Vet vs spieropbouw (bouwstoffen in voer?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Vet vs spieropbouw (bouwstoffen in voer?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:26

BrittKitt schreef:
Even uit nieuwsgierigheid; hoelang voer je iets als je iets nieuws probeert? Dus voordat je eventueel weer iets nieuws gaat gebruiken?

Dat ligt aan het 'succes'.
Net als de Cavalor, daar stond hij binnen 2 weken compleet opgetrokken van, je kon bijna zijn ribben omvatten. Dat is dus in de tijd dat die foto gemaakt is waar ik erop zit. Toen heb ik dus gelijk gezegd: dit is niet goed voor hem.
Als er niet echt duidelijk een verschil is: maand of drie a vier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:29

Heb je hem ipv dikmakende dingen, die ook juist veel energie geven die hij genoeg heeft en weer afvalt, eens rustgevende dingen gevoerd?
Ben niet zo thuis in de merken, maar be-calm ofzo.
Met niet overdreven veel energie, die verbruikt hij juist verkeerd door alles weer te gaan zien Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:31

Supplementen niet, bachbloesems wel en ook hardvoer speciaal voor nerveuze en stressgevoelige paarden. Daar bleef hij wel kalmer van, maar moest er ook weer meer van hebben om rond te worden.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:36

Mijn vorige paard werd toen ik haar net had ook geen gram zwaarder terwijl dit wel gewenst was, na de nodige onderzoeken bleek het door lintwormen te komen. Na de behandeling kwam ze gelukkig goed op gewicht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:40

Je hebt al zoveel geprobeerd, en ik heb niet alles bijgehouden dus het kan zijn dat ik er over heen gelezen heb, maar heb je al eens een voeradvies bij Marstall gevraagd? Ik ken al 2 paarden, van verschillende eigenaren, die na een overgang op dat voer enorm zijn opgeknapt.
Zo een voeradvies is gratis dus altijd het proberen waard.

Misschien kan jouw paard bijvoorbeeld helemaal niet tegen zetmeel en moet je hem juist geen granen voeren. Van Marstall hebben ze een voer zonder granen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:50

Wormen is onderzocht, dat is het niet.

Ik zal eens contact opnemen met Marstall.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:55

Ik ben aan het zoeken naar iemand die mijn paard een uitgebreide massage kan geven, een sportmassage en ben benieuwd wat daar uit komt. Misschien zit er wel wat verkeerd wat hem deert.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:00

mss is de conditioner booster van HiPro iets? Onze zeer schrale merrie is hier in relatief korte tijd lekker van aangekomen. Speciaal ontwikkeld voor schrale paarden die bijv. naar de keuring moeten e.d. Wij voeren het in combinatie met de allround en gaat super. Tis best een energiek paard maar ze wordt er niet heter van. Voorheen ook al van alles geprobeerd maar aankomen ho maar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:01

russel schreef:
Ik ben aan het zoeken naar iemand die mijn paard een uitgebreide massage kan geven, een sportmassage en ben benieuwd wat daar uit komt. Misschien zit er wel wat verkeerd wat hem deert.

Ik heb dat via Happy Athlete laten doen. Beviel goed, want Wrangler slaat zijn stress op zijn spieren, net als mensen met strakke nek en schouders zeg maar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:03

aslo schreef:
mss is de conditioner booster van HiPro iets? Onze zeer schrale merrie is hier in relatief korte tijd lekker van aangekomen. Speciaal ontwikkeld voor schrale paarden die bijv. naar de keuring moeten e.d. Wij voeren het in combinatie met de allround en gaat super. Tis best een energiek paard maar ze wordt er niet heter van. Voorheen ook al van alles geprobeerd maar aankomen ho maar.

Ik heb even op de site gekeken, maar wat is het precies?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:07

Samenstelling: mais, lijnzaad en een voormengsel van sojaolie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:27

Wat maakt het verschil met andere maisprodukten Aslo?
Want maismeel en maisvlokken heb ik al wel gegeven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:36

Urielle schreef:
runningkawa schreef:
maandje terug was er een andere instructrice die hem niet vanuit het verleden kende en die zei dat ze hem niet dikker wilde zien, dan werd hij te dik.
Eigenaresse en ik keken elkaar aan en schoten in de lach. Wie had nu ooit gedacht dat iemand dat zou zeggen.

Poeh, wat zou het mooi zijn als iemand dat ooit nog van mijn paardje zou zeggen! Vork

Stress is sowieso een factor, zeker weten, maar ik weet echt niet hoe ik die factor kan verlagen. Alles alles alles hakt erin bij hem. Van een langsvliegende vogel, tot een hond die over de weg loopt of wandelaars. Het is zo'n extreem gevoelig paard! En dan heb ik het nog niet gehad over geluiden en geuren, daar kan hij compleet van van zijn melk zijn.

Zoekt hij steun bij jouw als hij schrikt of ziet hij je dan niet meer staan?

Om een bevooroordeeld advies te geven : Parelli gaan doen en volhouden. Als hij nl ervan overtuigd is dat jij het al dan niet gevaarlijk zijn van alles wat er gebeurd goed kan inschatten kan hij stoppen met stressen.
En Parelli en dressuur werken steeds beter samen. Het is een andere benadering, maar met dezelfde zo niet veel meer mogelijkheden, ook op wedstrijd gebied.
http://www.dressagenaturally.net/

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:42

Wrangler is geen echte schrikker, het is een binnenvetter.
Op stal en op de wei gaat hij luchtzuigen.
Als we aan de hand gaan stappen en het is heel erg eng, probeert hij zich achter me te verstoppen of tegen me aan te hangen maar meestal loopt hij voor het oog cool door terwijl je voelt dat hij gespannen is.
Met rijden op vreemd terrein is hij superbraaf en durft geen eigen initiatief meer te nemen. Als het heel erg is, bevriest hij en laat geen hulpen meer door.

Parelli doen we nu sinds een paar weken.

Maar alle stress slikt hij in en houdt hij vast zegt maar, wat eigenlijk veel erger is dan een paard wat bokt en springt en rent.

EDIT: overigens is het bij vreemden anders, die kunnen als ik er niet bij ben moeilijk in zijn buurt komen. Hij gaat over tot de fightfase en steigert en klauwt.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:44

Ik volg dit even mee, bijna hetzelfde probleem namelijk Scheve mond
Heb ook al diverse producten geprobeerd.. Pavo musclebuild, kruidenmix met o.a veel mais. enzo voort.
Momenteel krijgt die van mij 2x kuil, we gaan haar al volgende maand verhuizen naar een stal met weidegang overdag en 4x kuil/hooi.
Zoals eerder in dit topic genoemd, dit zou de onderkant wel vullen, maar de rest natuurlijk niet.

Edit: mag ik vragen hoe oud jou paard is, hoe vaak je het rijd in de week, en hoe ,intensief' ? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:53

Bij het paard dat hier staat is het veel verbeterd doordat het hier rustiger is als op een pensionplaats.
En dat hij met vaste paarden naar buiten mag. Hij nu ook echt begint te begrijpen dat het ook echt zo is.
Heeft natuurlijk ook wel even geduurd.
Hij weeft nu ook zoveel minder als eerst.
Eigenlijk alleen maar als er vreemde op stal zijn.

Maar jij bent pas verhuisd toch? Of ben ik ff in de war met iemand anders?

Ik zou dek ik wel een supplement voor rust eens proberen.
Zeker omdat het zo'n binnenvetter is en hij het er niet uit knalt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:58

Hij is idd net verhuisd nu. Dus nu viel hij ook nog even extra in.
Rust op stal is hier stalregel 1 en ze staan nu 's zomers gewoon de hele dag buiten en dan 's nachts op stal. 's Winters helaas maar 4-6 uur. Ik ben wel enige pensionklant dus ze hebben het rustig momenteel Haha!

Ik kan eens zien wat een supplement doet maar ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben voor het zomaar toedienen van allerlei poedertjes en korreltjes. Meestal geef ik alleen dingen in overleg met de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:01

Dan overleg je dat toch eens?
Zeker omdat stress best wel eens veel kan doen.

En deze nieuwe stal zal hem dan ook vast wel goed gaan doen. Maar dat moeten ze eerst ook ff in het systeem gaan hebben Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:05

Quente_ schreef:
Edit: mag ik vragen hoe oud jou paard is, hoe vaak je het rijd in de week, en hoe ,intensief' ? Haha!

Het is een vijfjarige ruin.
Hij werkt vier a vijf dagen in de week, incl. longewerk, heeft net de eerste L2 start gemaakt. Training is op M1/M2-niveau zeg maar, maar erg veel basiswerk (B/L).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:13

Ik heb er echt geen verstand van hoor, en aangezien je al veel gedaan hebt en veel tips gehad hebt is dit misschien een onzinnige tip maar heb je voor jouw probleem al eens contact gezocht met voerfabrikanten / leveranciers?

Ik ken wel een vergelijkbaar paard. Ik geloof dat deze mensen het geaccepteerd hebben. Het paard zie ik nu zo'n 10 jaar af en toe eens voorbij komen op concour of tijdens een les en ik ken hem niet anders dan ongeveer zoals die van jou eruit ziet. Is wel inmiddels Z dressuur, dus zijn 'conditie' is geen belemmering voor het werk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:18

Dat hoop ik dus. Mijn paard is zeer energiek en niet moe te krijgen, heeft ook echt de capaciteiten wel om hogerop te komen, maar bij een clinic werd mij fijntjes medegedeeld dat als ik bij deze persoon de ring in zou komen, dat ik zo weer naar huis zou worden gestuurd. En dat ik mijn paard kapot reed omdat hij met trainen zijn eigen spieren opat Scheve mond
Ik moet zeggen dat ik na 2,5 jaar dokteren en voeding aanpassen toch wel geraakt word door zulke opmerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:19

Dat is idd wel een k.. opmerking
Zou anders geweest zijn als je er niets aan gedaan had, maar zo Verdrietig
Maar was ze nog zo bot na je uitleg?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:24

Ja, helaas wel. Ik probeerde de voorgeschiedenis uit te leggen, maar er kwam niet veel meer uit dan 'dat het niet kon wat ik zei, omdat ieder paard met die hoeveelheid voer dik zou worden' en 'dat het geen wonder was dat mijn paard heet en gestressed was, met zoveel voer'. Op mijn opmerking dat ik ooit net als iedereen begonnen ben met een kilo of anderhalve kilo onderhoudsbrok werd niet gereageerd, net als dat ik zei dat hij door drie dierenartsen is doorgelicht en dat niemand eigenlijk meer weet wat we ermee aan moeten qua voer.
De les was overigens heel erg goed, maar die opmerkingen hebben me toch wel erg gekwetst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:27

Ach gut
Daar kun je idd niets aan doen.... vervelend genoeg zo.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:36

Wij hebben ook zo'n stressvolle luchtzuiger. Iets ouder (jaartje of 20). Hij stond op 4 volle scheppen krachtvoer en 2 x daags flink kuil. De ribben stonden er op. Wel altijd vrolijk en hyperdepiep, maar graat en graat mager.
Nu krijgt hij nog maar 1 schep brok pd en onbeperkt ruwvoer. Hooi helpt niks, moet echt goed kuil zijn. Hij is nu op zijn zachtst gezegd tonnetje rond.
In de zomer heeft hij 24/7 weidegang en is het luchtzuigen volledig weg. In de winter krijgt hij 2 scheppen brok en dan is hij met moeite op gewicht te houden.

Het andere wat vaak helpt is kiezen voor een vetrijker voer. Equisanum heeft een muesli lijn met een hoger vetgehalte voor oa de endurancepaarden (ook van die energievreters) en ook marstall heeft vaak oliën in de brok verwerkt.

In het punt van katja zit ook zeker wat. Aan onze bres is aan de buitenkant niks te zien. In het verleden heeft hij zijn nekwervels gebroken en deze zijn aan elkaar vergroeid. Soepel buigen doet hij dus niet. Voor ons was dit niet bekend.
Toen wij er eenmaal achterkwamen hebben we hem afgebouwd in de arbeid. Voor hem, hoe graag hij ook werkt, een hele grote verlaging van de stress.

Het opeten van de spieren is in het algemeen een teken van energie tekort. Bij voldoende eiwit en granen blijven de vetten over die mogelijk te kort zouden kunnen zijn.