Welk merk voer????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thunderstorm

Re: Welk merk voer????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:52

had pavo maar ben overgestapt op havens

2see

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 08:22

thunderstorm schreef:
had pavo maar ben overgestapt op havens

En waarom ben je overgestapt op havens?? Haha!
naar dit soort dingen ben ik nieuwschierig.
En welke voer je dan van havens?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:25

Ik voer al 9 jaar Equiral tot mijn grote tevredenheid Ja
Alleen de veulens krijgen er een opfok (vitamine) korrel van Pavo bij
Daarvoor voerde ik volgens de methode Willy Sidorak.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:16

mijn paarden staan op dit moment op de subli sportbrok.

voorheen op de masters sportbrok,moet eerlijk zeggen,zie weinig verschil in de paarden qwa gezondheid..

subli vind ik ze net iets heter op,en dat vind ik wel prettig :0

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:00

wiseguy15 schreef:
x__laura schreef:
Ja want samengeperst biks, da's wel héél natuurlijk Clown

Ja lach maar, voer jij maar mooi muesli en alles en help je paard daar maar mee naar de kl*ten! Zelf weten hoor Knipoog maar dan moet je niet zeggen dat je er niets van wist Knipoog

ik lach me rot idd

subli basisbrok is net als de meeste brokken een voeding gebaseerd op granen (net als mengelingen en mueslies)
aangevuld met met vitaminen en mineralen
bij elkaar gelijmd met melasse, en met de toevoeging chemische antioxidanten voor de houdbaarheid (want zonder gaat niet volgens de subli Rolleyes )
zoals de meeste mueslies ook bevatten, maar dan voor de smaak en stof vrij houden van de mengeling
terwijl het bij brok om het binden en vormgeven van de brok gaat en om de smaak

de info die ik nu geef over subli , komt van subli zelf en is correct

mueslies of brokken het maakt geen iota uit, er zit in de basis gewoon hetzelfde in , het ziet er alleen anders uit
en het naar de kleuten helpen van je paard gaat met beide in hetzelfde tempo

sober houden van je paard daar heb je geen brok of mueslie voor nodig, geef je paard onbeperkt ruwvoer en een liksteen , et voila, sober paard

mocht krachtvoer nodig zijn , geef danonder het mom van sober houden een graanmengeling bij met een toevoeging van Calcium om de C/F verhouding recht te trekken
en zie daar
een soberder gehouden paard dan ene paard op brok

persoonlijk geef ik mijn paard een 4 ons haver per dag , aangevuld met 400 gram lucerne zonder melasse
met daarbij lijnzaad granulaat en wat kruiden gericht op het ondersteunen van haar stofwisseling en afweersysteem ivm eczeem
dat in combnatie met onbeperkt goed! ruwvoer is voor mijn merrie heel wat gezonder dan voeding als mueslie of brok met allerleid chemische anti oxidanten , melasse en ballast stoffen waar een paard geen fluit aan heeft maar wel moet verwerken

maar ook bij commercieel ontwikkelde voederfabrikanten zijn er voeders te verkrijgen zonder die chemische anti oxidanten , zonder melasse en zonder onnodige ballast ...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:14

wiseguy15 schreef:
Bonnie_Theun schreef:

Dat muesli ed slecht zijn voor je paard ben ik het niet mee eens. In sommigen zitten juist bepaalde voedingsstoffen die bijdragen aan je paard...

Natuurlijk zitten er in muesli stoffen die goed zijn voor je paard maar in de muesli zelf zitten veel te veel eiwitten, eiwitten zijn voor de spieren van je paard net gifstoffen. De spieren kunnen de eiwitten niet goed afvoeren, waardoor accumulatie (ophoping van gifstoffen) plaatsvindt. Als dit gebeurt kunnen de spieren niet meer goed werken, en krijgt je paard pijn. Het lijkt mij niet dat je het fijn vind om op een paard te zitten die pijn heeft aan zijn spieren.

Edit; in basisbrok zitten geen eiwitten dus is het veel beter om biks te voeren dan muesli Lachen

even wat gegevens van subli basisbrok en subli mueslies erbij gepakt

subli basisrok : ruw eiwit : 121 gram waarvan 85 gram verteerbaar ruw eiwit
subli kruidenmueslie: ruw eiwit :114 gram waarvan 81 gram verteerbaar ruw eiwit
subli structuurmueslie:ruw eiwit: 95 gram waarvan 76 gram verteerbaar ruw eiwit

de basisbreok van subli bevat meer eiwitten dan de mueslies

kijk ik naar mueslies van een ander merk
pavo natures best ruw eiwit : 105 gram
ook weer minder eiwitten dan de subli basisbrok

je theorie over dat basisbrok minder eiwitten bevat , en mueslies te veel en dus slecht is , gaat dus helaas niet op

leuk dta je een bepaalde theorie hebt over paarden en hun voedingsbehoeftes, maar lijtk me dat je je theorie eerst eens goed moet onderzoeken en moet bekijken of het daadwerkelijk wel zo zit als je denkt dta het zit

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:19

Die van mij stond eerst op Subli basisbrok.
Maar daar werd hij toch te heet van en nu staat hij op muesli van Subli. Dit bevalt erg goed. Lachen

2see

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:40

draumpje schreef:
wiseguy15 schreef:

Natuurlijk zitten er in muesli stoffen die goed zijn voor je paard maar in de muesli zelf zitten veel te veel eiwitten, eiwitten zijn voor de spieren van je paard net gifstoffen. De spieren kunnen de eiwitten niet goed afvoeren, waardoor accumulatie (ophoping van gifstoffen) plaatsvindt. Als dit gebeurt kunnen de spieren niet meer goed werken, en krijgt je paard pijn. Het lijkt mij niet dat je het fijn vind om op een paard te zitten die pijn heeft aan zijn spieren.

Edit; in basisbrok zitten geen eiwitten dus is het veel beter om biks te voeren dan muesli Lachen

even wat gegevens van subli basisbrok en subli mueslies erbij gepakt

subli basisrok : ruw eiwit : 121 gram waarvan 85 gram verteerbaar ruw eiwit
subli kruidenmueslie: ruw eiwit :114 gram waarvan 81 gram verteerbaar ruw eiwit
subli structuurmueslie:ruw eiwit: 95 gram waarvan 76 gram verteerbaar ruw eiwit

de basisbreok van subli bevat meer eiwitten dan de mueslies

kijk ik naar mueslies van een ander merk
pavo natures best ruw eiwit : 105 gram
ook weer minder eiwitten dan de subli basisbrok

je theorie over dat basisbrok minder eiwitten bevat , en mueslies te veel en dus slecht is , gaat dus helaas niet op

leuk dta je een bepaalde theorie hebt over paarden en hun voedingsbehoeftes, maar lijtk me dat je je theorie eerst eens goed moet onderzoeken en moet bekijken of het daadwerkelijk wel zo zit als je denkt dta het zit

Indedaad draumpje daarom zei ik ook al tegen wiseguy15 "En weet jij toevallig wat er allemaal in subli basisbrok zit dan.?????????"

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:20

toevallig ben ik momenteel veel te goed op de hoogte van wat er in verschillende merken voer zit , ben op zoek en onderzoek uit naar voer voor mijn eczeemmerrie die deze week naar huis komt
en ik wil er dus een heleboel niet inhebben
en ik heb sowieso ene tikje wat betreft paardenvoeders, vind het een reuze-interresant onderwerp en verlsind vrijwel alle info die ik er over tegenkom Clown
de brokken en mueslies en mengelingen komen me in mijn nachtmerries nog plagen Nagelbijten / Gniffelen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:36

wiseguy doet alsof die heel WIJS (WISE Lips are sealed) is,
wat een onzin dat eruit komt! onderzoek je theorie eerst even voordat je hier de WIJSneus komt spelen. IK heb al zat paarden oud zien worden met brok dus dat naar de Kl*ten zou wel meevallen denk je dat men niet onderzoekt wat er allemaal in paardenvoer zit voordat ze het samenpersen? Clown

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:47

Op dit moment Havens.

Van Subli heb ik wel gezien en ook vaker gehoord dat er niet voldoende eiwitten in de brokken zitten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:50

voldoende eiwitten rijgen ze meestal wel ,
bij voldoende ruwvoer is de eiwit toevoeging die je door het krachtvoer krijgt maar een heel klein deeltje en moet je eerder oppassen dat j er niet te veel van geeft

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:53

ik voer altijd subli

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:04

Abel staat momenteel op PAVO basisbrok, kreeg hij van de vorige eigenares ook, en als de zak leeg is kijken we weer verder

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:07

Voor mijn ene shetter koop ik safe and sound van dodson en horrel (voer voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid) en voor mijn andere shet en welsh heb ik onderhoudsbrok van Master.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:23

draumpje schreef:
toevallig ben ik momenteel veel te goed op de hoogte van wat er in verschillende merken voer zit , ben op zoek en onderzoek uit naar voer voor mijn eczeemmerrie die deze week naar huis komt
en ik wil er dus een heleboel niet inhebben
en ik heb sowieso ene tikje wat betreft paardenvoeders, vind het een reuze-interresant onderwerp en verlsind vrijwel alle info die ik er over tegenkom Clown
de brokken en mueslies en mengelingen komen me in mijn nachtmerries nog plagen Nagelbijten / Gniffelen

ik heb wel eens horen zeggen dat paarden met eczeem niet te veel eiwit mogen, dat kan een aanleiding tot de eczeem zijn , hoef natuurlijk niet altijd maar bij mijn verzorgpony helpt het aardig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:43

jup, bij de ene is het eiwit beperking, of fructaan beperking, ook opletten met bepaalde E nummers, melasse en ga zo maar door
zal blij zijn als DE oplossing eindelijk gevonden is Clown

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:44

een ramp dat eczeem gelukkig heb ik nu een belg met een dik pak haar wat er zo te zien al wel wat jaren aan is blijven hangen Lachen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:47

Ik voer mijn 3 friezen biks van pavo, conditioner extra en de musli van havens, daar zit geen haver in en is eiwitarm.
Voorheen voerde ik subli maar daar deden ze het niet goed op. Ze bleven wat schraal op de rug en achterhand en met pavo zien ze er super uit. Mooie glanzende vacht en niet meer schraal.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:02

schraal kan ik mijn paarden niet noemen..haha,ze worden zeer regelmatig te dik genoemd..

in hooi/kuil (zeker eerste snee) en gras,zitten echt voldoende eiwitten,en hebben paarden niet veel eiwitten meer nodig uit biks.

hebben ze eindelijk een biks met minder eiwitten,is het weer te weinig Clown

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:03

maar hoeveel voeren jullie dan per dag en hoeveel kilo & het merk dan ook

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:05

minimaal 3 kilo sportbrok per dag per paard en dan subli...

2see

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 10:27

ik hoor hier niemand over hippostar??
Wat vinden jullie van dit merk?
Ik hoor daar om mij heen veen goede verhalen over.
Het paardenziekhuis te utrecht voert dit ook.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:38

ik heb vroeger wel eens op een stal geklust waar ze hippostar voerden,
geloof dat er hier ind e buurt nog twee voerboeren zitten die het leveren , alleen een dele van de hippostar producten bevatten vroeger de e nummers die ik niet voer,
moet nog even contact met ze opnemen hoe het nu zit met die nummers en melasse

maar toendertijd deden de dieren ht goed op het spul ,
ze voerden daar vipagraan en ...pfff...een brok van het merk maar weet even niet meer welken
kwa hoeveelheid voer ten opzichte van werk viel het ook wel mee

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:58

Toen ik mijn paard net had kreeg hij onderhoudsmengeling van de AVEVE, na een paar maanden was hij eigenlijk heel mager geworden (hij kreeg nochtans echt veel eten en werd heel regelmatig ontwormd enzo) bovendien werd hij ook lusteloos...
Ben dan overgestapt op pavo (Nature's best + condition Xtra) Had pavo een mail gestuurd met de vraag wat ik best voer... en dat is wat ze mij aangeraden hebben... Knipoog
Bovendien krijgt hij in de winter als hij hard gewerkt heeft Slobber van Cavalor bij... Lachen en voor de rest hooi à volonté (staat op de wei maar daar staat niet veel meer op)