Wat is goed voer ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Re: Wat is goed voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:14

Ik ga er gewoon vanuit dat als het voor mensen verboden is, het dan ook voor mijn paard niet gezond is.
Zie ook de link hier enige antwoorden boven.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:22

Wat je ermee doet,moet je natuurlijk zelf weten, daar ben je helemaal vrij in Lachen.

Ik hoop dat nu duidelijk is geworden dat de concentraties van EQ en BHT in paardenvoeder niet gevaarlijk zijn. En Nutrient requirements of horses en Journal of Nutrition zijn veel betrouwbaarder bronnen dan het bouvierforum Haha!.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:24

snater schreef:
Wat je ermee doet,moet je natuurlijk zelf weten, daar ben je helemaal vrij in Lachen.

Ik hoop dat nu duidelijk is geworden dat de concentraties van EQ en BHT in paardenvoeder niet gevaarlijk zijn. En Nutrient requirements of horses en Journal of Nutrition zijn veel betrouwbaarder bronnen dan het bouvierforum Haha!.

Van welk forum het dan ook afkomt boeit me niet onderzoek is onderzoek, maar ik vraag me dan toch ook af waarom het voor mensen duidelijk wel kwaad kan, maar dan ineens voor paarden in kleine hoeveelheden niet? Bouwt dat niet op in het lichaam, wordt het ineens helemaal afgebroken, tast het daar de cellen niet aan? Kan het me echt niet voorstellen.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:39

Nee, onderzoek is niet altijd onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek is betrouwbaar, valide en generaliseerbaar en daarom kan je er waarde aan hechten. De betrouwbaarheid, validiteit en en generaliseerbaarheid van niet-wetenschappelijk onderzoek kan niet worden nagegaan en dus mag je er niet van uitgaan dat de resultaten en conclusies juist zijn.
Als een hond ziek wordt, en hij heeft sinds twee maanden voer waar EQ inzit, kan je zeggen dat de EQ de veroorzaker is. Additieven zijn immers 'eng'... Maar misschien is het beest wel ziek omdat de eigenaar iedere dag drie pakjes sigaretten wegpaft met zijn hondje op schoot. Of dat hij intensief contact heeft gehad met een ander ziek dier. Mensen hebben heel gauw de neiging een oorzaak aan te wijzen zonder daarvoor bewijs te hebben. Daarom is het belangrijk goed, wetenschappelijk onderzoek uit te voeren en niet zomaar alles te geloven als 'onderzoek' iets heeft uitgewezen. Snap je wat ik bedoel?

Verder: Vergeet vooral de verschillen in bijvoorbeeld verteringsstelsel tussen paarden en mensen niet! Over jouw voorstellingsvermogen laat ik me trouwens niet uit Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:41

Info op het bouvierforum komt van nederlandse biochemische onderzoekers .... ( Kamsteeg )

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:39

Alleen een naam is geen goede bronvermeling. Uit welk artikel komt het, waar en wanneer is het gepubliceerd en wie zijn de auteurs? Dit is incompleet en erg onzorgvuldig.

Alleen al het feit dat er vermeld wordt, dat E324 geen E-nummer meer is, leidt bij mij tot wantrouwen van de betrouwbaarheid van deze bron.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:43

Ik ga hier verder niet op in, heeft geen zin. Ik wil zulk voer gewoon niet geven. Valt bij mij niet in de categorie goed voer.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:50

Dat is prima, ik zal je heus niet dwingen Vork
Ik hoop alleen dat dan verder ook niemand wordt aangevallen omdat hij het wel (al dan niet bewust) voert Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:03

Mijn paard heeft het jarenlang gehad op de manege .... Huilen totdat ik doorhad wat erin zat ....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:07

snater schreef:
Nee, onderzoek is niet altijd onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek is betrouwbaar, valide en generaliseerbaar en daarom kan je er waarde aan hechten. De betrouwbaarheid, validiteit en en generaliseerbaarheid van niet-wetenschappelijk onderzoek kan niet worden nagegaan en dus mag je er niet van uitgaan dat de resultaten en conclusies juist zijn.
Als een hond ziek wordt, en hij heeft sinds twee maanden voer waar EQ inzit, kan je zeggen dat de EQ de veroorzaker is. Additieven zijn immers 'eng'... Maar misschien is het beest wel ziek omdat de eigenaar iedere dag drie pakjes sigaretten wegpaft met zijn hondje op schoot. Of dat hij intensief contact heeft gehad met een ander ziek dier. Mensen hebben heel gauw de neiging een oorzaak aan te wijzen zonder daarvoor bewijs te hebben. Daarom is het belangrijk goed, wetenschappelijk onderzoek uit te voeren en niet zomaar alles te geloven als 'onderzoek' iets heeft uitgewezen. Snap je wat ik bedoel?

Verder: Vergeet vooral de verschillen in bijvoorbeeld verteringsstelsel tussen paarden en mensen niet! Over jouw voorstellingsvermogen laat ik me trouwens niet uit Lachen

Geeft jou onderzoek dat niet aan dan? Dat lijkt me toch iets wat er dan ook bijhoort, wáár blijft die EQ.... Bouwt het zich op in het lichaam of verlaat het het lichaam....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:08

snater schreef:
Dat is prima, ik zal je heus niet dwingen Vork
Ik hoop alleen dat dan verder ook niemand wordt aangevallen omdat hij het wel (al dan niet bewust) voert Lachen

Nee hoor! Als er een gesprek komt over voer zal ik het wel noemen, wat die persoon er verder mee doet moet ie zelf weten uiteraard.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:42

Wat zouden jullie mij aanraden in dit geval:

Ik ben altijd gewend om vanaf een maand of 8 te starten met het voeren van merriebrok.
Maar nu is het geval dat de merrie die ik nu heb, lichte zomereczeem heeft. Ze reageert hierbij extra op eitwitten en suikers.
Dan krijgt ze meteen een dikke manenkam e.d. En dat duidt er weer op dat ze dan ook gevoelig is voor hoefbevangenheid (wat ze overigens nog nooit gehad heeft, omdat we erg letten op het voer).
Ik voerde haar toen ze niet drachtig was, daarom ook geen brok, in verband met de vele eitwitten en melasse die daarin verwerkt zit.
Ze kreeg van mij de subli zonder en een mix van haver en graan daarbij. Ook krijgt ze geen kuilgras, maar hooi.

Wat zouden jullie mij adviseren om deze merrie te voeren tijdens de dracht?