Bietenpulp goed om dikker te worden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MioEnTia

Re: Bietenpulp goed om dikker te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:04

Wij voeren het 's winters en dun zijn ze dan niet Haha! ,wel met krachtvoer erdoorheen. Wij voeren het 's ochtends laten het weer tot 's avonds weken en dan geven we weer. Mais(meel) erdoorheen is ook goed ( wat je al doet ).

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:10

Mijn 3 jarige merrie krijgt het ook wat meer body te krijgen.
Ook krijgt ze er een beetje slaolie door heen Knipoog
Ik zet de brokken 20 á 22 uur in de week..
En het helpt echt..ze is nu een heel mooi paardje geworden.
Eerst was ze gewoon lelijk omdat ze zo mager was!!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:47

Wij voeren ook al jaren bietenpulp. We laten het smorgens weken voor 's avonds en 's avonds voor 's morgens. Is inderdaad lekker spul om de paarden goed te houden. Je kan er veel van voeren zonder dat het schadelijk is voor je paard. Maar ja met een hele voerschep pulp kan je al bijna een hele emmer weken dus het ziet er als meer uit dan het eigenlijk is.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:26

Hele interessante berichten, allemaal. Ik wil toch gaan overwegen om mijn paard bietenpulp te gaan voeren. Omdat weken heel belangrijk is, is mijn vraag: hoe lang moet je bietenpulp minstens weken met kokend water, dat je het zonder gevaar kan voeren (water moet natuurlijk afgekoeld zijn) en welke verhouding moet je gebruiken. Mijn idee is namelijk het volgende: voordat ik ga rijden, wil de bietenpulp weken met kokend water, dat ik na 1,5 uur wil voeren. Kan dit of is dit gevaarlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:06

Als ik kokend water gebruikt welt het meteen, je moet heel veel water dan nemen omdat het dan ook heel snel gaat. Daarna doe ik veel koud water erdoor heen. Als je na anderhalf uur kijkt zie je dat er nog wat water staat en dan is hij wel goed uitgeweld.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:13

Het is altijd wel gaaf om te zien hoe snel het uitzet met heet water. Ik voer dan een mengsel van bietenpulp en grasbrok. Het zet echt ontzettend snel uit. Met een half uur is het dan wel klaar (alleen met ècht heet water dan hè ) en dan wat muesli erbij, af laten koelen en smikkelen maar Haha! Mijn paard vindt nog wat warme pulp het lekkerst.

Ik gebruik het ook om hem op gewicht te houden, vooral in de tijd van de verharing. Werkt super Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:20

Beeker schreef:
Wij voeren ook al jaren bietenpulp. We laten het smorgens weken voor 's avonds en 's avonds voor 's morgens. Is inderdaad lekker spul om de paarden goed te houden. Je kan er veel van voeren zonder dat het schadelijk is voor je paard. Maar ja met een hele voerschep pulp kan je al bijna een hele emmer weken dus het ziet er als meer uit dan het eigenlijk is.

Ik krijg al bijna een emmer vol met een halve schep Nagelbijten / Gniffelen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:05

weten jullie ook wat het suikerpecentage is?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:13

Ja, dat varieert van 73 gram tot ruim 223 gram per kilo (!) (afhankelijk hoeveel melasse eraan toegevoegd is) Dat is ook 1 van de redenen dat ik het hier niet voer op stal en het niet op het erf wil hebben.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:20

Is dat dan puur en alleen de suiker of het suiker&zetmeel gehalte?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:27

Suikergehalte

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:36

oke, dat is dan nog behoorlijk veel. kun je dat weten zodra je het koopt? dus staat t vermeld op de zak ofzo? 73 gram per kilo is nog te doen, maar 223 is echt te veel...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:54

Staat meestal niet op de zak maar de fabrikant is wel degelijk verplicht info te verstrekken wat er in zn producten zit. Het is idd erg veel, te veel zelfs.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:58

Citaat:
Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:02

wij voeren in de winter ook bietenpulp bij, met de schaarse pony's..
en het gaat goed hoor.. duurt wel tijdje eerdat ze wat voller worden

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:03

hallow,

wij voeren 1 pony bietenpulp...

pulpbrokjes met maismeel...
hij vindt het heerlijk...
s'avonds klaar maken, met ruime hoeveelheid warm water,
en de volgende dag krijgt hij het tussen de middag...
weer iets dunner maken met lauw water!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:04

Teigetje schreef:
Citaat:
Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.

ja, maar die van mij mag ook geen appels hebben. of paardensnoepjes of wat dan ook. ik moet t suiker zo laag mogelijk houden. dus als t net zo hoog of lager is dan t suikergehalte in gras of in mijn voer (uit mijn hoofd onder de 10%) dan mag t, anders niet Knipoog

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:33

Als je bedenkt dat 1kg droge pulp een volle emmer pulp wordt, dan moet je al vijf emmers pulp per dag geven om aan dat suikergehalte van die vijf kilo te komen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:45

toch zijn de gehaltes te hoog. en als het zo varieert durf ik t niet te risceren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:57

Ik vind dit zeer interessant.

Op dit moment staat mijn paard 24 uur buiten en ik zag gisteren dat hij invalt op de flanken. Hij zal dus ietsjes meer moeten eten. Ik had hem helemaal van het bix afgehaald ivm het continue gras eten. Ik kan 2 dingen doen: Of weer bix gaan bijvoeren tot hij weer wat steviger is, of als extra wat bietenpulp geven, ik ben er nog niet uit Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:30

Ik zou hem wat beitenpulp geven tallie ho.
Als je het toch alleen maar gebruikt om hem dikker te krijgen dan is het toch goed.
Een handje vol bietenpulpbrokjes daar maak je toch een halve emmer van. En dan valt het met suikergehalte dus erg mee Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:38

Ja, precies, ik heb er verder niet overna gedacht. Ik dacht dat bix de oplossing was voor dit probleem. Maar hij is al zo vreselijk pittig met rijden Tong uitsteken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:03

Hoeveel droge pulp geven jullie ongeveer ( en daarna nat maken natuurlijk ) 1/2 voerschep ?

Pavo heeft ook een brok die aanzet, eentje voor drachtige merries... Ik weet de naam even niet.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:58

Ik had een grote baal bietenpulp gekocht, maar mijn paarden lusten het niet. makkelijker om te geven is dan bolkaf of Probreed , dat is voor drachtige en zogende merries.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:32

Maris schreef:
Hoeveel droge pulp geven jullie ongeveer ( en daarna nat maken natuurlijk ) 1/2 voerschep ?

Pavo heeft ook een brok die aanzet, eentje voor drachtige merries... Ik weet de naam even niet.

Voor 1 paard is dat teveel, dan heb je bijna een volle emmer als je dat nat maakt en laat weken.

Doe maar eens 2 handjes erin (of 4 tis maar hoe je het ziet.)
En dan lekker laten weken.