Graaskorf hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Vraagje over graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:34

Mijn pony gaat 's zomers in de ochtend altijd in de bak en rond een uur of 3 de wei op met korf en dan slaapt hij weer binnen. Beter dit dan een pony die ik weg kan brengen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:42

^^ Mee eens.. Precies de reden dat Asra hem draagt, en natuurlijk ook om te voorkomen dat hij weer heel erg pijn krijgt!

Overigens heb ik geloof ik maat M

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:29

ik koop denk ik maar de full, dan kan hij nog gewoon kauwen Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:25

Ireen_ schreef:
Mijn haf krijgt er ook 1tje om deze lente, uit voorzorg.
Ze is nog niet bevangen, maar heeft een ziekte waardoor ze een erg verhoogd risico heeft om hoefbevangen te raken.
Ze kunnen er wel door eten, alleen een stuk minder dan zonder graaskorf. Er zit een klein gat in de onderkant (ik denk dat ik dat gat wel ietsje groter maak).
Ik vind het zieliger als ze hoefbevangen raakt of als ze alleen binnen moet blijven terwijl de rest op het land staat.

Hoef je niet te doen hoor, doet je paard zelf wel Knipoog Ik moet voor mijn Fjordje ieder jaar een nieuwe aanschaffen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:44

wij hebben voor een normale haflinger nu maat Full, de Cobmaat schuurde onder de kin namelijk. als ze kauwen moet er genoeg ruimte zijn.

tip: maak het klitteband maar voor de helft vast, mocht het paard ergens blijven hangen dan schiet het los.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:54

heb hem gisteren besteld dus zal maandag wel binnen zijn ongeveer Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:17

Wij hadden voor onze haf maat Pony, ze heeft een redelijk klein snoetje. Momenteel is ze wat hoesterig en nu hebben we er een maat Cob omgedaan aangezien ze nu een schuurplek had onder haar kin. Nu met de maat groter om is de plek meteen weer dichtgegaan.

Het nadeel over sociaal gedrag dat hier werd genoemd is bij haar niet zozeer erg nadelig; zij is de dominantste in onze groep en nu rent ze nog wel eens achter een ander aan maar kan niet meer bijten, scheelt weer wat dekenreparaties Knipoog

Ik heb haar afgelopen week voor het eerst zien drinken ermee dat zag er best grappig uit moet ik zeggen Lachen Ook als ze in de wei staat met dat gat lekker vol gras staat ze heel maf voor zich uit te kijken dat ziet er erg grappig uit.

Voor de duidelijkheid, wij hebben het 'gewone' model; die past goed en ik vind het gat echt groot zat; zij kan er erg goed mee eten en is vindingrijk genoeg bezig om echt genoeg binnen te krijgen!
onze graaskorf

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:02

hij is nog steeds niet binnen, duurt nu wel erg lang

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:58

die van mij heeft de hare nog niet om
staat nog te weinig gras op het land en teveel modder
denk dat ie begin mei wel om gaat

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:59

Bij wie heb je em besteld tessii1991?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:43

http://www.proruiter.nl

daar kan je verschillende maten selecteren Knipoog

ik heb hem 9 dagen geleden binnen gekregen, nog niet gebruikt Knipoog

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:09

Zou maat pony te groot zijn voor een Shet? Dat is namelijk de kleinste maat die op de website hierboven staat...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:11

moet je even op andere sites kijken, ze zijn er zelfs in mini maat te krijgen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:11

mijn pony heeft die omgehad wegens peesblesure en mocht dus nauwelijks gras hebben de wei was ZOO vet dus dit was een mooie tijdelijke oplossing, daarna nooit meer gebruikt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:12

Nou ik heb het een week geprobeerd, maar shet weigert echt te eten met at ding om. Ze gaat enorm staan stampen en dan zielig kijken dat ze niet bij het gras kan. Iemand nog tips?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:11

Afbeelding

Afbeelding
ik heb een touwtje tussen zn oren geknoopt die door de frontriemdelen gaat en kruist bij de kaak en aan de korf aan de zijkant word vastgemaakt, en dan heb ik nog een soort van keelriem die dan achter die kruising bij die kaak dr onderdoor gaat zodat die 'kruising van het touwtje' op zn plek blijft zitten, anders doet hij m zo af

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:14

Daar kan die helemaal niks mee eten toch? Of zie ik dat verkeerd?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:16

nopes daar kan hij helemaal niks mee eten, het is eigenlijk ook gewoon een muilkorf. ik heb hem gebruikt toen hij zandkoliek had, zodat hij toch wat kon rennen maar geen zand binnen kon krijgen.. natuurlijk voerde ik m eerst hooi als hij dat op had ging dat ding om

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:17

Hihi mijn eerste gedachte bij die foto was: hee zij heeft er zelf een gemaakt met een bloempot... Clown

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:20

ChirooHeleen schreef:
Hihi mijn eerste gedachte bij die foto was: hee zij heeft er zelf een gemaakt met een bloempot... Clown

hihi ja he Tong uitsteken ik heb hem van iemand die dat ding al jaren had liggen op zolder ooit ergens een keer gekocht.. het is van echt tuigleer dus wel fijn spul Lachen maar volgensmij nergens meer te krijgen..
ik heb dat ding nu van m gekregen omdat hij het toch niet gebruikte

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:24

ah dat klinkt inderdaad niet verkeerd. Zal wel sterk spul zijn als het tuigleer is. Alleen niet zo handig dat ze er helemaal niets mee kunnen eten (ligt er natuurlijk aan waarvoor je hem nodig hebt).

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:05

Misschien een tip...als je je paard laat wennen aan het masker...moet je wat stukjes appel en wortel op het land gooien.
Wanneer ze dit pakken merken ze ook dat er gras door het gat mee komt! Na de eerste boosheid hebben ze heel snel door hoe het werkt hoor. Wel heb ik van een stuk lamsbont met klitteband(die normaal voor halsters gebruikt wordt) strookjes geknipt en om de korf heen gedaan waar hij schuurplekjes kreeg helpt heel goed. Mijn stalgenoot heeft het gat ook veel groter gemaakt omdat ze dacht dat haar paard er niets door kon eten, nu moet ze een nieuwe bestellen want er ging toch écht te veel gras nog naar binnen.
Ook op een kaal landje kunnen paarden bevangen raken..het heeft te maken met het fructaan gehalte maar daar is hier op bokt vast meer info over te vinden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 22:06

Fructaan gehalte? Wat is dat?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:10

HorseyDude schreef:
Fructaan gehalte? Wat is dat?

fructanen zijn suikers die in gras voorkomen. onder bepaalde omstandigheden is de fructaanwaarde hoog, onder andere omstandigheden weer laag. in tegenstelling tot wat men voor kort dacht, nl dat hoefbevangenheid veroorzaakt werd door eiwitten in gras, zijn suikers hier de grote boosdoeners. paarden die te vet zijn zijn dan ook gebaat bij een suikerarm dieet, en je kunt ze beter op langer stengelig gras hebben dan op groene millimeter sprieten. het soort weide is natuurlijk altijd van belang.

op www.paardnatuurlijk.nl staan een aantal stukken over fructaan, hoefbevangenheid en insulineresistentie die naar mijn mening erg verhelderend zijn, en door diverse andere onderzoeken ook bevestigd worden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 06:26

fructraangehalte is hoog als het 's nachts (erg) koud is geweest en overdag warm is
dat zeiden ze toen bij paard en co