ik 2.5 hectare tot mijn beschikking heb alleen maar beter. Vanaf haar 15e ongeveer (toen gluc. nog in de kinderschoenen stond zelfs voor mensen) kreeg ze het dagelijks door haar voer. Haalde het destijds in pure vorm + chondroitine bij de apotheek Knipoog

Artrose is heel veraderlijk, er zijn paarden met veel betere rontgenfoto's dan die van mij die stokkreupel lopen. Als ik een vreemde DA de foto's van mijn paard laat zien denkt ie dat dat paard al lang dood moet zijn.

oh ja, we rijden nog steeds !

Ik geloof er eerlijk gezegd niet in maar goed bij dit paard waar jij het over hebt is het door de glucosamine denk ik niet stilgezet maar gewoon super vertraagt waardoor het verschil misschien niet waarneembaar is op foto.
Maar het is al super dat je paard het zo goed doet met de glucosamine.
Mijn pony krijgt glucosamine en staat dag en nacht buiten, maar ik zie haar alleen maar ieder jaar achteruit gaan welliswaar met ups en downs.
Vaak zit het 'm er ook in waar de artrose precies zit, hoeveel er al aangetast heeft en hoelang het er al zit.
Daarbij kan het ene paard meer hebben dan het andere.
Ik heb zelf artrose in mijn rug en heb tijden dat het super met me gaat maar er zijn ook periodes dat het weken niet goed met me gaat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:07

Ze heeft wel vanaf haar 14e speciaal beslag (break-over) dus dat zal er ook wel mee te maken hebben, ze is nu 21 jaar.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:44

Bij mijn Haflinger werd op zijn 6e jaar ernstige slijtage vastgesteld in het sesambeentje RV en wel in de hoogste categorie. Op zo'n moment verdwijnt de grond onder je voeten, je bent uiteindelijk nog in de opbouwfase met zo'n dier. Voor mij is altijd het criterium geweest dat pijn lijden onaanvaardbaar was en verder heeft hij nooit echt veel ondersteunende middelen gekregen. We zijn gaan mennen met hem en tijdens vakanties bleek hij het nog best aardig te doen met bosritjes onder het zadel, zolang hij maar rechtuit kon gaan, in de bak was geen optie meer voor ons. De laatste 6 jaar staat hij in de wei en daarvoor op een manege. Als hij een ijzer verloor dan liep hij direct steenkreupel en afgelopen maanden heb ik een emmer Gelatinaat aangeschaft want hij is tenslotte wel 18 jaar en ik vind dat hij dan zeker wel een onderhoudsdosis mag krijgen. Hij doet het super en nu is hij zijn voorijzer kwijt en ik merk er niks aan,heeft gisteren nog prima in het span gelopen. Het is met glucosamine bijv. wel zo dat het ofaanslaat of je merkt er geen resultaat door. Ik bestel iig weer een nieuwe emmer en vind het erg interessant dat je toch wel positieve berichten leest, genezen kan je niet maar wel verzachten en goed kijken naar je paard, want jij kent je dier en weet ook wanneer het wel of niet gaat.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 21:06

Artrose kan gewoonweg niet genezen worden. Ik kon ook kiezen voor spuiten in het hoefgewricht maar dat was alleen maar zodat ik op het paard kon rijden. In principe deed ik het paard daar geen plezier mee, want hij zou uiteindelijk nog maar meer achteruit gaan. Artrose kan niet stopgezet worden door middeltjes van de groene os.. of glucohorse of eens wat dan ook. Ja, het kan de slijtage vertragen, maar dat wil niet zeggen dat er zich binnenin niks afspeelt. Plus komt er nog eens bij dat het ene product wel aanslaat bij dat paard..en het andere weer niet. Per paard verschillend. Ik heb ervoor gekozen om geen middeltjes te gaan geven. Ik vind maar zo.. als je echt om het dier geeft ga je geen "wondermiddeltjes" zoeken zodat je zo snel mogelijk weer erop kunt zitten. Ik heb het geaccepteerd, en ben nu vrijheidsdressuur met hem aan het doen. Meer kun je niet doen met een paard dat artrose heeft. Accepteren, en lekker verwennen en hun laten genieten van de nog komende mooie dagen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:57

Voor mij was het ook niet belangrijk of ik nog kon rijden of niet. Ik heb haar wel laten inspuiten en ze krijgt een voedingssuplement. Dat alles was om haar weer een beetje pijnvrij te krijgen, want ze was goed kreupel. Ik rekende eigenlijk op af en toe een buiterritje, en misschien dat zelfs niet.
Maar nu loopt ze als een zonnetje. Ik dressuur weer met haar, maak ritten van 10-20 km zonder problemen. Ik weet dat het niet kan worden genezen, maar ze heeft er in ieder geval geen last van nu.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:10

Natuurlijk kan je artrose niet stopzetten door een supplement. Maar je kunt de gewrichten wel ondersteunen zodat de beweegglijkheid optimaal blijft en daardoor de pijn minder. En dan moet je gaan kijken wat je paard nog wel of niet kan.
Ik voer nu 4 weken Primeval en zie wel verbetering bij mijn merrie.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:25

Ik ben ook weer begonnen met een suplement bij te voeren. Ik geef nu ook Primeval. Ik merkte toch wel een duidelijk verschil met geen suplement of wel een suplement. Een jaar geleden maakte het nog niks uit, maar nu wel.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:24

Ramarant schreef:
. Ik vind maar zo.. als je echt om het dier geeft ga je geen "wondermiddeltjes" zoeken zodat je zo snel mogelijk weer erop kunt zitten. Ik heb het geaccepteerd, en ben nu vrijheidsdressuur met hem aan het doen. Meer kun je niet doen met een paard dat artrose heeft. Accepteren, en lekker verwennen en hun laten genieten van de nog komende mooie dagen.

Ik wil hier toch even op reageren, het paard heeft pijn, je kan die pijn verminderen door wat te geven, waarom niet? Die middeltjes hoeven niet te betekenen dat iedereen er zo snel mogelijk weer op zit, maar betekenen vooral dat de paarden weer pijnvrij door het leven gaan. Ik zal dus nooit accepteren dat mijn paard pijn heeft als er middelen op de markt zijn die dat weg zouden kunnen nemen. Overigens bewijs genoeg dat het wel degelijk kan helpen.

Als mijn paard elke dag met pijn moet rondlopen dan is het einde verhaal, hoe erg het ook is. Als er iets is waardoor hij geen pijn heeft dan zal ik dat geven. Dat heeft niets te maken met rijden, maar alles met het welbevinden van mijn paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:36

Storm76 schreef:
Hoi,

Mijn moeder heeft reuma/artrose, jarenlang heeft zij glucosamine gebruikt, van verschillende soorten die als erg goed bekend stonden.
Een tijdje terug is er een groot onderzoek gedaan naar de werking, en wat bleek, het werkt helemaal niet. Glucosamine is dus echt zonde van je geld.
Mijn moeder is toen gestopt met het gebruik en ze voelt geen enkel verschil.
Dus hou het geld maar in je zak.
Hier een link over het gebruik van glucosamine;
http://www.kwakzalverij.nl/605/Glucosam ... n_demasque

Succes met je paardje!

Klopt, toen ons paard artrose bleek te hebben ben ik ook eerst de literatuur ingedoken.

Daaruit bleek: " in dat artikel wijzen ze er o.m. op dat er bewijs zou zijn dat het glucosaminesulfaat wel enige activiteit zou vertonen en het chloride analogon niet " Mogelijk is alleen het sulfaat ion werkzaam! Dat kan dus betekenen dat ook Natriumsulfaat zou werken ipv glucosaminesulfaat.

Onze merrie heeft artrose, ze staat 24/7 buiten en indien nodig rijden we haar met hoefschoenen met een dikke zool (Smitjes) en dat gaat uitstekend.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:33

ingvdh schreef:
Ramarant schreef:
. Ik vind maar zo.. als je echt om het dier geeft ga je geen "wondermiddeltjes" zoeken zodat je zo snel mogelijk weer erop kunt zitten. Ik heb het geaccepteerd, en ben nu vrijheidsdressuur met hem aan het doen. Meer kun je niet doen met een paard dat artrose heeft. Accepteren, en lekker verwennen en hun laten genieten van de nog komende mooie dagen.

Ik wil hier toch even op reageren, het paard heeft pijn, je kan die pijn verminderen door wat te geven, waarom niet? Die middeltjes hoeven niet te betekenen dat iedereen er zo snel mogelijk weer op zit, maar betekenen vooral dat de paarden weer pijnvrij door het leven gaan. Ik zal dus nooit accepteren dat mijn paard pijn heeft als er middelen op de markt zijn die dat weg zouden kunnen nemen. Overigens bewijs genoeg dat het wel degelijk kan helpen.

Als mijn paard elke dag met pijn moet rondlopen dan is het einde verhaal, hoe erg het ook is. Als er iets is waardoor hij geen pijn heeft dan zal ik dat geven. Dat heeft niets te maken met rijden, maar alles met het welbevinden van mijn paard.

Nee klopt, daar heb je gelijk in. Maar bij mijn paard zit het zo dat ie juist pijn heeft als die gereden word. Vandaar Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:37

als ik puur kijk naar onze hond , bij welke we op het punt stonden er een punt achter te zetten
deze had zoveel pijn (of toonde zoveel pijn) door artrose
dat die jankte bij opstaan gaan zitten gaan liggen
1 x ver lopen dagen er na waren vele malen slechter dan..

nadat we begonnen zijn met gluco mix (zonder pijnstilling of onstekings remmer)
speelt hij weer dagelijsk uren en geen gehuil meer met opstaan gaan zitten liggen etc

ja hij is nog wel wat stijf
maar voor een hond welke normaliter ergens tussen de 6 en 9 zou worden
enorm groot en grof gebouwd is voor zijn soort en nu 8 jr oud ..
mag die zeker niet klagen en speelt nogsteeds dagelijks

bij een hond (dier ) kan het mentale aspect niet meespelen

ons andere hondje is zo scheef als scheef kan zijn
HET proto type om artrose te krijgen
(slijtage bot ..in samen werking met vermindering vloeistof / smeer middel tussen de gewrichten in)
deze krijgt prefentief , net als onze shetter met een enorme groeispurt incl groeipijnen in die tijd
gluco combi
tijd zal het leren doch we zullen het nooit zeker weten

mijn man , vrachtwagen chauffeur met zwaar werk ..geen volle containers of heftruck materiaal
dus maar groupage, cq rolcontainers a 100/150 kg per stuk ..
deze kreeg last van knieen .. die slikt nu glocu/chon met snufje boswelia
welke een onstekings remmende pijnstillende werking heeft
hij heeft heel erg veel baat bij dit middel

ik mag van de artsen helaas geen gluco etc gebruiken
omdat er een twijfel bestaat over de contra werking met de hormonen
heb het "stiekum"weekje geprobeerd en ja een duidelijk verschil gevoeld
zo erg dat ik ineens zo wakker was dat ik niet meer sliep
had inene zoveel energie door de mindere pijn

nu gebruik ik slechts Boswelia
dit doet al een hoop (heb spier pees reuma artritis en artrose )
maar lang niet zoveel als wat deze deed in combi met de gluco/chon

mijn paarden en honden krijgen nu de glocu/chon van shiraf

mijn man slikt pillen van lucovital sports

nee als de slijtage al zover is dat iets extra "glijmiddel" niet meer voldoende is
omdat deze al zover is afgenomen , of het bot al zo ruw is dat heel veel extra
niet meer afdoende is , nee dan zal het weinig doen

bij de honden zag ik binnen 2 weken (resp paar dagen en 2 weken ) en bij de paarden
tot nu toe binnen 1,5 maand grote verbeteringen

paarden zijn erg hard voor zich zelf en een stuk minder "mieterig"aangelegd als bv de jager hond
vaak horen wij het paard niet fluisteren , en tegen de tijd dat deze echt schreeuwt is het vaak al te laat , gelukkig niet altijd ..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:12

*pling*

nieuw binnen op de email:

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12753

Skeptics continue to doubt the effects of glucosamine and other oral joint health supplements, but mounting research seems to be proving, one step at a time, that there is more to these products than meets the eye.

Canadian researchers, led by Sheila Laverty, MVB, MRCVS, Dipl. ACVS/ECVS, a professor of Equine Surgery in the Faculty of Veterinary Medicine at the University of Montreal, have recently demonstrated that significantly higher levels of glucosamine accumulate in inflamed joints, compared to normal, healthy joints.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:29

Artikel in het kort:
In the study, eight horses were divided into two equal groups: the control group and the inflamed joint group. Horses in both groups were administered glucosamine hydrochloride either orally or intravenously at a dose rate of 20 mg/kg (equivalent to a 9 g dose for an average 450 kg horse).
Inflammation was induced in both radiocarpal joints (knees) in the inflamed joint group. White blood cell counts and total protein and glucosamine levels were all measured in synovial fluid in all horses at the start of the study prior to glucosamine administration and during the third and fourth weeks of the study.
No difference in baseline white blood cell counts or total protein levels existed between the two groups of horses. After inducing inflammation in the inflamed joint group, levels of all three parameters increased significantly. Specifically, glucosamine levels were four times higher in the inflamed joint group compared to the control horses
Vertaald:
Ze hebben Glucosamine HCL gebruikt.
Na toediening is de glucosamine aangetoond in het synovia.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:39

Ik voer Pure Msm van Jordenshippo, echt een aanrader!!

Cathy70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:49

Phynix schreef:
Mijn paard heeft ook artrose. Door Glucosamine complex van de Groene Os loopt hij er super op. Ik laat hem sindsdien ook bekappen door een leerling van Van Nassau om een optimale hoefstand te creeren. Als de hoefstand net niet helemaal lekker staat, kan dit de pezen extra belasten. Hij loopt nu beter als tevoren. Tuurlijk, het wordt zeker niet beter meer, maar afhankelijk van hoe erg het is hoeft je paard nog niet afgeschreven te zijn.

Is dat toevallig Paul van Huygenvoort?? Daar ben ik ook naar toe verwezen door Rob van Nassau. Schijnt een hele kundige hoefsmit te zijn

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:12

Cathy70 schreef:
Phynix schreef:
Mijn paard heeft ook artrose. Door Glucosamine complex van de Groene Os loopt hij er super op. Ik laat hem sindsdien ook bekappen door een leerling van Van Nassau om een optimale hoefstand te creeren. Als de hoefstand net niet helemaal lekker staat, kan dit de pezen extra belasten. Hij loopt nu beter als tevoren. Tuurlijk, het wordt zeker niet beter meer, maar afhankelijk van hoe erg het is hoeft je paard nog niet afgeschreven te zijn.

Is dat toevallig Paul van Huygenvoort?? Daar ben ik ook naar toe verwezen door Rob van Nassau. Schijnt een hele kundige hoefsmit te zijn

Paul is inderdaad heel kundig. Ik heb hem al jaren en ben heel tevreden over hem.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:50

Ik heb zelf goede ervaringen met Glucohorse. Een oudere merrie van ons was vaak heel stijf en werd wel wat beter als even liep, toen zijn we glucosamine bij gaan geven (glucohorse) en na een week of 6 zagen we toch echt heel duidelijk verbetering. Ze is stukken beter gaan lopen!