Aanpassing rantsoen voor trainingsweek?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Aanpassing rantsoen voor trainingsweek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:05

ikenindi schreef:
over olie zou je eens bij vs moeten kijken. daar loopt er een topic over... staan interessante dingen in Knipoog

ik weet niet of je em al gevonden had, maar dit is em:
[VS] olie

Niisj

Re: Aanpassing rantsoen voor trainingsweek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:55

Hey
Hier ook zo'n paardje die zoveel verbruikt doordat ze ook heel stresserig, nerveus, angstig & erg temperamentvol is.
Ik weet wel de oorzaak van haar gedrag. Ze heeft trauma's ...ze heeft vroeger heel veel nare dingen meegemaakt.
Ik heb je topic volledig door gelezen. En ik vind dat je al aardig je best hebt gedaan wat voer betreft !
Ik weet dat het niet makkelijk is om zo'n paardjes dik te krijgen.
En mijn paardje is ook een luchtzuiger. Dus ja als ik m'n merrie met jouw paard vergelijk dan lijken ze wel heel erg op elkaar !
Alleen op buitenrit gaan, gaat niet meer ! Sinds een tijdje ga ik altijd met 2 of meerdere paarden naar buiten. Ik heb een paar maanden geleden een lelijke val gemaakt op buitenrit omdat ze zo tekeer is gegaan omdat ze schrik had van een gans !
Op concour gaan gaat redelijk als ik haar maar constant sus & beloon.
Het is ook zo bij mijn paard dat ze aan mij plakt, zelfs al heeft ze verschrikkelijk veel bang van iets. Toen ik van haar rug viel op buitenrit omdat ze geschrokken was, bleef ze meteen staan bij me. (Gelukkig) Ook zij is van de kleinste onozele dingetjes helemaal van slag. Ruiters op buitenrit die voorbij de weide passeren, het geluid van brommers, enzovoort ...
Het enigste wat ik je kan adviseren is zo weinig mogelijk suikers & zetmeel te voeren. Daar worden ze alleen maar heviger van. Voeders die hoog in vetten & plantaardige olie staan zijn aanraders. Plantaardige olie geeft ook de energie die ze nodig hebben maar ze worden er niet heter van dan ze al zijn (al gaat je paard er dus ook niet van kalmeren).
Verder kun je misschien eens Bach bloesems proberen ?
Of kalmerende kruiden ... Bijvoorbeeld Nice & Calm van VitalHerbs. www.vitalherbs.net
Bach bloesems in combinatie met veel grondwerk & schriktraining heeft bij mij al flink geholpen.
Sinds kort kunnen we al ontspannen op de buitenpiste rijden. Ruiters op buitenrit die voorbijkomen zijn opeens niet zoo eng meer (maar toch spannend), ze verschiet niet zo snel meer & ze kijkt vooral naar mijn reactie in een enge situatie. Reageer ik er niet op, dan zij ook niet. Voelt ze dat ik toch ook wat geschrokken ben of iets eng vind, dan draait ze door.
Verder heb ik haar verhuis van de manege naar een rustige prive-weide + stalling met veel velden & bossen omheen.
Ik geef haar ook veel weidegang. Van op stal staan word ze erg heet ...
Verder mag je bach bloesems & kruiden ook op wedstrijden gebruiken.
Wel goed dat je toch een bloedonderzoek hebt laten doen. Heb ik ook al eens laten doen maar kwam idd ook niets uit & toen zei de DA ook het is gewoon haar karrakter.