Teveel wortels, slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whis_Serada

Re: Teveel wortels, slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:48

Botervlieg schreef:
In wortelen zit niet alleen (te)veel suiker, maar ook enorm veel nitraat.
Dit omdat de telers (die dit vaak doen naast veeteelt) hun mest over
het land verspreiden en liever een keer een boete riskeren dan (duur)
hun mest afvoeren.

Er zijn inmiddels nog maar weinig paarden die nog wortelen (en appels)
verdragen. Ik denk dat de doorsnee paardeneigenaar ook wel een andere
snack kan verzinnen dan wortelen en appels. In de natuur zouden
paarden immers ook gevarieerder eten dan dagelijks en het hele jaar door
wortelen en appels?

Als groentesnack kun je bijv. geven: witlof, witlofwortels, andijvie, sla
(geen IJsbergsla!!), raapstelen, (winter)postelein, bleekselderij, snijbiet,
waterkers, een stuk knolselderij, een (ongekookt) bietje.
Elke dag iets anders en geen grote hoeveelheden: struikje witlof, halve
krop sla of andijvie, bosje raapstelen, een kwart knolselderij.

Geen koolsoorten, aardappels (of aardappelschillen), bonen, paprika,
tomaten of komkommer geven; dat is geen geschikt paardenvoedsel.

In de zomer kun je paardenbloemblad en weegbree plukken.

Klopt helemaal Whisper van mij krijgt van iedere dag peen eten mok.
Door de suiker en andere stoffen die er in zitten.
Whis van mij is heel gevoelig en heeft , als ze mok heeft het van binnen uit.
Plus mij is altijd geleert waar TE voor staat is nooit goed bij mens niet en bij dier niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:52

Ik zeg niet DAT worteld ongezond zijn. Vind de redeneringen gewoon fout die men geeft.
Het is bekend van wortels dat ze laxerend werken. Dus voor een paard welke al laxeerd zullen ze idd wel kwaad kunnen. Verder zal een stuk meer ander voer er onverteerd uitkomen, waardoor je dus meer moet gaan voeren eigelijk. Dus wortels zijn duur voer.
Mijn paard krijgt ook wel eens een wortel hoor.
Ik heb m ook wel eens een tijdje meer wortels gevoerd. Maar damn wat een natte stal. Ben er dus snel mee gestopt. Af en toe een paar voor de lekker, and that's it.
Droge poep is imo juist goed. Hoe natter de poep, hoe minder goed verteerd.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:05

mijn paarden hebben allemaal mooie droge poep, iets wat mijn merrie voorheen nooit heeft gehad en sinds ze thuis staat en dus echt rust heeft en toch iedere dag een paar kilo wortels krijgt is haar poep alleen maar droger geworden, van natte stallen heb ik ook geen last. ik zie ook geen onverteerd eten in de mest

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:14

Mijn eigen paard krijgt geen wortels, of in ieder geval maar heel af en toe. Ik weet niet van welke stof het is, maar hij krijgt van wortels uitslag. HIj krijgt zelfs uitslag van suplementen waar wortelextract in zit ( zoals equitop forte bijvoorbeeld ). Nou is hij voor meer dingen gevoelig, dus wij moeten sowieso goed oppassen. Daarnaast krijgt hij het niet, vanwege de laxerende werking. HIj gaat er van aan de race, niet te zuinig!
Een ander paard bij ons op stal wordt altijd knettergek van wortels. Die is er een tijdje mee bijgevoerd, toen werd hij superheet en schrikachtig. Gestopt met wortels voeren, en het knapte meteen op.
Ik voer wel eens een worteltje, als ik ze thuis over heb ofzo, maar geen grote hoeveelheden en zeker niet structureel.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:41

zeker niet teveel per dag. Mijn paarden krijgen een emmer van 10 kg per dag per paard.

depaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:53

ik las laatst ergens dat een paard +- 5 kilo per dag mag voeren mvg corlien

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:44

Teveel is inderdaad niet gezond. Een paar wortels per dag (tot 3 kg) is niet schadelijk

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:31

wat is een goed alternatief voor de wortel (iets waar veel water in zit en weinig voedingstoffen)?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:37

ik voer mijn paard en pony per dat een voerschep vol met wortels zodat ze wat lekkers te knabbelen hebben als ze van de wei af komen. Tussendoor krijgen ze ook nog wel wat wortels. Ik doe dit al een jaar zo en geen problemen mee. Dan is de pony sowieso wel makkelijk maar het paard is een miet en zelfs die heeft nergens last van. En ze vinden het allebei erg lekker, al is de pony onder hand wel zo'n verwent ding geworden dat hij alleen nog genoegen neemt met verse wortels Bloos

moniekk schreef:
wat is een goed alternatief voor de wortel (iets waar veel water in zit en weinig voedingstoffen)?

dit wil ik ook wel graag weten. Wortels in de zomer is 1 grote snotterboel.. dus voor de zomer zoek ik eigenlijk een alternatief

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:47

Het verschilt heel erg per paard hoeveel je kan voeren: het ligt aan het gewicht van het paard/pony en aan de arbeid, etc.
Mijn paard (lusitanohengst, 1.63) krijgt al ongeveer 6 jaar al ongeveer 5 kilo wortels per dag. DIt zijn wel paardenwortels/penen die onbespoten zijn en gewassen dus ook zandvrij. Máár mijn paard krijgt niet veel krachtvoer per dag: 1,5 tot 2 kilo brok/haver/muesli mengsel. In totaal per dag dus droog hooi, kleine 2 kilo krachtvoer op een dag en ongeveer 5 kilo schone wortels. (ohja soms ook nog savonds een beetje zemelen in water)
Mijn paard loopt ZZ-Licht en genoeg arbeid/training dus.
Mijn paard heeft normale mest, plast normaal en is nog niet oranje geworden Tong uitsteken (schimmel)

Je moet gewoon kijken hoe je paard er op reageert, en natuurlijk voeren naar arbeid, dus niet zoveel wortels geven als hij alleen maar in de wei staat of bij lichte arbeid.

Groetjes!

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:49

woeliej schreef:
dit wil ik ook wel graag weten. Wortels in de zomer is 1 grote snotterboel.. dus voor de zomer zoek ik eigenlijk een alternatief

snotterboel? Haha! bedoel je schimmelig enzo? Ik heb mijn wortels in een grote koelkast waar zeker 40 kilo in kan Knipoog speciaal gekocht als "wortel-koelkast" Tong uitsteken dusss.. misschien ergens een koelkast vandaan halen? Vork

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:02

Bij ons op stal krijgen de paarden 's winters nog 1,5 - 2 kg wortels naast 2X per dag bix en hooi en er
is er nog geen die er iets van heeft gekregen, zelfs niet de paarden die niet elke dag bewegen.
Volgens mij kan het geen kwaad en is het een goede aanvulling op het normale voer.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:40

Palhaço schreef:
woeliej schreef:

snotterboel? Haha! bedoel je schimmelig enzo? Ik heb mijn wortels in een grote koelkast waar zeker 40 kilo in kan Knipoog speciaal gekocht als "wortel-koelkast" Tong uitsteken dusss.. misschien ergens een koelkast vandaan halen? Vork

zou een goed idee zijn als de boer niet al klaagd dat ik een 2e voerton heb laat staan een complete koelkast Clown

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:46

Shappiejj schreef:
Bij ons op stal krijgen de paarden 's winters nog 1,5 - 2 kg wortels naast 2X per dag bix en hooi en er
is er nog geen die er iets van heeft gekregen, zelfs niet de paarden die niet elke dag bewegen.
Volgens mij kan het geen kwaad en is het een goede aanvulling op het normale voer.

Als aanvulling en dat geef jij ook... kan het denk ik ook geen kwaad, maar hoor (en dus ook hier) dat sommigen wel erg veel wortelen voeren. Tja, ik denk altijd: overdaad schaadt.... Ik doe zelf altijd twee weken met 1 zak en 3 paarden, dus een paar per dag, gewoon voor het lekkere en omdat er toch ook zeer goede eigenschappen inzitten. Ik heb ze 's winters niet op de wei, maar in paddock en ze krijgen dus al wat minder voedingstoffen binnen 's winters en vind dit dus ook een goed aanvulling...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:04

Jemig, wat een gedoe over wortels zeg...pffff..Ik heb twee sportpaarden 1 van bijna 21 en 1 van bijna 7 en krijgen hun leven lang al één kist appelen en 60 kilo!!!!!!!!! wortels samen in de week..Ze zijn nog nooit 1 dag ziek geweest..En nog nooit koliek!!! En natte stallen??? Nog nooit last van gehad..Dus tja..Mijn mening: hoe meer je met je paard trut des te meer problemen..En ze krijgen ze zomers en s'winters ook al lopen ze 'szomers 24 uur 7 dagen in de week in het land..wij hebben thuis ook een oude koelkast alleen voor de wortelen, en nemen elke dag gewoon de wortelen mee van huis..Heeft de boer ook niets te zeggen over de extra ruimte die je dan verbruikt..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:24

Nou Elco, ik ben compleet sprakeloos.... Ik zal het dan wel helemaal verkeerd doen....

I3engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:41

Ik voer ongeveer 2 zakken van 20 kg per week aan m'n D pony, merrieveulen en jaarling...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:45

Ik voer ook een zak van 25kg in één week aan mijn haflinger en shet........

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:30

mijn pony krijgt iedere dag ongeveer 15 worteltjes,, k kan me niet voorstellen dat t slecht is..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:21

goldiejack schreef:
mijn pony krijgt iedere dag ongeveer 15 worteltjes,, k kan me niet voorstellen dat t slecht is..

Beetje raar dat jij je er niks van aantrekt of iets slecht is ja of nee, met andere woorden als het slecht is pech gehad dan voer je het evengoed.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:23

Er is volgens mij al meerdere keren iets geplaatst waaruit blijkt dat het niet zo heel gezond is als men denkt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:34

Needje schreef:
Er is volgens mij al meerdere keren iets geplaatst waaruit blijkt dat het niet zo heel gezond is als men denkt.

Durven we het zelf nog wel te eten dan?
Voerwortels zijn niks anders dan de wortels die wij eten. Ze komen van dezelfde akkers, alleen de grootte/vorm is niet goed genoeg voor de consumentmarkt.

Vroeger was er geen mestquotum en keek men er niet na hoeveel mest er op een akker kwam, de kelder moest immers leeg.
Ik denk dat het een en ander dan ook overtrokken wordt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:47

Ten eerste kan je ons spijsverteringssysteem niet vergelijken met die van een paard. Wij kunnen ook niets met gras. Doordat paarden ene bepaalde bactieriehuishouden heeft zij wel.
En omdat men het vroeger deed, wil niet zeggen dat het goed is. Die mestquotem is er ook niet voor niets.
We kunnen allemaal oud worden op hamburgers, maar we weten ook allemaal dat deze niet gezond zijn. Haha!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:45

Ik heb het topic nog niet gelezen, maar dat ga ik morgen doen.
De paarden bij ons op stal krijgen in de winter iedere dag een zak wortels (Het zijn 14 paarden). Dat is ongeveer twee grote handen per paard. Is dit schadelijk?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:54

maar wat is dan teveel?? Mijn paard krijgt dagelijks/om de dag een emmer wortelen. Als ze overdag buiten staat wil ze ook nog wel eens wat wortelen krijgen. Verder krijgt ze mais en brok en loopt dus de hele dag buiten te niksen.. Het gaat om een forse fries x andalusier van 2,5 die flink in de groei is (en gewend is om flink te eten Tong uitsteken )

Ik had er echt nog nooit van gehoord dat wortels slecht zouden zijn Verward