Magnesium tekort bij paarden zorgt voor problemen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Magnesium tekort bij paarden zorgt voor problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 12:43

De enige manier om daar achter te komen is een analyse van het ruwvoer en eventueel de bloedwaardes.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:46

Ja oke maar dan zou je dat dus telkens moeten herhalen omdat niet elke lading hooi hetzelfde bevat .
Is er niet gewoon 1 suplement waar alles inzit om te geven?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:27

Mijn haflinger krijgt Sportfits van Pavo bijgevoerd. (Niet teveel, maar een kleine kilo per dag want ze is natuurlijk geen topatleet.)
Daarnaast doe ik ook altijd een volle schep ijslands zeewier door het voer. Daar zit ook magnesium in.

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:19

Na heel veel gelezen te hebben over magnesium tekort ben ik sinds drie weken bezig een supplementje bij te geven aan mijn merrie.
Wat een verschil merk ik, alleen wordt zer juist kijkeriger van omdat ze zich zo goed voelt....
Ze is veel meer ontspannen in de spieren, ik vind het echt een wonder!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:31

Babeth schreef:
Mijn haflinger krijgt Sportfits van Pavo bijgevoerd. (Niet teveel, maar een kleine kilo per dag want ze is natuurlijk geen topatleet.)
Daarnaast doe ik ook altijd een volle schep ijslands zeewier door het voer. Daar zit ook magnesium in.

Pas op met zeewier, dit kan erg belastend zijn voor de nieren. Beter kun je een kuurtje geven (bv. als ze in de rui is), en dan een tijd niks.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:38

Onze pony krijgt geen brok alleen gras hooi en luzerne
en pavo koeken voor de mineralen (zou dit genoeg zij i.v.m de magnesium huishouding?)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:44

VeerenAshley schreef:
Babeth schreef:

Pas op met zeewier, dit kan erg belastend zijn voor de nieren. Beter kun je een kuurtje geven (bv. als ze in de rui is), en dan een tijd niks.

Met een volle schep bedoel je een lepel he. Knipoog Dus zoveel is het niet. Ze krijgt het overigens al 3 jaar lang in de zomerperiode (vanwege de vacht) en heb nog nooit problemen ondervonden. Knipoog

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:08

Ik dacht dat het toch handig is te reageren ook al is een wat ouder topic, wil je magnesium kopen en niet teveel betalen. Dan heeft de welkoop zakken van 25 kilo pure magnesiumoxide wat een stuk goedkoper is dan voor paarden van 19 euro. Was een tip van iemand met sportpaarden die dat geeft.

Want alles wat speciaal voor paarden is is helaas schrikbarend duur.

Ook de mineralen voor rundvee zijn een stuk goedkoper. Die gebruikte die dame voor haar sportpaarden ook.

Wellicht handige tip voor de geldbuidel.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:07

Hoeveel zou je daar dan van moeten geven per dag?
Ik heb een aantal maanden de magnesium van paardnatuurlijk gegeven, maar zelfs die kleine hoeveelheid werd bij mij al klonterig door het vocht. Dus of 25 kilo haalbaar is vraag ik mij af.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:52

Ik ben op de hoogte over het nieuws wat TS vermeld.
Mijn BE DA roept dit al jaren Bloos

En uit bloedonderzoek 2 jaar geleden bleek ook bij mijn paard dat vitamine E en calcium waarden in het bloed niet goed waren.
Mijn BE DA raadde mij bepaalde supplementen aan. Toen ik tijdens een beurs in Gent afgelopen maart "Pavo sportfit" zag, wist ik eigenlijk al dat dat voer ideaal zou zijn voor mijn paard Ja
Ik heb de waarden voorgelegd aan mijn DA en hij adviseerde het te voeren.

Heel appart: vorige maand bloed laten prikken en de uitslag was voor het eerst -sinds een hele tijd zónder toevoeging van supplementen- goed Party!!
Ik blijf voorlopig dus nog die sportfit voeren.

Tekort aan magnesium, calcium, vitamine E etc.. is een begin van een vicieuze cirkel.
Wat mij betreft de oorzaak van heel erg veel problemen!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:26

Nicole mag ik vragen welke problemen jij hierdoor tegenkwam?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:39

Eigenlijk steeds terugkomende vage klachten. Bepaalde stijfheid tijdens en na het rijden.
Gewoon niet zo lekker in zijn vel zitten.
Hij kwam 1 winter wat minder mooi en op apparte manier uit winterhaar.
Regelmatig dikke benen.
Ieder virusje pikte hij extreem op. Had een ander paard alleen een snotneus. Mijn paard was meteen heel ziek met koorts en al...

Ik had regelmatig bloed laten aftappen door de plaatselijke DA. Maar daar kwam steeds niks uit. "Kerngezond" paard noemde men het. Mijn gevoel zei andere dingen.
Ben uitgeweken naar mijn BE DA en daar is het balletje gaan rollen.

De waarden waren niet heel slecht, maar kan beter. Op langere termijn zouden de toenmalige waarden wél schade aan hebben kunnen richten. Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:50

Bij vage klachten wordt er helaas vaak zo gereageerd, terwijl je als eigenaar voelt dat het niet goed is. Wel goed dat ze het bij jouw paard nu gevonden hebben. Mijne verdragen absoluut geen pavo, maar ik heb hierdoor wel nog eens kritisch naar mijn voer gekeken.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:57

sonjim schreef:
Bij vage klachten wordt er helaas vaak zo gereageerd, terwijl je als eigenaar voelt dat het niet goed is. Wel goed dat ze het bij jouw paard nu gevonden hebben.

Er lopen helaas nog veel paarden rond met vage klachten.
Zie ze vaak.. probeer mensen te attenderen op bepaalde dingen, maar dat dringt nog niet zo door Bloos
Ik had dit topic nog niet eerder gezien, maar goed dat je dit geopend heb! OK dan!

Hoe komt het dat jouw paard geen pavo verdraagt?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:27

Goeie vraag, mijn haf deed het er altijd goed op die verdraagt weer geen subli en havens.
Maar mijn shet, was met pavo continue aan de diarree, nu voer ik Marstall en cavalor en daar doen beiden het goed op, op Marstall het beste, maar van cavalor voer ik soms de slobber voor het zand te verwijderen. Mijn enige verklaring is dat Marstall vrij is van E-nummers en geen wortels bevat. Gek paard is geeft ook reacties op wortels en appels. Sinds hij Marstall krijgt gaat het goed en heeft hij geen diarree meer en verdraagt zelf soms een worteltje. Mijn Haffie doet het hier ook beter op, soepeler in de gewrichten voor zover als een artrose paard soepel kan zijn en minder jeuk en allergie klachten. Mijn twee nieuwe shetties staan momenteel wel op pavo, veulen en merriebrok en doen het daar goed op.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:05

Ik snap iets niet ...
Een paard dat overdag op de wei staat, hooi krijgt, krachtvoer krijgt en een goede liksteen heeft, heeft toch zeker geen magnesiumtekort ? Of kan dat wel ...?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:18

Socio schreef:
Ik dacht dat het toch handig is te reageren ook al is een wat ouder topic, wil je magnesium kopen en niet teveel betalen. Dan heeft de welkoop zakken van 25 kilo pure magnesiumoxide wat een stuk goedkoper is dan voor paarden van 19 euro. Was een tip van iemand met sportpaarden die dat geeft.

Want alles wat speciaal voor paarden is is helaas schrikbarend duur.

Ook de mineralen voor rundvee zijn een stuk goedkoper. Die gebruikte die dame voor haar sportpaarden ook.

Wellicht handige tip voor de geldbuidel.

Hierbij moet je je wel realiseren dat de magnesiumoxide veel minder goed opneembaar is. Voor runderen is dat geen probleem, die kunnen de magnesiumoxide in de pens al verteren. Paarden hebben geen pens en kunnen dat dus veel minder. Als je magnesium wilt bijvoeren kan je beter organische magnesium voeren.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:23

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:38

Een liksteen moet toch ook kunnen lijkt mij? Ik ben helemaal geen voorstander van het zomaar voeren van allerlei supplementen....

Vasco_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:44

ik voer mijn paard nu sinds kort magnesium bij omdat hij behoorlijk stressgevoelig is, en ik kan nu al heel veel verschil merken. hij heeft nu veel meer rust in zich en is veel meer ontspannen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:56

Niisj schreef:
Ik snap iets niet ...
Een paard dat overdag op de wei staat, hooi krijgt, krachtvoer krijgt en een goede liksteen heeft, heeft toch zeker geen magnesiumtekort ? Of kan dat wel ...?

Jahoor kan wel Ja

Bloed checken, dan weet je het zeker. Kan wel, hoeft niet Lachen

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:57

Ok heb hele topic gelezen. Mijn E-pony eet zand! Via een ander topic (over zand en hout eten) kwam ik hier, omdat het nog weleens magnesium tekort kon zijn. Nu heb ik toevallig zo'n 3 maanden terug mijn pony nog helemaal laten onderzoeken, omdat hij heel mager werd, en maar niet aankwam ondanks hoge voergift. Hierbij is ook een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, waarbij alle waardes prima waren! niks aan te vinden. Magnesiumtekort zou dus wel in het bloed te vinden moeten zijn lees ik hier. Maar ik lees hier ook over pees problemen. Het kan ver gezocht zijn, maar de informatie die ik nu even samen voeg is het zand eten wat mij de laatste tijd opvalt en het toeval wil, dat hij sinds een paar weken terug kreupel te hebben gelopen, steeds een iets dikkere linkerpees voor heeft en een kleine verdikking op de pees rechts achter. Hij loopt hier echter niet (meer) kreupel op en linksvoor slinkt na het rijden. Het is wel echt minimaal verschil wat ik voel en ik heb het idee dat het vocht is. Moet ik me zorgen maken om zijn pezen en het zand eten? En zou het iets met magnesium tekort te maken hebben of ben ik nu echt een beetje aan het afdwalen op dit topic? Ben nieuw dus weet de weg hier nog niet heel goed.. Mijn pony is 21 jaar.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:10

Lastig Zwelgje.

Mijn ervaring met bloedonderzoeken is wisselend.

Ik heb een Belgische DA die echt ieder detail in het bloed ontleed en ook heel erg let op magnesiumtekort, calciumtekort en noem maar op. Hij kijkt er ook heel anders tegenaan.

Ik ken een NL DA.. die mijn paard 3 jaar geleden kerngezond verklaarde.
Ik vroeg een second opinion aan bij mijn BE DA en die ontleedde wat gemiddelden van mijn NL DA en dat bracht toch een heel ander beeld Clown Bloos

Jouw problemen kunnen zeker door magnesiumtekort komen, maar dat is moeilijk zo te beoordelen.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:22

Wat kan je nu dan het beste voeren om te zorgen dat een paard genoeg mineralen, vitaminen, magnesium etc krijgt?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:03

Nicole85 schreef:
Lastig Zwelgje.

Mijn ervaring met bloedonderzoeken is wisselend.

Ik heb een Belgische DA die echt ieder detail in het bloed ontleed en ook heel erg let op magnesiumtekort, calciumtekort en noem maar op. Hij kijkt er ook heel anders tegenaan.

Ik ken een NL DA.. die mijn paard 3 jaar geleden kerngezond verklaarde.
Ik vroeg een second opinion aan bij mijn BE DA en die ontleedde wat gemiddelden van mijn NL DA en dat bracht toch een heel ander beeld Clown Bloos

Jouw problemen kunnen zeker door magnesiumtekort komen, maar dat is moeilijk zo te beoordelen.

ff offtopic: dat is een reden waarom ik in Belgie diergeneeskunde ging studeren; daar kijken zij verder dan in dat ze in Nederland doen.
@ Zwelgje: klachten klinken als tekort aan magnesium maar dat valt niet via dit forum te beoordelen; je kan voor een maand magnesiumCHELAAT proberen, kijken of je verschil merkt.